Skip to main content

Dit topic is gesloten voor nieuwe reacties. De veranderingen die in dit topic worden besproken hebben wij in 2019 doorgevoerd. Heb je feedback op, of vragen over, de webmail. Maak dan een eigen topic aan.

 

Achter de schermen is hard gewerkt aan een nieuw, sterk verbeterd mailplatform, met een bijbehorende nieuwe webmailomgeving. De komende maanden zetten we alle mailboxen over naar dit nieuwe platform.
 

 

Belangrijkste wijzigingen

  • De opslag is vergroot naar 15GB per mailbox (dat was 1GB).
  • De webmail is nu geschikt voor tablets/smartphones. Op welk apparaat je de webmail ook opent, de layout past zich daarop aan.
  • Bijlagen worden in een voorbeeld getoond. Je kunt nu in je browser foto's, office bestanden en PDF's bekijken zonder ze eerst te downloaden.
  • Heb je het in de tekst over een bijlage toevoegen maar ben je dit vergeten? Dan krijg je nu eerst een waarschuwing wanneer je de mail probeert te verzenden. Zo ziet dat er uit.
  • Uitgebreide mogelijkheden om spam te rapporteren. Dit kan via de webmail (met de knoppen "spam" en "geen spam") of via IMAP (door de mail te verplaatsen vanuit of naar de spammap)
  • Veiligheid: afbeeldingen worden niet automatisch geladen en bij de instellingen kun je zien welke apparaten zijn ingelogd op de webmail. Als je hier iets ziet wat je niet vertrouwt kun je dit apparaat uitloggen (wijzig dan ook direct je wachtwoord!).
  • Categorieën: Standaard zie je de categorie "nieuwsbrieven", waarin veel bekende nieuwsbrieven automatisch in worden geplaatst. Je kunt zelf categorieën toevoegen. Door een mail naar de nieuwe categorie te slepen krijg je de keuze om in het vervolg automatisch deze mails te verplaatsen.

 

De eerste keer inloggen

De eerste keer dat je de nieuwe webmail bezoekt word je begroet met twee popups. In de eerste kun je de afzendernaam instellen voor alle aliassen. Je kunt dit later altijd aanpassen in de instellingen.

 

2e62197a-47b7-4e1e-8a55-8ad9d8a4da48.png


Verder zie je (ook eenmalig) een popup over een rondleiding. Hierin krijg je een korte samenvatting te zien van alle nieuwe functionaliteit.

cdebc0b4-cf1f-473d-a71b-f9107ac60944.png

 

Categorieën

Met categorieën wordt de webmail een stuk overzichtelijker, vooral als je veel mail ontvangt. De categorie "Nieuwsbrieven" is al aangemaakt, hierin komen automatisch een groot aantal bekende nieuwsbrieven terecht. Je kunt zelf categorieën toevoegen en bewerken. Denk aan "Social" voor alle Twitter/Facebook/Instagram notificaties, of "KPN forum" voor de mails vanuit het forum.

 

c67060c2-b55b-4c7b-9ed4-9c9c847edd61.png

1566e51e-0927-4c10-baef-9ae5ccb96611.png


Geen fan van categorieën? Je kunt het met een druk op de knop uitschakelen. Wil je alleen bepaalde mails niet in een categorie hebben? Sleep deze mail dan uit de categorie naar de inbox. Je krijgt dan de keus om dit permanent te doen voor die afzender.

 

Spam

De nieuwe webmail bevat knoppen om "Spam" en "Geen spam" te melden. Meld je vaak mails aan die inderdaad spam zijn? Dan zien we jouw meldingen als betrouwbaarder en krijgen die meer waarde in het bepalen of mail doorgelaten moet worden. Andersom kun je mails die als spam worden aangezien markeren als "Geen spam". Hiermee voorkomen we 'false positives'. Dit werkt ook zonder de webmail. Als je gebruik maakt van IMAP heeft het verplaatsen van een mail van/naar de spammap hetzelfde effect.

 

Veelgestelde vragen

  • Hoe pas ik de indeling aan?
    Klik rechtsboven op de knop Weergave. Hier vind je instellingen om het leesvenster, de mappenstructuur en andere onderdelen weer te geven of te verbergen, zodat je de indeling helemaal naar jouw smaak kan aanpassen.
  • Hoe markeer ik een bericht als spam?
    Selecteer een of meerdere berichten en klik op het icoontje met het verbodsbord: 🚫
    Of sleep de mail naar de spammap.
  • Hoe geef ik aan dat een bericht geen spam is?
    Als een bericht onterecht in de spam-map terecht is gekomen kun je die selecteren en klikken op het icoontje met het duimpje omhoog: 👍
    Je kun de mail ook slepen naar de inbox.
  • Hoe blokkeer ik een afzender?
    Selecteer de e-mail, klik op het hamburgermenuutje (drie horizontale lijnen) en kies voor Blokkeer Afzender. Om de lijst van geblokkeerde afzenders te beheren ga je naar de instellingen (⚙️), kies voor “E-mail”, vervolgens “Geblokkeerde afzenders”. 
  • Hoe maak ik een distributielijst aan?
    Een distributielijst staat voor een groep afzenders die je in één keer kunt mailen. Ga linksboven naar de optie “Contacten” en klik daar op de knop “Nieuw”, gevolgd door “Distributielijst toevoegen”. In het nieuwe schermpje kies je een naam voor de lijst (“Collega's”, bijvoorbeeld) en voeg je de afzenders toe.
  • Hoe wis ik de voorgestelde e-mailadressen als ik een nieuw bericht typ?
    Je vindt deze lijst onder “Contacten”, dan links in het menu “Verzamelde adressen”. Je kunt hier individuele adressen wissen, een vinkje zetten bij alle adressen die gewist moeten worden of meerdere adressen selecteren door shift ingedrukt te houden en te klikken. Druk daarna bovenin op “Verwijderen”. Andere voorgestelde adressen zijn bestaande contactpersonen. Die vind je in het linkermenu onder “Contacten”.
  • Hoe log ik uit op alle apparaten / Hoe zie ik op welke apparaten ik ben ingelogd?
    Ga naar de instellingen (⚙️), ga vervolgens naar “Beveiliging” en kies voor “Actieve apparaten”. Zie je hier onbekende apparaten? Log deze dan uit en pas direct je wachtwoord aan via https://email.kpn.com 
  • Mijn eigen aangemaakte mappen zijn niet zichtbaar na de migratie?
    Zorg ervoor dat je “Mijn Mappen” ook daadwerkelijk uitgeklapt hebt. Dit doe je door te klikken op het driehoekje ervoor.
    Als dat niet helpt, ga naar instellingen (⚙️) en dan  “E-Mail” en vervolgens “Wijzig IMAP abonnementen”.  Je krijgt dan een lijst met al je mappen. Mappen die je zelf hebt aangemaakt staan onderaan. Zorg dat deze allemaal aangevinkt zijn en kies dan voor “Opslaan”
  • Ik kan niet meer inloggen op de webmail, ik krijg een foutmelding en gebruik MacOS.
    Dit kan voorkomen bij versies van MacOS  die ouder zijn dan MacOS High Sierra. Kijk dan ook of je kunt upgraden naar minimaal High Sierra. Meer informatie daarover vind je hier
  • Ik kan niet inloggen op de webmail, er gebeurt niets als ik op de inlogknop druk.
    We zien dit soms gebeuren bij mensen die Chrome gebruiken en ook de Kaspersky beveiligingsextensie geïnstalleerd hebben daarin. Het is in dat geval nodig dat deze extensie ook daadwerkelijk actief is. Dit controleer je via het menu. Kies voor Meer hulpprogramma’s en dan Extensies. Zorg dat het schuifje bij Kaspersky op actief staat.

 

Tips

  • Verplaats je normaal gesproken spam naar de prullenbak? Overweeg deze mails vanaf nu naar de spamfolder te verplaatsen. Zo zorg je ervoor dat het spamfilter beter gaat werken, niet alleen voor jou maar voor alle klanten.
  • Je kunt je Google Calendar, of een iCal bestand/url, importeren via de Agenda > Nieuwe agenda toevoegen. Andersom kan ook. Je KPN Webmail agenda kun je importeren in een ander mailprogramma.
  • Je kunt herinneringen instellen voor de afspraken in je agenda. Hoe je dat doet lees je hier.
  • Kom je een phishingmail tegen? Laat het onze abuse afdeling dan weten via valse-email@kpn.com (stuur de mail door als bijlage). Spam hoeft niet meer doorgestuurd te worden, je meldt dit automatisch aan door een e-mail als spam te markeren of naar de spamfolder te verplaatsen. Als je het idee hebt dat dit niet werkt voor bepaalde mail, neem dan alsnog contact op met Abuse. 
  • In de instellingen staat een optie om de webmail te registreren voor Mailto: links. Hoe dat werkt lees je hier.

 

Andere vragen, wensen, feedback? Laat het hier weten!

 

De onderstaande berichten tot 11 oktober zijn verplaatst vanuit het testforum, waarin forumgebruikers hebben meegetest aan de nieuwe webmail.

 

Laatste update artikel: 9-12-2019 

@Erik_  Dat is allemaal al gebeurd. Je collega Jurriaan Zijlstra is op de hoogte. De fout ligt echt bij KPN. 


Dan gaan we daar verder naar kijken, Jolanda. Vul je forumprofiel in, met het mailadres waar het om gaat in het vak ‘persoonlijke opmerking’. Laat hier even weten als je dat gedaan hebt. 

 

Tot op heden is er nog niemand geweest waar daadwerkelijk dingen kwijt waren vanwege de migratie en was het bij iedereen opgelost door de mappen weer zichtbaar te maken, Dus, ten overvloede toch nog even, voor de zekerheid: Je hebt deze stappen in de webmail uitgevoerd?

  • ga naar instellingen (⚙️)
  • ga naar “E-Mail”
  • ga naar “Wijzig IMAP abonnementen”. 
  • Zorg dat alle mappen allemaal aangevinkt zijn en kies dan voor “Opslaan”

Hallo Peter, dank voor attentie , ik heb een iMAC pc , OS X , dacht gewoon te kunnen gaan inloggen weer maar doet niks nog , browser Internet Explorer kan probleem zijn dus zal KPN beste bellen of er oplossing is, Mvg Gerard 


Dan gaan we daar verder naar kijken, Jolanda. Vul je forumprofiel in, met het mailadres waar het om gaat in het vak ‘persoonlijke opmerking’. Laat hier even weten als je dat gedaan hebt. 

 

Tot op heden is er nog niemand geweest waar daadwerkelijk dingen kwijt waren vanwege de migratie en was het bij iedereen opgelost door de mappen weer zichtbaar te maken, Dus, ten overvloede toch nog even, voor de zekerheid: Je hebt deze stappen in de webmail uitgevoerd?

  • ga naar instellingen (⚙️)
  • ga naar “E-Mail”
  • ga naar “Wijzig IMAP abonnementen”. 
  • Zorg dat alle mappen allemaal aangevinkt zijn en kies dan voor “Opslaan”

Ook dat is al eerder gebeurd. Alleen de map die verdwenen is, staat daar niet meer bij. 


@Erik_ Ook dat is al eerder gebeurd. Alleen de map die verdwenen is, staat daar niet meer bij. 


@Erik_ Ook dat is al eerder gebeurd. Alleen de map die verdwenen is, staat daar niet meer bij. 

Duidelijk, weet je ook hoe dit map heet(te)? Dat maakt het voor ons makkelijker om te zoeken. 


@Erik_ 

Ja:  01.2019   

En in een andere map stonden nog maar 2 mailtjes . 

Maar hoe ga je zoeken, met een viewer? 


Mijn mappen waar ik rekeningen e.d. in opgeslagen heb zijn verdwenen sinds de vernieuwing van de Webmail. GR. Dyna


Als aanvulling van mijn vorige reactie,van de hoofdE-mail alle en het 2de E-mailaderes 6 van de 9 mappen er stonden belangrijke gegevens in zoals rekeningen van de schilder e.d. gr. Dyna


@Erik_

Ja:  01.2019   

En in een andere map stonden nog maar 2 mailtjes . 

Maar hoe ga je zoeken, met een viewer? 

Even dat ik het goed begrijp, de verdwenen map heet(te) '01.2019 ’? 


Hoi @Dyna kijk eens of dit de oplossing is:

  • Mijn eigen aangemaakte mappen zijn niet zichtbaar na de migratie?
    Zorg ervoor dat je “Mijn Mappen” ook daadwerkelijk uitgeklapt hebt. Dit doe je door te klikken op het driehoekje ervoor. Als dat niet helpt, ga naar instellingen (⚙️) en dan  “E-Mail” en vervolgens “Wijzig IMAP abonnementen”.  Je krijgt dan een lijst met al je mappen. Mappen die je zelf hebt aangemaakt staan onderaan. Zorg dat deze allemaal aangevinkt zijn en kies dan voor “Opslaan”

Voor de zekerheid daarna nog even uitloggen - inloggen.


Bedankt Ruud !  Probleem is opgelost! gr.Dyna


Hoi Dyna, het komt vaker voor, fijn dat het ook voor jou opgelost is.


Ik heb het idee dat niet alle e-mail meer binnenkomt, hebben hier meer klanten last van?

Extern kan ik wel mails versturen, maar ik ontvang niks terug, dit gaat om webmail. De e-mails zitten ook niet verborgen in de SPAM-folder, mijn inbox is niet vol en ik ben geabonneerd op alle relevante IMAP mappen


Leuk de nieuwe e mail.

Maaar waar zijn mijn mappen gebleven???

Ze zijn ineens verdwenen!! Mails in de mappen zijn verdwenen.

Wat dat betreft is dat geen verbetering!! 

 


Oke heb gevonden.

Gedaan zoals Eric schreef, mappen gevonden!!

Eric bedankt : Saya


Hallo @Saya , het staat in het openingsbericht op pagina 1 van dit topic al vermeld. 

Kijk eens of dit ook voor jou de oplossing is

**Edit: aha je hebt het al gevonden.


@suezmax, dit is te wijten aan jouw versie van MacOS. Wat we namelijk zien is dat dit kan voorkomen bij versies ouder dan MacOS High Sierra. Kijk dan ook of je kunt upgraden naar minimaal High Sierra. Meer informatie daarover vind je hier

 

@kweis, dit is niet iets wat ik herken als een issue. Weet je zeker dat er mails naar je verstuurd worden die niet binnenkomen? Zo ja, check bij de verzender of zij een bounce-melding krijgen.

 

@Saya, wees gerust, je mail is er nog 🙂 Volg deze stappen die ook in het startbericht van dit topic vermeld staan:

  • Mijn eigen aangemaakte mappen zijn niet zichtbaar na de migratie?
    Zorg ervoor dat je “Mijn Mappen” ook daadwerkelijk uitgeklapt hebt. Dit doe je door te klikken op het driehoekje ervoor. Als dat niet helpt, ga naar instellingen (⚙️) en dan  “E-Mail” en vervolgens “Wijzig IMAP abonnementen”.  Je krijgt dan een lijst met al je mappen. Mappen die je zelf hebt aangemaakt staan onderaan. Zorg dat deze allemaal aangevinkt zijn en kies dan voor “Opslaan”

Edit: je had het al gevonden, mooi zo! 

 

@Jolanda1102: we gaan het intern laten nakijken door de afdeling die over de webmail gaat. We komen er hier bij je op terug! 


@Erik_ de verdwenen map heet(te) inderdaad '01.2019’.


@Erik_ 

Ik krijg ook bijna standaard foutmeldingen mbt synchronisatie. Weet niet of dat er nog mee te maken heeft? 

 


De nieuwe webmail is op een aantal gebieden verbeterd. Waar ik echter grote problemen mee heb is de twee mailboxen (gewone post en nieuwsbrieven). Dit zou een goede verbetering zijn ware het niet dat er in de korte periode dat ik de nieuwe webmail gebruik, er vele normale emails in mijn nieuwsbriefbox zijn gekomen.  Ik moet dus nu trouw beide boxen steeds controleren. Het heeft dus voor mij geen enkele zin dat deze post gescheiden wordt.

 

admin: vraag naar centrale topic verplaatst


@Jolanda1102

De webmailmensen hebben het nagekeken. Op het moment van de migratie (dat was in jouw geval 22 november) was er géén map met de naam 01.2019. Wel was er eerder een map met de naam 2019, die ook enkele submappen bevatte. Maar wij zien dat de naam van die map is gewijzigd in ‘Archief’ en dat vervolgens die map en zijn inhoud allemaal rond 24 oktober zijn verwijderd. Dat heeft dus al voor de migratie plaatsgevonden. Dit is dan door jou of iemand anders die toegang heeft tot je mail, gedaan. Wat de webmailmensen nu hebben kunnen doen is de berichten die toen verwijderd zijn terugplaatsen in je mailbox. Dus je zou ze nu weer moeten zien.

 

Je noemt ook foutmeldingen, die zie je in een mailprogramma neem ik aan? Ik raad je dan eigenlijk aan om in alle mailprogramma's die je gebruikt je account opnieuw in te stellen volgens de instellingen op deze pagina.

 

 


Heb vandaag de nieuwe versie gezien. Bevalt. Maar ik begrijp op het moment niet, waarom men een kleur kan instellen. Wat is de meerwaarde hiervan of zie ik iets niet goed. Mvg hans


Heb vandaag de nieuwe versie gezien. Bevalt. Maar ik begrijp op het moment niet, waarom men een kleur kan instellen. Wat is de meerwaarde hiervan of zie ik iets niet goed. Mvg hans

Bedoel je het instellen van een markeerkleur?


Ja. Dat bedoel ik.