Skip to main content

Een van mijn contacten krijgt altijd foutmeldingen terug als zij een mail wilt versturen naar mijn kpn-mailadres. De foutmelding is:

Delivery delayed.
This is the mailsystem at host mailrelay3-1.pub.mailoutpod1-cph3.one.com

[mijn mailadres] delayed: DNS error: Temporary DNS error receiving kpnmail.nl

Haar mails komen niet of veel later aan in mijn inbox. Zover ik kan zien, kunnen mijn andere contacten wel gewoon mail sturen. Wat is hier aan de hand?

 

Hmm, deze melding komt mij zelf niet direct bekend voor @Beerengoed, wellicht heeft @Raymondt een idee waar dit door veroorzaakt kan worden?


Hoi @Beerengoed ,

Dat is inderdaad geen veel voorkomende melding. Ik ga proberen uit te leggen hoe hij veroorzaakt wordt:

Als iemand een mail stuurt naar jouw adres (welke waarschijnlijk eindigt op @kpnmail.nl of een van onze overige varianten), dan moet de versturende mailserver bij zijn eigen DNS-server op gaan zoeken naar welke server hij mail voor @kpnmail.nl moet versturen. De DNS-server van KPN geeft dan terug welke mailserver er gebruikt moet worden om de mail op af te leveren. Als dat stukje niet lukt, dan krijg je bovenstaande foutmelding.

De beheerder van de mail/dns-server aan de versturende kant (het lijkt in dit geval de provider one.com te zijn) zal dus na moeten gaan wat de reden is dat deze verzendende mailserver de onze niet kan vinden. Het is waarschijnlijk een DNS-probleem, maar wat de reden/oorzaak is, kan ik vanaf onze kant helaas niet zien.