Skip to main content

Ik kan geen emails meer uitsturen, krijg volgende boodschap :

host mx.kpnmail.nl (195.121.65.158) said: 550

 5.7.1 Mail rejected. (in reply to EOD command)

Hoe kan dit verholpen worden ?

Groet,

Paul

 

*Admin: eigen topic voor vraag gemaakt torigineel topic]

Hallo @PaulvS ,

Welkom op het forum! Wat ik zie is dat je gebruik maakt van een VPN voor het versturen van  je e-mail. Het probleem met de betreffende VPN is dat we ondertussen ook veel spammers van datzelfde VPN gebruik zien maken. Dat maakt helaas dat mails vanaf dat ip-adres geweigerd worden. Ik raad je aan om je beveiligingssoftware zo te configureren dat je uitgaande e-mail geen gebruik maakt van die VPN. Als het goed is zou het dan goed moeten komen.


@Raymondt 

Wat is dan nog het nut van een VPN ?


@Raymondt

Wat is dan nog het nut van een VPN ?

Een VPN is nog nooit bedoeld geweest om mee te mailen en het hoofddoel van een VPN is in de basis een beveiligde verbinding maken in zakelijke omgevingen. Als particulier heb je geen VPN nodig, of het moet zijn voor (il)legale praktijken die het daglicht niet kunnen verdragen.

Als particulier kun je ook de incognito-modus gebruiken als je iets te verbergen hebt.

 


@Raymondt

Wat is dan nog het nut van een VPN ?

Hoi Willy,

In aanvulling op JanD, wat het nut van een VPN is doet in dit geval niet zoveel ter zake. Als er vanaf een bepaald ip-adres meer spam komt dan legitieme e-mail, dan komt een ip-adres gewoon bij ons in het spamfilter te staan. Leuker kan ik het niet maken, en ook niet makkelijker. Zouden we dat niet aanhouden, dan zou de hoeveelheid spam die KPN klanten ontvangen ook weer enorm toenemen, en zullen daar weer een hoop klachten over zijn.

Een VPN: misschien nuttig voor internetgebruik, zeer nuttig als je online game’t of streamt, maar allesbehalve nuttig voor het e-mailen.


Als je normaal gesproken altijd via VPN werkt, dan lijkt het me buitengewoon lastig om steeds VPN uit te moeten zetten om mail te kunnen ontvangen / versturen.


Dat is misschien waar, maar misschien is het simpelweg te configureren. verkeer van type x niet, verkeer van type y wel.

Daarnaast is mijn ervaring n.a.v. de communicatie zoals we die bij Abuse hebben, dat velen niet eens weten dat ze werken via een VPN. Bepaalde Security Suites zetten tegenwoordig kennelijk uit zichzelf al VPN verbindingen op, zonder dat de gebruiker dat echt doorheeft. Dan krijg je dus ook dat mensen VPN's aan het gebruiken zijn terwijl ze het niet echt nodig hebben. De vraag is dan of het dan handig is. Je loopt simpelweg tegen dingen aan, zoals dergelijke mailblokkades. Maar ook bij volledig normaal verkeer waarbij er vastgesteld moet worden of een site/dienst wel vanuit Nederland benaderd wordt (dingen zoals bijv. Uitzending gemist hebben dergelijke restricties).

Tevens vraag ik me af: stel je hebt een verbinding van 1Gbit, gaat die VPN ook snel genoeg zijn om die snelheden bij te benen?


Als je normaal gesproken via een VPN werkt die (blijkbaar terecht) voor bepaalde diensten is geblokkeerd vanwege minder veilige/potentieel oplichtende praktijken moet je je misschien gaan afvragen of het doel waarvoor je die VPN in de eerste plaats gebruikte nog wel gegarandeerd kan worden.

Daarnaast zou je zoals Raymond aangeeft een splittunnel VPN op kunnen zetten in plaats van een full tunnel waardoor je bepaalde verkeersstromen wel door de VPN stuurt en zaken die dat niet hoeven/kunnen er niet doorheen stuurt.. Waardoor je je bandbreedte ook optimaal kan gebruiken


Hi @PaulvS,

Ik zie dat @Raymondt heeft uitgezocht hoe het zit, en hoop dat het je inmiddels gelukt is om de mails toch te versturen met de VPN uitgeschakeld :slight_smile: