Skip to main content
Beantwoord

Maakt KPN mail gebruik van Google?

• February 3, 2026
  • 14 reacties
  • 151 keer bekeken

Ik heb nu een gmail-account, maar ik wil voortaan zo min mogelijk Google gebruiken. Daarom overweeg ik over te stappen naar KPN-mail. Nu vraag ik mij af of KPN-mail gebruik maakt van de Google-cloud.

Beste antwoord door AriënC

KPN heeft zijn eigen mailservers. 

14 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • February 3, 2026

KPN heeft zijn eigen mailservers. 

JanD
Superuser
  • February 3, 2026

Beste ​@Hermanino je kunt dan van de KPN Webmail gebruik maken.

De software van de Webmail is Duits en de mail gegevens worden op KPN mailservers in NL opgeslagen en beheerd.

• February 3, 2026

In de broncode van de kpn webmail (ingelogd) zie ik alleen dit :

<meta name="google" value="notranslate"><meta name="robots" content="noindex, nofollow">

Dus dat lijkt wel goed.
De broncode kan je zien met <ctrl> + U 

Als je toch een ander email adres gaat gebruiken dan is dat een mooie gelegenheid om een eigen domein te nemen.
Bij een nederlandse partij, die ook nederlandse servers heeft en zo.
Dit is mooie site om dat te onderzoeken :
https://european-alternatives.eu/

( De publieke opinie is nu (eindelijk) aan het omslaan )

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 4, 2026

Bedankt voor jullie reacties, ik ga ermee aan de slag

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 4, 2026

In de broncode van de kpn webmail (ingelogd) zie ik alleen dit :

<meta name="google" value="notranslate"><meta name="robots" content="noindex, nofollow">

Dus dat lijkt wel goed.
De broncode kan je zien met <ctrl> + U 

Niet dat het veel uitmaakt, want Google komt bij het zoeken enkel uit op de inlogpagina van de webmail. Los van het feit dat ze volgens de regels niks moeten indexeren of vertalen zegt dit niks over hoe en waar alle data wordt opgeslagen. 

Maar ik weet dat KPN alles op eigen servers opslaat, en een aantal eigen datacenters heeft op strategische plekken. Als alles bij Google werd opgeslagen had je dat vast wel kunnen zien aan je factuur die excessief hoger was dan mening andere provider. Google is best duur voor professioneel gebruik.

• February 4, 2026

[..]  komt bij het zoeken enkel uit op de inlogpagina van de webmail. [..]

Tenzij de server bewust (na inlog) contact gaat zoeken, dat lijkt niet het geval.

[..] zegt dit niks over hoe en waar alle data wordt opgeslagen. [..]

Inderdaad, zoiets had ik ook willen schrijven maar deed ik toch maar niet om het niet nog ingewikkelder te maken.

Er zijn voorbeelden van een europese opslagclub die het met een omweg toch weer in de VS zet.  :-/

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Hermanino, ik kan bevestigen dat de KPN mailservers niets te maken hebben met de servers van Google. Zoals ​@AriënC al aangeeft heeft KPN eigen servers voor de e-mail.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 5, 2026

@Hermanino 

Maar dan heb wel een KPN internet abonnement nodig. Dan mag je GRATIS 6 emailaccounts aanmaken.

Moet je nog hulp hebben om de emails over te zetten van GMail naar de KPN ? Indien gewenst kan ik dat uitleggen.

Als je je zorgen maakt over de veiligheid van jouw emails dan zou ik ook (zoveel mogelijk) Microsoft's  (MS) Outlook mijden. Ik weet niet alle details maar MS schijnt email dat met Outlook wordt verstuurd via haar eigen servers te laten lopen voordat die worden doorgestuurd naar de KPN emailservers zodat zij “kunnen meekijken” wat jij allemaal aan informatie verstuurt.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 5, 2026

Bedankt voor jullie reacties, heel fijn. (Twee wijsgeren n.b. Dat moet goed komen!)

Beste WMG-N: als je daar een paar aanwijzingen voor hebt: heel graag!

• February 5, 2026

(Twee wijsgeren n.b. [..] )

Eigenlijk 3 ( of zoiets, vermoed ik, heb ik uitgezet )

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 5, 2026

@Hermanino 

1)) Zorg ervoor dat je een (extra ??) IMAP account hebt in jouw emailprogramma dat naar jouw KPN emailadres/-account wijst. Met POP werkt onderstaande “truc” niet.

2)) Selecteer per map van het GMail account (emailprogramma) de emails en sleep / kopiëer deze naar de juiste map bij het KPN account. Het emailprogramma herkent dat de doelmap een IMAP account is en gaat dan de emails weer op de KPN emailservers kopiëren/zetten.

3)) Test deze procedure eerst eens uit met een paar groepen emails van elk bijv. 5 of 10 emails om te kijken of de emails goed overkomen.

4)) Als alles goed is overgekomen kun je de emails bij GMail verwijderen.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 6, 2026

Ik persoonlijk heb ook een GMail emailadres maar dat is meer bedoeld als een extra optie naast mijn gewone KPN emailadres. En echt gevoelige informatie verwijder ik altijd zo snel mogelijk van de KPN en GMail emailservers. (ik gebruik nog POP in mijn emailprogramma).

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 6, 2026

WMG-N, bedankt voor je aanwijzingen!

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 6, 2026

@Hermanino 

Je kunt ook bij de KPN webmail (m.b.v. Chrome, Firefox, …… ) dezelfde procedure volgen want dat is in feite ook een emailprogramma dat met IMAP werkt. Dan moet je wel eerst GMail aan de KPN webmail als een extra “extern account” toevoegen.