Skip to main content

Ik heb mijn account ingesteld met IMAP, maar toch worden alle mapen gesynchroniseerd i.p.v. dat de mail op de server bewaard blijft.

Geprobeerd met POP instelling en -op de server laten staan tot ik ze verwijder- aangevinkt en ook dan wordt de mail gesynchroniseerd en niet op de server bewaard.

Verder wordt het account nergens gebruikt, thunderbird is het mailprogramma.

Admin: Titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

@exacces

Bij het gebruik van IMAP worden alle email/ mappen altijd gesynchroniseerd tussen emailprogramma (Thunderbird) en de KPN emailserver. Dus als je een email verwijdert in Thunderbird dan wordt die email ook direct van de KPN emailserver gewist.

Bij het gebruik van standaard POP wordt email verplaatst van de KPN emailserver naar “Postvak IN” in jouw emailprogramma. Wil je dat alle email op de (KPN) emailserver bewaard blijft dan moet je alleen de optie “Bewaar kopie van email op server” (of met een (iets) andere tekst) aanvinken/selecteren. Om te voorkomen dat jouw emailbox volloopt moet je natuurlijk ook regelmatig email van de KPN emailserver verwijderen en daarvoor is juist IMAP zeer geschikt. (Je kunt heel goed 2 accounts (POP en IMAP) naast elkaar in jouw emailprogramma gebruiken.)

Heb je ook die ene optie (“op de server laten staan tot ik ze verwijder”) aangevinkt dan wordt inderdaad daarmee ook die email van de (KPN) emailserver gewist als jij email uit Thunderbird verwijdert.


Getest en je hebt gelijk.

Ik dacht dat -Totdat ik  ze verwijder- slaat op van de server verwijderen, maar uit de inbox van de mailclient is dan ook uit de inbox van de server blijkbaar. 

Is voor mij niet zo logisch maar het werkt nu.

Bedankt!


@exacces

Het ligt iets subtieler bij POP:

  1. Voor zover ik weet, werken deze “verwijder” opties alleen bij de map “Postvak In” (zowel in Thunderbird en de KPN emailserver). Er wordt niet gekeken naar email die in andere mappen van Thunderbird staat.
  2. Als jij email uit “Postvak In” verwijdert in Thunderbird, dan zorgt de laatste “verwijder” optie ervoor dat de dezelfde email ook uit “Postvak In” van de (KPN) emailserver wordt verwijderd (indien nog aanwezig).
  3. “Postvak In” in Thunderbird en de KPN mailserver zijn toch 2 verschillende “Inboxen".

Getest en je hebt gelijk.

Ik dacht dat -Totdat ik  ze verwijder- slaat op van de server verwijderen, maar uit de inbox van de mailclient is dan ook uit de inbox van de server blijkbaar. 

Is voor mij niet zo logisch maar het werkt nu.

Bedankt!

Dit zijn typisch POP-instellingen, heeft niets  met IMAP te maken.


Mijn probleem is opgelost, Willy 22 heeft het duidelijk uitgelegd.

Ik snap de bedoeling van je opmerking niet?


Mijn probleem is opgelost, Willy 22 heeft het duidelijk uitgelegd.

Ik snap de bedoeling van je opmerking niet?

Hallo @exacces , je topic start met een vraag over IMAP-instellingen en in een reactie zie ik typisch POP-instellingen en dat strookt niet met elkaar.