Skip to main content
Antwoord

Mail niet bezorgd door DNS probleem. Abuse verwijst me naar groups.iso en die verwijzen met terug naar KPN

• November 19, 2025
  • 9 reacties
  • 65 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Sinds enige tijd krijg ik steeds een bounce van mails naar een mailinglijst op groups.io. De foutmelding luidt:
“ failed: host lb01.groups.io (45.79.81.153) said: 500  Invalid request, no reverse DNS for [WISSELEND IP-NUMMER]  (in reply to RCPT  command)”
Na handmatig nog een of twee keer versturen komt de mail dan (tot nu toe) wel aan.!--startfragment>

Het kastje van de abuse helpdesk verwijst me door naar de deur van groups.io. Maar is het niet zo dat er blijkbaar iets met DNS-servers of resolvers of hoe heet dat verkeerd geconfigureer is bij KPN, zodat de servers van groups.io niet kunnen bepalen of dit geen mail is die van een gespooft adres komt? 

M.a.w. dat de fout eigenlijk bij KPN zit? 
(Ik heb niet echt verstand van DNS e.d., dus al te technische uitleg zal mij hier boven de pet gaan.)

Beste antwoord door Dennis ABD

Heb al wat gevonden en dit is inderdaad iets wat de ontvanger dient te fixen.

Een van de gestuurde voorbeelden:

failed: host lb02.groups.io (173.255.221.194) said:
500 Invalid request, no reverse DNS for 195.121.94.185 (in reply to RCPT
command)
Als ik vervolgens de reverse DNS (het zogenaamde PTR record) ga opvragen van dit IP, in dit geval bij de Google DNS:

;QUESTION
185.94.121.195.in-addr.arpa. IN PTR
;ANSWER
185.94.121.195.in-addr.arpa. 21600 IN PTR ewsoutbound.kpnmail.nl.

Simpel gezegd laat dit zien dat het genoemde IP een reverse DNS heeft van ewsoutbound.kpnmail.nl, wat klopt. Het feit dat ik dat netjes kan opvragen via de Google DNS maar dat het groups.io niet lukt is een groups.io probleem.

9 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 19, 2025

Beste ​@Frank Lekens als je zelf niets aan de standaard DNS-instellingen van KPN gewijzigd hebt, denk ik ook dat het aan de andere partij ligt.

Heeft je modem onlangs een update gehad, kijk eens bij de firewall instellingen en als die op middel of hoog staat, zet deze dan terug naar standaard.

Anders zou ik het ook niet weten, maar andere forumleden misschien wel.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 19, 2025

O, kan daar de vertraging zitten? Ik verander nooit instellingen, ik zou niet weten hoe het moet. Misschien dat de Fritzbox moeilijk doet, maar dat is dan wel ineens sinds vorige week, en dat modem is vorige week niet geüpdatet. Maar goed, dan weet ik tenminste dat daar misschien het probleem zit. Bedankt.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 19, 2025

Beste ​@Frank Lekens als je de FB van KPN gehuurd hebt kun je met de klantenservice via 0800 0402 contact opnemen, of via Facebook, X of Instagram.

Ben je een zakelijke klant, bel dan 0800 0403.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • November 21, 2025

Hi ​@Frank Lekens, jammer dat het niet helemaal goed gaat met het mailen via groups.io 🙁

Onze abuse afdeling kan precies zien waar iets mis gaat, dus als er vanuit daar aan wordt gegeven dat aan onze kant alles goed gaat, dan is de kans heel groot dat dat klopt. Ik tag hier ​@Raymondt en ​@Dennis ABD even, wellicht kunnen die wat meer informatie verstrekken over dit onderwerp.

Dennis ABD
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Abuse
  • November 21, 2025

Al onze IP adressen hebben een geldige rDNS, zoals dat RFC technisch vereist is. Ik gok dan ook dat dit inderdaad niet iets is wat wij kunnen oplossen.

@Frank Lekens Heb je voor mij een ticketnummer zoals dat in het onderwerp staat van de mails die je van ons gekregen hebt? Ik kan daarmee het ticket bij ons opgraven en er even induiken.

Dennis ABD
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Abuse
  • Antwoord
  • November 21, 2025

Heb al wat gevonden en dit is inderdaad iets wat de ontvanger dient te fixen.

Een van de gestuurde voorbeelden:

failed: host lb02.groups.io (173.255.221.194) said:
500 Invalid request, no reverse DNS for 195.121.94.185 (in reply to RCPT
command)
Als ik vervolgens de reverse DNS (het zogenaamde PTR record) ga opvragen van dit IP, in dit geval bij de Google DNS:

;QUESTION
185.94.121.195.in-addr.arpa. IN PTR
;ANSWER
185.94.121.195.in-addr.arpa. 21600 IN PTR ewsoutbound.kpnmail.nl.

Simpel gezegd laat dit zien dat het genoemde IP een reverse DNS heeft van ewsoutbound.kpnmail.nl, wat klopt. Het feit dat ik dat netjes kan opvragen via de Google DNS maar dat het groups.io niet lukt is een groups.io probleem.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • November 21, 2025

Dank voor deze toelichting ​@Dennis ABD

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 29, 2025

Bedankt voor de uitleg. Ik ga er maar vanuit dat het probleem inderdaad bij groups.io zit.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • December 1, 2025

Ik hoop dat er vanuit daar snel een oplossing gevonden kan worden ​@Frank Lekens 🤞🏼