Skip to main content
Vraag

KPN mailadres wordt als werk of school adres beschouwd bij sommige diensten

• 28 januari 2025
  • 20 reacties
  • 177 keer bekeken

Mijn KPN mail adres wordt niet geaccepteerd als ik m elders wil gebruiken zoals op mijn Macbook Air, of als ik in mijn KPN een alias wil aanmaken met dit adres. Al sinds jaar en dag heb ik te maken met beperkingen op dat adres omdat het als werk- en school account wordt beschouwd. Ik heb voor mijn pensionering wel een thuis Office gebruikt van het werk gebruikt (met werkmailadres) maar dit e-mail adres: …………...@kpnmail.nl is aangemaakt samen met de nieuw providers KPN contract nadat ik wegens pensionering van de werksystemen (Gemeente Rotterdam) ben gehaald. Er kan dus geen relatie zijn. Als ik mijn voormalige werkgever bel (afd. ICT) weten ze er ook geen raad mee. Microsoft-account is een persoonlijk account dat wordt gebruikt voor toegang tot de producten en services van Microsoft, zoals een Xbox-console, Microsoft 365, Outlook.com, OneDrive, Xbox Live, Family Safety, Skype, Bing, Microsoft Store en MSN. Dus wil ik het ook als zodanig gebruiken.

20 reacties

• 2615 reacties
  • 28 januari 2025

In MijnKPN moet je gewoon een alias kunnen maken. Maar verder: bekend verhaal. Bij Microsoft zijn alle adressen van KPN aangemerkt als "werk/school". Je zult bij Microsoft gewoon een ander adres moeten gebruiken wat niet van KPN is.

wjb
Superuser
  • 74214 reacties
  • 28 januari 2025

Je kunt als privé account bij Microsoft eenvoudig een @outlook.com account aanmaken.

• 738 reacties
  • 28 januari 2025

In de Mijn KPN omgeving een alias aanmaken of dit emailadres op een Mac book gebruiken staat toch volledig los van de Microsoft omgeving.

Of ontgaat mij iets?

Een emailadres dat word gebruikt om aan te melden in de Microsoft office omgeving als school of werk account dat stelt de school of werkgever in, of de gebruiker zelf kan dit per ongeluk als school of werk account instellen.

Het kan zeker niet zo zijn dat alle kpn mail adressen zo worden behandeld.

Een privé Microsoft account en een school/werk account kunnen wel naast elkaar worden gebruikt.

Mogelijk kan het type account wel worden gewijzigd via de instellingen op de eigen computer bij accounts.

• 2615 reacties
  • 28 januari 2025
Rowi. schreef:

Een emailadres dat word gebruikt om aan te melden in de Microsoft office omgeving als school of werk account dat stelt de school of werkgever in. Wezenlijk moet dat account dan worden om gezet naar privé.

Als je de nieuwste Office gewoon privé koopt, dan moet je ook een account aanmaken als je dat nog niet hebt. Dat kan dus niet met een emailadres van KPN. 

wjb
Superuser
  • 74214 reacties
  • 28 januari 2025
Rowi. schreef:

Een emailadres dat word gebruikt om aan te melden in de Microsoft office omgeving als school of werk account dat stelt de school of werkgever in, of de gebruiker zelf kan dit per ongeluk als school of werk account instellen.

Het kan zeker niet zo zijn dat alle kpn mail adressen zo worden behandeld.

En toch gebeurt dat wel, ​@kpnmail.nl en de andere domeinen van KPN (zoals bijvoorbeeld @planet.nl) kunnen niet gebruikt worden voor Microsoft Office omdat deze gezien worden als werk of school accounts.

• 738 reacties
  • 28 januari 2025
Marlon92 schreef:
Rowi. schreef:

Een emailadres dat word gebruikt om aan te melden in de Microsoft office omgeving als school of werk account dat stelt de school of werkgever in. Wezenlijk moet dat account dan worden om gezet naar privé.

Als je de nieuwste Office gewoon privé koopt, dan moet je ook een account aanmaken als je dat nog niet hebt. Dat kan dus niet met een emailadres van KPN. 

Maar dat is hier niet het geval er is thuis gebruik gemaakt van een werk account voor Office. Met een emailadres van het werk.

Een persoonlijk zelf gemaakt Microsoft account staat daar los van.

Er is maar 1 reden dat het kpn emailadres aan een school of werk account is gekoppeld namelijk door een beheerder.

Niet zoals je schrijft in je eerste reactie. 

Bij Microsoft zijn alle adressen van KPN aangemerkt als "werk/school". 

wjb
Superuser
  • 74214 reacties
  • 28 januari 2025
Rowi. schreef:

Er is maar 1 reden dat het kpn emailadres aan een school of werk account is gekoppeld namelijk door een beheerder.

En dat is dus wat door KPN ook zo ingesteld is. Vandaar dat je er zelf geen Microsoft account voor kunt aanmaken, dat kan dan alleen via de “beheerder” (KPN).

• 738 reacties
  • 28 januari 2025

Toch kan een Gmail adres ook niet worden gebruikt. Anyway het probleem of de oorzaak ligt dan volledig bij KPN zelf, niet bij Microsoft zo eenvoudig is het.

Verder is een werk of school email adres iets anders dan een werk of school Microsoft account. Die twee zaken lijken door elkaar te worden gebruikt.

Toch mag dat allemaal niets uitmaken voor de werkelijke vraag.

"Mijn KPN mail adres wordt niet geaccepteerd als ik m elders wil gebruiken zoals op mijn Macbook Air, of als ik in mijn KPN een alias wil aanmaken met dit adres"

​​​​

wjb
Superuser
  • 74214 reacties
  • 28 januari 2025
Rowi. schreef:

Toch kan een Gmail adres ook niet worden gebruikt.

Hoezo niet?

Rowi. schreef:

Anyway het probleem of de oorzaak ligt dan volledig bij KPN zelf, niet bij Microsoft zo eenvoudig is het.

Klopt, het is KPN die haar domeinen als werk of school domeinen bij Microsoft heeft geregistreerd.

• 738 reacties
  • 28 januari 2025

Off topic.

@wjb 

Ik kwam hier terecht 

Nogmaals dat is verder geen antwoord op de gestelde vraag. In de Mijn KPN omgeving zou er gewoon een alias ingesteld moeten kunnen worden. 

En ook op de Mac Air zou dit geen probleem mogen opleveren afhankelijk waar dat adres precies voor wordt gebruikt op die Mac Air.

Er wordt teveel op Microsoft gefocust waardoor de werkelijke vraag niet word beantwoord.

wjb
Superuser
  • 74214 reacties
  • 28 januari 2025

@Rowi., Het gaat mij maar om één ding en dat is dat ​@Eric VvB zijn @kpnmail.nl emailadres wil gebruiken voor de registratie van een Microsoft account.

Eric VvB schreef:

Microsoft-account is een persoonlijk account dat wordt gebruikt voor toegang tot de producten en services van Microsoft, zoals een Xbox-console, Microsoft 365, Outlook.com, OneDrive, Xbox Live, Family Safety, Skype, Bing, Microsoft Store en MSN. Dus wil ik het ook als zodanig gebruiken.

En dat is dus iets wat niet zal gaan, daarvoor zal hij een emailadres met een ander domein moeten gebruiken zoals bijvoorbeeld een @outlook.com of een @gmail.com.

Rowi. schreef:

Er wordt teveel op Microsoft gefocust waardoor de werkelijke vraag niet word beantwoord.

Maar daar gaat het in dit topic toch om, het Microsoft-account?!

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 28 januari 2025

Inmiddels is het opgelost: @Kpnmail.nl kan niet in de mail van Macbook, maar wel in Outlook versie voor Macbook worden opgenomen/geaccepteerd. Omdat ik toch ook een Microsoft 365 abonnement heb is dit wat mij betreft om het even. Maar eigenlijk vind ik het wel een beetje vreemd.

Bedankt voor alle reacties…...groetjes, Rick

• 738 reacties
  • 28 januari 2025

Kijk het ging dus om het ophalen van de email met een Apple mail cliënt op de MacBook  die info ontbrak in het start bericht.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 28 januari 2025

In die zin, dat ik de @kpnmail.nl als één van mijn 3 e-mail accounts in de MacBook mail structuur wilde opnemen en dat werd niet geaccepteerd. Wel werd deze dus (logisch) geaccepteerd door de office outlook versie, geschikt voor een MacBook machine. Het ging om zenden en ontvangen van content in dit mailadres. 

• 738 reacties
  • 28 januari 2025

https://support.apple.com/nl-nl/guide/mail/mail35803/mac

Worden de stappen bij other Mail account gevolgd?

Nu ken ik Apple mail niet maar met de juiste Pop of Imap instellingen zou het moeten lukken naar ik verwacht.

https://www.kpn.com/service/ugs/instellen-e-mail-laptop-pc

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 28 januari 2025

En dan geldt dat vele apps in instellingen bij iPhone en iPad wel werken en in MacBook dus niet. Das mijn grote teleurstelling na de aankoop van deze MAcBook.

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 1 februari 2025

Ik heb hetzelfde probleem maar dan andersom. Bij mij wordt @kpnmail niet geaccepteerd door outlook omdat dit wordt gezien als een persoonlijk account. Vervolgens wordt mij verzocht om een werk/school account te gebruiken. Bij het installeren van mijn laptop heb ik wel mijn kpnmail adres gebruikt om een Microsoft account aan te maken. Zou het hier mogelijk aan kunnen liggen? Weet iemand hier de oplossing voor? 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 882 reacties
  • 1 februari 2025

@Eric VvB Vreemd. Op mijn MacBook Pro kan ik mijn ‘xxxxxx@kpnmail.nl’ account gewoon toevoegen.

wjb
Superuser
  • 74214 reacties
  • 1 februari 2025

Mijn advies zou zijn om imap te gebruiken i.p.v. pop.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 882 reacties
  • 1 februari 2025

Dat kan natuurlijk ook. 

Reageer