Skip to main content

Ik ben bezig met het troubleshooten voor vrienden, en loop daar tegen het volgende probleem met de KPNmail aan:

  • De KPNmail van een van hun werkt op de laptop via Outlook prima, met alle aangeraden KPN instellingen: SMTP juiste poorten (587, met SSL), IMAP juiste poorten (993, met SSL)
     
  • Op de iPhone 13 die ze hebben, met de nieuwste iOS versie, werkt de KPNmail wel als ze op een KPN thuisnetwerk zitten, maar zodra ze een stap buiten de deur doen, en overschakelen op 4G/5G van KPN (of een andere internet connectie), dan wordt de mail ineens niet meer opgehaald, en geeft de iPhone een melding dat er geen contact gelegd kan worden met de IMAP server (imap.kpnmail.nl). 
    Op de iPhone wordt er gebruik gemaakt van de Apple Mail app, en daarin zijn dezelfde instellingen als in Outlook op de laptop, en als KPN aangeeft, ingesteld. 
    Ze zijn ook al bij een KPN-winkel langs geweest, welke ook al een keer de instellingen hebben nagekeken, maar die kwamen er ook niet uit. 
     
  • Op de iPhone 6s die ze hebben, welke gereset is naar fabrieksinstellingen (om de proef op de som te nemen ) en geen oude instellingen zijn opgehaald vanuit de iCloud, komt toch weer hetzelfde probleem naar boven. De mail via het KPN thuisnetwerk komt binnen, maar daarbuiten blijft het toch problemen geven. 
     
  • De Android apparaten die ze hebben geven geen issues met de @kpnmail.nl mailadressen en daarbij maakt ook niet uit welke mailprogramma's ze gebruiken. 

Kan het zijn dat door de recente updates bij Apple (die ook de problemen met de iPhone 11 veroorzaken) er problemen zijn ontstaan met het ophalen en versturen van mails buiten KPN-netwerken om met een @kpnmail.nl emailadres?

Hebben jullie mogelijk nog ander advies (buiten het gebruik maken van een andere mail app)?

Hallo @VL4D 

 

Kunnen die iPhone 13 en 6s wel normaal internetten via 4G, websites bekijken e.d.?

 

… en overschakelen op 4G/5G van KPN (of een andere internet connectie), dan wordt de mail ineens niet meer opgehaald, en geeft de iPhone een melding dat er geen contact gelegd kan worden met de IMAP server (imap.kpnmail.nl). 
 

Wat bedoel je met andere internet connectie, werkt het b.v. ook niet via een WiFi netwerk bij iemand anders?

 

Staat mail authenticatie wel ingesteld voor uitgaande mail?

 


Hallo @VL4D 

 

Kunnen die iPhone 13 en 6s wel normaal internetten via 4G, websites bekijken e.d.?

 

Wat bedoel je met andere internet connectie, werkt het b.v. ook niet via een WiFi netwerk bij iemand anders?

 

Staat mail authenticatie wel ingesteld voor uitgaande mail?

 


Dankjewel voor je reactie @GeSp , Ik ben heel erg benieuwd of meer mensen dit probleem hebben met hun Apple Mail. Zal binnenkort even navragen welke versie van de Apple Mail app gebruik wordt gemaakt. 

Om je vragen te beantwoorden:

  1. Beide iPhones kunnen normaal op internet op 4G/5G, alle andere apps werken ook verder prima. Ook de laptop, waarop de KPNmail via Outlook gaat, werkt op een ander WiFi-netwerk. Dit hebben we getest met een hotspot met een KPN mobiel netwerk. 
     
  2. Met andere internet connecties worden andere connecties van KPN (zoals mobiel, of een connectie buitenshuis bedoeld. Het werkt dus niet via een ander WiFi netwerk. Het werkt alleen via het thuisnetwerk van KPN internet met Apple Mail. 
     
  3. Mail authenticatie staat aan (username en password) met SSL, en de eerder genoemde poorten. 

     

    • De KPNmail van een van hun werkt op de laptop via Outlook prima, met alle aangeraden KPN instellingen: SMTP juiste poorten (587, met SSL), IMAP juiste poorten (993, met SSL)

     


Authenticatie op de smtp server zal uit staan. Dan werkt het niet op andere netwerken dan het KPN netwerk. Precies zoals u omschrijft.

Het is dus niet authenticatie op IMAP, maar om authenticatie op de SMTP server. Dat zijn 2 verschillende instellingen. 


@VL4D 

Het volgende trucje wil ook nog wel eens helpen na een update en kan men alleen gebruiken voor IMAP accounts.

Schrijf alle instellingen op van het probleem account, verwijder het account, zet de smartphone gedurende ca. 10 minuten uit en dan weer aan. Maak het account weer aan. Probleem opgelost ?


Hi en welkom op ons forum @VL4D! Wat attent dat je je vrienden helpt met hun mail. Zoals je ziet hebben we hier verschillende behulpzame gebruikers en denken we graag met je mee. Ben je nog verder gekomen met bovenstaande tips? 


Authenticatie op de smtp server zal uit staan. Dan werkt het niet op andere netwerken dan het KPN netwerk. Precies zoals u omschrijft.

Het is dus niet authenticatie op IMAP, maar om authenticatie op de SMTP server. Dat zijn 2 verschillende instellingen. 

Helaas staat bij beiden de authenticatie aan, op zowel IMAP als SMTP. 
Authenticatie type: Wachtwoord
Beveiligd met SSL, zoals het KPN kennisartikel op de hoofdpagina ook aan geeft. 


@VL4D

Het volgende trucje wil ook nog wel eens helpen na een update en kan men alleen gebruiken voor IMAP accounts.

Schrijf alle instellingen op van het probleem account, verwijder het account, zet de smartphone gedurende ca. 10 minuten uit en dan weer aan. Maak het account weer aan. Probleem opgelost ?

We hebben 1 van de toestellen compleet naar fabrieksinstellingen gereset, maar nog steeds komt hetzelfde probleem naar boven. 


@VL4D Hmm, jammer dat je nog niet verder gekomen bent. Intussen geen andere ontwikkelingen?

@Dennis ABD Heb jij misschien nog tips of suggesties hiervoor?


Kunt u schermafdrukken laten zien van de instellingen? 


We merken nog wel eens dat specifiek Apple mail clients een certificaat error geven en vervolgens weigeren. Dat lijkt me hier het meest voor de hand liggend.


We merken nog wel eens dat specifiek Apple mail clients een certificaat error geven en vervolgens weigeren. Dat lijkt me hier het meest voor de hand liggend.

@Dennis ABD, Betekent dat dat @VL4D dit bij Apple moet aankaarten of is er nog een andere mogelijkheid?


We merken nog wel eens dat specifiek Apple mail clients een certificaat error geven en vervolgens weigeren. Dat lijkt me hier het meest voor de hand liggend.

Dan zou het thuis ook niet werken toch?


Ik ben geen Apple expert, dus pin me nergens op vast. Dat gezegd hebbende, de voorbeelden die ik gezien heb staan toe een uitzondering te accepteren van het certificaat. Of dit hier daadwerkelijk het probleem is durf ik overigens niet te zeggen.

 

Waarom deze soms niet vertrouwd word door specifiek Apple heb ik overigens geen idee van. We gebruiken hier gewoon onze eigen CA welke nergens anders een probleem geeft.

 

@Nick83 Goed punt! Het is nog vroeg, zullen we maar zeggen. Dat betekend wel dat ik nog minder een idee heb wat het zou kunnen zijn.


@VL4D 

Is het niet mogelijk om TLS te gebruiken ? Want SSL is alleen voor “oudere apparaten”.

Bron: https://www.kpn.com/service/internet/e-mail/instellen-laptop-pc.htm

De instructiepagina's van de KPN voor mobiele apparaten / smartphones hebben het alleen over “SSL aanzetten”. Ik vind dit raar want ik zou toch verwachten dat moderne apparaten/smartphones ook TLS zouden moeten ondersteunen.


@VL4D Hmm, jammer dat je nog niet verder gekomen bent. Intussen geen andere ontwikkelingen?

 

Ik heb screenshots opgevraagd, en ben aan het testen of het via Outlook wel werkt, maar daar zijn eerst andere dingen tussendoor gekomen die iets meer prioriteit hadden. 

Ik ga alles nalopen wat eerder genoemd is, en waardeer de hulp enorm!