Skip to main content

Hallo,

op een website die ik beheer heb ik via de Plesk console emailaliassen ingesteld. Op dat emailadres staat dan een Forward rule naar mijn kpnmail (of hetnet) email account.

Mails die dus gestuurd worden naar dat emailaliassen moeten op mijn kpn email binnenkomen.

Een poos lang kwamen die mailtjes binnen maar sinds een tijdje niet meer en ik krijg het niet (meer) aan de praat. Als ik het forward adres aanpas naar een ander emailadres van mij dan komt het meiltje daar wel weer binnen.

Op de een of andere manier lijkt het er dus op dat de emails vanaf het domein van de website (of vanaf de 'provider-server’) niet meer doorgelaten worden. 

Hoe kom ik er achter wat er precies misgaat?

 

Dank!

Is dat sinds 1 augustus? @PieWin 

 


@JanD volgens mij al een week eerder dat het niet meer werkte.


Hallo @PieWin oké, ik lees ergens anders binnen dit topic, dat KPN het versturen van mail vanaf smtp.kpnmail.nl aangescherpt heeft per 1-8-2023 en als je dan de instellingen niet op orde hebt de mail in de OUT-bak blijft staan en niet verzonden wordt.

 


Zulke dingen werken volgens mij tegenwoordig niet meer. Er komen steeds meer anti-spam regels waardoor het forwarden van mail tegenwoordig vaak niet meer werkt. En als het nog wel werkt, dan lukt het vaak zat niet om zulke mail te beantwoorden. 


@JanD wat is er aangescherpt? Welke instellingen moeten dan waar op staan? En waar blijven de mails dan 'hangen’ in dit geval?

Ik stuur dus een mail naar a.a@domein.nl → dat is een emailalias die de mail dus doorstuurt naar het kpnmail/hetnet email adres. Waar blijft de mail dan hangen?

Dank voor meedenken.


De authenticatie is aangescherpt. Je moet vanuit je mailprogramma verbinden met de smtp.kpnmail.nl mailserver met gebruikersnaam en wachtwoord. Zo niet, dan blijft de mail in “Uitgaande mail” staan en wordt niet verzonden.


@RBxx volgens mij is dat hier niet van toepassing. Ik verstuur vanaf X een mail NAAR mijn kpn mail account. Die mail komt niet binnen.


@Nick83 dit is m.i. een hele normale en veel gebruikte werkwijze. Anders zou die optie niet meer aangeboden worden lijkt mij in een Plesk omgeving.


Dat vermoedde ik al @PieWin , maar ik beantwoorde alleen de vraag "wat is er aangescherpt" 😊


@Nick83 dit is m.i. een hele normale en veel gebruikte werkwijze. Anders zou die optie niet meer aangeboden worden lijkt mij in een Plesk omgeving.

Voor Plesk is dat inderdaad een heel normale functie. En voor een heel groot gedeelte van de wereld ook nog denk ik. Maar ik denk dat KPN het niet meer wil.

Maar ik weet het niet zeker. Laat dat ff duidelijk zijn.


@Nick83 dit is m.i. een hele normale en veel gebruikte werkwijze. Anders zou die optie niet meer aangeboden worden lijkt mij in een Plesk omgeving.

Voor Plesk is dat inderdaad een heel normale functie. En voor een heel groot gedeelte van de wereld ook nog denk ik. Maar ik denk dat KPN het niet meer wil.

Maar ik weet het niet zeker. Laat dat ff duidelijk zijn.

 

Het is ook geen forwarding van een kpn email adres maar het forwarden van een emailalias naar het kpn emailadres toe.

De vraag is waarom die geforwarde mail niet aankomt op dat kpn emailadres.

Voor de zekerheid heb ik ook een mail naar het abuse emailadres van kpn gestuurd. Mogelijk zien zij wat er aan de hand kan zijn.

In ieder geval ook bedankt voor meedenken.

 


Hallo @PieWin ,

De reden voor het probleem met uitgaande (hier doorgestuurde) e-mail kun je mogelijk terugvinden in het verhaal hieronder: 

 

KPN vindt online veiligheid erg belangrijk. Daarom gaan we onveilig uitgaand e-mailen blokkeren. Zo beschermen we nog beter tegen misbruik. Onveilig e-mails versturen maakt het voor hackers namelijk extreem makkelijk om e-mailberichten van onze klanten te onderscheppen. Zo is een datalek snel veroorzaakt en dat willen we uiteraard niet.

Voor klanten die een KPN e-mailadres gebruiken en hun e-mail automatisch instellen volgens het stappenplan, verandert er niets. Dit automatische stappenplan doorloopt de juiste stappen met de goede en veilige instellingen. Voorbeelden van KPN e-mailadressen zijn: planet.nl, hetnet.nl en freeler.nl.

Deze groep klanten kan geen e-mails vesturen vanaf 1 augustus
Een kleine groep klanten kiest ervoor om handmatig hun e-mail in te stellen. Ze gebruiken de uitgaande mailserver SMTP.kpnmail.nl zonder een beveiligde verbinding te gebruiken en zonder hun e-mailadres en wachtwoord in te vullen. Vanaf 1 augustus werkt bij deze klanten het versturen van uitgaande e-mail via het netwerk van KPN niet meer. De e-mail blijft in ‘Postvak UIT’ staan en komt dus niet bij de ontvanger aan.

Stel de e-mail goed in
Klanten die na het handmatig instellen van hun e-mailprogramma, geen e-mailberichten kunnen versturen via het KPN netwerk. Het juiste proces om hun e-mailprogramma in te stellen, is te vinden op op onze website.


Hallo @PieWin ,

De reden voor het probleem met uitgaande (hier doorgestuurde) e-mail kun je mogelijk terugvinden in het verhaal hieronder: 

 

KPN vindt online veiligheid erg belangrijk. Daarom gaan we onveilig uitgaand e-mailen blokkeren. Zo beschermen we nog beter tegen misbruik. Onveilig e-mails versturen maakt het voor hackers namelijk extreem makkelijk om e-mailberichten van onze klanten te onderscheppen. Zo is een datalek snel veroorzaakt en dat willen we uiteraard niet.

Voor klanten die een KPN e-mailadres gebruiken en hun e-mail automatisch instellen volgens het stappenplan, verandert er niets. Dit automatische stappenplan doorloopt de juiste stappen met de goede en veilige instellingen. Voorbeelden van KPN e-mailadressen zijn: planet.nl, hetnet.nl en freeler.nl.

Deze groep klanten kan geen e-mails vesturen vanaf 1 augustus
Een kleine groep klanten kiest ervoor om handmatig hun e-mail in te stellen. Ze gebruiken de uitgaande mailserver SMTP.kpnmail.nl zonder een beveiligde verbinding te gebruiken en zonder hun e-mailadres en wachtwoord in te vullen. Vanaf 1 augustus werkt bij deze klanten het versturen van uitgaande e-mail via het netwerk van KPN niet meer. De e-mail blijft in ‘Postvak UIT’ staan en komt dus niet bij de ontvanger aan.

Stel de e-mail goed in
Klanten die na het handmatig instellen van hun e-mailprogramma, geen e-mailberichten kunnen versturen via het KPN netwerk. Het juiste proces om hun e-mailprogramma in te stellen, is te vinden op op onze website.

 

Helaas is dit niet het probleem.

 


@PieWin 

Wat is het domein van dat andere emailadres ? Is dat ook een domein van de KPN ?

Gebruikt Plesk een VPN om email te versturen ? Dat vindt de KPN emailserversoftware “niet leuk" en blokkeert dan de email dat van dat domein komt.


@Willy22 is van een ander domein dan van kpn. Ik weet niet hoe die server de mail doorstuurt. Daarom ook een mail naar het Abuse team gestuurd. Misschien hebben zij een verklaring.


Plesk stuurt de mail op dezelfde manier door als dat je dat zelf zou doen in Outlook/Thunderbird met de knop "Doorsturen".


Allen bedankt voor het meedenken.

Uiteindelijk heeft het Abuse team een aanpassing gedaan waardoor het weer werkt.


Ik heb een dergelijk probleeem en heb ook contact gehad met Abuse-team van KPN.

Zij hebben geen oplossing en verwijzen mij naar mijn domein organisatie waar mijn domein email adressen zijn aangemnaakt en die gekoppeld zijn aan de resp. mailadressen bij KPN.

Beide organisaties verwijzen naar elkaar en ondertussen zit de klant met een schijnbaar onoplosbaar probleem.

 

Hopelijk is er iemand die een oplossing weet.

Gr.

Milowitsch


Ik heb een dergelijk probleeem en heb ook contact gehad met Abuse-team van KPN.

Zij hebben geen oplossing en verwijzen mij naar mijn domein organisatie waar mijn domein email adressen zijn aangemnaakt en die gekoppeld zijn aan de resp. mailadressen bij KPN.

Beide organisaties verwijzen naar elkaar en ondertussen zit de klant met een schijnbaar onoplosbaar probleem.

 

Hopelijk is er iemand die een oplossing weet.

Gr.

Milowitsch

 

@Milowitsch Het spamfilter is aangepast aangezien het IP-adres van het domein waar de mailtjes vandaan kwamen vanwege klachten door het Abuse team als verdacht was aangemerkt. Daardoor werd alles tegengehouden. Moet toch iets dergelijks zijn. Mailtjes naar een ander emailadres dan een kpn emailadres komen wel goed aan?  Heb je dat al getest?


Ik weet niet of ik dat kan testen. Versturen van mail en ontvangen vanaf dat adres gaat zo te zien wel goed. Althans, ik ontving berichten van mensen die mij eerder berichten stuurden vanaf mijn oude mailadres. Ik heb nog een @home.nl adres, voor zo lang dat nog zal blijven functioneren, en als ik vanaf dat adres een bericht stuur naar mijn nieuwe adres, dan komt dat bericht gewoon aan.

Een voorbeeld, ik heb een abonnement op Adobe software en daarvoor heb ik een oud @home.nl mailadres dat ik wil vervangen door een nieuw mailadres van mijn domein, dat is gekoppeld aan een nieuw kpnmail.nl adres. Koppelingen staan goed ingesteld. Vervolgens stuurt Adobe mij een verificatie mail naar het domein mail adres en die komt dan niet aan; ook niet in een spam map of ongewenste reclame map. En zo werkt het met alle dergelijke instanties.

Ik kan het niet begrijpen, en kennelijk KPN en Domeinwinkel.nl ook niet, helaas.

Groet,

Milowitsch


Ik heb zojuist een dergelijk verzoek bij KPN zelf gedaan, omdat ik ook op MijnKPN nog een inlog heb met een oud @home.nl adres. Dus aangegeven dat ik een nieuw mailadres wil ingeven.

Ook KPN stuurt dan een verificatiemail naar het nieuwe adres. En dan….? Ook die mail komt niet aan, nog in de In-box noch in een Ongewenste Reclame box. Ook KPN zelf wordt dus kennelijk niet vertrouwd? Dat lijkt me bizar!

Gr.

Milowitsch


@Milowitsch koppel het 'mijn domein organisatie’ email adres eens aan je oude @home mailadres en stuur dan een mail naar 'mijn domein organisatie’ email adres. Als die mail dan op je @home mail adres aankomt dan weet je dat de koppeling werkt. 

En als dat werkt dan weet je bijna zeker dat het probleem bij KPN gezocht moet worden. Die houden de mails dan tegen die vanaf jou domein afkomen. 


Ik moet eens uitzoeken hoe die koppeling gelegd kan worden, maar intussen heb ik een reactie gehad op een testmail die ik via mijn Gmail account heb gestuurd en daarin vind ik een vermoedelijke hint naar de oorzaak van het probleem:

Action: failed
Status: 4.4.2
Remote-MTA: dns; antispamcluster.domeinwinkel.nl. (2a0b:9cc0::180, the server
for the domain vanhutten.com.)
Diagnostic-Code: smtp; 451 relay not permitted!
Last-Attempt-Date: Fri, 11 Aug 2023 15:16:27 -0700 (PDT)
 

Het lijkt er op dat ik het probleem toch moet gaan zoeken bij domeinwinkel.nl, waar mijn domein is geregistreerd.

Groet,

Milowitsch


Hallo @Milowitsch 

 

Ik heb een dergelijk probleem en heb ook contact gehad met Abuse-team van KPN.

Zij hebben geen oplossing en verwijzen mij naar mijn domein organisatie waar mijn domein email adressen zijn aangemaakt en die gekoppeld zijn aan de resp. mailadressen bij KPN

….

 

Wat bedoel je precies met gekoppeld, heb je jouw domein toegevoegd bij KPN zoals hier https://www.kpn.com/service/internet/e-mail.htm en hier Eigen domein e-mailadressen aanmaken is beschreven?

Je hebt een kpn-domain-verification TXT record dus je hebt het blijkbaar wel een keer gekoppeld.
Maar je DNS records zijn tegenstrijdig, hebt nu 2 MX records, degene met de hoogste prioriteit wijst naar domeinwinkel en het 2de MX record naar mx.kpnmail.nl.
Waar staan je e-mailadressen nu echt (oftewel waar moet de mail binnenkomen), als dit bij domeinwinkel is moet je het 2de MX record verwijderen, als je de e-mailadressen bij KPN hebt ingesteld moet je het 1ste MX record (domeinwinkel) verwijderen.

Indien je nu mailt via de KPN mailservers dan klopt je SPF record niet, daar moet dan include:spf.ews.kpnxchange.com aan toegevoegd worden. De include van domeinwinkel moet je laten staan als je daar ook vandaan mailt met je eigen domein anders kan je die verwijderen.


Hallo GeSp!

Geweldig bedankt voor je reactie! Gelukkig zijn er mensen op het forum die meer kennis hebben van deze ingewikkelde materie dan ik, en bereid zijn te helpen.

Wat bedoel je precies met gekoppeld, heb je jouw domein toegevoegd bij KPN zoals hier https://www.kpn.com/service/internet/e-mail.htm en hier Eigen domein e-mailadressen aanmaken is beschreven?

Koppelen is niet de juiste benaming die ik heb gebruikt, denk ik. Ik heb inderdaad eigen domein e-mailadressen aangemaakt en die toegevoegd aan de respectievelijke adressen die ik bij KPN al had aangemaakt.

En ja een TXT record is aangemaakt bij Domeinwinkel, waar mijn domeinnaam is geregistreerd.

Het is mijn bedoeling om alleen de e-mailadressen met mijn domeinnaam te gaan gebruiken en niet die van KPN mail.

Bijgaand een schermafbeelding van de DNS instellingen van vanhutten.com

Het is mij nog niet geheel duidelijk wat nu de volgorde van de MX records moet zijn, en welke records toegevoegd moeten worden.

DNS instellingen

Klaarblijkelijk is het erg ingewikkeld voor zowel KPN als Domeinwinkel om mij (als volslagen leek op dit gebied) goed te instrueren.

Bij voorbaat veel dank voor al jullie reacties en hulp.

Het zal wel een keer goed komen!

Gr.

Milowitsch