Skip to main content

Beste meedenkers, 

Het volgende probleem. Als ik op mijn pc opnieuw windows 10 en office 365 installeer komen mijn mail, mappen en adresboek allemaal weer netjes terug (zonder een back-up te hebben gemaakt). Dit heb ik al vaker gedaan en dat gaat altijd goed. Afgelopen weekend mijn vrouw haar pc gedaan maar daar komen de mail, mappen en adresboek niet terug. Ik kan je vertellen ze was not amused. Al van alles geprobeerd maar niet meer terug te halen. Weet iemand raad? Ter info: er wordt dus gewerkt met windows 10 en office 365 en hebben beide een account van zowel outlook zelf als planet.nl. Alvasty dank voor jullie meedenken.

@bueno60 :

Misschien werkte dat ene account eerst met het POP protocol en ben je overgestapt naar IMAP als protocol ? Bij POP worden 1) de emails opgehaald van de server en 2) vervolgens gewist van de server. (tenzij je de optie “Bewaar kopie van emails op server” hebt aangevinkt). Bij POP worden de emails op de computer van de gebruiker opgeslagen terwijl bij IMAP de emails op de KPN server worden bewaard.


Als u inlogt op de webmail kunt u zien welke bestanden er nog beschikbaar zijn. Tegenwoordig is mail instellen als IMAP populair omdat je dan op meerdere apparaten bij je mail kunt komen.


Hallo Willy en Jeroen,

Bedankt voor jullie snelle reacties. Echter roept dit bij mij nog meer vragen op. Ik heb even bij mijn eigen web mail gekeken en het viel mij op dat daar het adresboek leeg was, terwijl ik destijds opnieuw windows en office 365 heb geïnstalleerd dat wel terugkwam (plus alle andere mappen). Bij mijn vrouw stond er in de web mail helemaal niets. Dan de vraag hoe kom ik erachter 1) waar vind ik bewaar kopie van emails op server, 2) waar vind ik POP en IMAP instellingen. Ik weet van vroeger (wat klinkt dat raar) dat ik dat handmatig moest invullen. Nu dus niet meer. Waar kan ik deze instellingen weer terughalen? Alvast dank.


@bueno60 :

(regelmatig een backup maken is wel zwaar aanbevolen ondanks dat "het altijd goed gaat").

Je moet bij de instellingen/eigenschappen kijken van het betreffende (email-)account. Of je POP of IMAP gebruikt kun je zien aan bijv. de inkomende servers. Bij POP zie je dan bijv. “pop.kpnmail.nl” (o.i.d.) staan. Gebruik je IMAP dan zul je bij de inkomende server bijv. “imap.kpnmail.com” (o.i.d.) zien staan.

Instellingen e.d. worden bij Outlook in *.pst / *.ost bestanden lokaal opgeslagen. Misschien zijn er dit keer deze belangrijke bestanden gewist ? Zoek ook even met bijv. GOOGLE of op de MS Outlook support website ( https://support.microsoft.com/nl-nl/office ).

Heb je hier iets aan ?

https://support.microsoft.com/nl-nl/office/outlook-gegevensbestanden-pst-openen-en-sluiten-381b776d-7511-45a0-953a-0935c79d24f2

(misschien zijn er mensen die meer kennis hebben van Office 365 ??)


Hallo Willy22,

Wederom bedankt voor je snelle reactie. Ik heb overigens drie accounts, 1, outlook.com, 2, planet.nl en 3, gmail.com. Van de laatste twee heb ik gezien dat het IMAP betreft en de eerste outlook Exchange.

Outlook wordt door mij zeer sporadisch gebruikt, planet en gmail des te meer. Wat mij opvalt is dat als ik bij planet kijk bij accountgegevens, hulpprogramma’s, archiefmap instellen je daar een back-up kan maken zoals vroeger, echter ik treft hier niet het adresboek aan. Ik lees ook dat in office365 wel een  backup staat op de server. Alleen het outlook gegevensbestand OST kan ik niet vinden op mijn laptop. Kun je aangeven waar dat zou moeten staan. Heb zelf al weer wat af gegoogeld maar ik kom niet verder. Ben weer benieuwd naar je antwoord.


@bueno60 :

Hoe doe je het met GMail ? Laat je GMail ook emails van een ander emailadres (bijv. “xxxx @ planet.nl” ) inlezen ? In dat laatste geval moet je bij GMail (POP protocol !!!) de optie “Bewaar kopie email op server” aanvinken. Anders leest Gmail email binnen van bijv. Planet.nl en wist daarna de email van de de (Planet.nl / KPN) server. (hetzelfde verhaal geldt ook voor jouw vrouw).

Zie mijn antwoorden in dit topic:

https://forum.telfort.nl/e-mail-310/alias-toevoegen-aan-g-mail-88540

Een archiefmap is iets anders dan een backup (= kopie). Als de emails uit de archiefmap niet belangrijk (meer) zijn dan zou ik die gewoon (selectief) verwijderen. 

Voor het adresboek moet je in de (KPN) webmail expliciet een optie aanvinken. Maar dat werkt alleen als je vanuit de webmail iemand een email stuurt. Stuur je vanuit bijv. Outlook iemand een email dan moet je bij het adresboek van Outlook wezen.

Gebruik het programma “Everything” ( https://www.voidtools.com/ ) om die *.pst & *.ost bestanden te vinden.

(Mijn kennis t.a.v. Outlook/Office is beperkt. Ik hoop dat er andere mensen zijn die meer weten over dit onderwerp).


Als ik het zo lees dan heb ik een angstig vermoeden dat de email tot voor kort alleen op de computer zelf werd opgeslagen, aangezien het niet in webmail zichtbaar is.

En nu is er een programma overheen geïnstalleerd, dan wordt het een moeilijk verhaal.

NIETS meer doen met die computer, de hardschijf er uit halen, aan een andere computer hangen en zoeken naar bestanden die mogelijk nog niet overschreven zijn, of nog te herstellen evt. (?/!)

Zoeken op datum helpt, en dat sorteren op grootte of extensie. Probeer uit te vinden hoe het gebruikte email programma de data opslaat/sloeg. En let op dat de verborgen bestanden zichtbaar zijn (instelling in windows) en de extensies zichtbaar maken is ook handig (altijd!).

Ik ben zeer benieuwd.


@KeesYagi :

Ja, dat vrees ik ook. En dan zijn we terug bij de discussie over POP vs. IMAP.

@bueno60 :

Hoe werden de emails door jouw vrouw gelezen/opgehaald ? Gebeurde dat met meerdere apparaten (bijv. laptop & smartphone) of alleen met bijv. laptop ? Als dat alleen met 1 apparaat gebeurde dan vrees ik dat zij alleen POP gebruikte (met de nodige consequenties) ………………


Hoi @bueno60, ik zie dat je al veel tips hebt gehad.  Ik denk ook dat het met de instellingen te maken heeft. Hopelijk valt er nog wat te redden, maar ik ben er bang voor. 


@bueno60 :

POP gebruiken hoeft geen problemen op te leveren maar dan moet je wel de optie “Bewaar kopie van emails op server” aanvinken. Dan kun je in de loop van de tijd een "backup” laten “groeien”. Als je dan het emailprogramma opnieuw installeert (met POP) zal het emailprogramma alle bewaarde emails (de “backup") opnieuw binnenhalen.

Ik zou dan ook de optie “Verwijder emails van server na XXX dagen” gebruiken. Dan kun je de grootte van de backup beperken tot een XXX dagen. Stel je XXX in op 100 dan worden automatisch alle emails ouder dan 100 dagen gewist van de server.


NIETS meer doen met die computer, de hardschijf er uit halen, aan een andere computer hangen en zoeken naar bestanden die mogelijk nog niet overschreven zijn, of nog te herstellen evt. (?/!)

En/of een 1:1 copy maken van de harde schijf (clone) dan kan er 1 weer terug in de computer en de andere gebruiken voor onderzoek.

Ik ben nog steeds zeer benieuwd naar hoe het er mee staat.

 


Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie adviezen/oplossingen. Ik moet eerlijk zeggen het duizelt onderhand wel een beetje bij mij. Ik dacht dat ik best wel wat van computers afwist maar nu gaat het licht effe uit. Nog wat info die ik voor jullie heb/vraag. 

Mijn vrouw gebruikt alleen de planet account (dus POP in dit geval). Haar laptop heb ik helemaal geformatteerd aangezien er heel veel partities op stonden die niet werden gebruikt of zelfs niet benaderbaar waren en er problemen waren met One drive en het Calibre programma (waar in eerste instantie geen back-up van gemaakt kon worden). Dus windows opnieuw er opgezet en de rest van de programma's die zijn  gebruikt. Op zich functioneert de laptop nu prima. Omdat de ssd dus is geformatteerd is alles dus overschreven. Nu lees ik ook dat je de optie “bewaar kopie van emails op server” kan aanvinken. Waarschijnlijk staat die bij mijn laptop wel aan maar waar vind ik die optie.. Als dat zo werkt zou het probleem voor in de toekomst opgelost moeten zijn. Hetzelfde geldt voor de optie “Verwijder emails van server na XXX dagen” Waar vind ik die. 

Nou weer heel wat voer voor jullie om je tanden op stuk te bijten.

 


Ik ken het gebruikte email programma niet, maar waarom nog/toch weer POP gebruiken ?

Het is overigens zeer vreemd dat de email programma’s (blijkbaar) standaard de email na binnenhalen wegdoen van de server bij POP. Ik ben daar zelf ook eens ingestonken jaren terug, “even” een experiment willen doen met een ander email programma en poef, alles weg, nou ja, op de eigen HD nog wel gelukkig. Maar dat ter  zijde.

Na formateren is er soms nog wel iets te redden, maar stop dan nu onmiddellijk met het gebruiken er van  . . . 

Ik zou er zeer sterk van . . als me dit zou gebeuren !

// achterafklets modus aan // voor de meelezers, voor wie er nog eens mee te maken krijgt.

Bij het herinstalleren neem ik een nieuwe HD en leg de oude aan de kant voor je weet maar nooit zoals nu blijkt :/  .


@bueno60 :

Die optie (“Verwijder emails ………… ") zul je alleen vinden bij accounts die met POP werken. Je vindt deze optie bij de instellingen van dat account (van jouw vrouw) waar je ook dingen als POP, IMAP, SMTP, emailadres, gebruikersnaam etc. kunt wijzigen.

IMAP heeft dat niet nodig omdat dan alle emails op de (KPN) server blijven staan.


Hallo @Willy22 en @bueno60 , je kunt de email via IMAP wel verwijderen, komen dan in de prullenbak, die je dan later kunt leeg maken of je kunt het zo instellen dat op het moment van verwijderen de prullenbaak direct leeggemaakt wordt en je dus altijd een lege prullenbak hebt.

Dat laatste kan een nadeel zijn, want, stel dat je een gewiste mail alsnog uit de prullenbak wilt halen, dat lukt dan niet meer.

 


@bueno60 :

@JanD :

Klopt. Bij IMAP moet de gebruiker zelf er voor zorgen dat de oudste emails worden verwijderd. In dat opzicht zou het helpen dat het IMAP protocol een optie “Verwijder emails van server na XXX dagen” zou hebben.


@bueno60 :

@JanD :

Klopt. Bij IMAP moet de gebruiker zelf er voor zorgen dat de oudste emails worden verwijderd. In dat opzicht zou het helpen dat het IMAP protocol een optie “Verwijder emails van server na XXX dagen” zou hebben.

Hallo @Willy22 , bij de mappen binnen de webmail is een tab ‘oude email archiveren’, als je daarop klikt worden alle e-mails, ouder dan 90 dagen, naar de archiefmap verplaatst.

 


Ik heb nog effe gecontroleerd maar de planet account evenals gmail staan op IMAP. Sorry voor de verkeerde info. Als ik het dus begrijp zou deze dus automatisch terug moeten komen na her installering. Vreemd dus dat het bij mij wel goed gaat en bij mijn vrouw niet. En wat dat Calibre betreft, dat is een e-boek programma en daar was in eerste instantie geen fatsoenlijk back-up programma voor te krijgen. Nu zit in de laatste versie wel een  mogelijkheid om dit te doen. Maar dat terzijde. Wat mij nog wel opvalt is als ik de mail op de server bekijk ik niet de contacten te zien krijg. Hoe kan ik die wel te zien krijgen?


Ik heb nog effe gecontroleerd maar de planet account evenals gmail staan op IMAP.

Dat is dan hoe het nu is, je kan niet meer zien hoe het was.

Sorry voor de verkeerde info. Als ik het dus begrijp zou deze dus automatisch terug moeten komen na her installering. Vreemd dus dat het bij mij wel goed gaat en bij mijn vrouw niet.

Als het niet zichtbaar is in webmail dan is het er niet en kan het ook niet terugkomen.

 


En wat dat Calibre betreft, dat is een e-boek programma

https://nl.wikipedia.org/wiki/Calibre

cross-platform open-source

Aha, interessant.

daar was in eerste instantie geen fatsoenlijk back-up programma voor te krijgen.

Als die bestanden op de eigen HD staan dan is het een kwestie van kopiëren of is dat weer te simpel gedacht ?

 

 


Met Calibre werkt dat net effe anders maar dat probleem is inmiddels getackeld. Enige vraag die bij nu nog overblijft is hoe kan ik mijn/mijn vrouw de adresboek gegevens back-uppen. Als ik kijk op de webserver staat deze er niet en ook al ik ga back-uppen via de normale weg ( dus exporteren naar een pst bestand) komt daar ook het adresboek niet naar voren. 


Ik heb me altijd al afgevraagd waarom mailprogramma' s geen simpele universele backup en restore functie hebben. Gewoon met de muis klik klik...


. . .Enige vraag die bij nu nog overblijft is hoe kan ik mijn/mijn vrouw de adresboek gegevens back-uppen.

Maar hoe staat het met de berichten (email) ?

 


@bueno60 :

Hier nog wat informatie die je verder kan helpen:

Adresboek:

In mijn emailprogramma zit een exporteer/importeer functie voor o.a. het adresboek. De gegevens worden dan in het *.CSV formaat geëxporteerd én geïmporteerd.

Backuppen:

Ikzelf hoef slechts een groep van mappen en sub-mappen te kopiëren om een backup te maken. Maar dat ligt bij Office natuurlijk anders. Misschien kan het progrmma MailStore Home je helpen om een backup te maken ?

(Laat even weten of het gelukt is met bovenstaande tips. Ik ben benieuwd.)


Wauw!!!!!!! Eindelijk eens een "simpel” back-up programma  in het Nederlands en in Jip en Janneke taal uitgelegd via Senior Web. Hulde!!! Maar als ik controleer wat er in staat zie ik netjes alle mappen en mails staan ……….………...maar weer geen adressen of contacten. En zoals ja al zegt dit is Office dus waarschijnlijk ligt het daar aan. Maar op zich is dit nou eens een duidelijk programma. Toch nog ergens een oplossing voor de adressen of contacten??????????