Skip to main content

Na herhaaldelijk opnieuw instellen van KPN mail accounts in Outlook, wegens het niet (meer) kunnen verzenden van email, heb ik een supportvraag ingediend bij Samsung en kreeg dit antwoord terug.

Ik kan niet aan de gang blijven met het steeds weer opnieuw installeren van Outlook en het instellen van 2x KPN-, 2x Gmail-, 2x Outlook accounts.

Aan de reactie van Samsung te zien ligt de bal bij KPN.

Webmail op een telefoonscherm zie ik niet als een oplossing.

Hoe nu verder?

 

Hallo @vncnt, welkom op ons forum! Het probleem dat jij ervaart met de Outlook app, is een bekend probleem. Het probleem ligt alleen niet bij ons, maar bij Microsoft. Wel hebben we er een work-around voor. Ik zal even uitleggen wat er speelt. Sinds de update van Outlook in december 2020 zijn er problemen met het automatisch aanvullen van de IMAP/SMTP gegevens. Hiervoor is in maart jongstleden een oplossing voor gekomen. Deze brengt helaas ook problemen met zich mee, poort 587 (die standaard wordt ingevuld voor uitgaande e-mail) wordt geblokkeerd. Vandaar dat je die foutmelding krijgt. De oplossing is nu om poort 465 te gebruiken voor uitgaande e-mail. Mijn advies is om de KPN e-mailadressen te verwijderen uit Outlook en deze opnieuw in te stellen. Let op: kies daarbij wel voor handmatige in plaats van automatische configuratie. Je kunt onderstaande gegevens gebruiken:

  • Inkomende server: imap.kpnmail.nl SSL aanvinken en poort 993 invullen
  • Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
  • Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen
  • Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl TLS (of SSL voor oudere apparaten) aanvinken en poort 465 invullen
  • Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
  • Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen

Helaas dat (poort 465) werkt niet. Een klein voordeel van de nieuwe situatie is wel dat Outlook nu een duidelijke foutmelding geeft:

“Fout met server voor uitgaande e-mail
Er is een probleem opgetreden bij het verbinden met xxx@kpnmail.nl. Werk de serverconfiguratie bij om verbinding te blijven maken met dit account.”

Heb het nu nogmaals geprobeerd met POP aanmelding voor de inkomende mail en nu werkt het verzenden (smtp.kpnmail.nl poort 465) opeens vlekkeloos. Da's vreemd.

Het probleem lijkt in de combinatie met de IMAP server te zitten.


Na een kortstondig succes via POP3 lijkt het nu weer niet te werken. Nieuwe berichten verschijnen niet. Ik heb nu opnieuw de twee KPN mail adressen via IMAP poort 465 geregistreerd in Outlook maar kan nu niet meer zenden.

De enige oplossing lijkt nu Outlook volledig opnieuw te installeren en dat voor 5 mail adressen elke 2 maanden opnieuw te doen. Alleen zou je een dergelijke “oplossing” anno 2021 niet meer verwachten.

Nieuwe suggesties blijven welkom.


Het zou niet nodig moeten zijn om de Outlook app regelmatig opnieuw te installeren. Echter, omdat dit in het verleden tot succes heeft geleid, wil ik je toch vragen om dit nog eens te doen en daarna opnieuw IMAP te installeren. Ik ben benieuwd of dit werkt.


@Denise_, heb je dit bericht gezien?


Ik had dat bericht nog niet gezien op het moment dat ik bovenstaande bericht stuurde, @wjb . Ik heb dit inmiddels gelezen en kwam hier net om mezelf te corrigeren.

@vncnt het is op dit moment niet mogelijk om poort 465 te gebruiken bij nieuwe accounts. Dit verklaart waarom het jou niet lukt om e-mail te versturen. Opnieuw installeren zal dan ook geen zin hebben. Ik heb dit intern aangekaart en wacht nu op terugkoppeling.


Fijn dat er in elk geval een reden is aan te wijzen - dank je.

Ik hoor 't graag als ik weer iets kan testen.


 Ik heb dit intern aangekaart en wacht nu op terugkoppeling.

Hallo Denise,

 

Dit is inmiddels weer twee maanden geleden. Nog steeds geen oplossing, want ik heb dit probleem ook.


Blijf de melding krijgen: Inlog fout. De verbinding met je mailserver is verlopen. Controleer aub je mail-instellingen.


Klopt, er is helaas nog geen oplossing. Het probleem ligt bij Microsoft en alleen zij kunnen dit oplossen. Ons e-mailteam heeft al meerdere malen contact met Microsoft opgenomen met het verzoek dit probleem te verhelpen. Microsoft heeft aangegeven het probleem te hebben geconstateerd en heeft deze op de backlog gezet. Er wordt dus aan een oplossing gewerkt. We weten alleen niet hoe lang het duurt voor Microsoft met een oplossing komt. Het advies is om de Outlook app regelmatig een update te geven, want het probleem zal in een toekomstige update van de app verholpen worden.