Skip to main content

Sinds gisterenavond komen mails van bestellingen@ah.nl in mijn spambox terecht terwijl die voorheen gewoon in de inbox kwamen (waar ze ook thuishoren). Hoe kan dit probleem opgelost worden?

Hallo @ron_deel dat kan op 2 manieren, je kunt het betreffende account binnen de webmail op de goedkeuringslijst plaatsen en voor nu er een opgestoken duim aan geven, dan wordt de betreffende mail verplaatst naar de IN box en is dus weer een leermoment voor het spamfilter.

 


Hallo Jan, dat heb ik gedaan maar bestellingen@ah.nl blijven in de spambox binnenkomen.


Hallo Jan, dat heb ik gedaan maar bestellingen@ah.nl blijven in de spambox binnenkomen.

Hallo @ron_deel de betreffende mail gewoon blijven goedkeuren, daar leert het spamfilter van tot het op een gegeven moment weer gewoon in de IN box komt.


@ron_deel 

Als dit te lang blijft doorgaan stuur dan een email naar abuse@kpn.com , stuur een voorbeeld van die email mee als bijlage, leg de situatie uit en vraag om de reputatie van de afzender te “resetten".


Wat lastig

A consequent blijven aangeven “geen spam”

B Filter maken dat mail van @ah.nl (dus alleen apenstaartje + extensie) anders behandeld moet worden

Bij van “@ah.nl” invullen

Bij acties minimaal “behouden”

Ik vrees dat veel mensen bij mail van appie dit als spam aanduiden. Het spamfilter werkt ook algemeen op alle boxen.


Ik heb al een jaar precies hetzelfde. Veel komt in de spam box en die ga ik dan selecteren en de goede mails verplaatsen naar de inbox. En ik heb het over mijn apple computer. 


Hallo Jan, dat heb ik gedaan maar bestellingen@ah.nl blijven in de spambox binnenkomen.

Hallo @ron_deel de betreffende mail gewoon blijven goedkeuren, daar leert het spamfilter van tot het op een gegeven moment weer gewoon in de IN box komt.

@ron_deel

Als dit te lang blijft doorgaan stuur dan een email naar abuse@kpn.com , stuur een voorbeeld van die email mee als bijlage, leg de situatie uit en vraag om de reputatie van de afzender te “resetten".

Hier kan ik niks aan toevoegen.  Dit is wat je er zelf aan kunt doen. Hopelijk heeft het effect en anders mailen met abuse! Succes!


B Filter maken dat mail van @ah.nl (dus alleen apenstaartje + extensie) anders behandeld moet worden

Bij van “@ah.nl” invullen

Bij acties minimaal “behouden”

Dit helpt niet omdat - jammer maar helaas - bij inkomende email het spamfilter het eerst aan het werk gaat en pas daarna worden andere filterregels toegepast.


Ik zou willen dat je je ook filter regels kunt definiëren die op actief zijn op de spamfolder i.p.v. op de inbox. Dan zou je die mails van @ah.nl dus wel automatisch terug kunnen plaatsen in de inbox.

Overigens zou een whitelist van emailadressen/domeinen ook gewenst zijn en eigenlijk zou die al op het centrale spamfilter actief moeten zijn. Voldoet de mail aan SPF, DKIM en DMARC controle en staat het domein op de whitelist dan is het per definitie geen spam ongeacht het aantal mensen dat mails van die afzender als spam betiteld heeft. Ik hoop dat KPN hier iets mee zal gaan doen. Ik weet overigens dat ze bezig zijn met functionaliteit om het aantal false positives terug te dringen.


Ik denk dat het spamfilter al een fors stuk beter functioneert als de prioriteiten van de KPN emailsoftware veranderen. De nieuwe volgorde van regels/van prioriteiten zou er als volgt kunnen uitzien:

1)) toepassen van de “whitelist" (altijd doorlaten)

2)) toepassen van de “blokkeer lijst" (nooit doorlaten)

en pas daarna

3)) het spamfilter in actie laten komen.

Door bovenstaande volgorde kan - naar mijn mening - het afvangen van spam al een FORS stuk beter verlopen. en de hoeveelheid klachten al FORS worden verminderd.


Ik denk dat het spamfilter al een fors stuk beter functioneert als de prioriteiten van de KPN emailsoftware veranderen. De nieuwe volgorde van regels/van prioriteiten zou er als volgt kunnen uitzien:

1)) toepassen van de “whitelist" (altijd doorlaten)

2)) toepassen van de “blokkeer lijst" (nooit doorlaten)

en pas daarna

3)) het spamfilter in actie laten komen.

Door bovenstaande volgorde kan - naar mijn mening - het afvangen van spam al een FORS stuk beter verlopen. en de hoeveelheid klachten al FORS worden verminderd.

De centrale spamfilter moet onafhankelijk van de instellingen van de abonnee goed functioneren en hoort mijns inziens de "first line of defence" te zijn.

Dus eerst het spamfilter aangevuld met die centrale whitelist i.c.m. de SPF/DKIM/DMARC controle en daarna pas de eigen whitelist/blacklist en filter regels. Maar dan moeten die whitelist en filter regels natuurlijk ook op de spamfolder kunnen werken.


Ik denk dat het spamfilter al een fors stuk beter functioneert als de prioriteiten van de KPN emailsoftware veranderen. De nieuwe volgorde van regels/van prioriteiten zou er als volgt kunnen uitzien:

1)) toepassen van de “whitelist" (altijd doorlaten)

2)) toepassen van de “blokkeer lijst" (nooit doorlaten)

en pas daarna

3)) het spamfilter in actie laten komen.

Door bovenstaande volgorde kan - naar mijn mening - het afvangen van spam al een FORS stuk beter verlopen. en de hoeveelheid klachten al FORS worden verminderd.

Een aanvullende suggestie voor het verbeteren van het spamfilter: Misschien is het mogelijk om email dat wordt geblokkeerd door de blokkeerlijst ook te laten “bouncen” terug naar de afzender met een mededeling “dit emailadres bestaat niet" o.i.d.


Maar als het een noreply-adres is wil dat ook niet @Willy22