Skip to main content

Dit topic is gesloten voor nieuwe reacties. De veranderingen die in dit topic worden besproken hebben wij in 2019 doorgevoerd. Heb je feedback op, of vragen over, de webmail. Maak dan een eigen topic aan.

 

Achter de schermen is hard gewerkt aan een nieuw, sterk verbeterd mailplatform, met een bijbehorende nieuwe webmailomgeving. De komende maanden zetten we alle mailboxen over naar dit nieuwe platform.
 

 

Belangrijkste wijzigingen

  • De opslag is vergroot naar 15GB per mailbox (dat was 1GB).
  • De webmail is nu geschikt voor tablets/smartphones. Op welk apparaat je de webmail ook opent, de layout past zich daarop aan.
  • Bijlagen worden in een voorbeeld getoond. Je kunt nu in je browser foto's, office bestanden en PDF's bekijken zonder ze eerst te downloaden.
  • Heb je het in de tekst over een bijlage toevoegen maar ben je dit vergeten? Dan krijg je nu eerst een waarschuwing wanneer je de mail probeert te verzenden. Zo ziet dat er uit.
  • Uitgebreide mogelijkheden om spam te rapporteren. Dit kan via de webmail (met de knoppen "spam" en "geen spam") of via IMAP (door de mail te verplaatsen vanuit of naar de spammap)
  • Veiligheid: afbeeldingen worden niet automatisch geladen en bij de instellingen kun je zien welke apparaten zijn ingelogd op de webmail. Als je hier iets ziet wat je niet vertrouwt kun je dit apparaat uitloggen (wijzig dan ook direct je wachtwoord!).
  • Categorieën: Standaard zie je de categorie "nieuwsbrieven", waarin veel bekende nieuwsbrieven automatisch in worden geplaatst. Je kunt zelf categorieën toevoegen. Door een mail naar de nieuwe categorie te slepen krijg je de keuze om in het vervolg automatisch deze mails te verplaatsen.

 

De eerste keer inloggen

De eerste keer dat je de nieuwe webmail bezoekt word je begroet met twee popups. In de eerste kun je de afzendernaam instellen voor alle aliassen. Je kunt dit later altijd aanpassen in de instellingen.

 

2e62197a-47b7-4e1e-8a55-8ad9d8a4da48.png


Verder zie je (ook eenmalig) een popup over een rondleiding. Hierin krijg je een korte samenvatting te zien van alle nieuwe functionaliteit.

cdebc0b4-cf1f-473d-a71b-f9107ac60944.png

 

Categorieën

Met categorieën wordt de webmail een stuk overzichtelijker, vooral als je veel mail ontvangt. De categorie "Nieuwsbrieven" is al aangemaakt, hierin komen automatisch een groot aantal bekende nieuwsbrieven terecht. Je kunt zelf categorieën toevoegen en bewerken. Denk aan "Social" voor alle Twitter/Facebook/Instagram notificaties, of "KPN forum" voor de mails vanuit het forum.

 

c67060c2-b55b-4c7b-9ed4-9c9c847edd61.png

1566e51e-0927-4c10-baef-9ae5ccb96611.png


Geen fan van categorieën? Je kunt het met een druk op de knop uitschakelen. Wil je alleen bepaalde mails niet in een categorie hebben? Sleep deze mail dan uit de categorie naar de inbox. Je krijgt dan de keus om dit permanent te doen voor die afzender.

 

Spam

De nieuwe webmail bevat knoppen om "Spam" en "Geen spam" te melden. Meld je vaak mails aan die inderdaad spam zijn? Dan zien we jouw meldingen als betrouwbaarder en krijgen die meer waarde in het bepalen of mail doorgelaten moet worden. Andersom kun je mails die als spam worden aangezien markeren als "Geen spam". Hiermee voorkomen we 'false positives'. Dit werkt ook zonder de webmail. Als je gebruik maakt van IMAP heeft het verplaatsen van een mail van/naar de spammap hetzelfde effect.

 

Veelgestelde vragen

  • Hoe pas ik de indeling aan?
    Klik rechtsboven op de knop Weergave. Hier vind je instellingen om het leesvenster, de mappenstructuur en andere onderdelen weer te geven of te verbergen, zodat je de indeling helemaal naar jouw smaak kan aanpassen.
  • Hoe markeer ik een bericht als spam?
    Selecteer een of meerdere berichten en klik op het icoontje met het verbodsbord: 🚫
    Of sleep de mail naar de spammap.
  • Hoe geef ik aan dat een bericht geen spam is?
    Als een bericht onterecht in de spam-map terecht is gekomen kun je die selecteren en klikken op het icoontje met het duimpje omhoog: 👍
    Je kun de mail ook slepen naar de inbox.
  • Hoe blokkeer ik een afzender?
    Selecteer de e-mail, klik op het hamburgermenuutje (drie horizontale lijnen) en kies voor Blokkeer Afzender. Om de lijst van geblokkeerde afzenders te beheren ga je naar de instellingen (⚙️), kies voor “E-mail”, vervolgens “Geblokkeerde afzenders”. 
  • Hoe maak ik een distributielijst aan?
    Een distributielijst staat voor een groep afzenders die je in één keer kunt mailen. Ga linksboven naar de optie “Contacten” en klik daar op de knop “Nieuw”, gevolgd door “Distributielijst toevoegen”. In het nieuwe schermpje kies je een naam voor de lijst (“Collega's”, bijvoorbeeld) en voeg je de afzenders toe.
  • Hoe wis ik de voorgestelde e-mailadressen als ik een nieuw bericht typ?
    Je vindt deze lijst onder “Contacten”, dan links in het menu “Verzamelde adressen”. Je kunt hier individuele adressen wissen, een vinkje zetten bij alle adressen die gewist moeten worden of meerdere adressen selecteren door shift ingedrukt te houden en te klikken. Druk daarna bovenin op “Verwijderen”. Andere voorgestelde adressen zijn bestaande contactpersonen. Die vind je in het linkermenu onder “Contacten”.
  • Hoe log ik uit op alle apparaten / Hoe zie ik op welke apparaten ik ben ingelogd?
    Ga naar de instellingen (⚙️), ga vervolgens naar “Beveiliging” en kies voor “Actieve apparaten”. Zie je hier onbekende apparaten? Log deze dan uit en pas direct je wachtwoord aan via https://email.kpn.com 
  • Mijn eigen aangemaakte mappen zijn niet zichtbaar na de migratie?
    Zorg ervoor dat je “Mijn Mappen” ook daadwerkelijk uitgeklapt hebt. Dit doe je door te klikken op het driehoekje ervoor.
    Als dat niet helpt, ga naar instellingen (⚙️) en dan  “E-Mail” en vervolgens “Wijzig IMAP abonnementen”.  Je krijgt dan een lijst met al je mappen. Mappen die je zelf hebt aangemaakt staan onderaan. Zorg dat deze allemaal aangevinkt zijn en kies dan voor “Opslaan”
  • Ik kan niet meer inloggen op de webmail, ik krijg een foutmelding en gebruik MacOS.
    Dit kan voorkomen bij versies van MacOS  die ouder zijn dan MacOS High Sierra. Kijk dan ook of je kunt upgraden naar minimaal High Sierra. Meer informatie daarover vind je hier
  • Ik kan niet inloggen op de webmail, er gebeurt niets als ik op de inlogknop druk.
    We zien dit soms gebeuren bij mensen die Chrome gebruiken en ook de Kaspersky beveiligingsextensie geïnstalleerd hebben daarin. Het is in dat geval nodig dat deze extensie ook daadwerkelijk actief is. Dit controleer je via het menu. Kies voor Meer hulpprogramma’s en dan Extensies. Zorg dat het schuifje bij Kaspersky op actief staat.

 

Tips

  • Verplaats je normaal gesproken spam naar de prullenbak? Overweeg deze mails vanaf nu naar de spamfolder te verplaatsen. Zo zorg je ervoor dat het spamfilter beter gaat werken, niet alleen voor jou maar voor alle klanten.
  • Je kunt je Google Calendar, of een iCal bestand/url, importeren via de Agenda > Nieuwe agenda toevoegen. Andersom kan ook. Je KPN Webmail agenda kun je importeren in een ander mailprogramma.
  • Je kunt herinneringen instellen voor de afspraken in je agenda. Hoe je dat doet lees je hier.
  • Kom je een phishingmail tegen? Laat het onze abuse afdeling dan weten via valse-email@kpn.com (stuur de mail door als bijlage). Spam hoeft niet meer doorgestuurd te worden, je meldt dit automatisch aan door een e-mail als spam te markeren of naar de spamfolder te verplaatsen. Als je het idee hebt dat dit niet werkt voor bepaalde mail, neem dan alsnog contact op met Abuse. 
  • In de instellingen staat een optie om de webmail te registreren voor Mailto: links. Hoe dat werkt lees je hier.

 

Andere vragen, wensen, feedback? Laat het hier weten!

 

De onderstaande berichten tot 11 oktober zijn verplaatst vanuit het testforum, waarin forumgebruikers hebben meegetest aan de nieuwe webmail.

 

Laatste update artikel: 9-12-2019 

Het gaat om het nieuwe webmail. Ik zie nu dat contactgroepen tussen de andere contacten staan als distributielijst.

hoe kan ik deze lijsten in een aprte groep zetten.

 

Ik heb jouw reactie verplaatst naar dit topic. In het eerste bericht lees je hoe je een distributielijst kan aanmaken. Als je verder nog vragen hebt, dan horen we dat graag van je!


Kan het even niet vinden, maar ik hoop echt dat de nieuwe webmail van mijn e-mailadres afblijft. ik wil voor altijd   @planet.nl blijven gebruiken. dus bij de verandering naar de nieuwe webmail NIET ineens alleen nog maar   @kpnmail.nl  of iets dergelijks. 


Hallo @Melchiorvv, ook jij wordt omgezet naar de nieuwe webmail, daar valt niet aan te ontkomen :wink:

Maar er verandert niets aan de e-mailadressen. planet, hetnet, kpnmail etc. blijft allemaal bestaan.

Mijn hetnet mailboxen en adressen zijn allemaal meegegaan. Jouw “planet” blijft ook bestaan.


De nieuwe webmail is nu bij mij ingesteld. Alles werkt normaal behalve dat alle mails die in Postvak IN binnen komen wel naar mijn tablet en smartphone gaan maar niet naar mijn laptop met Windows 10 Mail. De Spam in de webmail map Spam gaat wel naar Windows 10 Mail, maar de mails van Postvak IN niet.

Ik heb mijn account in Windows 10 Mail al opnieuw ingesteld maar niets helpt. Heeft iemand een idee wat ik kan doen om mijn e-mails ook op mijn laptop te kunnen ontvangen.


De nieuwe webmail is nu bij mij ingesteld. Alles werkt normaal behalve dat alle mails die in Postvak IN binnen komen wel naar mijn tablet en smartphone gaan maar niet naar mijn laptop met Windows 10 Mail. De Spam in de webmail map Spam gaat wel naar Windows 10 Mail, maar de mails van Postvak IN niet.

Ik heb mijn account in Windows 10 Mail al opnieuw ingesteld maar niets helpt. Heeft iemand een idee wat ik kan doen om mijn e-mails ook op mijn laptop te kunnen ontvangen.

Hoe heb je het mailaccount ingesteld in de Windows 10 mail? Indien dat via IMAP is, moeten de e-mail ook daar gewoon binnenkomen. Ik neem aan dat je geen foutmelding krijgt of iets dergelijks?


Staat de mail wel in postvak in van de webmail?


Hoe kan ik de spambox leegmaken? In de oude webmail kon ik bij de map spam op een prullenbakje klikken en was de spam definitief verwijderd. Nu moet ik eerst berichten selecteren. Als ik dan op prullenbak klik komt alle spam in de prullenbak ipv dat het, zoals eerst, definitief verwijderd is.

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic


Hoe kan ik de spambox leegmaken? In de oude webmail kon ik bij de map spam op een prullenbakje klikken en was de spam definitief verwijderd. Nu moet ik eerst berichten selecteren. Als ik dan op prullenbak klik komt alle spam in de prullenbak ipv dat het, zoals eerst, definitief verwijderd is.

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Hi @MariekeHG. Als je rechtsklikt op de spammap kan je kiezen voor “alle berichten verwijderen”. Dan gaan ze naar de prullenbak. De prullenbak kan je op dezelfde manier legen. De prullenbak wordt overigens niet automatisch geleegd, maar de spamfolder wel na 30 dagen.


De nieuwe webmail is nu bij mij ingesteld. Alles werkt normaal behalve dat alle mails die in Postvak IN binnen komen wel naar mijn tablet en smartphone gaan maar niet naar mijn laptop met Windows 10 Mail. De Spam in de webmail map Spam gaat wel naar Windows 10 Mail, maar de mails van Postvak IN niet.

Ik heb mijn account in Windows 10 Mail al opnieuw ingesteld maar niets helpt. Heeft iemand een idee wat ik kan doen om mijn e-mails ook op mijn laptop te kunnen ontvangen.

Hoe heb je het mailaccount ingesteld in de Windows 10 mail? Indien dat via IMAP is, moeten de e-mail ook daar gewoon binnenkomen. Ik neem aan dat je geen foutmelding krijgt of iets dergelijks?


Bedankt voor je reactie. Ik heb Windows 10 mail ingesteld via IMAP. Ik krijg geen foutmelding. De Postvak IN map in de webmail daar staan gewoon alle inkomende e-mails. Ze gaan alleen niet door naar mijn laptop. De inkomende mails gaan wel naar mijn tablet en smartphone. In de oude webmail had ik geen problemen. Alle e-mails kwamen gewoon binnen op mijn laptop. Nu staan de oude e-mails die ik al had staan op mijn laptop in Postvak IN voor de vernieuwing van de webmail ook niet meer op mijn laptop maar alleen nog in de nieuwe webmail.


Er is niets veranderd aan de nieuwe omgeving voor wat betreft het synchroniseren van e-mail @Bergjes Als het wel op je ander apparaten binnenkomt, zou ik het zoeken in je laptop. Welk mailprogramma gebruik je? Zou je deze pagina met instellingen eens willen doornemen? 


Er is niets veranderd aan de nieuwe omgeving voor wat betreft het synchroniseren van e-mail @Bergjes Als het wel op je ander apparaten binnenkomt, zou ik het zoeken in je laptop. Welk mailprogramma gebruik je? Zou je deze pagina met instellingen eens willen doornemen? 


Bedankt voor je reactie. De instellingen heb ik al doorgenomen. Daar is niets aan veranderd. Ik heb voor alle zekerheid mijn account opnieuw ingesteld op Windows 10 Mail. Het rare is dat de e-mails uit de Spam map van de webmail wel naar mijn laptop komen. Het is alleen de Postvak IN map van de webmail die de e-mails niet naar mijn laptop stuurt. Ik heb op mijn laptop de nieuwste updates en alle instellingen heb ik gecontroleerd. Het is mij een raadsel.


Hallo @Bergjes , de e-mail in de IN-map op de webmail heb je via de webmail waarschijnlijk al geopend c.q. gelezen en de mail in de spammap (uiteraard niet).

Alleen nieuwe mail wordt dan opgehaald en niet de reeds geopende mail.

 


Hallo @Bergjes , de e-mail in de IN-map op de webmail heb je via de webmail waarschijnlijk al geopend c.q. gelezen en de mail in de spammap (uiteraard niet).

Alleen nieuwe mail wordt dan opgehaald en niet de reeds geopende mail.

 


Bedankt voor je reactie. Maar dat klopt niet wat je nu zegt. Ook geopende en gelezen mail in de webmail wordt normaal gesproken opgehaald. Niet alleen nieuwe mail. En ik had de mails in de webmail nog niet geopend of gelezen dus hadden ze zeker opgehaald moeten worden.


Hoe kan ik bijlagen printen? Afdrukken als Pdf lukt niet op mijn Ipadair?


Wanneer (datum) kan ik de vernieuwde KPN webmail verwachten ??

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic


Wanneer (datum) kan ik de vernieuwde KPN webmail verwachten ??

Tussen nu en ws. het eind van het jaar. KPN is medio oktober begonnen met de migratie en trekt daar een paar maanden voor uit. Lees hier meer: Wijzigingen in de nieuwe webmail


Hoe kan ik bijlagen printen? Afdrukken als Pdf lukt niet op mijn Ipadair?

Je kan de bijlage toch wel downloaden en dan afdrukken?


Het jaar is toch nog niet voorbij? Of heb ik wat gemist? 😉

*Admin: reactie samengevoegd met bestaand topic


Als ik op downloaden druk gebeurd er bij mij helemaal niets?


Als ik op downloaden druk gebeurd er bij mij helemaal niets?

Dan downloadt ‘ie het wel als het goed is. Ik heb het even op m'n iPhone geprobeerd en zal hetzelfde werken lijkt me. Zodra je de PDF downloadt, zie je rechtsboven in beeld een pijltje naar beneden. Als je daarop tikt zie je 'm staan. Tenminste, zo werkt het bij mij...


Op een beetje ingewikkelde manier via opties zijn mijn distributielijsten weer zichtbaar, behalve ‘Netwerk Han 7’

Jammer is ook dat als ik bij het mailen een bijlage voeg, ik niet kan controleren of ik het juiste bestand of de juiste foto heb geselecteerd voordat ik de mail verzend. Dat kon in de oude versie wel. 


Dank je wel Erik, ik heb inderdaad niet de laatste versie ( MacOS High Sierra.), ik dacht altijd dat mijn mac automatische updates deed. Het lukt mij helaas niet om de nieuwste versie te downloaden, dus het wordt of voortaan op een andere computer de mail lezen of een andere provider. Bedankt voor je reactie! 

 


@BellyB : Erg vervelend dat je deze ervaring hebt. Zoals je kunt zien heb ik je vraag naar het centrale topic verplaatst. Ik ben bang dat je contactenlijst is aangevuld met alle e-mail adressen waar je ooit mee gemaild hebt. Maar ik kan dit niet met zekerheid zeggen. Ik vrees dat je hier zelf een opschoonactie tegenaan moet gooien. Excuus voor het ongemak. Gelukkig heeft de nieuwe webmail ook een hoop positiefs in petto. 


...ik heb inderdaad niet de laatste versie ( MacOS High Sierra.), ik dacht altijd dat mijn mac automatische updates deed.

Welke Mac heb je dan?

Staat die in het lijstje van compatible Mac's?

Zo ja, dan moet je MacOS gewoon kunnen updaten.


De nieuwe webmail is nu bij mij ingesteld. Alles werkt normaal behalve dat alle mails die in Postvak IN binnen komen wel naar mijn tablet en smartphone gaan maar niet naar mijn laptop met Windows 10 Mail. De Spam in de webmail map Spam gaat wel naar Windows 10 Mail, maar de mails van Postvak IN niet.

Ik heb mijn account in Windows 10 Mail al opnieuw ingesteld maar niets helpt. Heeft iemand een idee wat ik kan doen om mijn e-mails ook op mijn laptop te kunnen ontvangen.

Hoe heb je het mailaccount ingesteld in de Windows 10 mail? Indien dat via IMAP is, moeten de e-mail ook daar gewoon binnenkomen. Ik neem aan dat je geen foutmelding krijgt of iets dergelijks?

Ik zag dat ik 2 Postvak IN mappen had in de nieuwe webmail. De Postvak IN map waar de mails binnen kwamen liet ze niet doorgaan naar mijn Windows 10 Mail. Verplaatste ik een mail naar de Postvak IN map waar geen e-mails binnen kwamen dan stuurde die map de mail wel door naar mijn Windows10 Mail. Nu heb ik de 2 mappen samengevoegd en worden de e-mails wel doorgestuurd naar Windows 10 Mail. Het probleem is voor mij opgelost.