Skip to main content

Van de ene dag op de andere is een belangrijke map in postvak In verdwenen, nl. de map met alle correspondentie over mijn hypotheek. Ik had hier juist een speciale map voor aangemaakt.
Wat nu? Ik heb al on-line gekeken of daar in de webmail iets te vinden is, maar daar staat nauwelijks iets in en al helemaal geen bewaarmappen. 

Hallo @Willemina77 , belangrijke correspondentie bewaar je tevens op je eigen pc en print het uit, alleen van opslag in ‘the cloud’  afhankelijk zijn is nooit aan te bevelen.

Gebruik je uitsluitend de webmail of ook een eigen mail-programma op de computer?

Indien ook een eigen mailprogramma hoe is dat ingericht? Volgens het POP-protocol of het IMAP-protocol?

 


Hallo @JanD, ik gebruik Windows live mail. Ingericht volgens het POP-protocol.
Ja, de correspondentie is recent en het belangrijkste (bijlagen) heb ik wel opgeslagen en bewaard maar niet de mailwisseling met de bank. Ik heb zojuist Mailstore Home Portable geïnstalleerd en maak een back up van alle mail nu. Maar ja, mosterd na de maaltijd. Ik verwachtte dat KPN de mail nog wel op de server had staan. En een volledige map die ineens verdwenen is, heb ik in de tientallen jaren dat ik internet en mail gebruik nog nooit meegemaakt. Volkomen onverwacht dit.


Hallo @Willemina77 , Windows Live Mail 2012 is een ook een achterhaald programma, als je een Windows-machine hebt zou ik het huidige Windows MAIL gebruiken, ook in te stellen als POP- of IMAP-server


Hallo @JanD Ik ga eens op onderzoek uit. Bedankt voor de tip. Fijne zondag.


Hallo @Willemina77 , insgelijks en graag gedaan, uiteraard.

 


Hoi @Willemina77 en welkom hier op het forum! 

 

Dat je een hele map met mail ineens kwijt bent, is natuurlijk hartstikke zuur. Zoals @JanD al zegt, is Windows Live Mail 2012 inmiddels wel echt verouderd maar of dat meteen de oorzaak is van je probleem, durf ik niet te zeggen. Ik zie dat je verder goede en waardevolle input hebt gekregen en ben blij dat je hier iets aan hebt gehad :) 


Als u gebruikt maakt van POP3, dan worden extra mappen alleen op de computer lokaal bewaard. Niet online bij KPN. Als zo'n extra map dan plots kwijt is, dan kan KPN daar ook helemaal niets aan doen. Bij IMAP ook niet waarschijnlijk ... maar dat terzijde.


Als u gebruikt maakt van POP3, dan worden extra mappen alleen op de computer lokaal bewaard. Niet online bij KPN. . . .

Dat misverstand blijft maar doorverteld worden op deze manier.

Als je POP gebruikt kun je kiezen om na het ophalen de berichten al dan niet op de server te laten staan.

Zo kun je POP naast IMAP gebruiken, POP gebruik je dan om een eigen thuis kopie te maken terwijl de berichten ook op de server blijven staan zolang als dat nodig is, ivm ruimte bv.

Wel vervelend dat het vaak zo is (was?) dat het bij het installeren van een email programma zo is dat de standaard is dat de email na ophalen van de server wordt verwijderd, opletten dus.

 


Als u gebruikt maakt van POP3, dan worden extra mappen alleen op de computer lokaal bewaard. Niet online bij KPN. . . .

Dat misverstand blijft maar doorverteld worden op deze manier.

Als je POP gebruikt kun je kiezen om na het ophalen de berichten al dan niet op de server te laten staan.

Zo kun je POP naast IMAP gebruiken, POP gebruik je dan om een eigen thuis kopie te maken terwijl de berichten ook op de server blijven staan zolang als dat nodig is, ivm ruimte bv.

Wel vervelend dat het vaak zo is (was?) dat het bij het installeren van een email programma zo is dat de standaard is dat de email na ophalen van de server wordt verwijderd, opletten dus.

En welk misverstand heeft u het over? Ik heb het over extra mappen. Die bestaan bij POP3 niet op de server. Ook niet als je er voor kiest om na ophalen de berichten op de server te laten staan.


Ik ben geen U aub :-)

O ! Je bedoelt dat POP mappen niet synchroniseren, dat is logisch.

Ik doelde er op dat POP niet per definitie de berichten van de server haalt, wat vaak wel wordt beweerd, ik was wellicht even daar te veel op gericht, pardon.

Toch zie ik de laatste tijd meerdere van dit soort email problemen waarvan ik me afvraag wat er aan de hand kan zijn.

In thunderbird kan ik mappen heen en weer slepen van locaal naar server en van server naar server.

Maar ik ben daar uiterst voorzichtig mee omdat het me niet altijd duidelijk is wat er precies gebeurd, kopiëren of verplaatsen.

Dat moet ik eens goed uitzoeken cq een testomgeving maken

Bij xs4all was (is?) het mogelijk om verloren gewaande email terug te halen met een commando regel systeem waar van ik de naam niet meer van weet.


Reageer