Skip to main content

Op mijn nieuwe laptop met Windows 11 Home en Office 2019 heb ik Outlook geïnstalleerd met IMAP. Op mijn oude pc had ik nog POP3. Nu ontdekte ik dat alle Outlookmappen zijn gesynchroniseerd met de webmail. 

Is er een mogelijkheid om bepaalde mappen daarvan uit te sluiten? Mijn bedoeling is dat ze wel in Outlook op mijn laptop blijven staan maar niet op de webmailserver (ik heb sowieso een back-up van het pst-bestand op een externe harde schijf). Voor de omgekeerde situatie heb ik op dit forum wel tips ontdekt via het wijzigen van IMAP abonnementen. 

Of moet ik toch weer POP3 gebruiken en daarbij de berichten een bepaalde tijd op de server laten staan? Bij XS4all heb ik dat destijds ingesteld; kan dat bij KPN ook?

Dan maak je toch een aparte pst-file aan zonder een account eraan? Daar zet je dan alle mails in die niet synchroon moeten zijn. 

Maar waarom zou je niet alles synchroon willen?


Bedankt voor je tip. Ik ben gaan zoeken en vond wat oplossingen om dit te regelen. Die zijn vrij omslachtig, dus ik hoop nog dat iemand een simpelere methode weet. 

Maar waarom zou je niet alles synchroon willen?

Dat is inderdaad heel handig, maar ik wil voorkomen dat wanneer ik ooit gehacked word, bepaalde mails “op straat” belanden. Ik heb een vrij sterk wachtwoord dus de kans daarop is klein, maar toch...


Bedankt voor je tip. Ik ben gaan zoeken en vond wat oplossingen om dit te regelen. Die zijn vrij omslachtig, dus ik hoop nog dat iemand een simpelere methode weet. 

Maar waarom zou je niet alles synchroon willen?

Dat is inderdaad heel handig, maar ik wil voorkomen dat wanneer ik ooit gehacked word, bepaalde mails “op straat” belanden. Ik heb een vrij sterk wachtwoord dus de kans daarop is klein, maar toch...

In mijn ogen is dit vrij simpel. Maar met een uniek en sterk wachtwoord hoeft je niks te vrezen hoor.


Of moet ik toch weer POP3 gebruiken en daarbij de berichten een bepaalde tijd op de server laten staan? Bij XS4all heb ik dat destijds ingesteld; kan dat bij KPN ook?

Of je de KPN emailserver met POP of IMAP wil benaderen moet je in jouw emailprogramma instellen. En daar kun je ook bij het POP protocol instellen hoe lang je berichten wilt laten bewaren op de KPN server. Of gewoon direct alles binnenhalen. Gewoon een extra POP account aanmaken (in jouw emailprogramma), alles binnenhalen met POP account en dan het IMAP account verwijderen.

Een andere mogrlijkheid is om alle email met gevoelige inhoud naar een 2e email account te laten sturen (met een ander wachtwoord).


Dankjewel, Willy22. Dat ga ik eens proberen.


Persoonlijk zou ik niet meer aan POP beginnen. Helemaal niet als je meerdere apparaten gebruikt om je mailbox te laten uitlezen.


@HopMarjanneke 

Ik moet hier mijn reactie nog wat aanpassen. Het is altijd handig om een (extra) IMAP account te hebben want dan is het makkelijker om de inhoud van de spammap te controleren zonder dat je hoeft in te loggen bij de (KPN) webmail.

Ikzelf gebruik één POP account en één IMAP naast elkaar.

@AriënC 

Als je email op meerdere apparaten leest dan kun nog heel goed met POP werken. Je moet alleen drommels goed weten wat je doet.


De manier van @AriënC ArienC is denk ik de slimste.

Maak een losse PST aan in outlook. (emailbestand)

verplaats alles wat je separaat wilt bewaren naar die map. Dat verwijdert het van de imap en zet het lokaal op je PST. Evt kun je daar een automatische regel voor aanmaken, evt per map.

Zorg wel voor backup van die separate .pst, en als je wilt kun je daar nog extra wachtwoord op zetten

 

Pop is niet veilig dus beter niet meer gebruiken, daarnaast zit je dan altijd te rommelen als je mail bekijkt vanaf verschillende devices. 


Bedankt allemaal. Ik ga me hier het komend weekend meer in verdiepen en hou jullie op de hoogte.


Thunderbird heeft lokale mappen:

Die precies doen wat u zou willen. In Outlook kan zoiets ook wel volgens mij.


Dankjewel, Nick83, dit is inderdaad de oplossing. Bedankt ook AriënC en EAZ1964, jullie bedoelden volgens mij hetzelfde. Ik ben geholpen, dus dit topic kan gesloten worden.