Skip to main content
Vandaag zag ik tot mijn verbazing dat het account op mijn laptop van een van mijn aliassen ( @hetnet) leeg was, niet alleen de recente berichten, maar ook mijn mappen. Het is een imap account. Wel stonden er nog een paar spamberichten op. Niet getreurd dacht ik dan inloggen op de webmail (doe ik enkele keren per jaar, maar niet recent) maar ook daar dezelfde puinhoop: geen mail meer te zien. Wat kan de oorzaak zijn? Gelukkig - dacht ik - heb ik een backup gemaakt: klopt er is een keurig .ost bestand. Maar ik kan nergens vinden hoe ik dat .ost bestand weer kan integreren in mijn account. Outlook kan alleen maar overweg met .pst bestanden. heeft iemand een antwoord op de vraag hoe mails zomaar van de server verdwijnen zonder dat je daar zelf iets aan gedaan hebt, dan wel of mijn .ost bestand nog ergens goed voor is?
Hoi @MargreetDG . Welkom op het forum

Dat is behoorlijk schrikken, kan ik me voorstellen. Ik heb er geen directe verklaring voor. Wij verwijderen in de regel niks van de server.

Kan het zijn dat je ergens een andere apparaat met een zogenaamd pop account hebt ingesteld?

Kun je je profiel aanvullen en in het onderste veld invullen om welk e-mail adres het gaat? Dan kijk ik graag met je mee.
het gaat om mijn mailadres xxxx. En zoals ik al meldde het is een mailadres dat ik voornamelijk gebruik voor advertentie achtige aanbieders en daarom niet zo vaak bekijk.



admin: e-mail adres in profiel gezet
Hoi @MargreetDG . Dank voor de extra info. Ik kan wel een freeler e-mail adres van jou vinden. Deze is niet gekoppeld aan hetnet.nl.

Ik begrijp dat de mail op dat freeler adres plotseling weg is?

Kun je in mijn eerdere reply op het blauwe 'profiel' klikken en die pagina invullen? (postcode en huisnummer in ieder geval) dan kan ik een beter beeld krijgen.

Als het het dat freeler adres betreft heb ik geen verklaring noch oplossing ben ik bang. Er wordt van onze kant niks verwijderd, dat kan ik verzekeren.
Heb je misschien afgelopen tijd nog een x een oude pc of laptop aangesliggert waar de email op ingesteld stond? (en dan via de pop3 methode)



Zou eigenlijk geen verklaring zijn. Als u extra mappen aangemaakt heeft, dan worden die niet door pop3 verwijderd...
Hoe met welk programma heb je dat ost bestand gemaakt? Ik vindt email backuppen altijd flut. Je krijgt altijd 1 of ander vaag bestand wat alleen maar in 1 specifiek programma weer geopend kan word.
Beste Nick, beste Erwin dank voor het meedenken; Op de eerste plaats sorry voor het vermelden van het verkeerde mailadres ( heb ik inmiddels gecorrigeerd, want een @hetnet.nl; hoofdadres is .freeler). En Nick als het een raadspelletje was geweest zou ik zeggen "u bent warm", want ik heb inderdaad vorige week een oude computer die ik al meer dan 600 dagen niet geüpdate had "aangeslingerd". Het merkwaardige is dat daar nog wel een aantal oude dwz tot 2018 mails en ook mappen op staan terwijl mijn normale mailbox en ook de webmailbox volledig leeg zijn. en ja het was een pop bestand. Het .ost bestand is het bestand dat op mijn computer bewaard wordt. Ik gebruik office/outlook 365.
Maar recentere mails staan niet op die oude computer?
POP3 doet, met standaard instellingen, alle mail van de server ophalen en vervolgens alles van de server verwijderen.
Nick; ik heb mijn computer zo geprogrammeerd dat de mails ook op de server ( zouden moeten) blijven staan. maar....

Heren, ik denk dat ik voor het grootste gedeelte de oplossing heb gevonden! om het nog ingewikkelder te maken: ik heb een oude vakantiecomputer die heb ik hierboven beschreven; Dan heb ik mijn nieuwe laptop, daar zijn alle oude mails uit verdwenen, maar........ ik heb ook nog mijn oude laptop en raad eens: daar zijn de @hetnet mails op binnengekomen! maar daar zijn dan wel weer alle mappen verdwenen. Maar opgeteld en afgetrokken heb ik toch - ik ben een verzamelaar - heel veel van mijn oude mails weer teruggevonden. Blijft toch de vraag hoe alles van de webmail verdwenen kon zijn zonder dat ik op mijn nieuwe laptop iets heb veranderd, maar dat kan ikzelf wel proberen uit te zoeken. Dank voor het meedenken!
Nogmaals: pop. Daar moet je het wel in zoeken denk ik.



Je kunt in sommige mailprogramma's het mailaccount nogmaals toevoegen, als IMAP-account. En vervolgens je mails vanuit het POP3-account kopiëren naar "Postvak IN" van het IMAP-account. Dan worden ze gewoon weer terug gezet op de server. Het klinkt bijna te mooi om waar te wezen, maar het werkt wel zo.
Ik ben blij dat je het leeuwendeel terug hebt kunnen halen! Ik sluit me trouwens bij @Nick83 aan: Het lijkt er sterk op dat één van jouw pc's/laptops een mailprogramma heeft draaien waarop een account met POP: is ingesteld. En met dat (verouderde) protocol haal je de mail van de server. Ik hoop dat je hiermee voldoende informatie hebt.
Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, weet je mij te vinden!