Skip to main content

Graag zou ik ondersteuning willen bij het volgende:

Mijn ouders van 83 jaar zijn een paar dagen geleden overgestapt van Caiway naar KPN. Nu heb ik voor hen een nieuwe e-mailadres aangemaakt van KPN. Ik zou dit graag in hun Windows Live mail willen instellen, zodat zij op dezelfde manier zoals zij gewend zijn kunnen blijven mailen. Ik heb dit geprobeerd op de laptop. 

Ik heb de volgende instelling aangehouden:

Inkomende server: pop.kpnmail.nl SSL aanvinken en poort 995 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen
Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl TLS (of SSL voor oudere apparaten) aanvinken en poort 587 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen

 

Echter lukt het niet. Mailen blijft een foutmelding geven. Ik heb het vervolgens thuis op mijn eigen Windows Live mail geprobeerd. Ook daar lukt het niet om te mailen (krijg ik een foutmelding) na het instellen van de KPN mail op de Windows Live mail. Is dit op te lossen? 

vriendelijke groet, Jacqueline 


 


Hallo @Jacqueline v. Z. 

 

Bij gebruikersnaam moet het hele email adres invullen.

 

En onder uitgaande e-mail moet je beide Vereist opties aanvinken.


Dank voor uw reactie. Ik had dit idd ook opgemerkt en de gebruiksnaam,in tegenstelling tot hoe hij standaard werd ingevuld, veranderd in het mailadres. Echter zonder positief resultaat helaas.


Waarschijnlijk werkt het niet meer onder Windows Live Mail vanwege de huidige beveiligingsprotocollen, die zijn bij KPN waarschijnlijk strakker ingesteld als bij Caiway, je moet dat programma ook niet meer willen gebruiken omdat de support hiervoor al in 2017 gestopt is.

Zie ook deze pagina https://www.seniorweb.nl/onderwerp/windows-live-mail

Je vind daar ook eventuele alternatieven die je wel veilig kunt gebruiken.

 


Oké dank u wel. Het was voor mijn ouders fijn omdat het eenvoudig werkte. Dan zullen ze even aan iets anders moeten wennen. Ik ga even kijken wat dan een alternatief is.

Wel bedank voor de snelle reacties. Fijn dat u even wilde meedenken! Ik was al een aantal uren aan het stoeien, geeft even helderheid.


@Jacqueline v. Z. 

Welke versie van Windows gebruik je ? Mijn exemplaar van Windows Mail Live werkt nog goed op mijn Windows systeem hoor.


@Willy22 . Dank voor je reactie. Het gaat om Windows live mail 2012. Kun jij daarop nog wel gebruik maken van de KPN mail?


@Jacqueline v. Z. 

Die versie werkt van WLM bij mij ook nog heel goed. Maar dat draait op een Windows 7 systeem. (Hoewel ik een ander emailprogramma vaker gebruik). Daarom mijn vraag welke versie van Windows gebruik je ?


Hallo @Jacqueline v. Z. de meest simpele werking van de mail voor KPN is via de webmail:

https://webmail.kpnmail.nl/mail/logon.asp

Je hoeft alleen maar je e-mailadres in te vullen (indien gewenst eenmalig, onthoud mijn gebruikersnaam aanvinken) en je wachtwoord.

Verder geen aparte programma's op de pc (meer) nodig.

 


Oké dank u wel. Het was voor mijn ouders fijn omdat het eenvoudig werkte. Dan zullen ze even aan iets anders moeten wennen. Ik ga even kijken wat dan een alternatief is.

Wel bedank voor de snelle reacties. Fijn dat u even wilde meedenken! Ik was al een aantal uren aan het stoeien, geeft even helderheid.

@Jacqueline v. Z. Nadat ik eerst ook Windows Live Mail gebruikte, ben ik enkele jaren geleden overgestapt op Thunderbird (Thunderbird — Maak e-mail eenvoudiger. — Thunderbird). Deze lijkt voor een groot deel op Windows Live Mail, en dat zal wellicht het handigst zijn voor je ouders.

Piet.


@Jacqueline v. Z. 

Dit zijn mijn instellingen waarmee het prima werkt:

 

 


@Jacqueline v. Z.

Dit zijn mijn instellingen waarmee het prima werkt:

 

 

Hartelijk dank. Zo had ik het ook ingevuld. Jammer dat het dan toch niet lukt.


@Jacqueline v. Z. 

Vink de optie "Voor deze server is verificatie vereist” aan en vul de bijbehorende opties/velden ook in.


@Jacqueline v. Z.

Vink de optie "Voor deze server is verificatie vereist” aan en vul de bijbehorende opties/velden ook in.

Dank voor de toelichting!

Ik ga zondag naar mijn ouders toe. Dan pas ik dit aan. Wordt vervolgd!


POP is een nogal verouderd mechaniek, heb je imap geprobeerd, dat is tegenwoordig de standaard.
daarnaast klopt het dat de oudere mailclients vaak niet de modernere beveiligingen kent, want kans op misbruik verhoogd.

 

alternatieven voor de oude windows clients zouden kunnen zijn:

Kpn Webmail is al genoemd

thunderbird