Skip to main content

Recent ben ik overgezet van XS4ALL naar KPN, nog wel gebruikmakende van een xs4all e-mail adres.

Wat ik bemerk is dat het spamfilter van KPN (xs4all was tig keer beter), slecht werkt. White listed adressen worden in de spam geplaatst, zelfs nadat deze uit spam naar de inbox zijn verplaatst om aan te geven dat dit legitieme adressen zijn.

Het is zelfs zo zot, dat berichten in een en dezelfde chain van communicatie dan weer wel en dan weer niet in de spam belanden.

 

Is er een goede, werkbare manier om dit te verhelpen of voorkomen?

De bekende opties welke XS4all aanbood heeft KPN webmail niet.

@JanZ_ zonder Willy22 te kort te willen doen: absoluut niet! Wat Willy2 adviseert doe ik al jaren. Dus prima advies, maar voor mij nu niet aan de orde.

In dit geval gaat het er om dat KPN een hele categorie spam niet kan detecteren, terwijl Xs4all dat prima kon. Het is dan niet terecht om de klanten van KPN op hun gedrag aan te spreken.


@EternalSeptember 

Het is duidelijk dat je meer weet dan ik. Maar die tip van die “Externe Inhoud” is niet bij iedereen bekend . Daarom moet ik - helaas - die tip regelmatig herhalen hier op het KPN forum.


@Willy22 je werk op dit forum is zeker nuttig! Ik heb geen idee wie van ons er meer verstand van zou hebben, en dat maakt mij ook niets uit.

Maar omdat in dit geval het probleem ook bij KPN ligt vind ik het jammer @JanD denkt dat na je antwoord het probleem opgelost is. Dus daarom moest ik nog even doorzeuren 😉.

Dus @JanD : s.v.p. het spamfilter laten verbeteren: detecteer het als er te veel embedded images en/of uitgecommentarieerde html en css in zit.

 


Joehoe @JanD , doet KPN nog wat aan het filter? Ik snap dat het filter zelf geheim is om spammers geen kans te geven. Dus je zult er niet alles over willen zeggen.  Maar het verschil tussen de betere kwaliteit van XS4all en het het huidige KPN begint wel erg op te vallen. Of heb je geen enkele manier om meldingen van het forum binnen KPN door te geven?


@EternalSeptember 

Dan moet je bij @JanZ_ zijn. Die is een moderator van de KPN voor dit forum.


Ah, dank je @Willy22 , sorry @JanD. 😳

@JanZ_ gaat KPN nog wat doen aan dat spamfilter? Mensen van XS4all terug huren of zo?


Ook ik ben een groot voorstander van de "whitelist" functionaliteit waarbij je als abonnee aan kunt geven dat mails van een bepaalde afzender (adres of domein) nooit als spam betiteld mogen worden.

Dit zou heel veel ellende kunnen voorkomen.


hoe kan ik het aantal mails in spambox drastisch verminderen? 

Het XS mailadres gebruik ik alleen zakelijk. Nauwelijks op internet ( shop/ fora)  en toch is de maximale lengte ( ? ) van mijn blokkeerlijst nu bereikt. Ik zou geblokkeerde adressen moeten vrijgeven om weer nieuwe te kunnen toevoegen is dan de automatische reactie . Klinkt een beetje vreemd? 

Een spamfilter zie ik niet meer .  Veel spam komt ook in spam box, maar inmiddels dus ook wel were in gewone mail box. 

Kan dat nog anders? 


@comp_nitwit 

Dit is - jammer maar helaas - een terugkerende klacht. Een deel van het probleem zit hem in het feit dat eerst het spamfilter zijn werk doet en er pas daarna wordt gekeken naar wat er in de lijst met geblokkeerde afzenders staat.

Afzenders toevoegen aan de lijst met geblokkeerde afzenders heeft weinig zin omdat veel spammers een emailadres slechts tijdelijk gebruiken. Alleen aan te raden als de spam regelmatig van één en hetzelfde emailadres komt.

Verminderen van de hoeveelheid spam:

 


Een deel van het probleem zit hem in het feit dat eerst het spamfilter zijn werk doet en er pas daarna wordt gekeken naar wat er in de lijst met geblokkeerde afzenders staat.

Wat is daar het probleem van dan? Mijns inziens is het precies hoe het zou moeten werken.

Ik zie ook niet de correlatie met het feit dat de lijst met geblokkeerde afzenders bij @comp_nitwit vol is. Sterker nog, als eerst naar de lijst met geblokkeerde afzenders gekeken zou worden en daarna pas het spamfilter z'n werk zou doen, dan zou deze lijst waarschijnlijk zelfs nog langer zijn.

 

10 tips on how to help reduce spam by Microsoft.


@wjb 

Dan ben ik zeer benieuwd wat de logica is achter jouw mening over dit onderwerp.


Dan ben ik zeer benieuwd wat de logica is achter jouw mening over dit onderwerp.

Als je eerst de spamfilter z’n werk laat doen dan zijn er per definitie dus minder spamberichten (afzenders) die tegen de lijst van geblokkeerde afzenders aangehouden zouden moeten worden. Die lijst zou dan dus per definitie niet langer zijn.

Het centrale spamfilter hoort mijns inziens zijn werk aan de voordeur te doen, daar waar de mailberichten binnenkomen.

Berichten die zeker spam zijn (sure spam) worden dan bij de voordeur al in de vuilnisbak gegooid en berichten die waarschijnlijk spam zijn (possible spam) worden apart genomen zodat die uiteindelijk in de spamfolder van de ontvanger geplaatst worden. 

De blacklist (en gewenste whitelist) horen niet, zoals nu, alleen op de inbox te werken maar ook op de spamfolder. Dat is dan ook wat KPN mijns inziens zou moeten aanpassen.


Een deel van het probleem zit hem in het feit dat eerst het spamfilter zijn werk doet en er pas daarna wordt gekeken naar wat er in de lijst met geblokkeerde afzenders staat.

Volgens mij maakt dit niets uit. Er word niet meer spam tegengehouden als je de blocklist en spamfilter omwisselt ofzo.


Mwa, ik weet het niet meer wat ik er van moet denken. Ik persoonlijk blijf een voorstander van de volgende volgorde:

1)) “whitelist” checken (altijd doorlaten).

2)) “blacklist” checken (altijd blokkeren)

3)) spamfilter aan het werk zetten.

Maar ik ga af op wat ik vandaag zie gebeuren en weet niet al de technische details van wat wel of niet mogelijk is, wat de voordelen en nadelen zouden kunnen zijn en hoe moeilijk het zou zijn om zoiets te implementeren.

Maar dan moet de KPN ook een volwassen “Whitelist” implementeren. Diezelfde "whitelist” toepassen op de spammap is inderdaad een heel goed idee.


Tsss. Mij werd ook verteld dat het niet aan het switchen naar KPN lag.

Het is toen wel begonnen. Ik krijg elke dag alleen maar spam.

Geen enkele spam functionaliteit in ios Mail en niet spam die dan wel weer in de map reclame komt.

Ik zou het liever afvangen voordat ik het lokaal op m'n devices heb.


Dat een SPAM filter onterecht mails als spam classificeert, daar kan ik wel begrip voor opbrengen.
Bij XS4all zette ik dan maildomainen en ook mail adressen die ik sowieso altijd in mijn IN-folder wilde ontvangen in een zogenaamde ‘Greenlist’

Ik heb nu bijvoorbeeld het domain ‘vitens.nl’  in mijn greenlist opgenomen.

(mijn waterbedrijf Vitens stuurt mij legitieme mail vanaf dit mail-domain)

Het zou zo moeten werken dat mails waarvan het VAN-adres de string 'vitens.nl’ bevat altijd direct in mijn IN-map worden geplaatst. (ongeacht de classificatie die het spam filter eraan geeft.)
Bij XS4All werkte dit prima.

Bij KPN werkt dit dus niet. Ik krijg dus voortdurend mails van het domain ‘vitens.nl’ in mijn SPAM folder.
En dit is maar een voorbeeld. ook belangrijke mail van de docent van mijn kind, zorgverleners, rekeningen, etc komen voortdurend in mijn SPAM folder terecht. 

De SPAM folder is intussen gewoon mijn 2e IN map geworden. totaal nutteloze folder dit. Ik heb al meerdere malen met de helpdesk gebeld en die zeggen dat ik de greenlist correct heb ingesteld.

onterechte spam classificatie zal er altijd zijn. Echter wanneer ik keihard aangeef dat mails van voor mij kritische adressen en/of domeinen direct naar mijn IN map moeten. dan  moet ik daarop kunnen vertrouwen.

→ KPN LOS DIT OP!!! jullie zijn een premium provider met premium prijzen, je neemt klanten van XS4all over en belooft dat jullie hetzelfde product en dienstverleningsniveau blijven leveren doe dit dan ook.
e-mail is voor eigenlijk iedereen een kritische applicatie geworden.


 

I hear ya.

Ondanks mijn regels die goed werken op de standaard spam, eindigt er random van alles ook in de spam folder. Zelfs kpn mail! 
De regels die ik heb gemaakt zijn specifiek gericht op terugkerende mails met bepaalde keywords en bevatten niks wat terug te vinden is in wat er soms toch in reclame komt.

Ik moet continue de reclame folder checken. Die overigens niet auto update tot ik er op klik.

 

Laat mij nou gewoon zelf filteren. Blacklist/greenlist.

Duurt even, maar scheelt deze lijdensweg.

 

Ik ben het helemaal eens met dat het gewoon goed werkte bij xs4all. Ik mis dat zeer.


Laat mij nou gewoon zelf filteren. Blacklist/greenlist.

Duurt even, maar scheelt deze lijdensweg.

Je hoeft me niet te geloven maar dat wil je echt niet.

Als het spamfilter van KPN zijn werk niet bij binnenkomst van de mails zou doen dan wordt jouw mailbox binnen de kortste keren overspoeld met spam mails. Weet dat er wereldwijd naast elk echt mailbericht ook vier spamberichten verzonden worden. Jij zou dus gemiddeld vijf keer zoveel mails gaan ontvangen waarvan zo'n 80% spam zal zijn. En weet dat die spammers heel creatief zijn en jouw eigen filters feilloos weten te omzeilen door bijvoorbeeld telkens een andere afzender te gebruiken en de titel telkens anders op te stellen.

 

Ik ben het helemaal eens met dat het gewoon goed werkte bij xs4all. Ik mis dat zeer.

Weet je dat KPN juist overgestapt is naar de leverancier die door XS4ALL gebruikt werd?

 

Laat onverlet dat KPN er verstandig aan doet om een whitelist te implementeren die je op de eigen spamfolder los kunt laten zodat false-positives die in de spamfolder geplaatst zijn automatisch doorgezet kunnen worden naar de inbox.


Het zal hellemaal best, but it wasn't broke and they fixed it.

Xs4all fiterde al heel goed, maar met name een lerende functie zoal een white-list is essentieel aangezien er veel te veel goede mail gefilterd wordt.

Het is niet leuk om elke dag de juiste mail uit de reclame folder te verplaatsen naar de inbox met ios. En zeker als daar geen lerende functie aan zit.


Xs4all fiterde al heel goed, maar met name een lerende functie zoal een white-list is essentieel aangezien er veel te veel goede mail gefilterd wordt.

De spamfilter van KPN is ook “lerend”. Door het verplaatsen van een mail vanuit de spamfolder naar de inbox vertel jij de spamfilter dat jij die mail geen spam vindt. Als genoeg mensen dat doen dan zal de spamfilter dat “advies” overnemen. Hetzelfde geldt voor berichten die door mensen vanuit de inbox naar de spamfolder verplaatst worden alleen dan uiteraard precies tegenovergesteld.

 

Het is niet leuk om elke dag de juiste mail uit de reclame folder te verplaatsen naar de inbox met ios.

Wat versta je nu onder de reclamefolder?

Ik neem aan dat dat wat anders is dan de spamfolder, klopt dat?

Zijn de berichten die daar in geplaatst worden voorzien van de tekst dspam] of bijvoorbeeld odkim] in het onderwerp?

Als die folder iets anders is dan de spamfolder dan is het filter om op jouw iPhone of Mac iets in de reclamefolder te plaatsen functionaliteit van Apple en heeft dat niets van doen met de spamfilter van KPN.

 


Sorry voor de late reply.
 

De reclamefolder in mijn ios mail is identiek aan de spam folder via webmail. Er staan met spam gemarkeerde mails in, ook soms dkim en zonder extra tekst in het onderwerp. 
Ik stort me nu even op de webmail om te kijken of ik het op die manier beter krijg. De functionaliteit op ios zelf lijkt niks te leren. Thx!


 

De reclamefolder in mijn ios mail is identiek aan de spam folder via webmail. 

Vreemd dat ze dat op iOS de reclamefolder noemen immers spam is zoveel meer dan reclame.

 

Ik stort me nu even op de webmail om te kijken of ik het op die manier beter krijg.

Daar zal je niets wijzer worden. Alleen door het naar de inbox verschuiven van berichten die in jouw "reclame"folder binnen zijn gekomen zal je de spamfilter een seintje geven dat jij die mail niet als SPAM ziet. Pas als voldoende mensen dat doen en de verzender niet telkens opnieuw mails naar niet meer bestaande emailadressen binnen één van de KPN domeinen stuurt, zal de spamfilter de mails weer in de inbox gaan plaatsen.


In webmail kan je een duimpje geven op mail in de spam folder en de mail wordt dan automatisch naar de inbox verplaatst.


In webmail kan je een duimpje geven op mail in de spam folder en de mail wordt dan automatisch naar de inbox verplaatst.

Dat doet precies hetzelfde als in jouw mailprogramma de mail van jouw "reclame"folder naar jouw inbox verplaatsen. Beide geven dat signaaltje aan de spamfilter dat jij die mail niet als spam ziet. De andere kant op werkt dat ook, bij het verplaatsen van een mail van jouw inbox naar de "reclame"folder zeg je tegen de spamfilter dat je die mail als spam ziet.


Ik moest het via de ios mail app blijven doen. Ebay mail blijft bv in de reclame folder komen. Vandaar nu de webmail test om te kijken of daar verschil in zit.


Reageer