Skip to main content

Sinds gisteren verdwijnt de mail die ik open op mijn mac direct van de server en komt dus niet meer binnen op mijn iphone of windows computer

Wat kan er fout zijn

@Jan v Nuenen 

Heb je misschien een GMail account ? Dat email van jouw KPN account ophaalt ?


Nee het gaat om een hetnet account.

Normaal gesproken komt deze email binnen op mijn mac computer, op mijn iphone en op een windows laptop.

Pas sinds gisteren komen mails niet meer binnen op de andere apparaten als ik ze geopend, dus niet verwijderd, heb op de mac.

Ik heb de indruk dat het ook omgekeerd gebeurd, dus als ik ze eerst open met de laptop verdwijnen ze ook.

En ook op webmail zijn ze verdwenen, terwijl ze daar altijd lang bleven staan.

Ik denk dat een instelling in webmail is veranderd, maar niet door mij

 


Hallo @Jan v Nuenen in de webmail is niets veranderd. De meest logische verklaring is dat bij een of meer devices  de mail is geconfigureerd volgens het POP-protocol, dan wordt alles van de server opgehaald en kunnen andere devices de mail niet meer zien.

Het handigste is dan om alle devies in te richten volgen het IMAP-protocol, dan heb e het probleem niet meer of je moet bij de instellingen van POP ergens een vinkje plaatsen, dat de mail (voor een bepaalde tijd) op de server moet blijven staan.

 


Hallo JanD

Bedankt voor je antwoord.

Het is altijd een pop account geweest, juist omdat daar de mail op de server blijft staan.

Ik heb altijd begrepen dat met IMAP juist de mail van de server verdween als je hem op een van de apparaten verwijderde, maar misschien heb ik het mis.

Het is wel zo dat er een aantal dagen geleden een software update is geweest voor de mac en ik heb zojuist gezien dat er wat gewijzigd is bij het instellen van de internet accounts.

Als ik op de knop Geavanceerd klik krijg ik alleen een popup met de hostnaam: pop.kpnmail.nl maar verder niets.

Volgens mij kon ik daar vroeger van alles instellen, maar dat is al wel een tijd geleden.

Ik ga eerst daar wel eens verder zoeken.

 

 

 


@Jan v Nuenen 

Bij standaard POP wordt de email verplaatst van de emailserver naar jouw laptop. Dan moet je bij dat POP account een optie aanvinken zodat dat account een kopie van de email op de KPN emailserver laat staan. (Heb je zo'n optie bij dat POP account ?)


Hallo Willy

Dank voor je reactie.

Dat vinkje stond er wel, maar sinds een software update op de mac kan ik de instellingen van het popaccount op de mac niet meer zien.

Ik denk dat de oorzaak in die update zit.

Ben van alles aan het backuppen en ga morgen de update terugdraaien.

Hopelijk is dan het probleem over.

Zo niet kom ik er wel weer op terug

 


Zo'n update terug draaien is ook niet echt een oplossing. Kun je niet eens het account verwijderen in het mailprogramma en opnieuw toevoegen? Even googlen of het klopt dat je die instellingen niet meer ziet? Misschien hebben meer gebruikers hier last van? Anders een ander mailprogramma gebruiken.


Ik heb altijd begrepen dat met IMAP juist de mail van de server verdween als je hem op een van de apparaten verwijderde ...

Ja, dat klopt. Wat is daar mis aan? Als je de mail op meerdere computers leest, dan is het toch niet handig om een mail op elke computer apart te verwijderen?


Hallo allen

Na eerst op internet gezocht te hebben naar mogelijke bugs van de nieuwe update, deze toch maar teruggedraaid.

Alles werkt weer als vanouds.

Er zaten meer nadelen aan deze update zoals het niet meer draaien van 32 bits software, dus voorlopig houd ik het bij het oude.

Bedankt voor jullie respons

 


Oh dan heb je wel een heel oud MacOS op je computer staan.
Dan raad ik je aan om toch een virusscanner voor de Mac te gebruiken, ze staan er genoeg in de Appstore ,gratis en betaalde versies.
Als je het besturingsteem up to date houdt dan is een virusscanner bij de Mac niet nodig, maar als jouw Mac al geen 32 bits software aankan dan is hij wel heel erg antiek!


Sorry, maar dan heb je me verkeerd begrepen.

De nieuwste software Monterey accepteert geen 32 bits programma’s meer.

Mojave doet dat nog wel en ik heb een paar oude programma’s waar ik nog gebruik van maak

En met Monterey werd mail direct van de server gegooid als ik hem op 1 van de apparaten had geopend, vandaar terug naar Mojave

 


Dan begrijp ik je niet meer.
De Mac accepteert al heel lang 32bit
Ik heb Montery er ook op staan en die accepteert het wel.
Welke versie heb jij van Montery  ik heb 12.1 maar dat is wel de nieuwste Beta.
Draait probleemloos.
Als je Mac de mail direct van de server haalt dan stel je dat gemakkelijk in:

Je kunt kiezen uit 
Direct
Na 1 dag
Na 1 week of
Na 1 maand
 

 


Dan begrijp ik je niet meer.
De Mac accepteert al heel lang 32bit
 

@huistijger

MacOS Mojave was de laatste macOS versie die 32-bit applicaties ondersteunde. 

bron :

https://www.appletips.nl/32-bit-apps-mac/

Na de overgang naar Catalina heb ik ook afscheid moeten nemen van een aantal programma's die niet meer werkten.  

 

 

Mojave doet dat nog wel en ik heb een paar oude programma’s waar ik nog gebruik van maak

En met Monterey werd mail direct van de server gegooid als ik hem op 1 van de apparaten had geopend, vandaar terug naar Mojave

 

@Jan v Nuenen : Correct dus : Mojave was het laatste besturingssysteem welke 32-bit-applicaties  ondersteunt.

 


Hallo huistijger.

Vreemd, als ik via systeemvoorkeuren naar internetaccounts ga krijg ik een popup met links de accounts en rechts Emailadres, Beschrijving, Naam en Wachtwoord en een vinkje voor het inschakelen, maar geen header waarmee ik instellingen kan aanpassen.

Enig idee hoe ik dat voor elkaar kan krijgen?

 


Hallo huistijger.

Ondertussen gevonden, via voorkeuren.

Bedankt


Bedoel je de mailinstellingen?
Zorg dat de mail actief is en ga dan naar het menu in de bovenste balk en rol mail (naast het appeltje) uit en ga naar voorkeuren en klik dan op accounts.
Daar kun je alle mailinstellingen instellen.
Overigens @Noordzee  en @Jan v Nuenen was ik in de war met 32 en 64 bits programma's, dat zal de ouderdom wel zijn denk ik :grinning:
Maar als je nog 32 bits programma's gebruikt dan zullen dat wel oudere programma's zijn.

Of gebruik je soms ook windows (krijg het woord haast niet uit mijn mond :sunglasses: ) programma's op je computer?
Niet doen hoor dan moet je wel een virusprogramma gebruiken als je die programma's gebruikt.
Bij mij draaien er geen windows programma's meer.