Skip to main content

E-mail lijkt een simpele techniek maar achter de schermen gebeurt een hoop om te zorgen dat jouw e-mail veilig bij de bedoelde afzender aankomt, zonder dat anderen mee kunnen kijken. E-mailcertificaten zijn hier een belangrijk onderdeel van. Hiermee bewijst een mailserver zijn identiteit.

In een browser is dit duidelijk te zien, door het slotje in de adresbalk of een groene achtergrond. Dat zie je bijvoorbeeld ook in de adresbalk op deze pagina. Certificaten moeten regelmatig worden vernieuwd. Dat is deze week ook gebeurd, echter zien we dit keer een toename in het aantal meldingen over mailproblemen. Dit probleem doet zich niet voor op de webmail, alleen in e-mailprogramma's en apps.

 

Als je geen instellingen hebt gewijzigd en opeens tegen een van de volgende meldingen aanloopt, lees dan verder:

  • De server reageert niet
  • Er kan niet worden geauthenticeerd of gesynchroniseerd
  • Gebruikersnaam of wachtwoord klopt niet


Je kunt de volgende stappen uitvoeren om dit op te lossen:

  • Zorg dat je e-mailprogramma is bijgewerkt naar de nieuwste versie
  • Stel het e-mailaccount opnieuw in (hierdoor worden de nieuwe certificaten opgehaald)
  • Als het nog niet werkt kun je hier het ‘root certificaat’ downloaden: http://crt.comodoca.com/USERTrustRSACertificationAuthority.crt. Open dit bestand na downloaden en kies voor “certificaat installeren”. Herstart vervolgens je e-mailprogramma.

Update:

Het lijkt een probleem te zijn op de apparaten zelf (hoewel dat niet zo lijkt). Technisch lijkt er geen storing te zijn aan onze kant. Ik zet even een paar dingen op een rij die wellicht kunnen helpen.
 

  • Pas op met verwijderen van POP instellingen op je apparaat, je kunt hierdoor mail kwijt raken. De voorkeur is IMAP. Kijk voor de juiste IMAP instellingen voor jouw apparaat/mailclient op https://www.kpn.com/service/internet/e-mail.htm bij instellen.
  • Mail veilig gesteld? Wijzig POP3.telfort.nl (of eventueel andere servernaam) in pop.kpnmail.nl (hierdoor wordt geforceerd het juiste certificaat gedownload). Kies je voor IMAP: kijk dan op https://www.kpn.com/service/internet/e-mail.htm bij het kopje instellen.
  • Als dat niet helpt kun je het root certificaat op het apparaat laten downloaden en installeren. Dit geldt voor oude apparaten van voor 2011: http://crt.comodoca.com/USERTrustRSACertificationAuthority.crt. (Bij eventuele waarschuwing ervoor kiezen het certificaat te vertrouwen)

Houd dus de instellingen aan die je op kpn.com vindt. Het account opnieuw instellen is dus vaak de oplossing, en weet dat de webmail sowieso werkt.


Outlook 2016/2019/Office365:
Doorloop het stappenplan op deze pagina om de instellingen te controleren: Stel e-mail in op Outlook 2019 & 2016 | KPN

  • Zorg dat er géén vinkje staat bij “Aanmelding via beveiligd wachtwoordverificatie”
  • Kies voor TLS als versleutelingstype (of SSL/TLS, STARTTLS)

GData
We lezen verschillende reacties over het beveiligingspakket GData Internet Security. Zorg dat je bent voorzien van de meest recente update. Als het nog niet werkt kun je controleren of de mail wel binnenkomt als je de e-mailscanner uitschakelt. Omdat dit voor een verminderde beveiliging zorgt is dit niet de beste optie.

 

Ervaar je nog problemen na deze stappen? Laat dan hier een bericht achter. We kunnen je beter helpen als je je profiel invult (in ieder geval adresgegevens, klantnummer en het betreffende e-mailadres in het vakje “Persoonlijke opmerkingen”) en als je laat weten welk e-mailprogramma je gebruikt.

 

Laatste update: 09-10

Ben ook al de hele dag bezig met het herstellen van mijn KPN-mail. Ik gebruik Outlook (als onderdeel van Office365) en kan wel mail versturen, maar niet ontvangen. Ik heb van alles geprobeerd, via de genoemde link bovenaan deze topic het beveiligingscertificaat gedownload en toegepast, accountgegevens aangepast, accounts gewist en opnieuw ingesteld, maar al direct na het aanmelden geeft Outlook aan dat er geen verbinding kan worden gemaakt met de server wegens een onjuiste versleutelingscode. Dan ben ik dus steeds weer terug bij af.

Webmail werkt wel en ook met de Samsung Mail-app op mijn telefoon komt gewoon mail binnen. Het zit dus duidelijk in Outlook maar ik weet niet meer hoe ik het moet oplossen. Ook al uren bezig met de Microsoft helpdesk om het op te lossen, maar zelfs die hebben vooralsnog geen oplossing (...)




Update: Inmiddels heb ik de oplossing voor mijn probleem gevonden: mijn virusscanner (GData Total Security) bleek alle inkomende berichten sinds de beveiligingswijzigingen tegen te houden.

Ik heb in de virusscanner de e-mailcontrole even uitgeschakeld, daarna succesvol mijn mail binnengehaald met Outlook en daarna de virusscanner weer geactiveerd. Nu komen alle berichten weer binnen! Wellicht is dit voor anderen ook de oplossing, kijk even of er een virusscanner actief is. Dat zou zomaar de boosdoener kunnen zijn. Succes!


Ben ook al de hele dag bezig met het herstellen van mijn KPN-mail. Ik gebruik Outlook (als onderdeel van Office365) en kan wel mail versturen, maar niet ontvangen. Ik heb van alles geprobeerd, via de genoemde link bovenaan deze topic het beveiligingscertificaat gedownload en toegepast, accountgegevens aangepast, accounts gewist en opnieuw ingesteld, maar al direct na het aanmelden geeft Outlook aan dat er geen verbinding kan worden gemaakt met de server wegens een onjuiste versleutelingscode. Dan ben ik dus steeds weer terug bij af.

Webmail werkt wel en ook met de Samsung Mail-app op mijn telefoon komt gewoon mail binnen. Het zit dus duidelijk in Outlook maar ik weet niet meer hoe ik het moet oplossen. Ook al uren bezig met de Microsoft helpdesk om het op te lossen, maar zelfs die hebben vooralsnog geen oplossing (...)
Update: Inmiddels heb ik de oplossing voor mijn probleem gevonden: mijn virusscanner (GData Total Security) bleek alle inkomende berichten sinds de beveiligingswijzigingen tegen te houden.

Ik heb in de virusscanner de e-mailcontrole even uitgeschakeld, daarna succesvol mijn mail binnengehaald met Outlook en daarna de virusscanner weer geactiveerd. Nu komen alle berichten weer binnen! Wellicht is dit voor anderen ook de oplossing, kijk even of er een virusscanner actief is. Dat zou zomaar de boosdoener kunnen zijn. Succes!





Ben ook al de hele dag bezig met het herstellen van mijn KPN-mail. Ik gebruik Outlook (als onderdeel van Office365) en kan wel mail versturen, maar niet ontvangen. Ik heb van alles geprobeerd, via de genoemde link bovenaan deze topic het beveiligingscertificaat gedownload en toegepast, accountgegevens aangepast, accounts gewist en opnieuw ingesteld, maar al direct na het aanmelden geeft Outlook aan dat er geen verbinding kan worden gemaakt met de server wegens een onjuiste versleutelingscode. Dan ben ik dus steeds weer terug bij af.

Webmail werkt wel en ook met de Samsung Mail-app op mijn telefoon komt gewoon mail binnen. Het zit dus duidelijk in Outlook maar ik weet niet meer hoe ik het moet oplossen. Ook al uren bezig met de Microsoft helpdesk om het op te lossen, maar zelfs die hebben vooralsnog geen oplossing (...)
Update: Inmiddels heb ik de oplossing voor mijn probleem gevonden: mijn virusscanner (GData Total Security) bleek alle inkomende berichten sinds de beveiligingswijzigingen tegen te houden.

Ik heb in de virusscanner de e-mailcontrole even uitgeschakeld, daarna succesvol mijn mail binnengehaald met Outlook en daarna de virusscanner weer geactiveerd. Nu komen alle berichten weer binnen! Wellicht is dit voor anderen ook de oplossing, kijk even of er een virusscanner actief is. Dat zou zomaar de boosdoener kunnen zijn. Succes!


Ik had hetzelfde probleem. Gdate de e-mailcontrole ook even uitgeschakeld en kan plotseling weer berichten ontvangen! Maar..., schakel ik Gdate weer in dan weer hetzelfde probleem helaas. Bedankt voor jou reactie. Nu weet ik in elk geval waar het aan ligt.






Ben ook al de hele dag bezig met het herstellen van mijn KPN-mail. Ik gebruik Outlook (als onderdeel van Office365) en kan wel mail versturen, maar niet ontvangen. Ik heb van alles geprobeerd, via de genoemde link bovenaan deze topic het beveiligingscertificaat gedownload en toegepast, accountgegevens aangepast, accounts gewist en opnieuw ingesteld, maar al direct na het aanmelden geeft Outlook aan dat er geen verbinding kan worden gemaakt met de server wegens een onjuiste versleutelingscode. Dan ben ik dus steeds weer terug bij af.

Webmail werkt wel en ook met de Samsung Mail-app op mijn telefoon komt gewoon mail binnen. Het zit dus duidelijk in Outlook maar ik weet niet meer hoe ik het moet oplossen. Ook al uren bezig met de Microsoft helpdesk om het op te lossen, maar zelfs die hebben vooralsnog geen oplossing (...)
Update: Inmiddels heb ik de oplossing voor mijn probleem gevonden: mijn virusscanner (GData Total Security) bleek alle inkomende berichten sinds de beveiligingswijzigingen tegen te houden.

Ik heb in de virusscanner de e-mailcontrole even uitgeschakeld, daarna succesvol mijn mail binnengehaald met Outlook en daarna de virusscanner weer geactiveerd. Nu komen alle berichten weer binnen! Wellicht is dit voor anderen ook de oplossing, kijk even of er een virusscanner actief is. Dat zou zomaar de boosdoener kunnen zijn. Succes!
Ik had hetzelfde probleem. Gdate de e-mailcontrole ook even uitgeschakeld en kan plotseling weer berichten ontvangen! Maar..., schakel ik Gdate weer in dan weer hetzelfde probleem helaas. Bedankt voor jou reactie. Nu weet ik in elk geval waar het aan ligt.




Ik heb eerst de virushandtekeningen van GData geüpdated en daarna weer geactiveerd. Nu werkt alles goed. Het probleem lijkt dus inderdaad bij GData te zitten en wellicht ook bij andere virusscanners.
Ok bedank. Ik ga dat ook proberen, wie weet is het probleem dan opgelost!
Ok bedank. Ik ga dat ook proberen, wie weet is het probleem dan opgelost! Probleem na update G data zoals je aangaf niet opgelost helaas. Schakel ik G data e-mail controle uit dan krijg ik dus wel berichten binnen. KPN ondersteund windows live mail niet meer heb ik begrepen.
@Joran Ook pop.kpnmail.nl reageert niet op pings. Onderstaand de gegevens.

Heb ook al imap instellingen geprobeerd, werkt ook niet, dus alles weer terug gezet.


Klopt, de mailservers reageren niet op pings.



Wat er nu allemaal gevraagd wordt door jou is weer tegenstrijdig met wat de KPN medewerker ( Jo...) aan de telefoon zei vanochtend nl. dat de beveiligingscertificaten van MS Outlook niet meer voldoen aan de eisen van KPN en dat het wachten is op een update van MS...


Ik denk dat het intern bij ons niet helemaal duidelijk is uitgelegd, waardoor de helpdesk het ook moeilijk kan vertalen. Outlook heeft geen update nodig, alleen moet het nieuwe certificaat worden toegepast. Dat gaat veelal automatisch maar duidelijk niet altijd. Ik heb voor de zekerheid zelf Outlook (2016) opnieuw ingesteld met een testaccount en dat werkt.



De instellingen lijken prima. Ik zou imap gebruiken maar er zijn ook goede redenen om voor POP3 te kiezen. Ik lees een hoop reacties (waarvoor dank!) dat GData Internet Security een update nodig heeft. Is het mogelijk dat bij jou een virusscanner roet in het eten gooit? Je kunt die even tijdelijk uitschakelen als test. Het kan zijn dat niet Outlook, maar de virusscanner moeite heeft met het nieuwe beveiligingscertificaat.
Zoals gezegd heb ik Gdata mail controle uitgeschakeld dan krijg ik al mijn berichten wél binnen. Ik heb al een bericht gestuurd via Gdata service. Hopelijk met een nieuwe update dat het probleem is opgelost. Bedankt voor jullie reacties. Blij mee!
In Outlook zou je dus het email account moeten verwijderen en opnieuw weer in moeten voeren. Voor IMAP geen probleem, maar voor pop wel. Want dan ben je al je e-mails kwijt.
Bij mij geldt dat ik op een Windows-10 PC zowel met Outlook (2016) als Thunderbird (60.9.0) geen mail kan binnenhalen. Versturen gaat wel.

Uitschakelen van Norton Security heeft geen effect.



Wellicht overbodig te zeggen: in de instellingen is helemaal niets veranderd.



Dus probleem gaat verder dan Outlook en/of security-software....
Zoals gezegd heb ik Gdata mail controle uitgeschakeld dan krijg ik al mijn berichten wél binnen. Ik heb al een bericht gestuurd via Gdata service. Hopelijk met een nieuwe update dat het probleem is opgelost. Bedankt voor jullie reacties. Blij mee!



Grappig..een ander die ook een e-mail account op deze pc heeft kan zijn berichten wél binnenhalen mét ingeschakelde G data e-mail controle. Ook met Windows live mail!
Bij mij geldt dat ik op een Windows-10 PC zowel met Outlook (2016) als Thunderbird (60.9.0) geen mail kan binnenhalen. Versturen gaat wel.

Uitschakelen van Norton Security heeft geen effect.



Wellicht overbodig te zeggen: in de instellingen is helemaal niets veranderd.



Dus probleem gaat verder dan Outlook en/of security-software....


En die instellingen komen volledig overeen met die je hier ziet staan? Heb je de stappen uit het startbericht ook geprobeerd?
Ook hier sinds een dag of drie problemen met Outlook voor Android. Pakt mijn email-alias van Planet niet meer. Zegt controleer e-mailadres en/of wachtwoord. Verwijderen en opnieuw instellen werkt niet. Root e-mailadres doet ie wel zonder problemen. Outlook is up-to-date, Gmail pakt wel mijn email-alias. Op mijn Win10 machine gaat het ook goed onder Mail voor Windows. De webmail doet het overal, er zitten geen virusscanners in de weg of andere frutsels. Het is alleen maar dat Outlook voor Android ineens mijn email-alias niet meer pakt. En alle andere adressen van andere providers wel. Zo. Help.
Bij GData bij Emailcontrole -Meer instelingen - Gecodeerde verbindingen(SSL) de knop Certificaat exporteren gedrukt. Dit certificaat opslaanen openen. Outlook moet dan niet geopend zijn. Vervolgens komen bij mij de mails weer binnen zonder foutmelding. Misschien werkt dit bij andere virusscanners o.ok
Het blijkt dat als ik mijn POP3-account verwijder, en vervang door een IMAP-account, ik mijn mail wel binnenkrijg. Maar ik wil (bewust) een POP3-account. De instellingen die in het startbericht staan, betreffen alleen IMAP.
In het programma Mail krijg ik bij het ophalen van de email de melding dat het de identiteit van de server niet kan controleren. Het certificaat is ondertekend door een onbekende autoriteit. Heeft iemand de oplossing?





*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic


Bij mij geldt dat ik op een Windows-10 PC zowel met Outlook (2016) als Thunderbird (60.9.0) geen mail kan binnenhalen. Versturen gaat wel.

Uitschakelen van Norton Security heeft geen effect.



Wellicht overbodig te zeggen: in de instellingen is helemaal niets veranderd.



Dus probleem gaat verder dan Outlook en/of security-software....
En die instellingen komen volledig overeen met die je hier ziet staan? Heb je de stappen uit het startbericht ook geprobeerd?


Op mijn Windows-10 pc werkt Outlook wél alles goed. Ook met ingeschakelde G data mailcontrole. Dat is dus het probleem niet bij mij.


Hier t zelfde verhaal.Kan al 2 dagen geen mail binnen halen op telefoon.Krijg wachtwoord is veranderd.Maar er is niks veranderd.KPN gebeld

kunnen mij niet helpen grrrr
En het verwijderen en opnieuw aanmaken van het account in Outlook lost het probleem niet op?


Alles al geprobeerd werkt nog steeds niet.
@Sandra64 @Marleen 1972 @Pkooy @Sjaantjes @Patje209: Ik heb jullie topics samengevoegd met dit centrale topic, omdat ik vermoed dat jullie last hebben van de wijziging die ik in het startbericht heb uitgelegd. Kunnen jullie de stappen bovenaan volgen? Ik hoor graag of het daarmee is opgelost.

Bij mij werkt t niet .pfffft




Bij mij geldt dat ik op een Windows-10 PC zowel met Outlook (2016) als Thunderbird (60.9.0) geen mail kan binnenhalen. Versturen gaat wel.

Uitschakelen van Norton Security heeft geen effect.



Wellicht overbodig te zeggen: in de instellingen is helemaal niets veranderd.



Dus probleem gaat verder dan Outlook en/of security-software....
En die instellingen komen volledig overeen met die je hier ziet staan? Heb je de stappen uit het startbericht ook geprobeerd?
Op mijn Windows-10 pc werkt Outlook wél alles goed. Ook met ingeschakelde G data mailcontrole. Dat is dus het probleem niet bij mij.


Ik ben niet echt bekend met G data, maar als je daar bij mailcontrole - meer instellingen kijkt, kan je de optie SSL uitvinken als het goed is. Dan staat het wel aan, maar moet je ook kunnen mailen. Dit is in ieder geval wat ik heb begrepen.



Ook hier sinds een dag of drie problemen met Outlook voor Android. Pakt mijn email-alias van Planet niet meer. Zegt controleer e-mailadres en/of wachtwoord. Verwijderen en opnieuw instellen werkt niet. Root e-mailadres doet ie wel zonder problemen. Outlook is up-to-date, Gmail pakt wel mijn email-alias. Op mijn Win10 machine gaat het ook goed onder Mail voor Windows. De webmail doet het overal, er zitten geen virusscanners in de weg of andere frutsels. Het is alleen maar dat Outlook voor Android ineens mijn email-alias niet meer pakt. En alle andere adressen van andere providers wel. Zo. Help.

Heb je het account via IMAP op POP ingesteld? Zou je het eens via IMAP willen proberen?



Het blijkt dat als ik mijn POP3-account verwijder, en vervang door een IMAP-account, ik mijn mail wel binnenkrijg. Maar ik wil (bewust) een POP3-account. De instellingen die in het startbericht staan, betreffen alleen IMAP.

Er is ook geen update beschikbaar toevallig?



In het programma Mail krijg ik bij het ophalen van de email de melding dat het de identiteit van de server niet kan controleren. Het certificaat is ondertekend door een onbekende autoriteit. Heeft iemand de oplossing?





*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic


@Graafwerk: ik heb jouw topic even samengevoegd. Heb je het account al een keertje helemaal opnieuw toegevoegd? Let wel op dat je niet zomaar een account verwijdert aangezien je jouw mail niet kwijt wil raken. Maak altijd een back-up indien nodig.
Ja, ik heb inderdaad het account opnieuw ingevoerd. Helaas zonder resultaat. Kan ik onderstaand certificaat vertrouwen?






Ook hier sinds een dag of drie problemen met Outlook voor Android. Pakt mijn email-alias van Planet niet meer. Zegt controleer e-mailadres en/of wachtwoord. Verwijderen en opnieuw instellen werkt niet. Root e-mailadres doet ie wel zonder problemen. Outlook is up-to-date, Gmail pakt wel mijn email-alias. Op mijn Win10 machine gaat het ook goed onder Mail voor Windows. De webmail doet het overal, er zitten geen virusscanners in de weg of andere frutsels. Het is alleen maar dat Outlook voor Android ineens mijn email-alias niet meer pakt. En alle andere adressen van andere providers wel. Zo. Help.Heb je het account via IMAP op POP ingesteld? Zou je het eens via IMAP willen proberen?






Mijn account was en is via IMAP ingesteld.






Ook hier sinds een dag of drie problemen met Outlook voor Android. Pakt mijn email-alias van Planet niet meer. Zegt controleer e-mailadres en/of wachtwoord. Verwijderen en opnieuw instellen werkt niet. Root e-mailadres doet ie wel zonder problemen. Outlook is up-to-date, Gmail pakt wel mijn email-alias. Op mijn Win10 machine gaat het ook goed onder Mail voor Windows. De webmail doet het overal, er zitten geen virusscanners in de weg of andere frutsels. Het is alleen maar dat Outlook voor Android ineens mijn email-alias niet meer pakt. En alle andere adressen van andere providers wel. Zo. Help.Heb je het account via IMAP op POP ingesteld? Zou je het eens via IMAP willen proberen?


Mijn account was en is via IMAP ingesteld.




Lijkt me exact hetzelfde als mijn issue. Jammer dat de moderator issues op PC en telefoon samenvoegt, dat zijn andere apparaten met andere apps en andere oplossingen.

@moderator, kan het weer worden losgekoppeld?
Klanten die gebruik maken van email via anders dan KPN webmail krijgen foutmeldingen. Dit gebeurd op PC en telefoons. Het probleem zit niet in het e-mailprogramma of app. Er moet een nieuwe certificaat worden toegepast. Dat is de reden waarom we dit samenvoegen in één centraal topic. In het eerste bericht van dit topic kan je lezen hoe je dit probleem kan oplossen. Dit probleem is nog in onderzoek en oplospartij is aangestuurd. Ik hoop dat er morgen meer duidelijkheid komt.
Het probleem zit niet in het e-mailprogramma of app. Er moet een nieuwe certificaat worden toegepast. Dat is de reden waarom we dit samenvoegen in één centraal topic. In het eerste bericht van dit topic kan je lezen hoe je dit probleem kan oplossen. Dit probleem is nog in onderzoek en oplospartij is aangestuurd. Ik hoop dat er morgen meer duidelijkheid komt.

Ik heb op mijn Android apparaten mijn @planet.nl account verwijderd uit de Outlook mail cliënt omdat ook ik problemen had. Vervolgens heb ik het account weer toegevoegd en daarmee waren de problemen verholpen. Ook op Windows 10 met Office 365 Outlook was het geen enkel probleem om mijn @planet.nl toe te voegen. Ik heb dus geen enkel certificaat aangeraakt en alles werkt prima.

Ik gebruik overigens alleen IMAP accounts.