Skip to main content

Mail verdwijnt van webmail KPN

 

Ik heb een iPhone 11 Pro Max en een mailadres bij hetnet.nl.

Als ik in de mail app een e-mail die in de postbus “Inkomend” staat verwijder, dan staat die e-mail in de postbus “Prullenmand”.

Tot zover OK.

Maar op het zelfde moment verdwijnt deze mail volledig uit mijn web-mail postbus van KPN, zowel uit Postvak IN als uit de Prullenbak.

De ingekomen e-mail staan dan nog wel in de postbussen “Inkomend van mijn iMac en iPad.

Als ik daaruit een e-mail verwijder dan blijft deze mail wel in de webmail staan.

 

Ik heb andere gebruikers geconsulteerd .

Ik heb op “https://qelp.kpn.com/apple/ipad-pro-12-9-inch-4th-generation-2020-model-a2232/“ gezocht naar het probleem.

Ik heb telefonisch contact gehad met de klantenservice van de KPN en alle instellingen nog een keer nagelopen.

Het probleem is niet gevonden en dus niet opgelost.

Is er iemand die een tip voor mij heeft?

B.v.d.

Joop

Hi @Joop43!

Samengevat: je maakt gebruik van een iPhone 11 Pro Max, een iMac en een iPad. Als je een mail verwijderd via de iPhone, is hij helemaal nergens terug te vinden als je inlogt via de webmail, maar staat hij nog wel in het postvak in van je iMac en iPad. Als je via de iMac en iPad iets verwijderd, blijft hij wél zichtbaar in de webmail. Bedoel je met dat laatste dat hij in de prullenmand van de webmail blijft staan? Of staat de mail dan nog in het postvak in van de webmail?

Als je een mail verwijderd via de iPad, verdwijnt hij dan ook uit je postvak in op de iMac en iPhone? Of blijft hij daar dan in het postvak in staan? En deze zelfde vraag geldt ook voor het verwijderen via de iMac. En wat gebeurt er als je via de webmail een mailtje uit het postvak in verwijderd? Blijft hij dan bij 1 of meerdere van je 3 apparaten nog zichtbaar in het postvak in?

Als laatste ben ik nog benieuwd naar de door jou gewenste oplossing, zou je graag zien dat de mails die je via de iPhone verwijderd, ook bij de webmail in de prullenmand terecht komen? Het zou kunnen helpen om de mailaccount helemaal te verwijderen van de iPhone en opnieuw in te stellen. De kans bestaat dat er ergens een voor ons onbekende instelling aangevinkt staat, opnieuw instellen zorgt er in dat soort situaties vaak voor dat problemen verleden tijd zijn :slight_smile:


Dag Maja,

Dank voor je reactie en adviezen.

 

Ik heb telefonisch met een medewerkster van de helpdesk gesproken. Ook zij heeft heen afwijkingen van de instellingen kunnen ontdekken. Nu een paar antwoorden op jouw vragen.

Als ik op mijn iMac iets uit de “Inkomende” post naar de “Prullenmand” verplaats en vervolgens de “Prullemand” leeg, dan staat alles nog op mijn webmail account in “Postvak IN”.

Als ik op mijn iPad iets uit de “Inkomende” post naar de “Prullenmand” verplaats dan wordt ook op mijn webmail account dat item in de “Prullenbak” gezet.

Bij mijn iPhone heb ik met behulp van de helpdesk van Apple hetzelfde bereikt als met mij iPhone.

Ik gebruik het standaard mailprogramma van Apple n.l. “Mail” op alle drie mijn apparaten.

Volgens Apple zou het er wel eens aan kunnen liggen dat ik voor de inkomende post op mijn iMac het POP protocol gebruik (pop.kpnmail.nl) en op mij mobiele apparaten IMAP.

 

Ik zou graag hebben dat alles op mijn webmail in “Postvak IN” bleef staan, wat ik ook maar op mijn apparaten met de mail doe. Dit omdat ik de webmail als een soort archief gebruikte. Ik kon dan alles wat ik op mijn apparaten had weggegooid en waar ik toch nog spijt van kreeg weer terughalen.

 

Ik hoop dat dit voor u wat meer duidelijkheid heeft gebracht en dat het mogelijk is om “mijn” oude situatie weer terug te krijgen.

Met vriendelijke groeten,

Joop Sleijster


Volgens Apple zou het er wel eens aan kunnen liggen dat ik voor de inkomende post op mijn iMac het POP protocol gebruik (pop.kpnmail.nl) en op mij mobiele apparaten IMAP.

Ah, als je POP en IMAP door elkaar gebruikt, kan dat inderdaad dit soort resultaten opleveren :wink:  Met POP haal je de mails binnen op het apparaat waarop je de mail in hebt gesteld en staat dit daarna los van de mailserver. Als je iets via POP binnenhaalt op de iMac en daarna via de webmail of via een met IMAP ingestelde account verwijdert, zal de mail nog steeds beschikbaar zijn op de iMac aangezien er vanuit de server geen signaal binnenkomt dat de mail verwijderd moet worden. 

IMAP zorgt er juist voor dat mails niet lokaal gedownload worden, maar dat alles ‘centraal’ geregeld wordt. Hierbij maakt het niet uit hoeveel apparaten je gebruikt met je mailadres, als je iets doet via het ene apparaat, zal dat overal terug te zien zijn. 

Als je met meerdere apparaten werkt, heeft IMAP hierdoor meestal de voorkeur, POP is eigenlijk een beetje ‘ouderwets’ inmiddels. Mocht het toch je voorkeur hebben dat je niet alles automatisch laat synchroniseren, dan kan je op alle apparaten POP instellen. Wij raden dit doorgaans af, echter snap ik dat jij het juist fijn vind om de webmail als een archief te gebruiken. :slight_smile:


Bij POP3 bestaat de optie "verwijderen van server bij verwijderen van apparaat". Ik denk dat deze optie aangevinkt is bij uw eerstgenoemde apparaat, de iPhone 11 Pro Max. De mail komt dan op het apparaat wel in de prullenbak te staan, maar niet op de server in de prullenbak. POP3 werkt op de server namelijk alleen op Postvak IN en doet niets met andere mappen op de server. Dus ook niet met de prullenbak.

En bijvoorbeeld ook niet met de map "verzonden email". Mail verzonden met een email client die ingesteld staat als POP3, die komt niet op de server in de map "verzonden email" te staan.


Maja en Nick83 enorm bedankt allebei. Het is mij nu helemaal duidelijk.


Top, fijn dat we opgehelderd hebben gekregen hoe het precies zit met POP en IMAP! Als je hier toch nog meer vragen over hebt of krijgt, horen we het uiteraard graag :blush:


Ik heb geen reactie meer van je gezien dus ga ik ervan uit dat je geen verdere hulp nodig hebt. Anders hoor ik het graag!