Skip to main content

“De RaIboIbank <mobiele-app-alert@adplomp.nl>” is een van de mailtjes die niet door het spam filter worden weggefilterd. Het zelfde geldt voor “Knalb Persoonlijk <knab-mailbox@kaha.nl>”dat ook niet wordt herkend maar al meerdere keren is verstuurd. Maar BNNVara en Veronica Magazine worden nog steeds als spam verwerkt. Wie snapt het nog?

Kijk voor hulp van jouw probleem : 

https://forum.kpn.com/e-mail-10/hoe-vaak-moet-ik-en-wie-nog-meer-aangeven-dat-een-mailverzender-geen-spam-verstuurt-en-dus-de-spamfilter-dat-accepteert-486136

Hierin ook nog wat info: 

https://forum.kpn.com/e-mail-10/bol-com-als-spam-487060#post886639

 


Hi @AndreWrdn, de 2 topics waar @Noordzee naar verwijst geven goed weer hoe spam en spamfilters werken.

Blijf vooral alles dat je tegenkomt aanmerken als terechte spam of onterechte spam, dat is de enige manier waarop we samen spam tegen kunnen gaan! Je leest hier meer over op deze pagina


We hebben niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat je vraag is beantwoord. Anders weet je ons te vinden!


Nee de vraag is niet beantwoord. Waarom wordt een mailtje dat duidelijk phising is (van De RaIboIbank <mobiele-app-alert@adplomp.nl> als voorbeeld) nog steeds gewoon doorgestuurd? O ja, de zelfde inhoud staat hier De RaIboIbank <alert-mobiele-app@hetnet.nl>. En dit komt ook al vaker in diverse varianten: ⲕⲣⲛ_ⲕlanⲧenserviⲥe <k.koeleman@goedkoop-treinkaartje.nl>. Maar niet herkend als spam!

En de twee verschillende links helpen helemaal niet. Heb daarvoor al eerder aangegeven dat de Outlook en Webmail folderstructuur om onverklaarbare redenen niet op elkaar lijken. 

Wanneer krijgen we eens een volledige simpele totaalbeschrijving hoe om te gaan met spam (en dat in relatie met de folderstuctuur in de gebruikelijke apps)?


Als je een mailtje vanuit de inbox naar de spamfolder verplaatst in dan wordt deze automatisch ter beoordeling voorgelegd aan de spamfilter om te beoordelen of het bericht wellicht spam is.

Als je een mailtje vanuit de spamfolder naar de inbox verplaatst in dan wordt deze automatisch ter beoordeling voorgelegd aan de spamfilter om te beoordelen of het bericht ten onrecht als spam aangemerkt is.

Dit werkt alleen als de mailcliënt op basis van imap met de mailserver communiceert.

Als de mailcliënt op basis van pop3 communiceert dsn zal je via webmail berichten moeten aanmerken als spam of juist als geen spam met de bijbehorende knoppen.

 

Ik heb ondertussen al tijden geen spam meer ontvangen terwijl ook ik die ⲕⲣⲛ_ⲕlanⲧenserviⲥe herken van een paar weken terug.

 


Naar welke spamfolder moet ik verplaatsen? De folder Ongewenste e-mail in mijn Postvak In (zowel in Imap client Office 2019) of naar de folder Spam (die ik alleen in Webmail zie)?Mijn mailclient is als IMAP ingesteld. Denk dat ik maar weer overga tot het als bijlage versturen vanuit Outlook naar Abuse@kpnmail.nl


Naar welke spamfolder moet ik verplaatsen? De folder Ongewenste e-mail in mijn Postvak In (zowel in Imap client Office 2019) of naar de folder Spam (die ik alleen in Webmail zie)?

Naar de folder Spam.

Heb je die in webmail wel aangevinkt als te abonneren folder voor IMAP?

Alleen dan zou die ook tussen de mappen in Outlook moeten staan.

 

Denk dat ik maar weer overga tot het als bijlage versturen vanuit Outlook naar Abuse@kpnmail.nl

Dat heeft geen zin meer want die mailbox is niet bedoeld voor het melden van spam.


Komisch, bij mij zien de folders er anders uit:

Wie vertelt mij nu wat ik moet doen?

En abonneren op IMAP mappen? In welke KPN gebruiksaanwijzing staat dat ik dat moet doen (en hoe?)?

 


Om je hier een goede uitleg over te kunnen geven, heb ik navraag gedaan bij de beheerders van de webmail, daar hebben ze het volgende aangegeven:

Outlook heeft eigen systeem folders. Wat de klant kan doen is in webmail daar de systeem folder “spam” ‘onder water’ koppelen aan de folder “Ongewenste e-mail”. Na uitloggen en inloggen blijft die in webmail spam heten, maar ‘onder water’ is dit de Outlook folder “Ongewenste e-mail” geworden.

Dit doe je via ‘Instellingen’ > ‘Accounts’ > ‘E-mail Bewerken’. Onder ‘Standaard mappen’  kun je dan met de ‘Selecteer’ knop een eigen map kiezen.

Het kan zijn dat die map onder Postvak IN hangt, door op het driehoekje te klikken wordt deze zichtbaar:

Hierna wordt zowel in Outlook als in webmail dezelfde folder gebruikt voor Spam

 


Ik heb niets meer van je gehoord @AndreWrdn, ben je inmiddels eens stapje verder gekomen?


Heb de tips opgevolgd, en ben een stap verder gekomen. Dat wil zeggen nog verder van huis. Heb intussen 3 spam folders. Eentje in Outlook van Office, eentje in de standaard set binnen webmail, en eentje in de webmail “Mijn documenten”folder. In die laatste worden door KPN “herkende”spam mail weggeschreven, die mail moet ik binnen webmail verplaatsen, want anders kan ik het handje “geen spam” niet gebruiken. Dat kan alleen binnen de webmail spam folder.

Dus ik ben een stapje verder van huis gekomen. Wanneer levert KPN eens een volledige beschrijving “hoe gaan we om met mail” zodat alles eens goed ingesteld kan worden? Ik stel me beschikbaar als tester! Mijn gegevens moeten verhuisd dus ik heb een mail adres beschikbaar zonder historie.


Ik heb geen reactie van KPN gekregen, moeten we het dus blijven doen met de tegenstrijdige adviezen in dit forum?


Hallo @AndreWrdn , als je de webmail van KPN opent is er ook een zeer uitgebreide help-functie over e.e.a., als je dat uit zou printen zou je dat een pak papier van 500 vel kosten, dubbelzijdig bedrukt.

Alleen jammer dat KPN geen PDF-versie van de handleiding heeft, misschien dkn @Maja_  (of een andere moderator) daar iets meer over kan 'zeggen’.:thinking:

 


Ik ondersteun ouderen bij het werken met computers (bijvoorbeeld de cursus Klik en Tik). De ervaring leert dan ook dat er DRINGEND behoefte is aan een korte, duidelijke maar complete handleiding die door computer analfabeten te begrijpen is. Aanmelden, gebruiken in Office (in alle varianten, dus ook de Android versie), en wat is spam en hoe ga ik daarmee om. 

Het vervelende van deze discussie op dit forum is dat de meeste ouderen dit forum niet kennen, en dat je ook van hun niet mag verwachten dat ze in deze elkaar tegensprekende verhalen snappen hoe er mee om te gaan!

Blijft dus de vraag: gebruiksaanwijzing (hoe vaak moet ik die vraag nog herhalen?)


Blijft dus de vraag: gebruiksaanwijzing (hoe vaak moet ik die vraag nog herhalen?)

En het antwoord is: Anders dan die online handleiding is er niet.


Blijft dus de vraag: gebruiksaanwijzing (hoe vaak moet ik die vraag nog herhalen?)

Vooral omdat de handleiding en de antwoorden hier op het forum elkaar vaak tegenspreken!


Vroeger kreeg je bij iedere softwarepakket dikke boeken die leken op een kleine Winkler Prins (ja ja @AndreWrdn , ik val ook onder de ouderen) en bij de eerste mobiele telefoons kreeg je ook nog dikke handleidingen met alle mogelijke codes zoals bijvoorbeeld *#06# (ra ra welke is dit)

Degene die het raadt krijgt een LIKE:relaxed:


Die dikke handleidingen waren in ieder geval gecontroleerd op tegenstrijdige uitspraken. Maar een handleiding van enkele pagina's is met de huidige web pagina editors toch wel te maken?


Hi @AndreWrdn, ik heb navraag gedaan bij de ontwikkelaars van de webmail en heb nu een reactie terug ontvangen. 
Het enige wat we je kunnen bieden (voor de webmail) is een zip bestand met alle html files zodat je alles lokaal op kunt slaan. Dat zijn zowel huidige als toekomstige functies, alleen wel van het standaard product van onze leverancier, niet van de KPN versie. Dit kan tot gevolg hebben dat zaken anders genoemd worden. Er staan ook functies in beschreven die we nooit zullen krijgen zoals bijvoorbeeld Groupware, bewerken van primaire accounts, de Guard en Portaal componenten, dus dat is goed om te weten. 
Er kunnen dus geen rechten worden ontleent aan de juistheid en volledigheid van deze help bestanden, maar wellicht vindt je dit handiger? Zou je hier gebruik van willen maken? 


Stuur maar, ik kijk wel of ik hier verder mee kom!

Dank