Skip to main content

Klacht:

Mail wordt niet automatisch opgehaald, ondanks juiste instelling op PC en mailserver.

Ook zijn de mails niet te zien in de Inbox op kpnwebmail (na inloggen).

 

PC instelling: Automatisch verzenden/ontvangen elke 2 minuten

Mailserver instelling: Verversingsinterval 5 minuten.

 

Mailserver instellingen zijn gecontroleerd:

imap.kpnmail.nl  SSL/TLS     993

smtp.kpnmail.nl  STARTTLS  587

 

Outlook op nieuwe laptop. Windows 11.

Mail wordt pas opgehaald na tab “Verzenden/ontvangen > Map bijwerken”

Ik heb ontdekt dat mijn tweede opmerking "Niet te zien in de Inbox op kpnwebmail” er mee te maken heeft dat daar het gebruik van categorieën ingesteld was. Na dit uit geschakeld te hebben zijn de mails hier wel zichtbaar.


Hallo @Jan de Haan 

 

Is het KPN IMAP ook op deze manier ingesteld bij Groepen voor verzenden/ontvangen?

 


Hallo GeSp,

Bedankt voor je reactie. Ja, de instellingen zoals je hebt aangegeven zijn correct ingesteld.

Ik heb inmiddels telefonisch contact gehad met de KPN en alle instellingen zijn (op afstand) gecontroleerd. Het blijkt dat het automatisch verzenden/ontvangen niet werkt bij het opstarten van Outlook. Als Outlook eenmaal opgestart is, dan wordt er gewoon email ontvangen en verstuurd.

Volgens de KPNer ligt het daarom niet aan de KPN maar aan Outlook.

Ik heb nogmaals alle Outlook instellingen nagegaan, maar kan niets fout ontdekken.


Hallo Jan,

 

Dat vinkje bij Bij verbinding direct verzenden staat ook aan?

Als dat zo is lijkt het er op dat het inderdaad aan de laatste outlook ligt, normaal zouden alle mails bij opstarten binnengehaald moeten worden, gebeurd bij mij in alle versies tot 2021 wel gewoon.

 

Gebruik je trouwens New outlook of de normale versie?
Indien de nieuwe, werkt het wel goed met de normale versie of moet je dan alle weer opnieuw instellen om dat te proberen?


Goede middag,

Ja, dat is ook aangevinkt. De geïnstalleerde versie van Outlook is 2310 (build 16924.20124 Klik en Klaar). De nieuwe versie wil ik (nog) niet proberen, om niet alles door elkaar te doen.

De fout treedt op bij m'n nieuw gekochte laptop

Op mijn desktop is dezelfde Outlook versie geïnstalleerd (2310) en dat werkt wel goed. Ik heb uiteraard alle instellingen tegen elkaar vergeleken (desktop tegen laptop) en heb geen verschillen kunnen ontdekken.


Ik heb op mijn desktop PC deze versie (laatste 3 cijfers van het build nummer zijn anders, nog niet de laatste update blijkbaar): Microsoft®️ Outlook®️ 2021 MSO (Versie 2310 Build 16.0.16924.20054) 64 bits
Hiermee ook geen probleem, IMAP wordt direct bijgewerkt na starten van outlook.

New outlook zou ik ook nog niet aanraden, laatste wat ik ervan gezien heb zat nog vol met fouten.

 

Hopelijk wordt de fout die je nu tegenkomt met de volgende updateronde verholpen, anders toch even handmatig syncen of 2 minuten wachten.


Hanmatig syncen werkt, maar alleen via het tabblad Verzenden/ontvangen en vervolgens Map bijwerken. De "normale” syncknop (Alle mappen Verzenden/ontvangen) werkt ook niet.

Twee minuten wachten helpt ook niet, want ook na die tijd wordt er niet automatisch mail opgehaald.

Let wel, het probleem treedt alleen op bij het opstarten van Outlook. Eenmaal opgestart werkt alles naar behoren.

Het enige verschil tussen m'n laptop en m'n desktop is dat de laptop een 64 bits machine is en de desktop nog een 32 bits machine.

 


Hele rare fout, outlook werkt dus pas normaal als je 1 keer handmatig de map hebt bijgewerkt.

Heb je het account zelf ingesteld op de laptop of werd dat automatisch gedaan door Windows na aanmelden op je Microsoft account?

Indien het laatste dan zou je het account kunnen verwijderen in outlook en zelf opnieuw instellen, wellicht werkt het dan wel naar behoren.


Bij het overzetten van Windows Life Mail van mijn oude laptop naar Outlook op mijn nieuwe laptop is het account automatisch ingesteld. Ik zou het account wel kunnen verwijderen en een nieuw account aanmaken, maar loop dan het risico dat ik al mijn email en contacten kwijt ben.


De mail blijft op de server staan zolang het gesynchroniseerde mappen zijn.

Contacten en agenda worden standaard niet gesynchroniseerd dus i.d.d. wel handig om er een backup van te maken.
Staan de mappen voor Contacten, Agenda e.d. wel onder je KPN mailaccount in Outlook?

Het is wel vrij eenvoudig om een backup van de gehele mailbox te maken voor je hem verwijderd.

Via Bestand → Opties, dan naar Geavanceerd, kiezen voor Exporteren:

Kiezen voor Naar bestand exporteren:

Kiezen dat je naar een .pst wilt exporteren:

Hoofdmap van account kiezen als je alles wilt exporteren, je kan het ook per map doen:

Daarna locatie en bestand opgeven waar je de mail in wilt opslaan.

 

Je hebt dan een pst bestand met je complete mailbox, die kan je ook weer importeren via bijna dezelfde weg in outlook.
Je kan in outlook via Bestand → Openen het pst bestand ook openen om er in te kijken of er gegevens uit te halen.

Hierna kan je het mailaccount dus gerust verwijderen en weet je zeker dat je mail, contacten e.d. veilig zijn opgeslagen in het pst bestand.


M.b.t. uw eerste vraag, of de contacten e.d. wel onder het KPN mailaccount in Outlook staan:

Hoe kan ik dit controleren? Ik zie mijn contacten wel in Outlook (links onder de “poppetjes”).

 

Als ik een backup van de gehele mailbox wil maken zoals u bovenstaand beschrijft, dan zie ik geen .pst bestanden, maar .ost bestanden.

( Accountinstellingen > E-mail    ….. gegevensbestand c:\users\naam@hetnet.nl – Outlook Mail.ost)

Worden bij een backup van de gehele mailbox de contacten ook mee genomen?


Als je op het mappen icoon klikt (zit in het rijtje van het contactenicoon, soms eerst de 3 puntjes aanklikken) zie je alle mappen die onder een mailaccount zitten, dan zou je dus moeten kunnen zien waar die Contacten map onder hangt.

 

Ik heb het nergens over accountinstellingen, als je de beschreven export procedure volgt kom je daar helemaal niet terecht.

Je moet sowieso zelf een bestandsnaam opgeven en zeker niet een bestaan bestaand ost bestand overschrijven.

Ik maak zelf zo'n backup altijd in een aparte map, iets als C:\Mail-Backup, je zal die dan ook eerst aan moeten maken.

 

Of de contacten map wordt meegenomen in de export is dus afhankelijk van waar hij onder hangt, staat hij ergens anders dan kan je die ook apart exporteren naar een pst bestand.


Ik heb een backup gemaakt, het account verwijderd en opnieuw aangemaakt. Hiermee is inderdaad de fout verholpen en de mail wordt bij inschakelen van de laptop of bij het opstarten van Outlook keurig opgehaald.

Echter, op onverklaarbare wijze zijn twee (van de vele) storage folders geheel leeg. De folder is wel te zien, maar heeft geen inhoud.

Vraag: Is de inhoud hiervan terug te halen (c.q. nog te lezen) en hoe zou ik dat moeten doen?


Je kan via dezelfde procedure een import doen van de ontbrekende mappen.
Dan kiezen voor Gegevens uit een ander programma of bestand importeren (2de afbeelding).

Je kan dan een map selecteren en kiezen waar je hem wil importeren:

 

Andere mogelijkheid is om het pst bestand te openen via Bestand → Openen en dan het pst bestand selecteren wat je hebt aangemaakt.
Je ziet die dan als extra item in het linkervenster, als de storage folders daarin staan met alle inhoud dan kan je de mails daarin kopiëren naar dezelfde map in je normale mailbox.


Beste heer, mevrouw GeSp,

Alles uitgevoerd zoals u mij aangeraden hebt en tot zover werkt alles nu naar behoren.

Rest mij om u hartelijk te bedanken voor uw snelle, duidelijke en professionele hulp. Wel ben ik benieuwd naar uw drijfveer en achtergrond, maar u bent natuurlijk vrij om als anonieme goeddoener verder te gaan. Nogmaals mijn dank.

Met vriendelijke groet,

J.H. de Haan