Skip to main content

Hallo KPN,

De mails van een nieuwe relatie blijven hangen inde spamfilter van KPN Webmail, met {DKIM} als toevoeging. Elders op het forum staat “KPN zal bij een DKIM-fout de mail in de spam plaatsen, echter zonder de espam] tag in het onderwerp. Wij kunnen dit niet oplossen, maar wel adviseren in wat de verzender moet aanpassen om de mail in de inbox te laten landen”

Hoe en op welke manier kan de fout het best achterhaald worden zodat de verzender geadviseerd kan worden?

Groet, Herman


Admin: topic verplaatst naar juiste board

Dit is iets wat de verzender zelf moet oplossen. Daar kunt u niets aan doen. Dat het aan DKIM ligt zou voor de (IT beheerder van de) verzender genoeg moeten wezen om te weten hoe het opgelost moet worden.

Gebruikt de verzender een eigen emailadres? Bijvoorbeeld info@mijnbedrijfsnaam.nl? Of die van een provider? Bijvoorbeeld karel@ziggo.nl?

Wat je wel eens ziet is dat men een eigen mailadres heeft, maar de mail verzend via de mailserver van de provider. Vroeger heel normaal. Tegenwoordig kan dat eigenlijk niet meer in verband van anti-spam-regels.


Klopt Nick, het adres is info@bedrijfsnaam.nl. 

Kan ik nog een gericht advies meegeven dat de verzender met zijn of haar IT beheerder kan bespreken om te laten veranderen?


Klopt Nick, het adres is info@bedrijfsnaam.nl. 

Kan ik nog een gericht advies meegeven dat de verzender met zijn of haar IT beheerder kan bespreken om te laten veranderen?

De mail verzenden via stmp.bedrijfsnaam.nl en niet via bijvoorbeeld smtp.kpn.nl of smtp.ziggo.nl.


Hallo @Herman1969 

In het topic wat jij (denk ik) ook al gelezen hebt, staat een verklaring over DKIM inclusief een externe link met meer informatie.

 


Wat je wel eens ziet is dat men een eigen mailadres heeft, maar de mail verzend via de mailserver van de provider. Vroeger heel normaal. Tegenwoordig kan dat eigenlijk niet meer in verband van anti-spam-regels.

Dat is vandaag de dag ook nog heel normaal en geen probleem mits de benodigde DNS records t.b.v. spf, dkim en dmarc maar vastgelegd zijn voor het domein.

Ook ik verzend mijn zakelijke mail via de mailserver van mijn mail provider (mijndomein.nl).


Wat je wel eens ziet is dat men een eigen mailadres heeft, maar de mail verzend via de mailserver van de provider. Vroeger heel normaal. Tegenwoordig kan dat eigenlijk niet meer in verband van anti-spam-regels.

Dat is vandaag de dag ook nog heel normaal en geen probleem mits de benodigde DNS records t.b.v. spf, dkim en dmarc maar vastgelegd zijn voor het domein.

Ook ik verzend mijn zakelijke mail via de mailserver van mijn mail provider (mijndomein.nl).

Dat kan jij doen omdat je zelf je domeinnamen beheerd en de kennis hebt om dat op de juiste manier in te stellen. Maar bij de meeste mensen is dat niet het geval.

SPF kun je wel goed instellen. Dat is daarmee ok. Maar DKIM? Hoe doe je dat? Want daarvoor moet dan de KPN mailserver een sleutel toevoegen aan de header van de mail. Een sleutel die overeenkomt met een DNS record van de domeinnaam. Maar doet de KPN mailserver dat? Die sleutel toevoegen? Volgens mij doet KPN dat niet. Waarom zouden ze? Dus je kunt DKIM niet goed regelen.


SPF kun je wel goed instellen. Dat is daarmee ok. Maar DKIM? Hoe doe je dat? Want daarvoor moet dan de KPN mailserver een sleutel toevoegen aan de header van de mail. Een sleutel die overeenkomt met een DNS record van de domeinnaam. Maar doet de KPN mailserver dat? Die sleutel toevoegen? Volgens mij doet KPN dat niet. Waarom zouden ze? Dus je kunt DKIM niet goed regelen.

Bij andere mail providers kan je dat dus wel instellen.

Overigens kan je dat bij KPN ook instellen.

 


...


 


Ik had eigenlijk niet gedacht dat het zo zou kunnen. Als het zo in te stellen is, dan vraag ik me bijna af wat al die poppenkast voor zin heeft. Iedere spammer kan zo dus alsnog met z'n eigen spamdomeinen gewoon mailen via de KPN mailserver. Als de DNS instellingen maar goed staan en hij login gegevens heeft. Wat voor zulk soort lieden niet zo moeilijk is om daar aan te komen. Werkverschaffing voor it beheerders zou je bijna denken.


Iedere spammer kan zo dus alsnog met z'n eigen spamdomeinen gewoon mailen via de KPN mailserver. Als de DNS instellingen maar goed staan en hij login gegevens heeft.

Nee, dat kan hij niet immers het domein zal gekoppeld moeten zijn aan jouw abonnement.