Skip to main content

Ik heb de mail ingesteld met Imap.

Na een dag is de mail weer verdwenen. Niet meer terug te vinden.

Ik moet echt de mail zelf in map bewaren zetten anders is het de volgende dag weer verdwenen.

Erg lastig dit en ben nu al een week bezig om een instelling te vinden zodat de mail gewoon op de server blijft staan. En dat ik zelf bepaal wanneer ik mail wil verwijderen.

Jammer genoeg ook niemand aan de telefoon te krijgen.

 

@Jan van essen

Verander allereerst alle wachtwoorden want misschien heeft iemand toegang tot jouw emailaccount en zorg ervoor dat je een sterk wachtwoord kiest. Kies voor het KPN ID een ander wachtwoord dan voor jouw emailaccounts. Probleem opgelost ?

Misschien lift iemand anders mee bij jouw emailaccount zonder jouw toestemming ?

Laat je email doorsturen naar een ander emailadres ? Dan moet je die “Forward” verwijderen. Of misschien is die “Forward” door iemand anders ingesteld ?

(laat even weten of het bovenstaande jouw geholpen heeft)


@Jan van essen 

Andere optie buiten bovenstaande is dat je op een ander apparaat ook je mail account hebt ingesteld maar dan als POP account.
Krijg je de mail ook binnen op een tablet, mobiel o.i.d.?


De mail stond ooit als POP ingesteld op een laptop die niet meer werkt.

Ik neem toch aan dat als je de mail dan op een nieuwe laptop instelt (windows 10 met mail) Dit dan de oude instellingen zou overschrijven. Ik kan de oude laptop niet meer in.

Maar ik zal het wachtwoord veranderen en instellingen weer opnieuw instellen. Wie weet. 


@Jan van essen

POP of IMAP is de manier waarop jouw emailprogramma de (KPN) emailservers benadert en email ophaalt.

Bij standaard POP wordt email verplaatst van de (KPN) emailservers naar jouw emailprogramma. Bij POP in Windows 10 Mail laat het programma echter de email op de KPN emailserver.

Bij IMAP blijft alle email op de KPN emailservers staan. Het lijkt erop dat je het protocol naar IMAP hebt veranderd.  Dan is het niet verwonderlijk dat er niks meer op de emailservers staat.

Oplossing: maak 2 emailaccounts aan in jouw emailprogramma. 1 met IMAP en 1 met POP. Op deze manier heb je een kopie van jouw emails ook in jouw emailprogramma staan.


De mail stond ooit als POP ingesteld op een laptop die niet meer werkt.

 

Als je oude laptop (die niet meer werkt) e-mail ophaalde met het POP-account zonder dat je expliciet in de uitgebreide instellingen hebt aangegeven dat een kopie moest worden achtergelaten (wat standaard uit staat) dan staan deze e-mails alleen nog op de harde schijf van de oude laptop en niet langer in je mailbox.

Staan er echt belangrijke e-mails op de harde schijf van de oude laptop, kan een computerwinkel deze misschien nog via omwegen kopiëren naar de nieuwe laptop. Is de harde schijf zelf beschadigd, dan zou deze ter recovery moeten worden aangeboden aan bijvoorbeeld een bedrijf als Stellar of Kroll.

 

Ik neem toch aan dat als je de mail dan op een nieuwe laptop instelt (windows 10 met mail) Dit dan de oude instellingen zou overschrijven. Ik kan de oude laptop niet meer in.

 

Dit heeft helaas niets met instellingen te maken, e-mails worden binnengehaald door middel van een protocol. POP of IMAP, beide zijn verschillende technieken en beide hebben zo hun voordelen en nadelen. Om niet te ver in details te treden over de technieken maar wel de voordelen en nadelen:

  • POP / POP3 :: Hiermee haal je e-mails binnen en blijven deze alleen op de server achter indien dit expliciet in geavanceerde instellingen is ingesteld, dit gebeurt niet standaard!
  • IMAP :: Hiermee haal je e-mails realtime binnen en blijven ze achter op de server, lees je een e-mail dan wordt deze direct vanaf de server geopend en wordt deze verwijderd wanneer jij hier zelf de opdracht toe geeft.

Voordeel? IMAP kost geen schijfruimte op je laptop of computer omdat e-mails achter blijven op de server. POP kost schijf ruimte omdat de e-mails worden binnengehaald en zonder expliciet te hebben ingesteld, direct worden verwijderd van de server.

 

Omdat 99% van de mensen POP met standaard instellingen gebruikt, kan je bij een defecte laptop of harde schijf, ervan uitgaan dat je oude e-mails kwijt bent en alleen via een computer winkel of data recovery bedrijf kunt herstellen. Dit laatste kan overigens enkele honderden euro's kosten.

 

@Willy22 Daarmee krijgt @Jan van essen de e-mails niet terug die hij via POP op zijn oude laptop binnenhaalde. Die staan op de oude laptop, als de laptop zelf defect is kan een computerwinkel de data van de oude harde schijf kopiëren naar de nieuwe laptop. Is de harde schijf zelf defect, dan is data kopiëren/herstellen vrijwel onmogelijk en zou zoiets via een Data Recovery bedrijf moeten plaatsvinden. Stellar en Kroll zijn de betere partijen en hebben daarvoor speciale ruimten maar dit kent wel de nodige kosten (enkele honderden euro's).

 

 


@GerritS76

Klopt. Maar dit was ook bedoeld om dit soort ongelukken in de toekomst te voorkomen.