Skip to main content

Al sinds een week worden mailberichten die ik naar groepsmailadressen die allen eindigen op : @hetnet.nl; @planet.nl;  @xs4all.nl; @kpnmail.nl; @telfort.nl geblokkeerd.  Gmail en ale andere mail wordt gewoon verzenden en ontvangen

Heb eenzelfde soortgelijk probleem… Heb nu al binnen 2 weken 4 of 5 keer per mail van KPN de melding gehad (voor 2 groepsmail accounts) dat de mailadressen zijn geblokkeerd  omdat iemand anders toegang zou hebben gekregen tot die accounts omdat ik bv. misschien hetzelfde wachtwoord heb gebruikt voor meerdere websites (eh, websites KPN? dacht dat we het over mailaccounts hadden… niet iedereen gebruikt tenslotte webmail, maar dit terzijde).
Tja, en dat is dan knap van die "mogelijke hacker” want mijn wachtwoorden achterhalen lijkt me een hele klus… Ik maak gebruik van meerdere mail accounts bij 3 verschillende providers en AL mijn wachtwoorden zijn VERSCHILLEND en bestaan allemaal uit 25 WILLEKEURIGE karakters!

Maar, ik weet wel hoe het probleem is ontstaan… Ben een paar weken terug overgezet van de systemen van XS4ALL naar KPN en sindsdien heb is dat ‘gedonder’ (druk me netjes uit 🙂 begonnen 😣
Heb bij XS4ALL sinds het begin dat ik daar klant ben geworden (en dat is heel lang geleden) nog NOOIT dit soort problemen gehad… Ook bij mijn andere 2 providers GEEN ENKEL probleem… Alleen sinds 2 weken bij KPN nadat ik ben overgezet, dus ben NOT AMUZED 😝

En tja, wat dan… Bellen met KPN… Eerst na een kwartier iemand aan de lijn gehad die niets zinnigs kon vertellen want het was te technisch dus werd ik doorverbonden... naar iemand die dat ook niet kon omdat het bleek dat ik bij XS4ALL vandaan kwam, en tja, daar ging zij niet over. Dus weer doorverbonden (inmiddels waren we een halfuur verder) met iemand van, jawel XS4ALL, en die was wel technisch genoeg… Helaas kon hij me ook niet direct verder helpen omdat hij weer ergens niet bij kon in de systemen van KPN!!!
Heb nog even geopperd of het wellicht aan mijn VPN-verbinding zou kunnen liggen omdat ik gebruik maak van ‘rotating IP-addressen' maar nu deze zijn uitgeschakeld (VPN staat uiteraard wel gewoon aan) is het probleem nog niet opgelost, althans bij 1 van de mailaccounts.

Moet overigens wel bekennen dat ik uiterst vriendelijk ben geholpen bij alle drie de personen die ik aan de lijn heb gehad, maar ja een oplossing is er dus nog niet… Dus KPN, er wacht jullie een ‘schone taak’ dit z.s.m. uit te zoeken want elke keer het wachtwoord wijzigen, daar wordt ik niet vrolijk van…
En, dat moet natuurlijk lukken, want jullie zijn toch zo “geweldig”… tenminste dat werd gezegd bij het opheffen van XS4ALL… er zou niets veranderen en alleen maar beter worden, maar dat was een grapje zeker 😛

*admin: afgesplitst

@JanTX 

Als je email via een VPN verstuurd dan is het heel goed mogelijk dat er ook een spammer van diezelfde VPN gebruik maakt. Dan heb jij en de spammer hetzelfde IP adres en dan wordt jouw email ook als spam gezien door het KPN spamfilter. Dit heeft niets te maken met de “rotating IP adressen”.

Kun je niet email versturen zonder gebruik te maken van een VPN ?


@JanTX

Als je email via een VPN verstuurd dan is het heel goed mogelijk dat er ook een spammer van diezelfde VPN gebruik maakt. Dan heb jij en de spammer hetzelfde IP adres en dan wordt jouw email ook als spam gezien door het KPN spamfilter. Dit heeft niets te maken met de “rotating IP adressen”.

Kun je niet email versturen zonder gebruik te maken van een VPN ?

Dat zou wellicht natuurlijk kunnen, hoewel je er in principe van uit kunt gaan dat VPN providers (in mijn geval een betaalde abonnement) dit wel in de gaten zullen houden… Overigens gebeurt dit (heb het even nagekeken) met 3 (dacht dat het er 2 waren maar het zijn er zelfs 3) van mijn mailaccounts.
Ging er ook niet vanuit dat ‘rotating IP adressen’ het probleem zouden zijn, maar ja, je gaat alles verzinnen om het probleem op te lossen 😋

En…. het gebeurt dus alleen met mijn @xs4all.nl accounts, terwijl met het gebruik van VPN (gebruik het al jaren) er voorheen nooit problemen zijn geweest… bij geen enkele van mijn mailproviders dus ook niet bij XS4ALL!!! Overigens wissel ik ook nog wel eens van VPN-server, dus dat zou betekenen dat al die servers zouden worden gebruikt door spammers, en dat lijkt me hoogts onwaarschijnlijk!
Alles is ontstaan direct NA het overzetten van XS4ALL naar KPN, dus weet zeker dat daar (bij KPN dus)  het “probleem” ligt.

En tja, uiteraard kan ik mail versturen zonder VPN, maar dat is natuurlijk niet wenselijk want dan zou ik het elke keer moeten uitschakelen of in het VPN-programma aangeven dat internetverkeer vanaf bepaalde programma's/apps niet via VPN lopen. Overigens is het dan nog maar te zien of dat het probleem oplost!
Maar ja, alles is mogelijk natuurlijk, maar het is toch van de zotte dat ik dat zo zou moeten instellen… Laat ze eerst maar eens bij KPN uitzoeken wat er precies aan de hand is; Zij moeten toch kunnen zien waarom die mailaccounts worden geblokkeerd… dat is niet mijn taak… Ik betaal er tenslotte voor dat ze mij een bepaalde dienst leveren die goed werkt, en die werkte uitstekend tot een paar weken geleden toen ik werd overgezet van XS4ALL naar KPN 😪
En tja, als de spamfilters van KPN ervoor zorgen dat die blokkades ontstaan, dan moeten ze daar wat aan doen… XS4ALL had ook spamfilters, en die werkten zonder problemen… En omdat ik altijd meer vertrouwen heb gehad in de technische kennis bij XS4ALL dan bij KPN, geloof ik niet dat die filters bij XS4ALL nooit goed gewerkt hebben… en tja, dan zouden ze bij mijn andere providers ook niet goed werken en dat is bij eentje zeer onwaarschijnlijk omdat daar veiligheid top-prioriteit is en dat blijkt ook wel uit een test:

Dit is de verbinding met mijn domein bij die provider:

en dit is dezelfde test voor het domein kpnmail.nl

Tja…. 😎


En tja, wat dan… Bellen met KPN… Eerst na een kwartier iemand aan de lijn gehad die niets zinnigs kon vertellen want het was te technisch dus werd ik doorverbonden... naar iemand die dat ook niet kon omdat het bleek dat ik bij XS4ALL vandaan kwam, en tja, daar ging zij niet over. Dus weer doorverbonden (inmiddels waren we een halfuur verder)

 

Dat is supervervelend natuurlijk, maar het is aan alle xs4all klanten wel gemeld dat zij hun eigen klantenservice-ingang blijven behouden, evenals hoe deze te bereiken is. Mijn tip op dat vlak is dan toch: als je tegen dingen aan loopt, blijf dan de klantenservice van xs4all bellen, en niet die van KPN.

 

Dat zou wellicht natuurlijk kunnen, hoewel je er in principe van uit kunt gaan dat VPN providers (in mijn geval een betaalde abonnement) dit wel in de gaten zullen houden…

 

Dit is een hele gevaarlijke aanname, evenals deze:

 

Overigens wissel ik ook nog wel eens van VPN-server, dus dat zou betekenen dat al die servers zouden worden gebruikt door spammers, en dat lijkt me hoogts onwaarschijnlijk!

 

Dat de rotating ip-adressen uit staan is sowieso een goed ding, want anders gaat er op onze server nog meer verdacht gedrag te zien zijn.

Uit je verhaal begrijp ik dat er nog een blokkade is op 1 adres. Klopt dat? Zo ja, zou je dat ene adres even in je profiel willen invullen bij een van de velden waar 'Privé' bij staat? Ik kan dan even voor je kijken wat er mis gaat.


En tja, wat dan… Bellen met KPN… Eerst na een kwartier iemand aan de lijn gehad die niets zinnigs kon vertellen want het was te technisch dus werd ik doorverbonden... naar iemand die dat ook niet kon omdat het bleek dat ik bij XS4ALL vandaan kwam, en tja, daar ging zij niet over. Dus weer doorverbonden (inmiddels waren we een halfuur verder)

 

Dat is supervervelend natuurlijk, maar het is aan alle xs4all klanten wel gemeld dat zij hun eigen klantenservice-ingang blijven behouden, evenals hoe deze te bereiken is. Mijn tip op dat vlak is dan toch: als je tegen dingen aan loopt, blijf dan de klantenservice van xs4all bellen, en niet die van KPN.

 

Ben daar inmiddels ook achter, maar kreeg al genoeg informatie van KPN m.b.t. het overzetten en dat was me gewoon niet opgevallen 😋
Maar, je hebt gelijk, want toen er sprake was van het overzetten van XS4ALL naar KPN zei men dat er NIETS zou veranderen, dus ik had het kunnen weten… of is er wellicht toch stiekem het een en ander aangepast en/of niet meer beschikbaar!!!!

 

Dat zou wellicht natuurlijk kunnen, hoewel je er in principe van uit kunt gaan dat VPN providers (in mijn geval een betaalde abonnement) dit wel in de gaten zullen houden…

Dit is een hele gevaarlijke aanname, evenals deze:

 

Tja, wat is ‘gevaarlijk’… Alles is ‘gevaarlijk’ in deze moderne technologische wereld… Aannemen dat KPN alles doet zoals het hoort en wat ze zeggen is net zo ‘gevaarlijk’ 🤔

 

Overigens wissel ik ook nog wel eens van VPN-server, dus dat zou betekenen dat al die servers zouden worden gebruikt door spammers, en dat lijkt me hoogts onwaarschijnlijk!

 

Dat de rotating ip-adressen uit staan is sowieso een goed ding, want anders gaat er op onze server nog meer verdacht gedrag te zien zijn.

 

Die staan ook uit, maar mij VPN software kijkt altijd naar “de snelste” server en het kan best zijn dat dit elke keer een andere server is. De laatste keren dat er geblokkeerd werd was ook op een moment dat die ‘rotating IP-adressen’ helemaal niet meer aan stond (is nu ook permanent uitgeschakeld).

En tja, als ik ook al in mijn VPN software niet kan kiezen voor de optie “de snelste server” dan ‘dwingt’ het KPN-filter me dus om altijd voor dezelfde VPN-server te kiezen en dat kan toch niet de bedoeling zijn 🤔

 

Uit je verhaal begrijp ik dat er nog een blokkade is op 1 adres. Klopt dat? Zo ja, zou je dat ene adres even in je profiel willen invullen bij een van de velden waar 'Privé' bij staat? Ik kan dan even voor je kijken wat er mis gaat.

 

Née, klopt niet helemaal, het is op 3 verschillende mailaccounts gebeurt, maar zal de laatste straks, het is nu etenstijd 😋 even invullen bij ’Privé’.

 


Ik neem aan dat kpn dergelijke signalen afgeeft als er in een korte tijd vanaf meerdere IP adressen activiteiten zijn op een mailadres waarbij de geografische afstand tussen die IP adressen dusdanig is dat dit nooit door dezelfde persoon gedaan kan zijn.

Dat is dus ook de crux met die VPN verbindingen. Als je de ene keer een mail verstuurt zonder VPN verbinding en 5 minuten later via een VPN server in Amerika dan vind ik het eigenlijk niet meer dan terecht dat kpn vroeg of laat aan de bel trekt.


Dat kan terecht zijn, maar is hier niet aan de orde... VPN staat (vrijwel) altijd aan en meestal gewoon met een server in Nederland!

Probleem is ook 'heel toevallig’, zoals al eerder aangegeven, pas ontstaan na mijn overgang van XS4ALL naar KPN een paar weken terug.

Tja, ofwel dat “aan de bel trekken” heeft bij XS4ALL nooit gewerkt, evenals bij mijn andere 2 providers zodat ik al jaaaaren slachtoffer had kunnen worden van malafide praktijken (nooit wat van gemerkt overigens sinds ik gebruik maak van internet…. vanaf ca, 1990), ofwel bij KPN staan de filters veel te rigoureus ingesteld!

Zal mijn mailaccount nog even naar ze toesturen en wacht even af wat ze kunnen vinden…

Overigens is het te prijzen dat KPN sowieso reageert in dit forum… Loop al wat jaartjes mee en dat is niet altijd even gebruikelijk 😋


Tja, ofwel dat “aan de bel trekken” heeft bij XS4ALL nooit gewerkt, evenals bij mijn andere 2 providers zodat ik al jaaaaren slachtoffer had kunnen worden van malafide praktijken (nooit wat van gemerkt overigens sinds ik gebruik maak van internet…. vanaf ca, 1990), ofwel bij KPN staan de filters veel te rigoureus ingesteld!

Waarom zou je dan al jaren slachtoffer hebben kunnen worden van malafide praktijken?

 

Dat kan terecht zijn, maar is hier niet aan de orde... VPN staat (vrijwel) altijd aan en meestal gewoon met een server in Nederland!

Ook daarbij kan de geografische afstand natuurlijk te groot zijn om tussen twee mailactiviteiten door een persoon overbrugd te worden.


Tja, ofwel dat “aan de bel trekken” heeft bij XS4ALL nooit gewerkt, evenals bij mijn andere 2 providers zodat ik al jaaaaren slachtoffer had kunnen worden van malafide praktijken (nooit wat van gemerkt overigens sinds ik gebruik maak van internet…. vanaf ca, 1990), ofwel bij KPN staan de filters veel te rigoureus ingesteld!

Waaron zou je dan al jaren slachtoffer hebben kunnen worden van malafide praktijken?

 

 

Bedoel daarmee dat als die filters niet goed hadden gewerkt in al die jaren bij mijn andere providers, dat er dan al lang “anderen” toegang zouden hebben kunnen krijgen tot mijn mailaccounts bij die providers… Nooit wat van gemerkt 😋
Volgens KPN is dat nl. de reden dat mijn adres geblokkeerd is… Volgens onze gegevens heeft iemand anders toegang gekregen tot je e-mailaccount.

 

Dat kan terecht zijn, maar is hier niet aan de orde... VPN staat (vrijwel) altijd aan en meestal gewoon met een server in Nederland!

Ook daarbij kan de geografische afstand natuurlijk te groot zijn om tussen twee mailactiviteiten door een persoon overbrugd te worden.

 

 

Tja, alles kan, maar een antwoord waarom ik in al die jaren bij 3 andere providers nog nooit problemen heb gehad met mijn mail… alleen nu wel bij KPN, blijft vooralsnog onbeantwoord… wellicht heb je daar ook een “verklaring” voor? 😎


Bedoel daarmee dat als die filters niet goed hadden gewerkt in al die jaren bij mijn andere providers, dat er dan al lang “anderen” toegang zouden hebben kunnen krijgen tot mijn mailaccounts bij die providers…

Waarom denk je dat? Ik zie de correlatie niet.


Bedoel daarmee dat als die filters niet goed hadden gewerkt in al die jaren bij mijn andere providers, dat er dan al lang “anderen” toegang zouden hebben kunnen krijgen tot mijn mailaccounts bij die providers…

Waarom denk je dat? Ik zie de correlatie niet.

Tja, das jammer… lijkt me duidelijk genoeg… discussion closed😴


@Raymondt : Ik zie dat @JanTX  een e-mail adres in zijn profiel heeft staan. Kun jij die inzien? 


@Erwin_ met een beetje hulp is dat gelukt ja 😄

Hallo @JanTX ,

De mailbox in kwestie is niet geblokkeerd, maar het wachtwoord moet opnieuw ingesteld worden. Mogelijk is er op deze mailbox wel activiteit gezien waarbij die roterende ip-adressen aan stonden. Mijn advies is: wijzig het wachtwoord van deze mailbox, en kijk of het dan weer werkt. Mocht dit niet werken, dan hoor ik graag van je welke exacte foutmelding je krijgt.


@Raymondt, Is het advies dan ook om geen gebruik (meer) te maken van “rotating IP-addressen”?


@wjb absoluut,

hier :

Ik neem aan dat kpn dergelijke signalen afgeeft als er in een korte tijd vanaf meerdere IP adressen activiteiten zijn op een mailadres waarbij de geografische afstand tussen die IP adressen dusdanig is dat dit nooit door dezelfde persoon gedaan kan zijn.

 

sloeg je dan ook aardig de spijker op zijn kop 😉


Het lijkt er inderdaad op dat die ‘rotating IP-addressen’ inderdaad het probleem hebben veroorzaakt… Is nu overal uitgeschakeld 😋
Bedankt @Raymondt


Het lijkt er inderdaad op dat die ‘rotating IP-addressen’ inderdaad het probleem hebben veroorzaakt… Is nu overal uitgeschakeld 😋
Bedankt @Raymondt

Ik hoop dat jouw "vertrouwen" in kpn een stukje gegroeid is. Zo te zien gaat kpn verder in de beveiliging van jouw mail dan XS4ALL. Persoonlijk vind ik dat een goede zaak want jouw email is nu echt iets wat mijns inziens niet in verkeerde handen moet vallen.


Het lijkt er inderdaad op dat die ‘rotating IP-addressen’ inderdaad het probleem hebben veroorzaakt… Is nu overal uitgeschakeld 😋
Bedankt @Raymondt

Ik hoop dat jouw "vertrouwen" in kpn een stukje gegroeid is. Zo te zien gaat kpn verder in de beveiliging van jouw mail dan XS4ALL. Persoonlijk vind ik dat een goede zaak want jouw email is nu echt iets wat mijns inziens niet in verkeerde handen moet vallen.

 

Ah, bericht van een ‘KPN fan’… had al zo'n idee!

Vertrouwen in de helddesk is zeker gestegen, maar in KPN als geheel… dacht het niet!

Kan me nog herinneren wat de toenmalige CEO van KPN, Maximo Ibarra, zij bij het opheffen van XS4ALL… De naam XS4ALL zou verdwijnen en verder zou er ,in zijn woorden: 'Nothing Will Change, and nothing means nothing’, maar helaas weten we inmiddels wel beter en had hij eigenlijk moeten zeggen ‘Everything Will Change’... Nu zit alleen de naam XS4ALL nog als sticker op de deur.

Waarvan acte!


Ah, bericht van een ‘KPN fan’… had al zo'n idee!

Ach ja, ook ik ben tot mei 2021 zakelijk jaren lang klant geweest van XS4ALL.

Ik weet dus echt wel wat de verschillen tussen XS4ALL en KPN waren.

Geloof me, de meerprijs die jij betaalde bij XS4ALL was het echt niet waard. Ik heb ook medelijden met de XS4ALL abonnees die er voor gekozen hebben om de hoofdprijs te blijven betalen bij Freedom.

En als je nog niets gedaan hebt aan jouw abonnement dan raad ik je aan om toch vooral te gaan kijken of je niet veel beter af bent met een KPN Hussel abonnement.


@Erwin_met een beetje hulp is dat gelukt ja 😄

Hallo @JanTX ,

De mailbox in kwestie is niet geblokkeerd, maar het wachtwoord moet opnieuw ingesteld worden. Mogelijk is er op deze mailbox wel activiteit gezien waarbij die roterende ip-adressen aan stonden. Mijn advies is: wijzig het wachtwoord van deze mailbox, en kijk of het dan weer werkt. Mocht dit niet werken, dan hoor ik graag van je welke exacte foutmelding je krijgt.

Tja, het leek allemaal goed te gaan, maar heb inmiddels weer hetzelfde probleem 😣

Moet weer bij vrijwel al mijn mailboxen het wachtwoord veranderen omdat er “verdachte activiteit” zou zijn geconstateerd!!!

Ik citeer “Volgens onze gegevens heeft iemand anders toegang gekregen tot je e-mailaccount"… 

Tja, dat lijkt me toch hoogst onwaarschijnlijk met een wachtwoord wat lijkt op iets als .8R0CKE`tR9hMe/^F0Z*.J#g:

Al mijn wachtwoorden zijn totaal verschillend, worden nergens anders gebruikt, en hebben een patroon zoals in de vorige zin geschetst 🤔

VPN staat hier wel altijd aan, maar zonder rotating IP-addresses, dus daar kan het niet aan liggen!

Net als de vorige keer is KPN de enige van mijn providers (heb er nog twee) waar dit probleem voorkomt… En dat komt niet omdat de veiligheid bij die andere twee slechter zou zijn… Integendeel zou ik haast zeggen!

En… alles is ontstaan NA de overgang van XS4ALL naar KPN… Heb daarvoor, en ben al heel lang internetgebruiker (een jaartje of 30), nooit problemen gehad.

Wordt er wel een beetje ‘simpel’ van… Ik blijf vrijwel ‘onkraakbare’ wachtwoorden veranderen in andere ‘onkraakbare’ wachtwoorden 😪

Hoor graag een ‘structurele’ oplossing voor dit probleem…

Jan


Je maakt gebruik van VPN verbindingen.

Kan het zijn dat je zowel binnen als buiten de VPN verbinding je mailbox raadpleegt en dat daar weinig tijd tussen zit?

Dus bijvoorbeeld op jouw PC binnen een VPN verbinding en op jouw telefoon via wifi buiten een VPN verbinding?


Het klinkt alsof er hetzelfde aan de hand is als waar @Raymondt  en @wjb  het al eerder over hadden. (inloggen vanaf geografisch totaal verschillende locaties en kort na elkaar).  Het bewakingssysteem van KPN is daar vrij kritisch op.  Misschien kan @Raymondt nog even meekijken. 


Ik maak altijd gebruik van VPN (staat standaard altijd aan) en vanaf meerdere apparaten (PC en mobiel)…
Het kan zijn dat een enkele keer de "VPN kill switch” de internetverbinding kort verbreekt, waarna er een nieuwe verbinding wordt opgebouwd, maar dat gebeurt niet kort achter elkaar!

Mobiel is meestal (thuis in ieder geval) via WiFi, maar als als ik ergens anders ben waar het niet beschikbaar is, dan gaat het uiteraard via 4G… maar, dan heb ik geen PC aan staan!

De VPN op zowel de PC als mijn mobiel kiest automatisch de snelste server en het beste protocol, dus ja, het kan natuurlijk best zijn dat er op een bepaald moment kort na elkaar naar dezelfde mailbox gekeken wordt… 
Maar, de geografische locatie is niet elke keer zoveel verschillend; Meestal wordt er een server in Nederland (vaak Amsterdam) gekozen door de VPN (op beide apparaten).

En jja, het kan toch niet zo zijn dat als ik van hieruit de beveiliging goed op orde heb, dat daardoor de beveiliging bij KPN “op hol” slaat, of vergis ik me daar in 😋
En let wel… het heeft maanden zonder problemen gewerkt, met dezelfde apparaten, met dezelfde configuratie, en opeens begint het probleem weer “op te spelen”...


Ik maak altijd gebruik van VPN (staat standaard altijd aan) en vanaf meerdere apparaten (PC en mobiel)…

Je gaf aan dat die VPN altijd de "snelste server" kiest.

JanTX schreef in dit bericht:

Die staan ook uit, maar mij VPN software kijkt altijd naar “de snelste” server en het kan best zijn dat dit elke keer een andere server is.

Dat betekent dat elk apparaat dus wel eens met een andere server verbonden zou kunnen zijn en daarmee heb je dan de poppetjes aan het dansen als je dan op meerdere apparaten je mailbox gaat benaderen. Het éne apparaat bevindt zich in Nederland, de tweede in Zwitserland en de derde misschien wel in Engeland.

Dat is waar die beveiliging van KPN door getriggerd wordt.

Het zou mooi zijn als je bij KPN ook "trusted devices" zou kunnen registreren zodat je aan kunt geven welke apparaten in het virtuele buitenland sowieso geaccepteerd moeten worden.


VPN is zo ingesteld dat deze inderdaad de snelste server kiest… en eigenlijk vrijwel altijd is dat een server in Nederland. België komt ook wel eens een enkele keer voor, maar dat is sporadisch… Servers ‘verder weg’ worden eigenlijk nooit gekozen, tenzij ik daar zelf voor kies uiteraard 😉

Dat zowel mijn PC als mijn mobiel een verschillende server kiest zou natuurlijk best kunnen, maar 9 van de 10 keer (of meer) is dat voor beide geografisch gezien lokaal.

Vreemd blijft ook dat het probleem “zomaar opeens” weer de kop opsteekt terwijl er niets is veranderd aan mijn configuratie voor zover ik weet. Maak natuurlijk wel eens verbinding met een buitenlandse VPN-server, maar dat gebeurt incidenteel.

Het zou inderdaad mooi zijn als KPN na gaat denken over het registreren van ‘trusted devices’… Tenslotte wordt er steeds meer gebruik gemaakt van VPN en elke keer je wachtwoord aanpassen, daar wordt je niet vrolijk van 🙄

Prettig weekend!


Vreemd blijft ook dat het probleem “zomaar opeens” weer de kop opsteekt terwijl er niets is veranderd aan mijn configuratie voor zover ik weet. Maak natuurlijk wel eens verbinding met een buitenlandse VPN-server, maar dat gebeurt incidenteel.

Het hoeft ook geen buitenlandse server te zijn, twee verschillende servers in Nederland kan ook genoeg zijn. Daarbij kan het ook best zijn dat de server in Nederland staat maar dat het IP adres elders geregistreerd staat.