Skip to main content

Ik probeer mijn kpnplanet email over te zetten naar een nieuwe pc.

Bij het aanmaken van de accounts waren de eerste twee POP3 en een derde werd IMAP.

Geeft dat problemenmet het overzetten van files, zoals bijvoorbeeld Contacts of Inbox?

Ik kan nl. mijn contact.pst niet op de nieuwe pc krijgen.

@ruurdkoopmans 

Bij een IMAP account staan de emails op de (KPN) server. Bij POP staan de emails vaak op jouw laptop in Outlook. Heb je bij die POP accounts een optie aangevinkt zodat dat account een kopie van de emails op de server moet laten staan ?

Wijzen die POP accounts naar hetzelfde emailadres als dat account dat met IMAP werkt ?

Kijk ook eens op de support website van Microsoft & Outlook.

Bijv.

https://support.microsoft.com/nl-nl/Search/results?query=outlook+instellingen+overzetten+op+nieuwe+laptop


Dag Willy,

Dank voor je reactie.

Nee, bij de POP accounts heb ik niet aangevinkt dat een kopie op de seerver moet blijven.

Wat bedoel je met wijzen naar de dezelfde accounts? Ze staan wel allemaal in mijn Otlook.

Kan ik van de IMAP een POP maken?


@ruurdkoopmans 

Je hoeft emails in een IMAP account niet te verplaatsen naar jouw nieuwe PC want die staan alleen op de KPN emailserver. Emails die in een POP account staan moet je wel verplaatsen naar jouw nieuwe PC want die staan alleen op jouw (oude) PC.

Ik bedoel dat je meerdere accounts in Outlook hebt die allemaal hetzelfde emailadres gebruiken.

Ja, je kunt wel een account veranderen van IMAP naar POP maar dat maakt het probleem alleen maar groter. Probeer of de informatie op de support website van Microsoft (zie weblink hierboven) je verder helpt.


Hallo Willy,

Ik kom van MS Office 2016 en daar waren alle KPN-accounts POP3. Nu ga ik naar Office 2019. Ik heb 4 accounts bij kpnplanet.nl.

Begrijp ik je goed, dat er nu voor mijn nieuwe pc altijd  één IMAP account wordt aangemaakt?

Is er dan een limiet hoelang gegevens in een IMAP op de KPN-server blijven staan?

Waarom wordt het moeilijker als ik alle 4 POP zou willen hebben?

PS: ik ben blij dat je wilt helpen, op mijn leeftijd (86), lijkt alles steeds ingikkelder te worden. In het verleden had ik geen moeite met overzetten.


Hoi @ruurdkoopmans, welkom! 

Bij een mailaccount dat je als POP instelt, worden alle e-mails van de KPN e-mailserver naar jouw computer gedownload. Ze verdwijnen dan van de KPN e-mailserver. Dat betekent dat als je deze e-mails ook wilt overzetten naar de nieuwe computer, je dit handmatig moet doen.

Bij IMAP is het zo dat de e-mails in feite op de e-mailserver van KPN blijven staan. Dit heeft als voordeel dat je vanaf meerdere plekken bij je e-mail kunt en dat alles dan overal hetzelfde is. Er is geen limiet op hoelang mails op de IMAP server blijven staan. IMAP is tegenwoordig de standaard. Dus als je nu in een mailprogramma een mailaccount instelt, dan wordt daarvoor automatisch IMAP gekozen, tenzij je dat zelf bewust aanpast. 

Ik zou je nu aanraden om op de nieuwe pc alle mailaccounts als IMAP in te stellen. Vervolgens kun je dan een back-up maken van de mails op de oude pc, en deze overzetten naar de nieuwe. Deze twee supportartikelen van Microsoft over Outlook helpen daarbij:

 

 


Hallo Erik,

Dank voor je reactie.

Ik had al kopieën gemaakt van Inbox, Sent en Contacts en opgeslagen op een externe schijf.Bijv. onder de naam inbox 5 nov.pst

Maar bij het importeren gaat iets mis. De gegevens komen niet in mijn nieuwe inbox. Moet de naam overeenkomen met de naam van de inbox op de nieuwe pc?  Oude pc engels, nieuwe pc nederlands?

 


@ruurdkoopmans 

1)) Het volgende is de beste manier om te zien of je POP of IMAP in jouw emailprogramma gebruikt: Wat staat er bij een account bij “inkomende server” ? Staat daar bijv. “POP.kpnmail.nl” of “IMAP.kpnmail.nl” ?

2)) Er is wel een limiet aan de hoeveelheid email die op de KPN server kan blijven staan. Per Emailaccoount kun je maximaal 15 GB aan emails bevatten. Ondanks dat je hiermee een FORSE hoeveelheid emails kunt opslaan op de KPN server is het toch verstandig om regelmatig emails te verwijderen van de (KPN) emailserver.

3)) Probeer of het programma Mail Store Home jou kan helpen bij het overzetten van emails naar jouw nieuwe PC. Andere dingen, zoals bijv. het adresboek zul je zelf handmatig moeten overzetten.

4)) Er is wel een manier om emails die je met POP hebt ontvangen weer terug te zetten op de (KPN) emailserver. Maar dat is een behoorlijke hoeveelheid werk.


Het is gelukt!

Omdat ik er niet voor ben om alles op de KPN server te laten staan, al die miljarden berichten op grote servers die energie vreten, heb ik (met moeite) al mijn accounts op mijn nieuwe pc weer handmatig van IMAP naar POP3 account weten over te zetten. Daarna is het gelukt om mijn Inbox, Sent en Contacts weer terug te zetten (via mijn eigen externe harde schijf). Het koste moeite en tijd (veel fouten gemaakt), maar mede dankzij jullie hulp toch een goed einde.

Bedankt!


@ruurdkoopmans 

:relaxed::thumbsup:

POP en IMAP hebben elk hun voor- én nadelen.

Ik persoonlijk gebruik in mijn emailprogramma 2 accounts. Één die met POP en één die met IMAP werkt. Op deze manier heb ik altijd een kopie van mijn email op mijn laptop staan.