Skip to main content
Beantwoord

Meldingen dat mail niet kan worden afgeleverd aan de gemeente

• April 2, 2026
  • 8 reacties
  • 120 keer bekeken

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Ik verstuur al jarenlang regelmatig e-mails naar de gemeente waar ik woon. Dat ging tot twee dagen geleden altijd probleemloos.

De laatste twee dagen ontvang ik echter een paar uur nadat ik een e-mail naar de gemeente heb verstuurd een melding van KPN dat de aflevering van de mail vertraagd is. Die melding herhaalt zich een paar uur later. Weer een paar uur later ontvang ik dan een melding dat de mail niet kon worden afgeleverd.

De gemeente maakt gebruik van verschillende domeinnamen (apart voor gemeente, gemeenteraad en ambtenarenorganisatie), en het probleem doet zich bij al die domeinen voor.

In de meldingen van KPN staat onder andere het volgende:

DNS error: Temporary DNS error resolving
hltsamen.nl (TIMEOUT: hltsamen.nl/MX)

HLTsamen is overigens de naam van de ambtenarenorganisatie.

Heeft iemand een idee waarom mijn mails wel aankomen bij KPN, maar niet door KPN bij de gemeente kunnen worden afgeleverd?

Volgens de gemeente is er bij hen geen probleem wat e-mail en hun servers betreft.

Piet.

Beste antwoord door Erik van KPN

We lezen inderdaad mee. En we hebben hier ondertussen ook duidelijkheid over. Het blijkt dat er eerder deze week een DDOS aanval heeft plaatsgevonden op de hosting partij van het gemeentedomein. Waarop zij, ter bescherming, een aantal IP-reeksen geblokkeerd hebben. Waaronder de onze. Inmiddels is dit weer voorbij en zouden wij ook niet meer geblokkeerd moeten zijn. Waardoor jij dus weer gewoon mails moeten kunnen sturen naar hen, ​@Piet van der Vooren. Mocht je toch nog problemen ervaren, dan hoor ik het graag. 

8 reacties

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 2, 2026

@Piet van der Vooren 

Probeer eerst eens om de DNS buffer/cache te legen/te resetten. Die kan beschadigd zijn.

Open de MSDOS prompt en type “ipconfig /flushdns /registerDNS”

Er zijn meer dingen die je met het MSDOS commando “ipconfig” kunt doen. Type daarvoor het MSDOS commando “ipconfig /?".

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

@Piet van der Vooren 

Probeer eerst eens om de DNS buffer/cache te legen/te resetten. Die kan beschadigd zijn.

Open de MSDOS prompt en type “ipconfig /flushdns /registerDNS”

Error: unrecognised or incomplete command line.

Je gaat er vanuit dat het probleem aan mijn kant zit, maar het feit dat mijn mail wel door KPN wordt ontvangen wijst daar toch niet op?

Piet.

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • April 2, 2026

Als je e-mail vanaf een KPN mailadres via smtp.kpnmail.nl verstuurt, en er komen dat soort meldingen terug, dan is het aannemelijk dat de KPN mailserver een probleem constateert. Met “MX” heb je als gebruiker niets van doen, dat is de server waar smtp.kpnmail.nl de mail naar toe moet sturen. 

Zo’n “MX record” is vanuit hier binnen het KPN netwerk bekend, en wijst naar 

“hltsamen-nl.t-v1.mx.microsoft”

Blijkbaar is dit  dus een van de gemeentes die de e-mail aan Microsoft uitbesteedt. De server hltsamen-nl.t-v1.mx.microsoft heeft een reeks IP adressen, en zou dus bereikbaar moeten zijn. 

In theorie zou het dus nu moeten werken. Een stad als alkmaar heeft precies dezelfde constructie.

Ik weet niet wie je bij KPN hiervoor kunt contacteren, behalve de medewerkers die hier meelezen. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • April 3, 2026

Hier zit iets fout:

Als ik een e-mail stuur naar een onbekende gebruikersnaam:

Van een niet-kpn account naar hltsamen.nl:       Gebruiker bestaat niet.

Van een kpn account naar o365 klant alkmaar.nl:   Gebruiker bestaat niet

Van dat kpn account naar o365 klant hltsamen.nl:    ik wacht nog steeds.

Dit lijkt dus een probleem met de KPN mailserver. Het enige fundamentele verschil tussen de MX records van alkmaar en hltsamen is de prioriteit, 0 bij hltsamen, maar dat moet een legale manier zijn om aan te geven dat dit de server is die het eerst gekozen moet worden.  Ik wacht maar af of er iets meer terug komt…. 

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Dank voor de inspanningen, ​@hmmsjan_2!

Wellicht dat een moderator meeleest en er iets mee kan doen?

Piet.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • April 3, 2026

We lezen inderdaad mee. En we hebben hier ondertussen ook duidelijkheid over. Het blijkt dat er eerder deze week een DDOS aanval heeft plaatsgevonden op de hosting partij van het gemeentedomein. Waarop zij, ter bescherming, een aantal IP-reeksen geblokkeerd hebben. Waaronder de onze. Inmiddels is dit weer voorbij en zouden wij ook niet meer geblokkeerd moeten zijn. Waardoor jij dus weer gewoon mails moeten kunnen sturen naar hen, ​@Piet van der Vooren. Mocht je toch nog problemen ervaren, dan hoor ik het graag. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • April 4, 2026

Tsja, zo blijkt maar weer wat je allemaal tegen kunt komen bij IT gerelateerde problemen.

In dit geval was dus met  “geen probleem wat e-mail en hun servers betreft.” niet de volledige informatie verteld.  

Mooi dat het opgelost is 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 4, 2026

De MSDOS commando's om de DNS buffer te legen zijn overigens:

• ipconfig /flushdns en
  • ipcofnfig /registerdns

Men moet dus dit commando 2x intypen.

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Dank je wel, ​@Erik van KPN! Volgens mij werkt alles nu weer goed.

Piet.