Skip to main content

Al sinds een week worden mailberichten die ik naar groepsmailadressen die allen eindigen op : @hetnet.nl; @planet.nl;  @xs4all.nl; @kpnmail.nl; @telfort.nl geblokkeerd.  Gmail en ale andere mail wordt gewoon verzenden en ontvangen

Heb eenzelfde soortgelijk probleem… Heb nu al binnen 2 weken 4 of 5 keer per mail van KPN de melding gehad (voor 2 groepsmail accounts) dat de mailadressen zijn geblokkeerd  omdat iemand anders toegang zou hebben gekregen tot die accounts omdat ik bv. misschien hetzelfde wachtwoord heb gebruikt voor meerdere websites (eh, websites KPN? dacht dat we het over mailaccounts hadden… niet iedereen gebruikt tenslotte webmail, maar dit terzijde).
Tja, en dat is dan knap van die "mogelijke hacker” want mijn wachtwoorden achterhalen lijkt me een hele klus… Ik maak gebruik van meerdere mail accounts bij 3 verschillende providers en AL mijn wachtwoorden zijn VERSCHILLEND en bestaan allemaal uit 25 WILLEKEURIGE karakters!

Maar, ik weet wel hoe het probleem is ontstaan… Ben een paar weken terug overgezet van de systemen van XS4ALL naar KPN en sindsdien heb is dat ‘gedonder’ (druk me netjes uit 🙂 begonnen 😣
Heb bij XS4ALL sinds het begin dat ik daar klant ben geworden (en dat is heel lang geleden) nog NOOIT dit soort problemen gehad… Ook bij mijn andere 2 providers GEEN ENKEL probleem… Alleen sinds 2 weken bij KPN nadat ik ben overgezet, dus ben NOT AMUZED 😝

En tja, wat dan… Bellen met KPN… Eerst na een kwartier iemand aan de lijn gehad die niets zinnigs kon vertellen want het was te technisch dus werd ik doorverbonden... naar iemand die dat ook niet kon omdat het bleek dat ik bij XS4ALL vandaan kwam, en tja, daar ging zij niet over. Dus weer doorverbonden (inmiddels waren we een halfuur verder) met iemand van, jawel XS4ALL, en die was wel technisch genoeg… Helaas kon hij me ook niet direct verder helpen omdat hij weer ergens niet bij kon in de systemen van KPN!!!
Heb nog even geopperd of het wellicht aan mijn VPN-verbinding zou kunnen liggen omdat ik gebruik maak van ‘rotating IP-addressen' maar nu deze zijn uitgeschakeld (VPN staat uiteraard wel gewoon aan) is het probleem nog niet opgelost, althans bij 1 van de mailaccounts.

Moet overigens wel bekennen dat ik uiterst vriendelijk ben geholpen bij alle drie de personen die ik aan de lijn heb gehad, maar ja een oplossing is er dus nog niet… Dus KPN, er wacht jullie een ‘schone taak’ dit z.s.m. uit te zoeken want elke keer het wachtwoord wijzigen, daar wordt ik niet vrolijk van…
En, dat moet natuurlijk lukken, want jullie zijn toch zo “geweldig”… tenminste dat werd gezegd bij het opheffen van XS4ALL… er zou niets veranderen en alleen maar beter worden, maar dat was een grapje zeker 😛

*admin: afgesplitst

Vreemd blijft ook dat het probleem “zomaar opeens” weer de kop opsteekt terwijl er niets is veranderd aan mijn configuratie voor zover ik weet. Maak natuurlijk wel eens verbinding met een buitenlandse VPN-server, maar dat gebeurt incidenteel.

Het hoeft ook geen buitenlandse server te zijn, twee verschillende servers in Nederland kan ook genoeg zijn. Daarbij kan het ook best zijn dat de server in Nederland staat maar dat het IP adres elders geregistreerd staat.

Zou natuurlijk heel goed kunnen, maar blijf het wel vreemd vinden dat dit probleem zomaar opeens (na maanden) weer opduikt!

Maar goed, er is een mooie taak voor KPN weggelegd om dit eens uit te zoeken / op te lossen.
Goede beveiliging is uiteraard een goed streven en het is KPN te prijzen dat ze daar aandacht aan schenken, maar wellicht is de beveiliging bij KPN gewoon “ietsje te kritisch” ingesteld 😋


Even afwachten of @Raymondt komende week nog iets kan bijdragen.  Het is inderdaad wel een beetje raar dat het zo grillig is. 


“The continuing story”… Vanmorgen kreeg ik een melding dat ik het wachtwoord van de mailbox van mijn dochter moet aanpassen 😒

Heb even nagevraagd op welke apparaten zij precies de mail gebruikt en dat is vnl. via een app op haar mobiel en tablet; Op haar laptop gebruikt ze alleen webmail…

Kreeg de melding vanmorgen 0m 09:59, maar heb van haar begrepen dat de tablet gisteren (tot nu) niet aan heeft gestaan, haar laptop heeft ze gisteren tot in de avond gebruikt (en staat nu nog uit) maar daarop heeft ze geen webmail gebruikt… Alleen haar mobiel was ‘actief' (tot gisteravond laat), dus tja, eigenlijk stond vannacht tussen ca. 00.00 - 08.00 alles uit en na 08.00 stond alleen haar mobiel aan, dus het is wel erg vreemd dat ik daarom vanmorgen die melding kreeg 🤔

Bij gebruik van Internet staat VPN aan, maar zonder ‘rotating IP-adressen’!


Bij gebruik van Internet staat VPN aan, maar zonder ‘rotating IP-adressen’!

Opnieuw met VPN en op meerdere apparaten. En dus is de kans groot dat, voor het benaderen van de mailbox, kort na elkaar verschillende IP adressen gebruikt werden die door KPN als geografisch ver van elkaar verwijderd gezien worden, ook zonder "rotating IP adresses". Het maakt daarbij niet uit of een mail app gebruikt wordt danwel webmail.


Tja, inderdaad met VPN maar NIET met meerdere apparaten… Als de melding bij mij binnenkomt om 09:59 dan heeft ALLEEN haar telefoon aangestaan (vanaf ca. 08.00), zoals al te lezen was in mijn bericht! Alles stond (en staat) verder uit…

Overigens heb ik inmiddels voor de tweede keer bericht gehad dat ik het wachtwoord moet veranderen 😆

En tja, de mailbox van mijn vrouw hetzelfde… Ook daar krijg inmiddels een melding van dat ik (weer) het wachtwoord moet aanpassen. Moet daarbij wel zeggen dat zij twee apparaten in gebruik had (PC en mobiel) Maar, ik heb zelf de hele ochtend al twee apparaten aan staan (met VPN) en met mijn mailbox heb ik nu geen problemen!!! Ach, een kwestie van tijd denk ik, want het zou me niets verbazen als ik vanmiddag die melding ook weer krijg.

Resumé … er gaat iets niet goed bij KPN, en de schuld geven aan een VPN verbinding is uiteraard “nicht im frage”… Het zou te gek zijn dat je geen VPN kunt gebruiken als je gebruik maakt van de mail van KPN… En nogmaals, ik blijf in herhaling vallen, KPN is de enige provider (van de 3) waar ik dit soort van problemen mee heb, en… ontstaan na de migratie van XS4ALL naar KPN … waarvan acte!


Tja, inderdaad met VPN maar NIET met meerdere apparaten… Als de melding bij mij binnenkomt om 09:59 dan heeft ALLEEN haar telefoon aangestaan (vanaf ca. 08.00), zoals al te lezen was in mijn bericht! Alles stond (en staat) verder uit…

Dat had ik gelezen maar de avond daarvoor waren er wel meerdere apparten met VPN en dat zou bij de anslyse van het verkeer weleens de doorslag kunnen hebben gegeven. Tevens zou het kunnen zijn dat de afstand tussen de VPN server die voor middernacht gebruikt werd en de VPN server die 's ochtends gebruikt werd niet in die paar uur te overbruggen is. Het kan ook zijn dat de telefoon in de ochtend meerdere keren een VPN verbinding heeft opgezet en daarbij op verschillende VPN servers aangesloten is geweest.

Nogmaals, ik ben ervan overtuigd dat die VPN verbindingen de oorzaak zijn van dit probleem en ik hoop oprecht dat KPN met functionaliteit gaat komen dat apparaten als "trusted" gekenmerkt kunnen worden zodat deze uitgesloten kunnen worden bij dergelijk IP checks.


Zou allemaal best kunnen natuurlijk… Ik weet niet op wat voor criteria die beveiliging bij KPN werkt, maar dat er iets niet goed gaat is wel duidelijk!

En tja, geef je gelijk dat het misschien best aan de VPN-verbinding zou kunnen liggen, maar dat is dan voor KPN des te meer reden om hier even goed in te duiken… Tenslotte gebruiken tegenwoordig steeds meer mensen VPN en het kan natuurlijk niet zo zijn dat je door het gebruik van VPN, dit soort van problemen krijgt...

Misschien moet KPN eens bij de ‘concurrent’ gaan kijken, waar ik die problemen niet heb en ook nog nooit heb gehad; Wellicht kunnen ze daar nog wat van leren 😋

Tot slot blijf ik het vreemd vinden dat ik maanden lang geen problemen heb gehad en dat het zomaar opeens weer begint...


Tenslotte gebruiken tegenwoordig steeds meer mensen VPN en het kan natuurlijk niet zo zijn dat je door het gebruik van VPN, dit soort van problemen krijgt...

Kan je mij eens vertellen waarom.je een VPN verbinding gebruikt?

Wat denk je er mee te bereiken?

Feitelijk is het enige voordeel van een uitgaande VPN verbinding richting Internet dat je jouw publieke IP adres maskeert maar wat is daar nu het voordeel van?

 

Misschien moet KPN eens bij de ‘concurrent’ gaan kijken, waar ik die problemen niet heb en ook nog nooit heb gehad; Wellicht kunnen ze daar nog wat van leren 😋

Ik zou dat juist om willen draaien. Persoonlijk vind ik het zeer goed dat KPN jou waarschuwt als het er alle schijn van heeft dat jouw maikbox vanuit verweggistan ook gebruikt wordt. Wel pleit ik er voor dat de mogelijkheid van "trusted" devices geïmplementeerd gaat worden. Ik vraag me wel af of dat überhaupt mogelijk is aangezien er binnen het mailprotocol geen informatie omtrent de identiteit van het apparaat uitgewisseld wordt anders dan het IP adres.


Het is inderdaad opmerkelijk dat de software van de KPN veel kritischer is.

Of steeds meer mensen van een VPN gebruik maken weet ik niet. Maar ik neem aan dat vanwege de (vermeende) extra veiligheid ook spammers juist (vaker) een VPN gebruiken en met alle bijbehorende gevolgen.

De video in onderstaand topic zet de nodige vraagtekens bij het  gebruik van een VPN.

 


Ik ben ook geen expert op het gebied van netwerken en beveiliging en het is maar wie je geloofd…

Er zijn genoeg berichten die aangeven dat VPN beter is dan geen VPN en er zijn berichten die aangeven dat dit allemaal onzin is, dus daar wordt je niet veel wijzer van! Het geeft mij, voorlopig in ieder geval, een ‘bepaald gevoel van veiligheid’, of dat nu terecht is of onterecht!
Ik weet ook wel dat tegenwoordig het meeste browserverkeer via https (dus beveiligd) loopt i.p.v. http (die websites zijn er overigens nog wel), maar ik gebruik VPN al een aantal jaren en toen was https nog niet zo gebruikelijk…

Het is verder wel zo dat VPN voor enige vertraging zorgt, maar dat is bij mij (heb het een aantal keren gemeten) klein… Kom sowieso met KPN niet hoger dat 34 MB/s (VDSL) en dat is bij gebruik VPN zo'n 32, dus daar lig ik niet wakker van!

Nogmaals, ik blijf het vreemd vinden dat het "probleem” met mijn e-mail nu zomaar opeens weer de kop opsteekt!
Sprak overigens toevallig mijn broer vanmiddag… en raad eens… dezelfde problemen, ook ontstaan na de migratie van XS4ALL naar KPN… Daarvoor ook nooit problemen gehad!

Dus de bal ligt bij KPN… Laten ze eerst maar eens uitzoeken wat er nu echt aan de hand is… Betaal er tenslotte voor dat ze mij een dienst leveren (E-mail) en ben van mening dat het gewoon hoort te werken, of ik nu wel of geen VPN gebruik!
En als VPN de “boosdoener” is dan moeten ze de volgende tekst er maar bij zetten op hun website:
“Gebruik e-mail is alleen mogelijk zonder VPN” of zoiets, maar of dat nu goede reclame is 😋

Tot slot… Het is goed dat KPN waarschuwt dat er iets aan de hand is, maar als die waarschuwingen irritant beginnen te worden omdat deze herhaaldelijk achter elkaar voorkomen dan weet ik niet of je daar zo blij mee moet zijn. Tenslotte krijg ik die waarschuwingen bv. niet bij mijn hosting provider, en die heb ik al een jaar of 15; Heb bij de mailboxen daar (heb er een stuk of 20) nog nooit gemerkt dat er misbruik van is gemaakt 😎

 


Er zijn genoeg berichten die aangeven dat VPN beter is dan geen VPN en er zijn berichten die aangeven dat dit allemaal onzin is, dus daar wordt je niet veel wijzer van! Het geeft mij, voorlopig in ieder geval, een ‘bepaald gevoel van veiligheid’, of dat nu terecht is of onterecht!

En dat is precies waar die VPN providers op inspelen. Ze geven je het gevoel van veiligheid maar of dat ook werkelijk zo is ... ehhh?

En ondertussen verdienen ze wel aan je.

Ik gebruik zakelijk heel veel VPN verbindingen richting onze klanten maar privé eigenlijk alleen als ik een server in mijn thuisnetwerk wil benaderen.

Om gewoon van Internet gebruik te maken is een VPN verbinding naar mijn mening volstrekt zinloos. Het verkeer vanaf de VPN server totaan de site / service die jij op Internet benadert is net zo (on)veilig als in de situatie dat dit rechtstreeks vanaf jouw thuisnetwerk zou komen. Het enige is dat je jouw echte IP adres niet prijsgeeft.

 

Sprak overigens toevallig mijn broer vanmiddag… en raad eens… dezelfde problemen, ook ontstaan na de migratie van XS4ALL naar KPN… Daarvoor ook nooit problemen gehad!

Precies, de beveiliging van jouw mailbox gaat bij KPN blijkbaar verder dan bij XS4ALL.

 

Dus de bal ligt bij KPN… Laten ze eerst maar eens uitzoeken wat er nu echt aan de hand is… 

Ik denk dat het al wel duidelijk is wat er aan de hand is en dat is het binnen een beperkte tijd benaderen van die mailboxen vanaf IP adressen die geografisch te ver uit elkaar liggen om dat in fie tijd fysiek te overbruggen.

Ik hoop dat @Raymondt of @Dennis ABD hier nog eens hun licht op kunnen werpen.


Of VPN nu wel of niet veilig is, dat is niet relevant… Het gaat erom dat ik (en anderen) problemen heb die ik graag opgelost wil zien.

Dat die beveiliging bij KPN verder gaat dan bij XS4ALL kun je ook zo interpreteren… De beveiliging bij KPN is niet goed ingesteld en dat was bij XS4ALL wel zo!

Tja, ik weet de oplossing niet, dus ik laat het verder graag aan de “experts” bij KPN over!

Discussion closed! Ga weer “wat nuttigs doen” i.p.v. berichten op forums lezen en beantwoorden...
Nog even mijn column voor een lokale krant afronden en dan is het bedtijd 😴

P.S. Sinds vanmiddag overigens geen problemen meer gehad terwijl er van alles heeft aangestaan… met VPN… Zouden die filters bij KPN wellicht wat “bijgeleerd” hebben… Je weet het maar nooit 😋


Hoi @JanTX . Kun jij je profiel aanvullen en mij daarna hier een seintje geven? Zet dan ook even het/de e-mail adres(sen) er bij waar je issues mee hebt. 


Goedemorgen @Erwin_ , Heb het (wat relevant is) toegevoegd aan mijn profiel en bij de ‘Persoonlijk opmerkingen' de e-mailadressen gezet waar problemen mee waren… En ik zeg waren omdat ik sinds de laatste melding dat ik het wachtwoord moest aanpassen (zaterdag 13:00), ik geen meldingen meer heb gehad! In de tussentijd heeft hier alles wel ‘gewoon’ (tegelijkertijd en lange tijd) aangestaan, dus alle PC's en alle mobieltjes en… alles met VPN.

Kan me herinneren dat dit de vorige keer, een halfjaartje terug of zo, een beetje hetzelfde was… Kreeg meldingen die zomaar opeens ophielden. Moet daarbij wel opmerken dat toen de ‘VPN rotating IP-adressen’ ervan verdacht werden dit wellicht te hebben veroorzaakt; Dat is toen uitgezet (en dat staat nog steeds uit).

OK, ben benieuwd of jullie wat kunnen vinden 😎


Hallo @JanTX ,

Ik heb de beheerders van ons mailplatform even laten kijken, en wat zij zien is het volgende:
Binnen een uur geslaagde inlogpogingen vanuit Nederland, Moldova en Nieuw Zeeland. Verder die dag ook nog geslaagde inlogpogingen vanuit het Verenigd Koninkrijk, Zweden en de Verenigde Staten.

Het is dus toch je VPN kennelijk die hele gekke dingen aan het doen is. Nu zeg je enerzijds dat de rotating ip-adressen uit staat, maar even terug zeg je:

 

VPN staat (vrijwel) altijd aan en meestal gewoon met een server in Nederland!

 

Dus het wisselt toch wel degelijk, en hetgeen wat wij in onze logging zien is ook hetzelfde, namelijk dat er gewisseld wordt. Dat is dan hetgeen wat deze blokkades veroorzaakt.


@Raymondt Tja, vreemd dat er 'gewisseld’ wordt; Heb het voor alle zekerheid nog even nagekeken en in de VPN-software staat het op alle apparaten die we hier gebruiken uit. Op een tablet stond het nog aan, maar die is afgelopen week niet in gebruik geweest en het apparaat was ook uitgeschakeld!

De VPN is verder zo ingesteld dat deze ‘de snelste server’ kiest, en dat is meestal Nederland… Met meestal (volgens VanDale: in de regel, bijna altijd), bedoel ik dan ook dat dit bijna altijd Nederland is, maar een enkele keer ook België of Duitsland kan zijn, maar zeker geen ander land (let daar altijd even op); Sowieso is een server in Nieuw-Zeeland wel erg “ver weg” om de 'snelste verbinding’ te realiseren lijkt mij…
Dat eventuele wisselen kan wellicht ontstaat als er met een mobiel van WiFi wordt overgeschakeld naar 4G bv., maar dan nog is de gekozen server meestal, dus in de regel bijna altijd, een server in Nederland en niet in Moldova bv. (heb dat land nog nooit ‘voorbij zien schuiven’).

Ik zal eens bij mijn VPN-provider zien of ik daar wat wijzer kan worden, maar wat ik nog wel vreemd blijf vinden is dat het probleem zomaar opeens ontstaat en ook zomaar opeens weer lijkt te zijn opgelost - heb de meldingen niet meer gekregen sinds zaterdag 13.00 - terwijl er hier niets is aangepast en/of veranderd.
Zeg niet dat dit aan jullie ligt, maar vraag me nog steeds af (nooit een bevredigend antwoord op gehad) waarom het bij mijn andere twee providers ‘no issue’ is (heb deze problemen daar nog nooit gehad; ook voorheen niet bij XS4ALL)…
Tja, het kan natuurlijk zijn dat de beveiliging bij KPN ‘superieur’ is aan die andere providers, maar ja, daar kan ik natuurlijk niet over oordelen 😋

OK, als ik meer te weten kom via mijn VPN-provider dan laat ik dat uiteraard via dit forum even weten… 


Welke VPN provider gebruik je?