Skip to main content
Antwoord

Melding "All relevant MX records point to non-existing hosts" als retourbericht na versturen e-mails

• September 6, 2025
  • 6 reacties
  • 74 keer bekeken

De laatste week zijn twee outlookmails aan bepaalde gmail-ontvangers niet bezorgd.. De mail delivery service zegt o.a.: (...)  This is  a permanent error (..) All relevant MX records point to non-existing hosts (...). 

Bij het verzenden van andere mails is er geen probleem, ook niet bij gmail-adressen. De serverinstellingen op mijn pc zijn in orde. Ik heb u, KPN, er al over gebeld, ik heb Google gebeld - ik krijg geen antwoord en geen oplossing.

In de Digitaalgids van de Consumentenbond van vandaag schrijft iemand over hetzelfde probleem. Antwoord van de Bond: “ (Het retourbericht) geeft aan dat de de gebruikte e-mailserver geen e-mailverificatie gebruikt of die is verkeerd ingesteld.  Je zult contact moeten opnemen met de provider van het gebruikte e-mailadres en vragen om de SPF- en DKIM-instellingen te controleren of te activeren'. 

Opnieuw bellen met de KPN en dit voorlezen helpt niet: uw medewerker weet er geen raad mee. Ik hoop dat u dit bericht serieus wilt nemen en een oplossing wilt zoeken. Hopelijk hebt u iets aan de aanwijzingen van de Consumentenbond. 

Beste antwoord door HeidiV

Hi ​@VMJB 

Je schrijft outlook mails, gaat het om outlook.com e-mailadressen of KPN e-mailadressen verstuurd via het outlook programma?

Vanaf welk e-mailadres krijg je dat non-delivery report?

Waarschijnlijk hebben de betreffende gmail gebruikers een forward ingesteld naar een niet meer bestaand e-mailadres/maildomein en dan krijg jij de mail met foutmelding ook al ligt de fout bij de ontvanger die het automatisch doorsturen heeft ingesteld.

Heb je ook contact opgenomen met de degenen waarnaar het mailen mislukt?

6 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 6, 2025

Beste ​@VMJB kun je de betreffende mail wel gewoon via de KPN webmail versturen?

Outlook en Gmail hebben niets met KPN Mail te maken, vandaar mijn vraag of het via de KPN Webmail wel gewoon lukt?

HeidiV
Topper
  • Antwoord
  • September 6, 2025

Hi ​@VMJB 

Je schrijft outlook mails, gaat het om outlook.com e-mailadressen of KPN e-mailadressen verstuurd via het outlook programma?

Vanaf welk e-mailadres krijg je dat non-delivery report?

Waarschijnlijk hebben de betreffende gmail gebruikers een forward ingesteld naar een niet meer bestaand e-mailadres/maildomein en dan krijg jij de mail met foutmelding ook al ligt de fout bij de ontvanger die het automatisch doorsturen heeft ingesteld.

Heb je ook contact opgenomen met de degenen waarnaar het mailen mislukt?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 6, 2025

Ëen geval is een vanuit mijn  privé KPN-adres met het Microsoft outlookprogramma verstuurde mail , het tweede is een zakelijke mail, verzonden met een speciaal web-programma. Dat laatste zal misschien andere server hebben? Beide dus AAN gmailgebruikers, van hen krijg ik het terug. Het moet iets plotselings van Google zijn: eerder had ik geen probleem. Bij het eerste is het verschijnsel inmiddels vanzelf verdwenen (rara), bij het tweede kan ik het moeilijk checken. 

Misschien moet ik het erbij laten; het ging mij er (ook) om, de KPN op de hoogte te stellen van de aanwijzing van de consumentenbond nadat ze me eerder niet konden helpen. Ik blijf het allemaal onbegrijpelijk vinden, maar wie weet lost het zich vanzelf op. Webmail gebruiken is in elk geval voor mij geen oplossing.

Dank voor uw reacties.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@VMJB, welkom op onze community! Vanuit KPN heb ik hier niet direct een verklaring voor maar ik zie dat JanD en HeidiV al goed meedenken. Ben je in de tussentijd nog iets dichter bij een oplossing gekomen?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 7, 2025

Dank voor uw reacties. Begrijpen doe ik het niet. Het moet toch iets te maken hebben met bij google niet bekende domeinnamen of zo. Waarbij Google (m.i. ten onrechte) de oorzaak bij de afzender legt.

Ik laat het er verder maar bij - misschien tot zich opnieuw zo'n geval voordoet.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • October 7, 2025

Je krijgt deze foutmelding:

This is  a permanent error (..) All relevant MX records point to non-existing hosts (...). 

Dit betekent dat de e-mail niet aan de ontvangende mx-server kan worden afgeleverd, omdat deze niet bestaat 

Bij Google verwachten we dat dit gewoon moet lukken, of het is hot nieuws. Maar ik heb het idee dat de bewuste persoon zijn inkomende mails op zijn @gmail.com emailadres heeft doorgestuurd naar een server die niet meer bestaat.