Skip to main content

Dit is weer een boeiende discussie die zo te zien al lang sleept. Ik zit vooral met de situatie voor en na het technisch overgaan van xs4all naar kpn. Ervoor werkte alles prima, kwamen mijn contacten, nieuwsbrieven en andere abo’s gewoon in de inbox. Erna komt al bijna een kwart hiervan gewoon direct in de spambox, met geen enkele mogelijkheid meer om dit zelf te corrigeren. (aanklikken dat het geen spam is, is futiel). Er zitten afzenders tussen die hun DKIM niet helemaal correct hebben, dat kan. Die kon ik bij xs4all op de whitelist zetten al was dat niet nodig. Ik heb nu nul controle meer over de false-positives. Ondertussen komt daadwerkelijke spam ineens mijn inbox binnen, wat voorheen zelden gebeurde. Het gebrek aan de whitelist is echt onhandig.

 

Hoe kan ik meer controle krijgen over wat wel/geen spam is?

 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je aangemaakt

 

Dit is inderdaad niet te doen meer. Sinds de omzetting van xs4all naar kpn is zo’n beetje ¼ van mijn mail als spam gemarkeerd. Voorheen kwam die mail prima door, of kon ik adressen nog op een whitelist zetten. Grote publicaties, bekende mailinglists en merken, maar ook contacten in mijn adresboek komen gewoon in de spambak terecht en er is geen enkele mogelijkheid om daar wat aan te doen. Tevens komt er überhaupt veel meer spam in de inbox terecht dan voorheen.

Het markeren/niet markeren als spam lijkt ook totaal zinloos.

Kunnen jullie niet gewoon de whitelist functie weer aan laten zetten? Of meer controle over het spamfilter geven?


Ik heb dit probleem nu ook ontdekt. Bij xs4all werkte de spamfilter perfect en nu komen veel gewenste mails in de spambox. Omdat de filter van xs4all zo goed werkte, was het niet nodig elke dag of zelfs elke week in de spambox te kijken, nu moet dat elke keer als je je mail checkt. Vreemd genoeg, wat vroeger als spam in de xs4all spambox belandde (nep bankmails, medische aanbiedingen, enz.) zie ik helemaal niet meer. Nu komt er alleen mail in de spambox die allemaal gewenst is en die normaal gewoon in mijn inbox binnenkwam; of na één keer in de spambox en aangemerkt als geen spam, weer keurig in de inbox. Het is ERG vervelend dat dit gebeurt, kennelijk omdat het voor KPN onmogelijk is een spamfilter op individuele klanten te laten reageren en alleen een generieke spamfilter heeft die gebaseerd is op wat ALLE klanten doen.

Ik stel voor dat KPN:

  1. een andere, intelligentere spamfilter implementeert die wel leert van de klant wat wel en niet gewenst is. Voor advies kun je gewoon bij de xs4all technici aankloppen en kijken hoe zij het WEL voor mekaar kregen.
  2. ophoudt klanten die dit probleem aankaarten te vertellen dat de KPN spamfilter wel goed werkt en bepaalde mails 'gelukkig’ als spam ziet, terwijl de xs4all klant anders gewend is en vertelt dat hij/zij de mails als GEWENST heeft aangemerkt. I.p.v. de xs4all, nu KPN klant niet serieus nemen, zou KPN kunnen uitleggen dat ondanks het beloven dat het overnemen van xs4all door KPN GEEN verandering in de goede (xs4all) service zou betekenen, KPN moet haar excuses aanbieden dat dit helaas niet helemaal gelukt is.
  3. als KPN geen betere spamfilter kan vinden, een functie introduceren waarbij de klant de huidige KPN spamfilter kan tenminste uitzetten.

 

 

 


Beste @Michelbinkhorst en @denpayne, goed dat jullie je feedback op ons forum plaatsen! Weet dat, hoewel het spamfilter momenteel werkt, zoals ‘ie werkt, we jullie signalen wel degelijk intern bij de betreffende collega's neerleggen. Dat gezegd hebbende: voor specifieke klachten over bepaalde mailing mogen jullie altijd contact opnemen met de collega's van ons Abuse team via abuse@kpn.com. Voeg de betreffende mails als bijlage toe en ze helpen jullie daar waar kan.


Ook de afdeling abuse heeft hier geen bevredigend antwoord op. Je kunt op het niet-spam knopje blijven klikken (het enige advies), maar als onvoldoende mensen dat doen dan lost dit niks op. Na maanden op dat knopje gedrukt te hebben zie ik namelijk nul verbetering.

Na wat verder rondgekeken te hebben op het forum zie ik dat deze discussie al jaren loopt, en moet ik daar mijn conclusies maar uit trekken.


Kijk alleen al eens naar mijn vraag.

Veiligheid van anderen staat blijkbaar niet voorop, dit was bij xs wel veel beter geregeld.

Benno

 


@Marcia_ Ik heb een soortgelijk probleem, alleen bij mij worden de mails ondanks dat ik die markeer als geen spam weer in de spam map teruggeplaatst op de webmail en sinds zeker 1,5 maand worden heel veel mails zomaar als spam gemarkeerd dus ik hoop dat jullie dit op kunnen lossen.


@Fokko R 

Verminderen van de hoeveelheid ontvangen spam:

Hierdoor gaat - raar maar waar - het spafilter ook beter werken.

Bij belangrijke emails die - ten onrechte - in de spammap worden gedumpt kun je een bericht sturen naar abuse@kpn.com en vragen om de "reputatie” van die afzender te "resetten". Leg de situatie uit en stuur de emails die ten onrechte in de spammap worden gedumpt mee als bijlage.