Skip to main content

Ik kreeg onderstaande mail. Komt deze wel betrouwbaar en echt van KPN?

Zo ja wat is het nut van dit soort mailtjes?

 

Hallo @JW44 

Is dit mailtje wellicht een gevolg van een actie waar je zelf mee bezig bent? Ben je een nieuw KPN ID aan het aanmaken? Dan is het logisch dat je dit mailtje krijgt om vast te stellen dat jij de houder bent van dit e-mailadres en hierop bereikbaar bent.


Hallo @JW44 als ik het goed lees probeer je of heb je een KPN-ID aangemaakt/gewijzigd.

Daartoe heb je een emailadres opgegeven en dat wil KPN, i.v.m. jouw eigen veiligheid, bevestigd hebben.

Aangezien in de link het woord kpn.com voorkomt, lijkt me dat vertrouwd. Als er kpn.nl zou staan of iets anders zou ik me even achter de oren krabben.

Vertrouw je het nog niet, negeer je het.

Komt het verzoek nogmaals, dan weet je zeker dat het legitiem is en kun je het alsnog bevestigen.

 


Dank voor jullie reacties.  Ik heb een paar e-mailadressen bij KPN (basis en alias), die ik al jaa...aren vrijwel dagelijks gebruik.  Niets aan gewijzigd, ook geen wachtwoorden. Via mijn ene mailadres kreeg ik vanmorgen dit bericht om ca. 7:00 uur. Moest binnen 1 uur reageren. Zag het bericht pas om ca 10 uur. Niet gereageerd dus. 

Ik heb overigens geen enkele actie m.b.t. mijn KPN-mailadressen ondernomen, geen KPN-ID aangemaakt of gewijzigd enz. 

Het KPN-mailadres werkt ook nu nog steeds goed.

 


Hoi @JW44 

Als jij niets hebt gedaan met jouw KPN ID en/of jouw mailaccount(s) is de ontvangst van die mailtjes vreemd (en verdacht). Niet reageren en vooral niet op de links klikken. Anders bevestig je mogelijk een actie van iemand anders.

Wellicht het beste om jouw wachtwoorden van KPN ID en mailaccount(s) zelf te wijzigen om zeker te zijn dat er geen misbruik wordt gemaakt. Regelmatig een nieuw wachtwoord is sowieso aan te bevelen. 


@JW44 

Komt die email van “xxxxxx@kpn.com” ? Als je de muis op de links in de email plaatst (zonder te klikken) verschijnt dan ook één of meerdere "kpn.com/….” weblinks ? Zo nee, dan zou ik deze email doorsturen (als bijlage) naar abuse@kpn.com .

Heb je misschien onlangs de naam van jouw harde schijf veranderd ? Dat is ook een reden waarom de KPN “begint te klagen".


Als afzender van mailtje staat vermeld: noreply@kpn.com  en als ik de muis op de link plaats zonder te klikken verschijnt er: https://inloggen.kpn.com/registreren/ gevolgd door een lang nummer van cijfers en letters.

Het lijkt me een goed idee dt ik maar even rechtstreeks contact met KPN opneem en  vraag of deze mail echt van KPN komt en waarom.

 


Dan komen die mailtjes dus blijkbaar wel bij KPN vandaan, maar blijft de vraag wie/welke actie heeft uitgevoerd. Als jij dat niet zelf bent, ligt misbruik voor de hand. Ik zou in ieder geval mijn wachtwoorden veranderen.


Ik zal mijn wachtwoorden direct aanpassen en nogmaals bedankt voor jullie reacties.


Hi @JW44, welkom hier. 

Dan komen die mailtjes dus blijkbaar wel bij KPN vandaan, maar blijft de vraag wie/welke actie heeft uitgevoerd. Als jij dat niet zelf bent, ligt misbruik voor de hand. Ik zou in ieder geval mijn wachtwoorden veranderen.

Als afzender van mailtje staat vermeld: noreply@kpn.com  en als ik de muis op de link plaats zonder te klikken verschijnt er: https://inloggen.kpn.com/registreren/ gevolgd door een lang nummer van cijfers en letters.

Het lijkt me een goed idee dt ik maar even rechtstreeks contact met KPN opneem en  vraag of deze mail echt van KPN komt en waarom.

 

Dat is inderdaad ons e-mailadres. Het enige wat ik kan bedenken is dat iemand een adres heeft dat erg op die van jouw lijkt en door een typefout die van jouw heeft ingevoerd. Als je zelf niets hebt gedaan mag je het bericht simpelweg verwijderen, de wachtwoorden heb je al aangepast zie ik.  


Bericht verwijderd; wachtwoord aangepast en tot nu toe geen soortgelijke mailtjes ontvangen.

Iedereen die heeft gereageerd nogmaals hartelijk bedankt voor het meedenken en reageren. Groet, JW44


@JW44 

Ik zou in dit geval deze email toch doorsturen aan abuse@kpn.com


@JW44

Ik zou in dit geval deze email toch doorsturen aan abuse@kpn.com

Dat is onnodig, je kunt de URL helemaal lezen in dat bericht en die is duidelijk van de KPN afkomstig.


@huistijger

Hier ben ik het niet mee eens. Het zou kunnen dat onder de knop wel een verdachte URL "verborgen” is.


Och het kan geen kwaad om het te melden @Willy22 , maar het lijkt mij niet nodig.