Skip to main content

Ik gebruik momenteel mail op de webversie van KPN Mail. Hier raak ik constant berichten in kwijt. Ik las dat dit waarschijnlijk komt omdat ze dan niet opgeslagen worden op de server.

 

Nu wil ik mijn email instellen in Outlook, maar ook dat lukt niet. Als ik het e-mailadres invul krijg ik de melding dat ik me niet kan aanmelden met een persoonlijk account, en in plaats daarvan werk- of schoolmail moet gebruiken. Ik loop dus al vast na stap 3 (https://www.kpn.com/service/internet/e-mail/instellen-laptop-pc/e-mail-op-outlook-2019-2016).

 

Hoe los ik dit nu op????

Hallo @lmmrs 

 

Kiezen voor handmatig en dan die stappen volgen, staat ook op die pagina:

 


Zie onderstaande link

 


Dank! Lijkt bijna te lukken. Op het eind krijg ik de melding: het Outlook-gegevensbestand is niet gemaakt. Controleer of de schijf waarop u opslaat, niet vol is of beveiligd tegen schrijven, en of het bestand niet in gebruik is.

 

Ik heb geen idee wat ik hier mee moet? 


Misschien dat er nog een bestand gelocked is na de eerdere mislukte pogingen, meestal helpt het dan om outlook af te sluiten en weer te starten, soms moet je zelfs de PC/laptop herstarten voordat het vrijgegeven wordt.

Daarna nogmaals proberen om het account handmatig in te stellen.


@lmmrs 

Raak je dan alle email kwijt ? Verander dan (regelmatig) ALLE wachtwoorden (ook van het KPN ID) en kies STERKE wachtwoorden.

Of kun je emails niet vinden in de KPN webmail ? De KPN webmail heeft nog een paar storende foutjes bij de zoekfunctie. En ik gebruik de KPN webmail nauwelijks omdat ik die niet gebruikersvriendelijk vind.

Dit is een bekend probleem bij Outlook. Kennelijk wordt ook hier “informatie” met Microsoft gedeeld en dan vindt Outlook bepaalde dingen niet leuk en gaat Outlook “protesteren". Dit is voor mij een extra reden om geen Outlook te gebruiken (zie mijn handtekening hieronder).


Nee niet alle mail. Heel willekeurig bepaalde wel en bepaalde niet, zo lijkt het. Waarschijnlijk omdat we op meerdere apparaten de mail bekijken? Las er iets over dat dat het probleem kon zijn…

Ik ga het nu nogmaals proberen in te stellen na opnieuw opstarten. In elk geval tot zover bedankt voor het meedenken


Helaas na opnieuw opstarten blijft de melding. Ik probeerde Outlook te verwijderen zodat ik deze opnieuw kan installeren met hopelijk de 'default’ instellingen, lukt ook op een of andere manier niet... Ik geef het op.

 

Als het niet zo'n gedoe zou zijn om over te stappen op een ander mailadres (ivm bestaande accounts overal en nergens) had ik het direct gedaan. Liefst gebruik ik helemaal geen kpnmail meer.


@lmmrs 

Probeer of een ander emailprogramma geen problemen geeft. Outlook heeft geen “goede reputatie".


Zo’n soort bericht wou ik net gaan typen.

Nou zoek ik al decennia naar HET email programma, wat aan al mijn eisen voldoet, maar helaas.

Wat best goed werkt is thunderbird :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mozilla_Thunderbird


@lmmrs

Je leest dus de mail van één email account met verschillende apparaten. Hoe zijn al die emailaccounts in die emailprogrammas op die apparaten ingesteld ? Gebruik je daar alleen het IMAP protocol of ook (standaard) POP protocollen ? Want bij standaard POP verplaatst (!!!) het emailprogramma email van de KPN emailserver naar jouw bijv. laptop. En dan is jouw email verdwenen van de KPN emailservers als jij met een IMAP protocol naar jouw email gaat kijken.

Microsoft heeft namelijk Outlook zo geprogrammeerd dat jouw email via één van hun vele emailservers  loopt en van daaruit wordt jouw email naar de KPN emailservers gestuurd. Vandaar dat Outlook een mening heeft over welk emailadres jij wel of niet mag gebruiken. Hoe meer ik hierover nadenk hoe bozer ik wordt. Hoe bedoel je “Privacy” ???

@KeesYagi

Al eens Outlook Express Classic geprobeerd ? (Zie mijn handtekening).


Tja. Als de verschillende adressen aliassen zijn onder één hoofdadres dan delen ze dezelfde mappen. En inbox. Is feitelijk dan één mail met verschillende 'namen'.

Dat gaat ook Outlook of Thunderbird niet oplossen. 


Ja, inderdaad, ik vroeg me ook al af hoe de email kwijt kan raken, als je alleen web mail gebruikt.
Maar het lijkt er op dat de vraagsteller geen ander apparaat gebruikt, of per ongelijk toch, nog ergens, zonder te weten, een oude computer  ( bij een ex ? ).

Bij wijziging van wachtwoorden kan dat niet meer gebeuren.

oeclassic ziet er leuk uit, maar helaas niet voor mijn OS  :-/


Ja, inderdaad, ik vroeg me ook al af hoe de email kwijt kan raken, als je alleen web mail gebruikt.
Maar het lijkt er op dat de vraagsteller geen ander apparaat gebruikt, of per ongelijk toch, nog ergens, zonder te weten, een oude computer  ( bij een ex ? ).

Bij wijziging van wachtwoorden kan dat niet meer gebeuren.

oeclassic ziet er leuk uit, maar helaas niet voor mijn OS  :-/

Het programma werkt op Windows 7 en nieuwer. Of heb je Linux ?


We gebruiken webmail op de laptop, en de standaard mail app op Android en iOS mobiel. Mijn partner en ik hebben een gezamenlijk mailaccount.
 

Dan zal het daar dus ook anders ingesteld moeten worden 🤔


@lmmrs 

Bij de webmail valt niets in te stellen. Maar bij de 2 andere apparaten moet je inderdaad even nalopen wat je hebt ingevuld / gekozen.


Op alle apparaten webmail gebruiken. Bevalt mij prima. Doe ik al sinds het inbellen op internet is vervangen door DSL. Dat heeft mijns inziens de e-mail programma's overbodig gemaakt. 

http://webmail.kpnmail.nl

 


Als je een e-mailprogramma gebruikt, gebruik consistent dan op alle apparaten IMAP. Dan blijft alles synchroon. 


Zelf heb ik alles op ‘POP’ staan, met de optie ‘verwijder van server’ op NEE.

Dat kan inderdaad worden ingesteld in je email client, bijvoorbeeld Apple Mail

Door het niet aan te vinken worden de mails, na het ophalen, niet verwijderd van de mailserver i.c.m. met POP instellingen

 


Kan ook, maar dan lopen de e-mails alsnog niet synchroon. Dus verzonden e-mails vanaf van tablet kan jij weer niet terugvinden op de computer. Of een verwijderde (spam)mail vanaf je computer die op de tablet blijft staan.

En ook is er kans waardoor je mails kan missen als je niet oplettend bent met je configuratie. Om deze twee reden heb ik afscheid genomen van POP.

Om de zoveel tijd verhuis ik de mails naar mijn lokale *.pst-postvakje. 


Mee eens, heb ik opgelost door een bcc te doen bij elke uitgaande mail. 


Ik heb het opgelost door op mijn laptop zowel POP als IMAP te gebruiken terwijl overal anders ik alleen IMAP gebruik.


Hi @lmmrs, ik zie dat de community je al uitgebreid te hulp is geschoten, top 😊 Is het je inmiddels gelukt om alles naar wens in te stellen of heb je nog vervolgvragen hierover? Zo ja, dan horen we ze graag!


Reageer