Skip to main content
Vraag

Krijg de melding toegang geweigerd in Outlook als ik een mail aanklik

• February 8, 2026
  • 19 reacties
  • 107 keer bekeken

Hallo,

Sinds 3 dagen hebben we problemen met een van onze 3 mailadressen, we moeten ons iedere keer aanmelden en dan nog gooit hij hem er steeds weer uit en krijgen we de melding toegang geweigerd als ik een mail aanklik.
De andere adressen geven geen problemen.
We werken met outlook mail.
Heeft iemand een idee hoe ik het op kan lossen, ik heb zelfs al herstellen gedaan maar ook dat werkt niet.

Rare is dat ik op mijn ipad geen problemen heb.
Dit probleem al eens eerder gehad met een van de mailadressen maar dat was dezelfde dag nog weer goed.

19 reacties

JanD
Superuser
  • February 8, 2026

Beste ​@Anietjuh Outlook heeft niets met KPN van doen.

Kun je via de KPN Webmail wel gewoon je mail afhandelen?

Staan de instellingen goed in je eigen mailprogramma?

Zie onderstaande link voor de juiste instellingen:

https://www.kpn.com/service/ugs/instellen-e-mail-laptop-pc

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 8, 2026

@Anietjuh

Wat staat er achter het “@” teken in jullie emailadressen ? Is daar een patroon te ontdekken ?

Ik persoonlijk loop met een grote boog om Outlook van Microsoft (MS) heen omdat als je met Outlook email verstuurt die eerst via de servers van MS loopt en pas daarna naar de KPN servers wordt gestuurd. (Ik weet echter niet alle details van dit gedrag van Outlook). Naarmate het emailverkeer over meer schijven loopt, des te gevoeliger het systeem is voor “stroringen". Dit probleem mag je ook eens aankaarten bij MS.

Als je email afhandelt met de KPN webmail (zie het antwoord van ​@JanD ) heb je direct contact met de KPN emailservers. Of gebruik een ander programma (zie bijv. mijn handtekening).

• Auteur
  • Helper
  • February 10, 2026

@WMG-N ​@JanD Via Kpn webmail kan ik wel gewoon in de mail.
Het rare is gewoon dat de 2 andere mail adressen geen foutmelding geven en die hebben de zelfde gegevens overal staan als die ene mailbox.
We hebben nog niet eerder zolang problemen gehad, heb hem al hersteld en ook al keer verwijderd maar niks helpt. Weet wel dat het echt irritant is steeds moeten aanmelden en dan tijdens mail kijken gooit die hem er uit en dan die melding toegang geweigerd.

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+4

Hallo ​@Anietjuh

Wat vervelend dat je dit probleem hebt met één van je mailadressen. Ik kan me voorstellen dat dit frustrerend is, zeker omdat de andere adressen wél goed werken. Ik lees dat het via de KPN Webmail gewoon werkt, maar dat Outlook op je apparaat blijft uitloggen en ‘toegang geweigerd’ geeft. Ook opvallend dat het op je iPad geen enkel probleem geeft. Je zou kunnen proberen om de Outlook‑app volledig te verwijderen en opnieuw te installeren. Soms ontstaan dit soort problemen als updates niet helemaal goed zijn doorgekomen, zowel van de app zelf als van het toestel. Al verwacht ik, omdat de andere mailadressen wél goed functioneren, niet dat dit de enige oorzaak is. Maar het is wel een goede eerste stap om uit te sluiten.

Zou je de app eens willen verwijderen en opnieuw installeren om te kijken of dat verschil maakt? Ik kijk graag met je mee. Ik vermoed dat dit geen KPN‑issue is, maar ik help je natuurlijk graag verder om te zien of er toch iets technisch meespeelt.

Kijk ook vooral op deze topic: E-mail instellen op je pc of Mac | KPN, ik ben benieuwd als je alle keuzes doorgaat wat daar dan uit komt!

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 10, 2026

@Anietjuh 

Gebruik je, naast Outlook op je laptop, ook op de iPad Outlook of iets anders ? Als dat iets anders is dan denk dat ik dat Outlook hier het probleem is. En dan wijs ik opnieuw naar mijn eerdere antwoord.

Als ik het goed begrijp dan werkt KPN account bijv. A, B wel maar bijv. account C en D niet. Hadden dan bijv. C en D eerder problemen ? Is daar een patroon te ontdekken ?

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 10, 2026

Het rare is gewoon dat de 2 andere mail adressen geen foutmelding geven en die hebben de zelfde gegevens overal staan als die ene mailbox.

@Anietjuh, gebruiken die allemaal servernamen die op kpnmail.nl eindigen? Bij versturen (niet jouw probleem) lijkt dat ineens verplicht; de oude servernaam mail.planet.nl lijkt sinds gisteren niet meer te werken. Wie weet is er ook zoiets aan de hand bij ophalen.

(Dan zou het raar zijn als het bij het ene e-mailadres wel werkt, en bij het andere niet, maar goed: caching kan voor verrassingen zorgen. En simpelweg computer opnieuw starten kan verrassend vaak helpen...)

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 10, 2026

​Ik persoonlijk loop met een grote boog om Outlook van Microsoft (MS) heen omdat als je met Outlook email verstuurt die eerst via de servers van MS loopt en pas daarna naar de KPN servers wordt gestuurd.

@WMG-N, heb je het dan over het Windows programma Microsoft Outlook, in combinatie met bijvoorbeeld KPN serverinstellingen? (Dus niet de website outlook.com.) Heb je daar meer informatie over?

Ik heb nog nooit gehoord dat het programma Outlook niet direct contact maakt met de servers die je instelt. Niet voor het klassieke Outlook dat bij Office geleverd werd. En ook niet voor de “nieuwe” Outlook app. Ik kan daar ook niks over vinden, dus reuze nieuwsgierig! (Gekmakend dat Microsoft die naam voor zoveel verschillende dingen gebruikt.)

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 10, 2026

@Arjan van B 

Klopt. MS heeft vele “smaken en namen” van Outlook wat zeer verwarrend is. Echter het emailprogramma dat ik gebruik (Outlook Express Classic) heeft echter geen enkele binding met MS.

https://www.ghacks.net/2023/11/10/the-new-outlook-may-give-microsoft-access-to-third-party-emails-and-logins/  (in engels).

Wijlen forumbezoeker @wjb heeft hier - in het verleden - een topic over geopend. Misschien kan ik dat nog ergens vinden.

• Auteur
  • Helper
  • February 11, 2026

Hoi hoi 

@WMG-N  ​@Serenay van KPN ​@JanD 

Ik ga eerdaags maar eens proberen om het programma te verwijderen alleen ben ik dan bang dat alle mail die ik in mapjes opgeslagen heb kwijt ben en dat is niet zo fijn. Wij werken nog steeds met ons @lijbrandt e-mail adres. En het blijft idd raar dat de andere 2 mailadressen het probleem niet hebben.

Op mijn iPad gebruik ik gewoon de mailapp van iOS.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 11, 2026

Wij werken nog steeds met ons @lijbrandt e-mail adres. En het blijft idd raar dat de andere 2 mailadressen het probleem niet hebben.

Dus alle drie de adressen zijn van @lijbrandt? En echt alle drie dezelfde instellingen? Welke instellingen gebruik je?

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 12, 2026

@Anietjuh 

Gebruik je de gratis versie van Outlook of een betaalde versie en welke versie ? Op Windows 11 ?

Overstappen naar een ander programma is geen enkel probleem als je in jouw emailprogramma alleen maar IMAP accounts gebruikt. Bij het gebruik van POP is een overstap ook mogelijk maar dan moet je duidelijk meer werk verrichten. Welk protocol gebruik je en heb je bij de overstap nog hulp nodig ?

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+4

Hallo ​@Anietjuh,

Goede vraag en gelukkig: nee 😊 Als je de Outlook-app verwijdert, verdwijnen je mappen en e-mails niet.

Even kort hoe het zit:

• Je mails en mappen staan opgeslagen op de mailserver (bijv. Microsoft Exchange, Outlook.com, Gmail of je provider).

• De Outlook-app is alleen een weergave / toegang tot die mails.

• Verwijder je de app → dan verwijder je alleen de app van je toestel, niet je mailbox.

Laat je het even weten als het is gelukt?

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 12, 2026

Goede vraag en gelukkig: nee 😊 Als je de Outlook-app verwijdert, verdwijnen je mappen en e-mails niet.

Ik weet niet of de Outlook app lokale mappen ondersteunt, en ik weet niet wélke Outlook ​@Anietjuh gebruikt. Dus voor de zekerheid: bovenstaande geldt voor de mappen die je ook op webmail.kpnmail.nl of op je iPad/andere apparaten ziet. Mappen die je daar niet ziet, staan alleen op je eigen computer. En bij het verwijderen van de betreffende software kunnen die lokale mappen ook verdwijnen.

@Anietjuh, ik weet trouwens niet of je probleem iets te maken heeft met je software. Je hebt het immers ook over steeds je wachtwoord moeten intikken. Dat lijkt zo weinig met de gebruikte software te maken te hebben. Als je je Outlook fijn vindt werken, dan zie ik niet zo snel een reden om iets anders te installeren.

we moeten ons iedere keer aanmelden en dan nog gooit hij hem er steeds weer uit en krijgen we de melding toegang geweigerd als ik een mail aanklik.

De andere adressen geven geen problemen.

(En welkom hier, ​@Serenay van KPN!)

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 12, 2026

Ik heb nog nooit gehoord dat het programma Outlook niet direct contact maakt met de servers die je instelt. Niet voor het klassieke Outlook dat bij Office geleverd werd. En ook niet voor de “nieuwe” Outlook app.

Aha, toen ik nog eens even keek hoeveel soorten “Outlook” er bestaan, kwam ik op Wikipedia bij Outlook for Windows (is dat de versie die ook wel bekend is als “de nieuwe Outlook app”?) dit tegen:

Outlook for Windows has attracted controversy surrounding the decision to synchronize emails from non-Microsoft accounts with the Microsoft cloud, rather than downloading the email to local devices as previous Outlook clients have done.

Ik denk dat je dat bedoelde, ​@WMG-N. En oei, dat is echt wel erg. En dan weet ik al helemaal niet meer waar eventuele mappen staan, als die versie al ondersteuning voor mappen heeft. 😱

Ofwel: wat je ziet in de KPN webmail is wat je krijgt in een eventueel ander e-mailprogramma.

En ​@Anietjuh, welke versie van Outlook gebruik je precies?

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 12, 2026

Hallo ​@Anietjuh,

Even kort hoe het zit:

• Je mails en mappen staan opgeslagen op de mailserver (bijv. Microsoft Exchange, Outlook.com, Gmail of je provider).

• De Outlook-app is alleen een weergave / toegang tot die mails.

• Verwijder je de app → dan verwijder je alleen de app van je toestel, niet je mailbox.

Laat je het even weten als het is gelukt?

(gezien het aantal reacties van haar is ​@Serenay van KPN een nieuwe kracht / moderator op het KPN forum.)

@Serenay van KPN 

@Arjan van B 

Nee, dat hangt af van het protocol dat je gebruikt. POP of IMAP. Bij IMAP staat de email alleen op (de KPN) emailservers. Bij POP staat de email (ook) op iemand's laptop of smartphone. Ik persoonlijk gebruik nog steeds POP op mijn laptop. Maar bij Outlook is er dus nog een andere computer die “meeleest". Het schijnt dus dat MS “nog meer informatie verzamelt”.

In dit opzicht zie ik geen verschil tussen Outlook en de (KPN) webmail. In beide gevallen gebruik je een (soort) browser om op iemand's andere servers/computers jouw eigen email te lezen (= IMAP).

(Nogmaals, ik weet niet tot in detail wat hier exact wel of niet gebeurt).

@Anietjuh 

En wie garandeert dat Apple niet jouw email “meeleest” / kopieert ?

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 12, 2026

Bij IMAP staat de email alleen op (de KPN) emailservers.

Weer even voor 100% zekerheid, voordat ​@Anietjuh iets verwijdert: ook als je IMAP in je instellingen ziet staan, dan nog kun je óók mappen hebben op je eigen computer. Dus nog altijd geldt: bij twijfel kijk in de webmail voordat je software verwijdert.

Ik heb zelf ook lokale mappen, in Apple Mail op mijn Mac. Dingen die echt archief zijn staan alleen op mijn Mac, niet gekoppeld aan een specifiek e-mailaccount. De rest is IMAP. Dat staat dus wel op de mailserver, maar wordt door Apple Mail trouwens ook volledig lokaal opgeslagen. Alles is daardoor volledig doorzoekbaar. En alles staat ook in mijn Apple Time Machine backups: ik kan via Time Machine ook berichten uit mijn Inbox, Sent of IMAP-mappen terughalen die ik van de server verwijderd heb. Maar dan dwaal ik af. 🤓

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 12, 2026

@Arjan van B 

Kun je bij Apple lokale mappen aanmaken zelfs als je een IMAP account hebt ? Is dat niet gewoon een POP account ?

Ik persoonlijk gebruik POP met een optie aangevinkt die een kopie van alle email in “Postvak In” op de KPN emailserver laat staan. Op die manier heb ik ook altijd een archief op mijn laptop staan. Daarnaast kan ik een kopie maken door één bepaalde groep folders te kopiëren naar een externe SSD.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 12, 2026

​Kun je bij Apple lokale mappen aanmaken zelfs als je een IMAP account hebt ? Is dat niet gewoon een POP account ?

Ja. En nee. 🤓

Apple noemt een map een “Mailbox”. Dat kan op de server, dan is het een IMAP-map, en dus ook te zien in de webmail of op andere apparaten:

Apple Mail: aanmaken map binnen een IMAP-account

Apple Mail: aanmaken submap binnen een IMAP-account

Maar aanmaken van een Mailbox kan ook onder het kopje “On My Mac”. In dat geval volledig los van je e-mailaccount(s). Maar je kunt er wel berichten heen slepen, of regels aanmaken die dat automatisch doen. Gelezen/ongelezen markeren. Als conversaties weergeven. En beantwoorden of doorsturen, waarbij je eventueel kunt kiezen met welk account je dat doet. Kortom, alles wat je ook met IMAP-mappen kunt:

Apple Mail: aanmaken lokale map

Trouwens, lokale mappen maken kan ook in de originele Outlook Express van Microsoft. 🤓 En in Outlook (classic) zoals dat bij Office zat. (Dat werd zo’n befaamde .pst file, alleen lokaal op je eigen harddisk.)

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+4

Hallo ​@Anietjuh,

Ik wil mijn eerdere reactie graag even aanvullen en iets rechtzetten. Ik heb het wat te algemeen uitgelegd over het verwijderen van Outlook. Dat klopt niet helemaal zoals ik het stelde, dus dank ook aan ​@Arjan van B en ​@WMG-N  voor de waardevolle aanvulling hierin. Het verwijderen van Outlook is zeker zonder risico op verlies van mappen als je met IMAP werkt en het mappen betreft die je ook terugziet in de KPN Webmail. Zie je bepaalde mappen niet terug in webmail, dan staan die lokaal op je computer en kunnen die bij verwijderen van het programma inderdaad verdwijnen. Dat had ik duidelijker moeten aangeven. Goed dus dat dit hier extra is toegelicht!

Omdat je aangeeft dat:

• Webmail wél werkt
  • De iPad geen problemen geeft
  • Slechts één van de drie adressen dit probleem heeft
  • Je steeds opnieuw moet inloggen en daarna “toegang geweigerd” krijgt

lijkt het eerder te gaan om een authenticatie- of profielprobleem binnen Outlook zelf.

Zou je nog willen laten weten:

• Of je inmiddels de tips ná mijn reactie ook hebt gelezen?
  • En of het ondertussen al is gelukt of dat het probleem nog steeds speelt?

Dan kijken we gerichter verder. Nogmaals dank aan iedereen voor het meedenken, dat helpt echt om tot de juiste oplossing te komen! 😊