Skip to main content

Ik wil graag mijn emails verwijderen per apparaat.

Op dit moment wordt een email overal tegelijk verwijderd. Dit was eerst niet zo.

Als ik nu een mail verwijder van bv. mijn telefoon dan verdwijnt die ook op de ipad en op de computer.

Dit vind ik vervelend en zou graag per apparaat willen weggooien.

Is dat mogelijk en hoe stel ik dat in?

Het zou ook fijn zijn dat de mail sowieso op de webmail bewaard blijft (is nu ook niet zo).

 

Ik hoop dat iemand een oplossing heeft

Hallo @Eneri ,

Bij mij gaat dat wel goed. Ik gebruik popmail op de iPhone, iMac en voorheen ook op de iPod. 
 

https://www.kpn.com/service/mobiel/problemen/toestelhulp.htm#!/device/apple/iphone-se-3e-generatie-5g-2022-met-ios-16-model-a2783/topic/e-mail/handmatig-instellen/choice/kpn-planet-hetnet-pop

Op de webmail blijven ze niet bewaard, maar daar kijk ik soms alleen voor mijn spam. 


Eigelijk kan dat niet wat jij wilt. 

Tegenwoordig wordt de mail op de server van KPN bewaard, als je het daar weggooit, dan zie je inderdaad op alle andere apparaten dat die mail is weggegooid. Het is dus niet zo dat het overal wordt weggegooid, maar je kijkt allemaal naar hetzelfde mailtje dat op een server staat!

Uiteraard kun je daar wel wat omheen werken, door de mail niet te verwijderen, maar in een map te plaatsen die je ook vanaf alle devices kunt zien, totdat de mail echt weg mag.

Of je kunt met automatische doorsturing iets regelen per device, door per device aparte postvakken te maken.

Wat sommigen gaan aanbevelen is om de mail per device te downloaden via POP, en de mail ook op de server bewaren. Ik (en KPN) raad dat ten sterkste af. Dat wordt heel rommelig, en als er ooit een pc vervangen moet worden ga je alle (ook gelezen mail) weer opnieuw downloaden. Puinhoop.

 

 


Wat sommigen gaan aanbevelen is om de mail per device te downloaden via POP, en de mail ook op de server bewaren. Ik (en KPN) raad dat ten sterkste af.

Wat ik je zou adviseren is om op jouw PC de mailcliënt o.b.v. POP te laten communiceren zodat de mails daar bewaard blijven en je daar een lokaal archief hebt. Laat de mailcliënts op de iPhone en iPad o.b.v. IMAP werken zodat je daarmee rechtstreeks naar de mails op de server kijkt. Heb je hem op de iPhone gelezen dat staat hij ook op de iPad als "gelezen" en verwijder je op de iPad een mail dan is hij ook op de iPhone weg maar niet op de PC die o.b.v. POP werkt.


@Eneri 

Zoals @EAZ1964 heeft opgeschreven ga ik inderdaad aanraden om op elk apparaat POP te gebruiken. Dan moet je ook bij dat POP account aangeven dat dat POP account een kopie van de email achterlaat op de emailserver.

Ik wil tegelijkertijd ook aanraden om daarnaast toch ergens tenminste één IMAP account aan te maken zodat het makkelijker wordt om handmatig email definitief van de KPN emailserver te verwijderen en om te kijken wat er in spammap is beland. Ik heb gemerkt dat tenminste 95% van alle email die ouder is dan 6 of 12 maanden niet meer relevant is en kan worden verwijderd.

Bij een POP account kun je ook instellen dat email die ouder is dan X dagen automatisch wordt verwijderd van de emailserver. De waarde van X kun je zelf kiezen.


Als ik nu een mail verwijder van bv. mijn telefoon dan verdwijnt die ook op de ipad en op de computer.

Dat lijkt me toch juist goed? Op elk apparaat apart verwijderen is toch dubbel werk?

Als u kiest voor POP3, dan komt uw verzonden mail verspreid over uw apparaten te staan.