Skip to main content
Antwoord

Mail die geaccepteerd wordt door kpnmailserver wordt niet bezorgd

• June 20, 2025
  • 13 reacties
  • 104 keer bekeken

Mijn mail server verstuurt namens een bedrijf mails naar onderandere kpn mail accounts. We hebben het SPF record zo ingesteld dat de server in de lijst staat. in de log zie ik dat de mails door de kpn server met code 250 aangenomen worden. echter landen ze niet in de mailboxen.

Als er met de helpdesk gebeld wordt zou de oorzaak zijn dat de zendende organistie teveel poorten open heeft staan op de server? Lijkt me raar dat dat gecontrolleerd wordt na het accepteren van de mail berichten.

Weet iemand waar die forward to trash is ingesteld bij kpn mail accounts? Want de mail is nergens onder de mailaccounts terug te vinden.

Beste antwoord door Erik van KPN

Ons mailsysteem is zo ingericht, ​@Tuxnl, dat het dingen die het als zeker-weten spam ziet, überhaupt al niet bij onze klanten aflevert. Dus ik vermoed dat dit met jouw mails gebeurt. Check de beveiligingssettings inderdaad nog wat dieper. En als je er daarmee niet uitkomt, benader ons Abuseteam even, met een van de mails als bijlage. Die kunnen kijken waar het op misloopt. Ze zijn te mailen op abuse@kpn.com. 

13 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 20, 2025

Beste ​@Tuxnl heb je misschien iets aan onderstaande uitleg:

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 20, 2025

Beste ​@JanD, dank je voor de link. De dkim wordt wel door de server gebruikt, maar ik weet zo niet of die bij die specifieke klant ook in een DNS record zit. Die ga ik even opzoeken.

Maar dan zou de mail dus toch in de spam folder moeten landen, ik heb tientallen gevallen waarbij mensen die niet vinden.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • June 21, 2025

Ons mailsysteem is zo ingericht, ​@Tuxnl, dat het dingen die het als zeker-weten spam ziet, überhaupt al niet bij onze klanten aflevert. Dus ik vermoed dat dit met jouw mails gebeurt. Check de beveiligingssettings inderdaad nog wat dieper. En als je er daarmee niet uitkomt, benader ons Abuseteam even, met een van de mails als bijlage. Die kunnen kijken waar het op misloopt. Ze zijn te mailen op abuse@kpn.com. 

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • June 22, 2025

Om te testen hoe groot de kans is dat je mail als spam gezien wordt kan je gebruik maken van https://www.mail-tester.com/ 

Als je een mail verstuurd naar het tijdelijke adres wat je daar ziet krijg je een rapport met zaken die je eventueel nog kan verbeteren.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 23, 2025

Beste ​@Erik van KPN , het zijn inderdaad kleine berichtjes, afspraak bevestigingen waar erg weinig tekst inzit, maar daarom deste vervelender als ze niet aan komen. Ik ga proberen een paar samples te krijgen voor het abuse team om ze door de filters te krijgen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • June 23, 2025

Ons mailsysteem is zo ingericht, ​@Tuxnl, dat het dingen die het als zeker-weten spam ziet, überhaupt al niet bij onze klanten aflevert.

Dit is een 'Error by Design’. Tenminste moet deze mail in spam-folder komen, en niet meteen geblokkeerd worden.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 23, 2025

Beste ​@Erik van KPN , het zijn inderdaad kleine berichtjes, afspraak bevestigingen waar erg weinig tekst inzit, maar daarom deste vervelender als ze niet aan komen. Ik ga proberen een paar samples te krijgen voor het abuse team om ze door de filters te krijgen.

Hele korte berichten worden vrijwel altijd geweigerd. Toen ik een mailserver opzette en ging testen, moest ik ook echt wel even een lange test zin schrijven. 

Misschien een gepersonaliseerde handtekening in je mail zetten, zodat ook korte berichten op die manier niet tegengehouden worden. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 23, 2025

Kijk eerst eens of je zo een sample kan sturen naar het tijdelijke e-mail adres die door https://www.mail-tester.com/ wordt aangeboden.

Kan je hier de resultaten van die test delen?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • June 24, 2025

Ons mailsysteem is zo ingericht, ​@Tuxnl, dat het dingen die het als zeker-weten spam ziet, überhaupt al niet bij onze klanten aflevert.

Dit is een 'Error by Design’. Tenminste moet deze mail in spam-folder komen, en niet meteen geblokkeerd worden.

Nee. Het gaat hier dan echt om berichten die zeker weten spam zijn. Denk aan Nigeriaanse prinsen en pillen. Dat volume is zodanig, dat wil je niet bij mensen in de mailbox hebben, ook al gaat het direct naar spam.

En dan kan het eens gebeuren dat er bijvangst is. Maar dat valt dan ook wel op te lossen, waarbij ons Abuseteam altijd bereid is mee te kijken en denken.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • June 24, 2025

Nee. Het gaat hier dan echt om berichten die zeker weten spam zijn. Denk aan Nigeriaanse prinsen en pillen. Dat volume is zodanig, dat wil je niet bij mensen in de mailbox hebben, ook al gaat het direct naar spam.

En niet alleen Nigeriaanse prinsen maar ook verificatie mail van Aliexpres, zoek maar even op forum naar dit onderwerp. Een email provider de zulke mail zonder mogelijkheid geeft om ze uit spam-folder te redden dient niet als email provider te noemen.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • June 27, 2025

Ja, en dat is dan iets dat aangegeven kan worden bij ons Abuseteam zodat zij kunnen kijken wat er aan onze kant aangepast kan en moet worden om die dan wél door te laten komen. Maar het feit dat zoiets gebeurt wijst er ook al op dat zij hun e-mails niet goed inrichten qua beveiligingsopties. Wat je van een grote partij als Aliexpress wel mag verwachten. Maar, dat is een discussie voor een ander topic.

​@Tuxnl, heb je kunnen testen en/of contact gehad met het Abuseteam? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 27, 2025

Beste ​@Erik van KPN ,

we zijn inderdaad actief met abusteam aan het mailen. er zijn al een aantal settings aangepast, ik heb nog geen melding terug gehad van de klanten of het nu beter gaat. Zodra ik meer weet meld ik het hier.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • June 27, 2025

Maar het feit dat zoiets gebeurt wijst er ook al op dat zij hun e-mails niet goed inrichten qua beveiligingsopties. Wat je van een grote partij als Aliexpress wel mag verwachten.

Aangezien dat zulke verificatie mails van Aliexpress bij geen andere providers geblokkeerd zijn, en bij KPN wel, moet KPN erg zeker zijn van hun systeem om meteen de fout bij anderen te leggen. Dat bevestigt de aanname dat is een fout bij design is, en dat mag niet gebeuren.