Skip to main content

Sinds een paar weken hebben wij een 365 tenant met een paar domein namen.

gebruikers melden dat het mailen van “ons” domein richting @hetnet.nl adressen de mail niet aankomt.

als ik de mail flow bekijk in de 365 exchange server zie ik dat de mail bij kpn afgeleverd word.

Versturende server: IP 213.125.92.107

Ontvangende server (KPN): IP 195.121.65.158

Tijdstip  => 24-05-2021 11:13

 

We hebben al van allerlei zaken geprobeerd, momenteel word de mail verstuurt via een andere smtp connector en komt de mail wel aan.

toch blijft dit een work around en zou ik toch graag de uitgaande spam filter van 365 er tussen willen hebben.

 

Mijn idee is dat het ip adres van de 365 omgeving op de blacklist staat bij kpn.

blacklist check op mxtoolbox.com geeft geen issues aan.

Hallo @Becs_Joep 

Hoe merk je dat de berichten niet aankomen?
Krijgen jullie “delivery failed” berichten terug, mogelijk met de code 550 5.7.1 5.0.0 Mail rejected? Dit duidt meestal op een blokkade doordat het KPN spamfilter de mails van de afzenders beoordeelt als spam.

Neem contact op met KPN Abuse, de beheerder van het spamfilter. Die afdeling kan dit onderzoeken en zo nodig het filter bijsturen. Ze zijn bereikbaar via e-mail:  abuse@kpn.com 


Helaas krijgen wij geen bounce mails terug.

Wij krijgen van diverse eindgebruikers terug dat mail niet aankomt.

De enige overeenkomst tussen de eindgebruikers waar de mail niet aankomt is @hetnet.nl adressen.

 

We hebben ook geprobeerd om de @hetnet.nl adressen een mail naar ons te laten sturen.

deze mails komen wel bij ons binnen zodra wij hier op beantwoorden komen de mails weer niet aan bij de @hetnet.nl adressen.

 

Vorige week al een mail gestuurd naar abuse@kpn.com, krijg helaas geen reactie terug.

Heb ook al 2x proberen te bellen met kpn om te kijken of ze mij telefonisch kunnen helpen.

Helaas helpen ze mij hier niet verder omdat ik geen KPN klant ben.


@Becs_Joep Welkom op het forum. 

Voor wat betreft blokkades kan ik helaas weinig inzien, maar wellicht dat mijn collega @Raymondt er iets over kan zeggen? :)


Hallo @Becs_Joep ,

Welkom ook! Graag zoek ik voor je uit wat er mis gaat, en tevens zoek ik graag voor je uit waarom je geen antwoord op je mail aan abuse hebt ontvangen, want dat is natuurlijk niet de bedoeling. Zou je mij een privébericht willen sturen met daarin 1 of meerdere domeinen vermeld van de afzenderadressen, en het adres waarmee je naar abuse gemaild hebt? Ik ga dan graag even na wat er aan de hand is.


Dankjewel voor de aanvullende informatie @Becs_Joep ,

Ik heb even in de logs van de mailserver gekeken, en de berichten die je noemt (dus van de 2 domeinen op het genoemde tijdstip, als ook jouw mail aan abuse op het genoemde tijdstip) zie ik niet terug in de logs. Dat betekent concreet dat op dat moment de verzendende mailserver de onze niet heeft bereikt. Wat daarvan de oorzaak is is voor mij heel lastig te zeggen, want ik heb in dit geval dus geen logs. Ik zie wel andere mails van latere tijdstippen (inclusief gisteren en vandaag) die naar kpn-adressen verstuurd zijn, o.a naar het hetnet-adres wat je noemde. Zijn deze berichten wel gewoon aangekomen?


de mails worden op dit moment rechtstreeks vanaf de exchange server verstuurt. Hierbij word de uitgaande spam filter niet gebruikt. Natuurlijk is het beter om de uitgaande spam filter wel te gebruiken daarom zou ik dit graag oplossen.

 

Krijg jij wel mails te zien van de uitgaande mail server welke ik had aangeleverd?

Klopt het IP adres wat ik zie als verzendende server wel met het IP adres wat kpn gebruikt om mail te ontvangen?

 


Zojuist via een prive bericht nog logging aangeleverd waarin mail weer bij 195.121.65.158 word afgeleverd. Vraag mij af of dit de server is van KPN.

 

mij lijkt dat dit de kpn server is omdat mx.kpnmail.nl ook bij dit adres uitkomt.

ik zou toch verwachten dat het bij jullie in de logging terug te vinden is.


Zojuist via een prive bericht nog logging aangeleverd waarin mail weer bij 195.121.65.158 word afgeleverd. Vraag mij af of dit de server is van KPN.

 

mij lijkt dat dit de kpn server is omdat mx.kpnmail.nl ook bij dit adres uitkomt.

ik zou toch verwachten dat het bij jullie in de logging terug te vinden is.

Klopt, dit is onze inkomende mailserver. Ik ga even naar je privébericht kijken of ik met die info je overige vragen kan beantwoorden.


Krijg jij wel mails te zien van de uitgaande mail server welke ik had aangeleverd?

Jazeker, ik stuur je zo via PM even een paar voorbeelden.

 

Klopt het IP adres wat ik zie als verzendende server wel met het IP adres wat kpn gebruikt om mail te ontvangen?

Ja, die klopt ook.


Ik heb mijn collega's die de mailserver beheren nog eens even erin laten duiken, en de berichten die dus niet aangekomen zijn, daarvan zien we in de logs op de inkomende mailserver dus ook niets. Er is op die momenten ook geen verbinding tot stand gekomen met onze servers. Dat betekent dus dat de uitgaande server bepaalde problemen heeft gehad waardoor dat niet ging, of onze inkomende server niet heeft kunnen vinden. Mogelijk zijn er op de verzendende server nog bepaalde logs te vinden die verklaren waarom dat is geweest, In onze logging kan ik in ieder geval niets vinden.


Zojuist ook nog eens verder gekeken en de tools van office365 laten lopen.

resultaat:

Het bericht is gevonden
 
Het bericht in Office 365 is verzonden naar het volgende externe adres:

**@hetnet.nl

Als de geadresseerde het bericht niet kan vinden in het Postvak IN, is mogelijk een van de volgende dingen gebeurd:
  1. Het bericht is afgeleverd bij een andere map (bijvoorbeeld bij de map Ongewenste e-mail). Vraag de geadresseerde om in alle postvakmappen naar het bericht te zoeken
  2. De geadresseerde heeft een doorstuurregel gemaakt op basis waarvan het bericht is doorgestuurd naar een ander e-mailadres.
  3. Er is iets aan de hand met het e-mailsysteem van de geadresseerde.


Neem, totdat het probleem is opgelost, op een andere manier contact op met de geadresseerde. Het bericht kan bijvoorbeeld worden verzonden naar een ander e-mailadres.

Hallo @Becs_Joep ,

Deze melding slaat ook zeker weten op het bericht van 24-05-2021 om 11:13 ?


Hallo Raymondt,

 

de logging van office 365 gaat niet meer dan 10 dagen terug.

ik kan helaas dus niet de melding bekijken van deze specifieke mail.

momenteel word alles via een work-around naar buiten gestuurd, wil ik bovenstaande goed testen zal ik de work-around moeten uitschakelen.

Natuurlijk ben ik bereid om de work-around tijdelijk uit te schakelen.

Graag zou ik dan wel willen weten welke resultaten jij allemaal wilt hebben om verder te komen.


Hallo Becs_Joep,

Ik zou graag van 2 pogingen die gedaan worden, willen weten wat het afzenderadres is, het adres waar iets naar gestuurd is, en de datum en tijdstip. Als je die info voor me aan kunt leveren dan kan ik er weer even naar laten kijken.


Zojuist weer geprobeerd de workaround uitgeschakeld en via de 365 omgeving naar buiten gemaild.

ik zal jou in een prive bericht nog even de specifieke gegevens zetten.

de mail kwam gelijk aan in het in postvak van de KPN gebruiker.

Denk dat het issue bij deze dus is opgelost.

Raymondt bedankt voor de hulp en ondersteuning vanuit KPN


Hallo @Becs_Joep ,

Ik heb je bericht ontvangen, maar als je aangeeft dat het netjes aangekomen is, dan lijkt me verder onderzoek overbodig. Fijn om te horen dat het opgelost is, maar mocht je toch nog tegen zaken aanlopen, dan weet je ons nu te vinden!