Skip to main content

Vandaag helpdesk gebeld, nou dat was een verademing. Op deze dag is het al heet maar de helpdesk medewerker liet mijn bloed koken. Het volgende probleem doet zich voor: alle mail van een bekende afzender wordt direct in de spambox gemikt. Dacht zal het adres bij contacten invoegen, hmmm weinig effect. Aha dan de greenfilter het adres invoegen, ook geen effect. Gelukkig is daar de helpdesk, de heer die ik daar kreeg vertelde zonder verder te vragen dat in dat geval er dus niets aan te doen was. De spamfilter was een zelflerend filter en wilde mij niet verder helpen. ook de vraag of er een meerdere was die mij verder kon helpen of een systeembeheerder werd afgedaan als dat de meerdere alleen de roosters deed en de systeembeheerder ook niet kon helpen. Bagger dus gelukkig wordt e.e.a. opgenomen voor trainingsdoeleinden (toch?). Ik raad dan ook aan het terug te luisteren en de desbetreffende heer in ieder geval te vertellen dat er verder gvraagd moet worden wat exact het probleem is van het mailadres en dan een adequaat advies te geven of e.e.a. door te spelen naar iemand die meer doet dan van een flowsheet de klant af te wimpelen. De tijd en datum om iets terug te horen d.d. 18 juli tijd rond 14:41.  Hopelijk komt er een degelijk afhandeling ook als aan mijn zijde fout is.

@Henk_1953

Die meneer van de helpdesk heeft - jammer maar helaas - gelijk. Het spam filter van de KPN is inderdaad zelflerend en neemt ook jouw reactie mee als het gaat om de beoordeling of iets wel of niet spam is.

Er is wel degelijk nog een andere methode om dit probleem op te lossen . Stuur een email naar abuse@kpn.com en stuur een voorbeeld van de spam email mee als bijlage. Leg de situatie uit en vraag om de “reputatie” van die afzender te “resetten".


Hallo Willy22,

Had het niet veel handiger geweest vd mijnheer om dit bovenstaand advies dan door te geven ipv stug blijven volhouden dat er niets aan gedaan kan worden, dat is geen helpdesk maar afwimpeldesk in mijn beleving.

.Beetje jammer dat dit advies uit een forum lid moet komen.

Toch bedankt.


@Henk_1953 

Tja, misschien heeft de helpdesk instructies om dit advies juist niet te geven. Ik weet het niet…………….

Er kan nog een andere reden zijn. De afzender kan bijv. een VPN gebruiken. En dan krijg je al heel snel dat email van dat emailadres (lees: IP adres van de VPN) door het KPN spamfilter wordt aangemerkt als spam.

Dan moet JIJ contact opnemen met die ene persoon. Misschien is die persoon in staat om zijn email buiten de VPN om te versturen.

Zie ook dit topic:

 


Nou @Willy22 , Als ik alle klachten zo.lees is dat spamfilter weinig zelflerend maar eerder hardleers, en doet  die niet wat je er van behoord te verwachten.

Wat ben ik blij dat ik Microsoft en Google mail gebruik, die leren we continu bij, tja dan maar met wat data betalen.😁😁


@Henk_1953 Misschien heb je hier iets aan?

Dit staat op een KPN pagina: https://www.kpn.com/service/internet/veilig-internetten/spam-voorkomen.htm. Of het snel helpt weet ik niet, maar je kunt het proberen.

Toch raar dat de KPN helpdesk je hier niet op wijst.


Nou @Willy22 , Als ik alle klachten zo.lees is dat spamfilter weinig zelflerend maar eerder hardleers, en doet  die niet wat je er van behoord te verwachten.

Wat ben ik blij dat ik Microsoft en Google mail gebruik, die leren we continu bij, tja dan maar met wat data betalen.😁😁

Daar ben ik het (helaas) zeer mee eens.


@Doornekamp33 

Het spamfilter bij de KPN is (helaas) inderdaad zeer hardleers.


Alle tips en trics van een iedereen daarvoor dank. Willy22 had de oplossing  nl mail naar abuse@kpn.nl. sturen

Blijft mijn verbazing toch dat de helpdesk dit niet heeft aangegeven.

Nu de oorzaak, deze zit in het bericht van de afzender. Deze gebruikt DKIM methode, dit geeft het probleem. Nu nog oplossen.

 


DKIM methode? Wordt daarmee bedoeld dat er een DKIM-Signature in de header staat?

Zoiets?

Received: from a3-5.smtp-out.eu-west-1.amazonses.com (a3-5.smtp-out.eu-west-1.amazonses.com [54.240.3.5])	by mx.kpnmail.nl (Halon) with ESMTPS	id 62ce9624-2064-11ed-825b-005056995277;	Sat, 20 Aug 2022 10:45:04 +0200 (CEST)DKIM-Signature: v=1; a=rs . . . enzovoort

 

Die staan bij mij in alle berichten, ook die waarvan KPN vindt dat het geen SPAM is.