Skip to main content

Gisteren heb ik een 2e laptop in gebruik genomen en kwam het volgende probleem tegen met een kpnplanet mail account:

 

De oude laptop is een windowslaptop met outlook. Daar werkt de mail goed op.

 

De nieuwe laptop is een chromebook met webmail. Een mail die ik naar het account stuur komt in webmail binnen. Dat lijkt dus goed te werken. Maar als ik de oude windowslaptop aan zet wordt mijn webmailbox op het chromebook leeg gehaald. De mail komt vervolgens in outlook binnen op de windows laptop.

Wanneer de windowslaptop aan staat vóór ik een mail naar het account stuur, komt de mail niet in webmail aan maar alleen in outlook.


Het lijkt alsof de windowslaptop met outlook de ‘master’ is en het chromebook/webmail de 'slave’.

Is dit een instelling ergens? Ik kan hier nergens documentatie over vinden.

Ahhhh, na verder zoeken lijkt het in POP3 te zitten.

Kan dit probleem opgelost worden door de outlook instellingen te switchen naar IMAP?


Inderdaad @Rtka , bij IMAP blijft de mail op de mailserver staan, zodat ook de webmail er nog bij kan.

POP3 kan wel, maar zoek dan in de outlook account-instellingen (geavanceerd) naar de optie "een kopie van berichten op de server achterlaten" en zet die aan. Dan heb je de mail op de windows-laptop lokaal, maar kan je ook met webmail werken op de server.


Je kunt een bestaand POP3 account niet wijzigen naar IMAP. Je kunt bij de instellingen wel zorgen dat email niet meer van de server verwijderd word. Dan blijft dus deze email beschikbaar voor andere apparaten die dezelfde email ook op willen halen. Op nieuwe apparaten stelt u uiteraard elk account in als IMAP account.


Hoi @Rtka welkom op het forum! Is het gelukt met de tips van @RBxx en @Nick83?
Met deze instelling moet je je POP3 outlook naast de webmail op je chromebook kunnen gebruiken!


Wat mogelijk ook werkt is:

  • Maak in Outlook een nieuw gegevensbestand aan (via Bestand, Account instellingen en dan Gegevensbestanden kiezen 
  • Copieer al je mail folders vanuit je account naar dit bestand;
  • Verwijder het account uit Outlook;
  • Stop Outlook en start de pc opnieuw op;
  • Open Outlook en voeg het account weer toe zoals in diverse help pagina's staat beschreven maar dan als IMAP. 

Iedereen bedankt voor de reacties!

Het betreft de laptop van mn vader die momenteel niet teveel contact met de buitenwereld wilt.

Zodra ik de oplossingen kan testen laat ik weten of  het werkt.