Skip to main content

Ik probeer KPN mail op mijn Macbook Pro met Catalina te installeren, maar krijg steeds de melding dat controle van accountnaam of wachtwoord mislukt. Het wachtwoord klopt want met dezelfde instellingen lukt het wel op mijn iPad en Webmail. Heb geprobeerd account toe te voegen via Systeemvoorkeuren en vanuit Mail, maar beiden kom ik op het zelfde uit. Heb de oplossingen in andere topics bekeken maar ik kom niet bij het venster waar ik de instellingen als poort etc kan invoeren.

Inmiddels gelukt om de mail binnen te halen. Maar nu wil ik bij Geavanceerd een en ander invoeren, maar ik kom niet verder dan een popup met Hostnaam: en Voorvoegsel pad: Deze popup heb ik voorheen nooit gehad overigens.


Welkom op het forum, @Arjette70. Controleer of de instellingen die je al hebt ook helemaal kloppen. Je vindt hier een overzicht van de mailinstellingen. Als je er daarmee niet uitkomt kun je dan een screenshot plaatsen van wat je ziet en waar je tegenaan loopt. Dan kunnen we verder meekijken.


Het lukt me dus niet om in een scherm/veld te komen waar ik SSL/TLS of een poort kan invoeren. Bij het invoeren, krijg ik eerst al een opmerking “Controle van accountnaam of wachtwoord mislukt”.

Als ik dan klik op Log in en vervolgens op Geavanceerd krijg ik een popup met Hostnaam en Voorvoegsel pad, maar daar kan ik vervolgens niks mee. Dieper lukt me niet te komen.

 

Admin: afbeeldingen bewerkt i.v.m. privacy


Hallo @Arjette70 ,

Het valt mij op dat de Gebruikersnaam niet gevuld staat. (ik zie automatisch staan) Kun je daar niet het KPN e-mailadres vullen? 


Die heb ik wel ingevuld hoor, maar had er even geen screenshot van gemaakt.


In het eerste screenshot geeft hij een foutmelding over controle van accountnaam en wachtwoord mislukt. Voor de zekerheid: je weet zeker dat het wachtwoord klopt? Je kunt inloggen op de webmail met diezelfde gegevens? Want dat moet eerst goed zijn, en daarna kan je dan de geavanceerd knop aanklikken om de rest van de instellingen aan te passen.


Het wachtwoord klopt. Bij webmail lukt het daarmee om in te loggen en op mijn iPad ook, maar daar gebruik ik poort 995 ipv 587. Idem op mijn iPhone. Heb poort 587daar geprobeerd, maar dan krijg ik het bericht “De POP-server ‘pop.kpnmail.nl’ reageert niet. Controleer of de netwerkverbinding werkt...”

De mail komt dus wel binnen, maar ik kan niet bij geavanceerd om de poort in te stellen en dat de berichten op de server moeten blijven staan (ivm gebruik POP op meerdere apparaten).

Vooralsnog werkt het even, maar ideaal vind ik het niet en ik weet niet of ik straks tegen problemen aan ga lopen.


Dat is inderdaad niet ideaal. Vooral als je nu ook niet hebt kunnen instellen dat berichten op de server achter moeten blijven. Ik ga even kijken of ik hier meer over kan achterhalen.

Maar, wat ik me dan afvraag: Waarom kies je niet voor IMAP in plaats van POP? Dan hoef je dat ook niet apart in te stellen dat berichten op de server moeten achterblijven. 


Ik heb hier nog eens wat verder naar gekeken, @Arjette70, en ik vermoed dat je op de verkeerde plek zit voor de geavanceerde instellingen. Open Mail, en klik dan in de bovenbalk op Mail en dan Voorkeuren. Je krijgt dan een onderstaande scherm te zien. Als je daar dan klikt op het tabblad postbusinstellingen, kun je daar de instellingen vinden die je zoekt?

 


Beste Erik,

Het werkt! Ik snap niet dat ik hier eerder niet terecht kwam, maar het gaat erom dat het in ieder geval weer werkt. Heel erg bedankt voor je hulp!!!

Groet,

Arjette

 


Top, heel goed om te horen :)


Ik heb hier nog eens wat verder naar gekeken, @Arjette70, en ik vermoed dat je op de verkeerde plek zit voor de geavanceerde instellingen. Open Mail, en klik dan in de bovenbalk op Mail en dan Voorkeuren. Je krijgt dan een onderstaande scherm te zien. Als je daar dan klikt op het tabblad postbusinstellingen, kun je daar de instellingen vinden die je zoekt?

 

Beste Erik, ik heb hier dezelfde problemen als @Arjette70 maar dan op Monterey. Alles geprobeerd, wil niet. Kun je mij hier ook zo doorheen loodsen zoals je bij @Arjette70 hebt gedaan.


Hoi @haprins! Als je de stappen volgt uit mijn eerdere bericht

...Open Mail, en klik dan in de bovenbalk op Mail en dan Voorkeuren.

 

dan zou je het scherm moeten zien uit mijn bericht. Kan zijn dat die er in Monterey iets anders uitziet, maar alles zou er alsnog wel moeten zijn. Zorg dat je in de balk helemaal bovenin op Accounts staat. En dat in de zijbalk links je Mail account geselecteerd is. Als je daar nog niets ziet, klik dan op de + onderaan om een nieuw account aan te maken.

 

Vul dan de serverinstellingen in zoals op de afbeelding aangegeven. Daarna kun je nog doorklikken naar Postbusinstellingen voor aanvullende opties die je kunt aanpassen.

 

 

 

 


beste Erik,

dat is nu juist het probleem, ik blijf hangen in het accountvenstertje dat zegt “Controle van accountnaam of wachtwoord mislukt”, daarom wordt het account niet zichtbaar in de zijbalk van het venster hierboven en kom ik niet verder.

 


'k Heb je mailadres even verborgen, @haprins, in verband met privacy. Wat vul je in de overige velden in?

Bij gebruikersnaam zou ook je volledige e-mailadres moeten staan. En bij de serveradressen imap.kpnmail.nl en smtp.kpnmail.nl


Ik ben er uit. I.p.v. smtp vulde ik steeds SMPT in !!!!!!!!!!!!!!!!! Stom, leeftijd, onnozel, ik weet het niet. in ieder geval bedankt voor de hulp, ben zeer content.


Ha! Dat is ook wel een best makkelijke fout om te maken, @haprins! Goed dat je ontdekt hebt wat het was en dat het nu wel gelukt is 😄