Skip to main content
Vraag

KPN mail verstuurd via Gmail-client worden niet afgeleverd

• October 21, 2025
  • 17 reacties
  • 145 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Sinds enkele weken krijgen mijn Planet.nl mails niet afgeleverd als ik die via GMail verstuur.

De server instellingen heb ik gecheckt en die zijn goed smtp.kpnmail.nl.

Vandaag de mail terug van de Postmaster met het bericht:

“De reactie van de externe server was:

550 Sender's policy prohibits this message: Reject”

Gister was de boodschap:

Diagnostic information for administrators:

Generating server: VI1PR07MB6287.eurprd07.prod.outlook.com

Remote server returned '550 5.7.509 Access denied, sending domain planet.nl does not pass DMARC verification and has a DMARC policy of reject.'

Hoe kan ik dit oplossen?

Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy 

17 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

Gebruik het @planet.nl adres als je de mail via de KPN mailservers (SMTP) verstuurt. 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

@ID1802 

Stuur je emails vanaf jouw Planet emailadres naar GMail en dan naar de werkelijke afzender ? Zo ja, waarom ?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

Sinds enkele weken krijgen mijn Planet.nl mails niet afgeleverd als ik die via GMail verstuur.

Generating server: VI1PR07MB6287.eurprd07.prod.outlook.com

Ik lees planet en gmail, waarom staat Microsoft server hier? BTW, jouw email-adres staat in jouw bericht

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 21, 2025

Ik gebruik het planet.nl adres in Gmail die de mail met de serverinstellingen van kpn verstuurd. Via gmail haal ik mijn planet mails ook binnen met imap.kpnmail.nl. Doe ik en velen met mij al >10jr. Ws lukt dat niet meer vw beveiliging tegen spam. Maar mijn vraag is klopt dat en hoe los ik dat op?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

Ik gok dat je via de Gmail-mailservers een mail verstuurt met als afzender @planet.nl. En dat vertrouwt Hotmail/Microsoft/Outlook natuurlijk niet.

Hoe heb je dit ingesteld in Gmail. Heb je een gecencureerde (maar wel algemene domeinen zoals planet en gmail) screenshot die je hier kan plaatsen?

Als je ze geauthenticeerd via de SMTP van KPN kan versturen vanuit Gmail, dan zou het moeten werken. Want Gmail fungeert dan als e-mailcliënt.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 21, 2025

Sinds KPN hier Authenticatie op het e-mail adres heeft geactiveerd werkt het verzenden via hetnet IN gmail (dus ingesteld via “accounts en import” in gmail) ook niet meer. En dat gaat ook niet meer werken want gmail werkt niet met authenticatie van externe adressen. Hier werkt verzenden van mail vanuit gmail met de @hetnet.nl extensie al maanden niet meer. En tot op heden nog steeds niet omdat er geen instelling is voor authenticatie.

Je kunt mails (nog) wel verzenden via http://webmail.kpnmail.nl en via authenticatie met bijvoorbeeld Outlook, Thunderbird e.d.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 22, 2025

Beste ​@PeterG en ​@ID1802 ik gebruik op mijn mobiel ook de GMail-app voor het versturen en ontvangen van mail, hoofdzakelijk voor ontvangen.

De proef op de som genomen en een mail verstuurd naar mezelf en die kwam keurig aan, dus mail versturen met een KPN-domein werkt gewoon goed.

Tijdens het instellen van de account via de app vindt er automatisch een controle plaats of verzenden en ontvangen goed is ingesteld anders meldt de app dat.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 22, 2025

Ja, ​@JanD . Dat klopt. Met die gmail app werkt het net als met een outlook of thunderbird programma.

Maar als je het als een soort van alias IN je gmail hebt, dan werkt het niet meer. Dus op de laptop dan http://webmail.kpnmail.nl voor de kpn mail gebruiken. Want op de laptop is de gmail app niet mogelijk.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 22, 2025

@AriënC mijn instellingen in Gmail voor versturen en ontvangen van planet.nl mails zijn in deze screenshots. Zijn de instellingen juist?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 22, 2025

Ja. Maar op die manier gaat het dus écht niet meer werken. Heb er weken mee gestoeid na de activatie van Authenticatie op kpnmail hier. Maar heb 't niet aan de praat gekregen.

Ik gebruik voor kpn (facturen en dit forum) nu weer http://webmail.kpnmail.nl . 

Ik geef al jaren (heb Gmail nu zo'n 20 jaar) m'n gmail adres aan m'n contacten. Dus dat is hier verder geen probleem.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@ID1802. Welkom op de KPN Community! Lastig dat je niet meer met je oude vertrouwde mailprogramma e-mails kunt versturen. 

Als ik zo kijk naar je POP-mailinstellingen dan mis ik nog wel één en ander. Je kunt tegenwoordig mails niet meer onbeveiligd versturen, ook niet via je eigen verbinding. Wat je nog even kunt proberen is beveiliging aanzetten en je wachtwoord invullen. Kijk ook nog even goed naar de poortnummers. 

Check ook goed of je gebruikersnaam goed is ingevuld, want deze kan wel eens anders zijn dan je e-mailadres. Je kunt dit controleren via http://email.kpn.com

Eigenlijk raad ik je aan om je e-mailaccount in te stellen als IMAP, want POP is wel wat verouderd. Maar misschien dat het toch nog lukt met de bovenstaande aanpassingen om je mails weer op te kunnen halen en versturen. Ik ben benieuwd!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 23, 2025

Beste Arjan, dank voor je adviezen. Voor het versturen had ik kennelijk wel de juiste SMTP en beveiliging staan. Voor het ophalen heb ik de geadviseerde wijzigingen ingevuld. Als ik het instel op IMAP welke poort moet ik dan aangeven. Ik heb 993 geprobeerd, maar dat lukte niet.

De problemen heb ik vooralsnog alleen bij het versturen. De mails worden geweigerd. met de volgende boodschap (XXX ipv de naam:

This is the mail system at host ewsoutbound.kpnmail.nl.
I'm sorry to have to inform you that your message could not
be delivered to one or more recipients. It's attached below.

<info@xxxx.com> failed: host xxxx.com (168.195.218.10):
 Network error: Unexpectedly disconnected (EOD)

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Bij nader inzien, stonden de mailinstellingen voor het versturen wel goed. Dan heeft ​@PeterG wellicht gelijk en lukt het niet meer via Gmail. Is het trouwens een applicatie die je gebruikt of gewoon de Gmail-website? In het laatste geval zitten er waarschijnlijk toch Gmail-servers tussen. 

Je kunt nog eens proberen of het versturen wel lukt via mailprogramma's als Thunderbird of Outlook. Dan weet je al wat meer of het toch ligt aan het versturen via de Gmail-website/app. 

Hier vind je trouwens de POP en IMAP-instellingen voor KPN-mailaccounts. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 2, 2025

Goedenavond,

Mijn probleem nog niet opgelost, en lijkt groter geworden.

Eerst werden sommige mijn mails teruggestuurd.

De postmaster meldt dan:

This is the mail system at host ewsoutbound.kpnmail.nl.
I'm sorry to have to inform you that your message could not
be delivered to one or more recipients. It's attached below. (zie Foto 1.jpg)

Wat mij de laatste dagen opvalt is dat wanneer ik een mail (zie Foto 2) in de spam box heb geplaatst, ik na verloop van tijd van de postmaster een bericht krijg dat alsof die mails door ook mij worden doorgestuurd/verstuurd.

Dit is een bericht van het mail systeem van KPN.
Uw bericht kan niet worden afgeleverd omdat het bericht door het KPN-spamfilter als virus, spam, phishing wordt gezien of is geblokkeerd.
Voor vragen kunt u contact opnemen met abuse@kpn.com

Dat herken ik aan het onderwerp dat genoemd wordt in het bericht van de postmaster. (zie Foto 3.jpg)

Wordt mijn mailadres misschien gebruikt voor het versturen, want dat doe ik niet zelf?

Wat is de oplossing?

Bedankt!

• November 2, 2025

Je probleem word ook niet opgelost denk ik. De enige oplossing is gewoon de webmail van KPN gebruiken.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Ik weet niet precies wat hier gaande is, maar misschien kan ​@Dennis ABD zijn licht hierover laten schijnen? 

En ik raad je ook aan om een andere e-mail cliënt (zoals Outlook of Thunderbird) te gaan gebruiken of de Webmail. 

Dennis ABD
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Abuse
  • November 3, 2025

Aan de x-Sieve in de header te zien betreft dit een automatische forward.

Het risico bestaat, zeker bij forwards, inderdaad dat de mail geweigerd word door het spamfilter. Wij doen wat extra checks bij binnenkomst om false-positives te voorkomen, bij doorsturen gebeurt dit niet.