Skip to main content

Het spam filter van KPN is veel te agressief en houdt per maand! tientallen geldige e-mail tegen. En verwijderd die op den duur ook zelfs.
Ik vind het spam filter een drama. Ik heb per maand tientallen false positives, waarbij geldige mail door het spam filter wordt tegengehouden.

 

Ik heb een e-mail account van xs4all en gebruik dat al vele jaren. Hierbij heb ik ingesteld dat het spam filter niet actief is.
Sinds de e-mail van Xs4all worden overgezet naar KPN gaat het mis.

Nadat ik al sinds lange tijd het idee had dat ik e-mail mis, heb ik gekeken in de online omgeving van KPN en tot mijn schrik staat er ineens een spam filter aan op mijn e-mail account.

In de spam map kom ik vele belangrijke mailtjes tegen, waaronder:

  • Belangrijke informatie van mijn pensioenfonds
  • Uitnodiging voor de ledenvergadering van een politieke partij
  • Wijziging van bezorging van de maaltijdbox
  • Order confirmatie van bestellingen die ik gedaan heb
  • Mail van mijn werkgever
  • En vele nieuwsbrieven.

Al met al zo’n 30 goede e-mail die de afgelopen maand zijn tegen gehouden.
En dat is alleen van de laatste maand. Geen idee hoeveel belangrijke mail ik in de maanden daarvoor verloren heb.

Dit is niet OK.
 

Door het verwijderen van deze belangrijke e-mail doet u namelijk meer kwaad dan goed.
Al deze geldige e-mail die niet wordt afgeleverd en die zonder dat de klant het weet verwijderd wordt is een groot probleem.

 

Ik heb het forum doorgelezen en daar staan samengevat 2 antwoorden:

  • meld elke false positive door middel van de button boven de e-mail.
    Dit helpt echter niet. Ik heb bij alle e-mail dit gedaan, en het spamfilter blijft nieuwe e-mail van deze verzenders als spam markeren. En ook voor nieuwe mail blijven er false positives optreden.
  • Verplicht gebruik van IMAP ipv POP.
    Dit is natuurlijk ook een schijnoplossing. Ook voor klanten die van POP gebruik maken moet de e-mail dienst foutloos werken.

Ik baal er van dat ik niet weet welke belangrijke mail ik in de afgelopen maanden kwijt ben geraakt. Ook baal ik er van dat ik nu elke dag in de webmail moet inloggen om te kijken of er nog onterechte mailtjes in de spam folder staan (en dat is elke dag). Terwijl ik normaal gewoon een lokale client gebruik om met mijn mail te werken.

 

Ik wil graag dat het spamfilter op mijn account weer wordt uitgezet.

 

Grappig... KPN bewijst meteen dat het spam filter niet goed werkt.
Het volgende e-mailtje wordt ook als SPAM tegen gehouden.

Afzender: forum@kpn.com
“DKIM] Welkom op het KPN Forum”

 

---
(maar eigenlijk vind ik dit helemaal niet grappig. Het tegenhouden en verwijderen van goede e-mail is zeer slecht. Dit zorgt er voor dat ik er niet op kan vertrouwen dat al mijn mail goed ontvangen is).


Van KPN het volgende antwoord ontvangen

“Bedankt voor uw bericht. U kunt zelf aangeven dat een door u ontvangen bericht onterecht als spam is aangemerkt. Raadpleeg hiervoor onze instructie op:
kpn.com/service/internet/veilig-internetten/spam-voorkomen.htm

Wij verzoeken u de beschreven werkwijze te volgen. U hoeft de berichten dan niet meer aan ons door te sturen. Bijkomend voordeel is dat door het gebruik van de knoppen er direct een terugkoppeling plaatsvindt naar onze spamfilter leverancier. Hier zit geen tijd meer tussen.”

Zoals hierboven echter beschreven is dit geen oplossing voor de korte termijn en blijft hierdoor goede email tegen gehouden worden...


Hebben die mails in de spamfolder veelal de toevoeging [dkim] of de toevoeging [spam]?


Tot nu toe waren alle mailtjes [spam].
Alleen de laatste van het KPN forum had [dkim]

Wat is trouwens DKIM?


In het onderstaande topic kan je alles lezen over SPF, DKIM en DMARC.

Het is vreemd dat die mail van forum@kpn.com de DKIM controle niet heeft doorstaan. Ik neem aan dat dit van zeer tijdelijke aard zal zijn.

Weet je overigens dat KPN een aantal jaar terug op aanraden van XS4ALL overgestapt is naar dezelfde spamfilter als de spamfilter die XS4ALL gebruikte?


Weet je overigens dat KPN een aantal jaar terug op aanraden van XS4ALL overgestapt is naar dezelfde spamfilter als de spamfilter die XS4ALL gebruikte?

Nee dat wist ik niet.
Bij XS4ALL was het echter mogelijk dit filter uit te zetten.
Na ook daar een aantal false positives heb ik dat filter sindsdien uitstaan (totdat KPN het nu verplicht voor iedereen weer heeft aangezet).


@Paul-Xs4all 

Je kunt ook een IMAP account in jouw emailprogramma naast jouw POP account aanmaken. Selecteer dan ook daar de optie “laat een kopie staan op de emailserver staan” (o.i.d.). Op deze manier heb je dan een kopie van alle email ook in jouw emailprogramma staan, kun je vanuit jouw emailprogramma de spamfolder controleren en hoef je niet meer bij de webmail in te loggen.

Stuur een email naar abuse@kpn.com , leg de situatie uit, stuur de emails die ten onrechte in de spammap worden gezet mee als bijlage en vraag om de reputatie van de afzenders te “resetten".


We zijn een maand verder en helaas nog steeds geen verbetering.
Ook de afgelopen maand weer zo’n 50 false positive mailtjes die in de spam folder zijn beland. Dat terwijl er maar 1 echte spam in de folder is terecht gekomen.

 

Als 98% in de spam folder een false positive is, dan maar liever dat spam filter helemaal uit zetten.


Helaas heb ik de zelfde problemen. na 16 jaar een tevreden xs4all gebruiker, kom ik er nu ook achter dat ik belangrijke mail niet meer krijg omdat ze in de spam folder geplaatst worden. Waarom is me niet duidelijk omdat van bepaalde zenders de mail wel in mijn inbox geplaatst wordt, terwijl dan opeens een mailtje van deze zelfde zender in de spam folder terecht komt en als [spam] geclassificeerd wordt.

Ook ik kreeg het advies om maar IMAP te gaan gebruiken, helaas werk ik al bijna 30 jaar met eMail en diverse mail programma’s en altijd met POP gewerkt, dus lokaal een nogal grote folder structuur met gearchiveerde eMails. Kortom als xs4all het wel probleemloos kon laten werken, waarom kan KPN het dan niet?

Ook ik wil terug naar de situatie waarbij ik het filter kan uitzetten.


@Meino de Graaf

Dit is merkwaardig omdat de KPN het spamfilter van XS4all heeft overgenomen (met een aantal wijzigingen ?).

Als je het spamfilter uitzet krijg je elke dag een vloed aan spam binnen. Ik kan me indenken dat je dat niet echt leuk zal vinden.

Er is nog een mogelijkheid. Je kunt ook naast jouw POP account(s) een (of meer) extra (!!!) IMAP account(s) aanmaken die ook naar jouw bestaande account(s) wijzen. Dan wordt het veel gemakkelijker om te kijken wat er in spammap staat en email terug te zetten naar “Postvak In". Dan hoef je ook niet regelmatig bij de webmail in te loggen. En vervolgens haalt het POP account dan die emails later binnen naar jouw lokale “Postvak In".


Goedemorgen @Meino de Graaf en welkom hier op ons forum :) 

 

@Meino de Graaf

Dit is merkwaardig omdat de KPN het spamfilter van XS4all heeft overgenomen (met een aantal wijzigingen ?).

Als je het spamfilter uitzet krijg je elke dag een vloed aan spam binnen. Ik kan me indenken dat je dat niet echt leuk zal vinden.

Er is nog een mogelijkheid. Je kunt ook naast jouw POP account(s) een (of meer) extra (!!!) IMAP account(s) aanmaken die ook naar jouw bestaande account(s) wijzen. Dan wordt het veel gemakkelijker om te kijken wat er in spammap staat en email terug te zetten naar “Postvak In". Dan hoef je ook niet regelmatig bij de webmail in te loggen. En vervolgens haalt het POP account dan die emails later binnen naar jouw lokale “Postvak In".

Goede tip van @Willy22 en hopelijk werkt dit voor jou!


Ook ik mis een heleboel mails door het veel te sterke filter. Bijvoorbeeld de consumentenbond komt niet door.

Mijn, misschien wel bewerkelijke oplossing, is om naar de webmail te gaan, daar bij de spam alle files te selecteren en dan te benoemen als "geen spam”.


@abbeklar

 Zie mijn vorige antwoord (hierboven) in dit topic (denk: extra IMAP account)

Als één afzender systematisch alleen in de spammap terechtkomt kun je ook Abuse@kpn.com een emailtje sturen. Leg dan de situatie uit en stuur 1 of meerdere probleem-emails mee als bijlage mee. abuse@kpn.com kan dan het spamfilter dan (laten) bijstellen of de reputatie van de afzender “resetten".

(Ik persoonlijk heb niet of nauwelijks last van spam en bij mij werkt het spamfilter opmerkelijk goed.)


Reageer