Skip to main content

Goedemorgen,

Ik heb op mijn Thunderbird email programma een account van een andere provider toegevoegd.
Als ik mail vanuit dit account wil verzenden gaat dat niet omdat kpnmail het smtp adres van die provider niet accepteert.
Weet iemand hoe ik dat kan verhelpen ?

Met vriendelijke groet

Gijs

@Gijs47 :

Simpel. Als je in dat account via provider A email wilt versturen dan moet je ook het POP / IMAP / SMTP adres en andere instellingen van provider A gebruiken en niet het POP / IMAP / SMTP adres etc. van provider B.


Ik neem aan dat dat alleen voor de smtp (uitgaande mail) geldt de inkomende wil ik graag van Provider A binnenkrijgen

En smtp.kpnmail vraagt om een gebruikersnaam wachtwoord. Ik neem aan dat ik van mijn kpnmail accouunts er één kan gebruiken voor gebruikersnaam wachtwoord


@Gijs47 :

Nee. In één account (emailprogramma) zitten verzenden én ontvangen “bij elkaar”. Als je dus voor account A email ophaalt zal het emailprogramma ook automatisch email gaan versturen voor account A.  Wat je wel kunt doen/proberen is dat je bij provider A alle email laat doorsturen/kopieren naar een ander emailadres. Maar dat moet je in de webmail regelen.

Je moet inderdaad de gebruikersnaam + wachtwoord van één van jouw accounts gebruiken waar je ook email op wil ontvangen/versturen.


Het enige wat @Gijs47 hoeft te doen is authenticatie aanzetten bij de smtp server van zijn andere provider en waarschijnlijk ook beveiliging instellen zodat er via poort 587 verzonden wordt, daarna kan je prima mail versturen via de server van die provider.

Ik heb meerdere accounts in Thunderbird en kan prima via de servers van andere providers verzenden op die manier.


Wat dat laatste betreft is het goed om het volgende topic eens door te nemen.

Alles over e-mail beveiliging: SPF, DKIM en DMARC | KPN Community

Het versturen van mail van “domein1” via de server van provider “domein2” doet tegenwoordig steeds vaker de alarmbellen afgaan van e-mail beveiligingen zoals spamfilters. Phishing en spam detectie ziet dit als gevaarlijk en ongewenst. Mail verstuur je via de ‘eigen’ mailserver !!


Dat is ook exact wat ik bedoel, dat je mail van provider2 ook verstuurd via de smtp server van provider2, misschien dat dat niet helemaal duidelijk was.

Maar om dat te doen moet je dus wel authenticatie gebruiken en beveiligd via poort 587 versturen.


Alle webhosters / email providers hebben tegenwoordig gewoon een eigen SMTP server lijkt me. En zo niet, dan word het hoog tijd om eens verder te gaan kijken.

Alles domweg versturen via de SMTP server van KPN is iets van vroeger. Dat moet nu niet meer nodig zijn. En ik zou het niet vreemd vinden als KPN dat nu blokeerd.


Om het samen te vatten:

1)) Men kan dus in één account (emailprogramma) via provider A email ontvangen én email versturen via provider B (m.b.v. “Authenticated SMTP").

2)) Maar om diverse redenen (bijv. spamfilter, beveiliging) kan het versturen via een andere provider “problemen opleveren”.

Interessant. Toch eens proberen of dat in mijn emailprogramma ook werkt.


Hartelijk dank voor de vele reacties.
 

Ik ben dus voor iemand, die op  de PC aan het reorganiseren en het mailprogramma aan het omzetten van Windows Live Mail naar Thunderbird. Ik heb zelf geen KPN internet, maar zit bij een andere landelijke provider met een Z...
Ik had vernomen dat KPNmail geen mail van accounts van andere providers wil verzenden.

Om het heel duidelijk te maken, ik heb op die pc twee kpnmail-accounts die geen problemen zullen geven en twee accounts van one.com met een eigen smtp. Op mijn internetverbinding worden beide keurig ontvangen/verzonden.

Maar ik had dus bij geruchte vernomen dat de in dit geval accounts van one.com niet zouden worden door gegeven door internet van kpn.

Als ik bovenstaande reacties goed begrijp zou het geen probleem moeten geven. Ik had zelf gedacht de one.com mail te verzenden met smtp.kpnmail.nl, maar als ik het goed begrijp hoeft dat niet.

 

 


@Gijs47 :

Het kan veel simpeler:

1)) Als er POP gebruikt werd in Windows Live Mail (WLM), gebruik dan MailStore Home om die emails over te zetten naar Thunderbird.

2)) Als er IMAP gebruikt werd in WLM, stel dan ook Thunderbird in met IMAP. Dan hoef je niks over te zetten want de emails staan gewoon nog op de KPN emailserver.


@Willy22Het verzoek aan mij was om over te gaan van pop naar imap, dus helaas kon ik MailStoreHome niet gebruiken. Bij pop werden de mails voor langere tijd vastgehouden, dus ook een soort imap. Ik heb in wlm de pop even geblokkeerd door het wachtwoord weg te halen van het pop-account en vervolgens voor dat account een imap-account gemaakt om vervolgens de mail te verslepen van pop naar imap


...

Als ik bovenstaande reacties goed begrijp zou het geen probleem moeten geven. Ik had zelf gedacht de one.com mail te verzenden met smtp.kpnmail.nl, maar als ik het goed begrijp hoeft dat niet.

 

 

Dat klopt, je kan de server van one.com gebruiken, zie ook hier voor de instellingen: https://help.one.com/hc/nl/articles/115005594305-Kan-ik-uw-SMTP-server-gebruiken-


 

Dat klopt, je kan de server van one.com gebruiken, zie ook hier voor de instellingen: https://help.one.com/hc/nl/articles/115005594305-Kan-ik-uw-SMTP-server-gebruiken-

 

Die smtp werd al gegenereerd door Thunderbird toen ik het imap account van one.com aanmaakte.
Bedankt voor je hulp. Ik kan het over een week proberen als ik de computer terugbreng naar de plek waar ik ook kpn-internet heb.

 


Hee @Gijs47, heb je bovenstaand inmiddels kunnen proberen? :slight_smile:


Sorry dat ik het niet heb teruggemeld, helemaal vergeten. :kissing_closed_eyes:

Maar het werkt dus gewoon, mijn angst was ongegrond.

Allen bedankt voor de adviezen


Sorry dat ik het niet heb teruggemeld, helemaal vergeten. :kissing_closed_eyes: 

Niet boos, alleen teleurgesteld :wink: Excuus aanvaard hoor, aangezien je goed nieuws komt brengen, top dat het werkt!