Skip to main content
Antwoord

KPN mail werkt sinds 2 weken niet meer via Outlook 365 op Macbook

• September 3, 2025
  • 10 reacties
  • 115 keer bekeken

Mijn KPN mail werkt prima op mijn iPhone. Maar sinds 2 weken niet meer op mijn Macbook. Ik gebruik Outlook (MS 365). De Outlook-versie is bijgewerkt. De imap- en smpt instellingen van het account kloppen. Ik krijg geen foutmeldingen bij het verzenden van mails. Te verzenden mail blijft gewoon in Postvak uit staan. Als ik naar de mappen in mijn Outlook ga, dan krijg ik de melding “laden” maar er gebeurt niks. Er zijn dan ook geen mails zichtbaar terwijl ik zeker weet dat er mails in  staan.

Iemand een suggestie? Ik zou natuurlijk mijn account kunnen verwijderen en opnieuw in kunnen stellen. Probleem is alleen dat de mails in mijn KPN webmail niet gelijk zijn aan inhoud van Outlook. Ik ben bang dat ik die dan kwijt ben!

Beste antwoord door HeidiV

Hi ​@JJvB67 

Je ziet de mappen dus wel op je computer en iPhone en niet in webmail?

Waarschijnlijk staan die mappen in webmail niet aangevinkt bij IMAP abonnementen.

Je kan dat in webmail controleren via Instellingen → E-mail → Wijzig IMAP abonnementen.

Als je alle mappen en mails na aanvinken van de nu niet zichtbare mappen wel ziet dan kan je alsnog het account verwijderen in outlook op je Mac en daarna weer toevoegen (herstart outlook dan na verwijderen).

10 reacties

HeidiV
Topper
  • September 3, 2025

Hi ​@JJvB67 

Toevallig sinds 2 weken een VPN in gebruik? Zet die dan uit voor mail.

Je gebruikt deze instellingen met SSL/TLS en ook authenticatie voor uitgaande mail?

IMAP-instellingen

Inkomende server: imap.kpnmail.nl (SSL aanvinken en poort 993 invullen)

Gebruikersnaam: KPN e-mailadres

Wachtwoord: KPN wachtwoord

Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl (TLS aanvinken en poort 587 invullen)

Exporteren naar een PST bestand zit voor zover ik kan vinden niet in Outlook voor Mac.
Lukt het om de mail veilig te stellen in een archief bestand (.olm) zoals hier beschreven: https://support.microsoft.com/nl-nl/topic/items-exporteren-naar-een-archiefbestand-in-outlook-voor-mac-281a62bf-cc42-46b1-9ad5-6bda80ca3106

Je kan het account daarna verwijderen, weer toevoegen en de mail importeren uit dat archiefbestand.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 4, 2025

@JJvB67 

In de KPN webmail kn je kijken welke emails er op de KPN emailservers staan ( https://webmail.kpnmail.nl/mail/logon.asp ).

Maak een nieuw account aan dat met POP. Zorg ervoor dat dit account een kopie van alle emails op de KPN emailservers laat staan. Lukt het dan wel om email binnen te halen ? Is het aantal emails in de KPN webmail gelijk aan de emails in jouw POP account ?

Kopieer alle emails vanuit het IMAP account naar mappen onder het POP account. Dan heb je een backup van jouw emails. Dan kun je het IMAP account verwijderen en weer opnieuw aanmaken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 4, 2025

Hi ​@JJvB67 

Toevallig sinds 2 weken een VPN in gebruik? Zet die dan uit voor mail.

Je gebruikt deze instellingen met SSL/TLS en ook authenticatie voor uitgaande mail?

IMAP-instellingen

Inkomende server: imap.kpnmail.nl (SSL aanvinken en poort 993 invullen)

Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl (TLS aanvinken en poort 587 invullen)

Exporteren naar een PST bestand zit voor zover ik kan vinden niet in Outlook voor Mac.
Lukt het om de mail veilig te stellen in een archief bestand (.olm) zoals hier beschreven: https://support.microsoft.com/nl-nl/topic/items-exporteren-naar-een-archiefbestand-in-outlook-voor-mac-281a62bf-cc42-46b1-9ad5-6bda80ca3106

Je kan het account daarna verwijderen, weer toevoegen en de mail importeren uit dat archiefbestand.

Hallo HeidiV,

Dank voor je reactie!

Laptop heeft twee weken ongebruikt bij iemand anders in huis gelegen. Stond toen uit!

Ligt nu weer thuis. Ik ben me er niet van bewust dat ik iets met VPN heb gedaan.

IMAP-instellingen kloppen, behalve bij de uitgaande server. Daar is ingesteld SSL en er is geen mogelijkheid om die te wijzigen in TLS.

Exporteren naar een .olm bestand kan helaas alleen nog maar met de verouderde Outlook versie. Ik gebruik de nieuwe versie al een tijdje.

Ik wacht nog even de andere reacties af / lees de andere reacties.

Groet, JJ

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 4, 2025

@JJvB67 

In de KPN webmail kn je kijken welke emails er op de KPN emailservers staan ( https://webmail.kpnmail.nl/mail/logon.asp ).

Maak een nieuw account aan dat met POP. Zorg ervoor dat dit account een kopie van alle emails op de KPN emailservers laat staan. Lukt het dan wel om email binnen te halen ? Is het aantal emails in de KPN webmail gelijk aan de emails in jouw POP account ?

Kopieer alle emails vanuit het IMAP account naar mappen onder het POP account. Dan heb je een backup van jouw emails. Dan kun je het IMAP account verwijderen en weer opnieuw aanmaken.

Dankjewel voor je suggestie!

Misschien een stomme vraag, maar hoe kan ik de emails vanuit het IMAP account naar mappen onder het POP account kopiëren?

Groet, JJ

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 4, 2025

@JJvB67 

Gewoon binnen jouw emailprogramma de emails van een IMAP map selecteren en dan naar een POP map kopieëren / verplaatsen. (rechts klik).

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 6, 2025

@JJvB67 

Gewoon binnen jouw emailprogramma de emails van een IMAP map selecteren en dan naar een POP map kopieëren / verplaatsen. (rechts klik).

Probleem is dat de inhoud van die mappen niet wordt geladen. Op mijn telefoon zie ik de inhoud van de mappen wel, maar op mijn Macbook krijg ik bij iedere map de melding “laden” maar gebeurt er niks. Als je daar een oplossing voor weet, dan zou dat super zijn!

HeidiV
Topper
  • Antwoord
  • September 7, 2025

Hi ​@JJvB67 

Waarschijnlijk staan die mappen in webmail niet aangevinkt bij IMAP abonnementen.

Je kan dat in webmail controleren via Instellingen → E-mail → Wijzig IMAP abonnementen.

Als je alle mappen en mails na aanvinken van de nu niet zichtbare mappen wel ziet dan kan je alsnog het account verwijderen in outlook op je Mac en daarna weer toevoegen (herstart outlook dan na verwijderen).

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 9, 2025

Goedemorgen ​@JJvB67 , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community!

Goed om te zien dat je al zoveel goede reacties hebt ontvangen, wat is de huidige status?

Hi ​@JJvB67 

Is het je aan de hand van deze stappen nog gelukt om het probleem te verhelpen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 5, 2025

Allen, dank voor de suggesties! Alle mappen zichtbaar gemaakt in webmail en toen het account verwijderd en weer opnieuw account aangemaakt met meteen de juiste instellingen. Duurde even voor ik tijd had om er rustig naar te kijken, maar alles werkt weer zoals het moet.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 6, 2025

Goedemorgen ​@JJvB67 :)

Heel fijn om te lezen dat alles weer werkt zoals het moet en ook heel erg bedankt dat je dat hier nog even hebt laten weten, super! Mocht je in de toekomst nog een keer ergens niet uitkomen, weet dat je je vraag hier altijd kan stellen en we graag met je meedenken!