Skip to main content

Goedemiddag 

 

Ik heb een Exchange Server draaien en sinds kort komen de mails heel erg vertraagt binnen.

Ik heb zelf geen wijziging uitgevoerd.

 

Kan wel uren duren voordat ze binnen zijn.

 

Het versturen van mails komt binnen 15 min binnen 

 

Twee dagen geleden was er wel een onderhoud in het KPN netwerk wellicht dat dat de issue is.

SMTP gecontroleerd alles aan mijn zijden staat goed. 

 

@AB-Computers 

Heb je al eens de KPN speedtest uitgevoerd ?

https://www.kpn.com/internet/speedtest.htm


Deze issue heeft niks te maken met snelheid van mijn internet verbinding.


hi @AB-Computers ,

Ik moet zeggen dat ik net iets meer ervaring heb met linux based mailservers dan met Exchange servers, maar heeft de server mogelijk logs waarin e.e.a. duidelijk wordt? En is jouw mailserver als enige gedefinieerd als MX record voor het domein waarop je mail probeert te ontvangen?

Op de verbinding zal niet iets zijn wat de vertraging veroorzaakt, dus er zal toch iets zitten op de server zelf dat dit veroorzaakt.


@AB-Computers 

Is er misschien een proces dat heel veel CPU tijd gebruikt ? Of een process dat heel veel geheugen gebruikt ? Dan zal de computer (heel) veel disk I/O moeten doen en vertraagt de server.


Dank jullie wel voor jullie reactie.

 

Als ik een mail test doe op SMTP port 25 krijg ik de volgende foutmelding.

Krijg ik de volgende foutmelding.

 

De server retourneerde statuscode 451 - Error in processing. The server response was: 4.7.0 Temporary server error. Please try again later. PRX2

 

Wat vreemd is want het heeft altijd gewerkt mails kwamen altijd binnen er zijn ook geen wijziging uitgevoerd.

 

Nu komen de mails laat binnen kan wel een dag duren voordat ik wat binnen heb. 

 

 


Wat vreemd is want het heeft altijd gewerkt mails kwamen altijd binnen er zijn ook geen wijziging uitgevoerd.

Ja, het punt is, in het netwerk is ook niets veranderd, dus dat gegeven moeten we zeker niet als reden zien om bepaalde dingen uit te sluiten bij het opsporen van de fout.

Als ik zoek naar de foutmelding op Google, dan kom ik vooral heel erg veel tegen dat het een DNS issue op je machine is. Een van de mogelijke oplossingen die ik vond was:

 

This error may occur if you only have 1 domain controller and put a router as secondary DNS server on all configurations.
Simply remove the secondary DNS which does not point to the internal DNS/Domain Controller.
Forwarding typically would be handled by the DNS servers in your environment, so a secondary public DNS would not be configured in a typical production environment.

 

Kun je eens kijken of je daar misschien verder mee komt?


Reageer