Skip to main content
Beantwoord

Nieuwe imap.xs4all.nl certificaat wordt niet vertrouwd, kan Apple Mail niet meer gebruiken nu

• September 16, 2025
  • 61 reacties
  • 1214 keer bekeken

Toon eerste bericht

61 reacties

• Deelnemer
  • September 17, 2025

Ja Jan, ik krijg wel mail binnen, maar kan niets versturen.

Ik heb steeds gewerkt met SSL met poort 587.

Heb geprobeerd de poort te veranderen in 465, maar dan blijft bovenin zo’n schijfje maar draaien en draaien zonder dat er iets gebeurt. Ik kan datĀ ook niet meer uitzetten/afsluiten. Ik kan er alleen uitkomen door de IPad opnieuw op te starten.

Ik kan de SSL niet veranderen in Starttls. Zie mijn instellingen hieronder.

Ā 

• Deelnemer
  • September 17, 2025

En ja Jan, ik krijg wel mail binnen.

• Auteur
  • Topper
  • September 17, 2025

Ik krijg de indruk uit sommige Apple help pagina’s dat Apple Mail StartTLS gebruikt als je SSL uitzet. Probeer het eens.

HeidiV
Topper
  • September 17, 2025

​ 

…

En al zeker niet als de certificatenboer aangeeft dat je het root certificate moet meesturen bijĀ imap servers.

...

Ā 

Dat staat helemaal niet op de pagina van sslcertificaten, je moet het installeren op de server, dat wil niet zeggen dat je het root certificaat meestuurt als een mail client een verbinding opent, dat doet geen enkele mailserver (kan niet eens) want dan zou je de certificaten net zo goed kunnen afschaffen, je zou namelijk een vals rootĀ certificaat mee kunnen sturen.

Ā 

Aha, in de installatie van het certificaat van smtp.xs4all.nl zit dezelfde foutĀ 

Er zit helemaal geen fout in het certificaat.

Zelfs een oude Windows 7 PC (VM) herkent het root en het tussenliggende certificaat.

Die 2 certificaten zijn uit 2021, Apple had ze dus allang kunnen toevoegen.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 17, 2025

​@Jan EhrhardtĀ Serverpoort 587 met authenticatie wachtwoord.Ā 

• Auteur
  • Topper
  • September 17, 2025

​@Jan EhrhardtĀ Serverpoort 587 met authenticatie wachtwoord.Ā 

Zonder ā€˜Gebruik SSL’, neem ik aan?Ā ZieĀ LĆØne Cā€˜s screenshot.

Ā 

• Auteur
  • Topper
  • September 17, 2025

​@HeidiVĀ Lijkt er op dat je gelijk hebt dat Apple blaam treft. Sectigo heeft mooie woorden over cross signing en backwards compatibility, maar de pagina’s waarop dat staat zijnĀ ook not trusted op mijn iPad Air 2 (Safari en Chrome):

https://www.sectigo.com/knowledge-base/detail/Sectigo-Root-Certificates/kA03l000000c4KV
Sectigo krijgt het dus voir zijn eigen pagina’s ook niet voor elkaar.

• Deelnemer
  • September 17, 2025

Beste Jan,

Hoe kan ik SSL uitzetten en veranderen in Starttsl?Ā 

Graag stap voor stap uitleg.

Alvast bedankt.

• Auteur
  • Topper
  • September 17, 2025

Beste Jan,

Hoe kan ik SSL uitzetten en veranderen in Starttsl?Ā 

Graag stap voor stap uitleg.

Alvast bedankt.

Dat groene schuifje rechts van Gebruik SSL naar links schuiven. En dan op Gereed klikken. Kan zijn dat je je wachtwoord opnieuw moet invullen.

Edit: ik krijg het overigens niet voor elkaar. Misschien kan ​@driemasterĀ meer vertellen over zijn instellingen.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 18, 2025

Bij mail instellingen ga je naar het tabje ā€˜server uitgaande post’ , daar moet staan smtp.xs4all.nl, klik je aan om naar de instellingen te gaan bij hoofdserver staat gebruik SSL aan, authenticatie wachtwoord en serverpoort 587. Dan zou het moeten werken, echter… ik zie nu dat de instellingen nog op xs4all staan ipv KPN, zie workaround, krijg ik de melding ā€˜serverindentiteit’ kan niet worden geverifieerd’, nietvertrouwde certificaat. Niet geldig vóór 15-09-2025 02:00:00 Verloopt 17.10.2026 01:59:59

Met workaround werkt het wel, zonder niet
Ā 

Ā 

• Auteur
  • Topper
  • September 18, 2025

​@LĆØne CĀ ProbeerĀ smtp.kpnmail.nl (uitgaand) met de gegevens met [gebruikersnaam@kpnmail.nl]. Dat is de workaround van ​@driemasterĀ Zou moeten werken tot voorjaar 2026.

Eindtijd van het certificaat van smtp.kpnmail.nl isĀ Mar 3 23:59:59 2026 GMT. Dat certificaat zullen ze wel eind januariĀ 2026 gaan vervangen.

• Deelnemer
  • September 18, 2025

Beste Jan,

Toen ik gisteravond laat SSL uitzette, moest ik mijn wachtwoord invullen en kreeg ik ineens de melding dat mijn wachtwoord onjuist was. Weet zeker dat ik het juiste had ingevuld.Ā Mijn broek zakte af en ik had het helemaal gehad. Morgen komt een nieuwe dag.

NuĀ dacht ik daarnet ineens, kijken wat onsĀ andere gezamenlijke mailadres (hoofdmailadres) op mijn IPadĀ doet als ik iets verstuur? En jawel zeg, daar kan ik wel iets versturen. Ik dacht toen dan is erĀ dus ergens bij KPN iets fout gegaan met de overgang van XS4ALL naar hun, dat mijn wachtwoord ineens onjuist is. Edoch, dachtĀ toch nog maar eens mijn mailadres proberen en…… alles werkt gewoon weer met de oude instellingen. Ik kan gelukkig weer mail versturen. Blijkbaar zijn ze bij KPN wakker geworden en hebben iets gedaan met het certificaat.

Wilde je dit toch even laten weten.

Heel hartelijk bedankt voor alle ondersteuning.

Warme groet, LĆØne

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 19, 2025

Sommigen hadden het al geconstateerd en bij deze wil ik het ook nog even bevestigen: Het oude certificaat voor imap.xs4all.nlĀ is teruggezet waarmee het nu tijdelijkĀ opgelost is. We zijn al bezig om nieuwe certificaten ergens anders te bestellen zodat het definitief opgelost kan worden.Ā 

En top dat je ook weer mails kunt versturen nu ​@LĆØne C! Ervaart er nog iemand anders problemen of is het ook bij jullie opgelost?Ā 

• Auteur
  • Topper
  • September 19, 2025

​@Arjan van KPNĀ smtp.xs4all.nl heeft een Sectigo DV (Domain Validated) cerificaat. Daar hebben die oude Apple devices geen problemen mee. Wel hebben ze moeite met een Sectigo OV (Organization Validated) cerificaat, bv op https://www.sectigo.comĀ zelf. Hadden jullie eerst een OV certificaat geprobeerd op imap.xs4all.nl?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • September 19, 2025

Poeh, dat gaat wel even de diepte in. Dan moet ik even kijken of ik die informatie boven tafel kan krijgenĀ en kan delen.Ā 

• Auteur
  • Topper
  • September 19, 2025

Poeh, dat gaat wel even de diepte in. Dan moet ik even kijken of ik die informatie boven tafel kan krijgenĀ en kan delen.Ā 

Ik heb zelf websites draaien met een Sectigo DV certificaat (vernieuwd op 10 juli) en weet zeker dat de Apple iPad Air 2 waarop ik dit nu tik daar geen enkel probleem mee heeft.

• Deelnemer
  • September 27, 2025

Ik zie dat dit topic 7 dagen geen reacties meer heeft gehad, maar ik kreeg vanochtend op mijn Iphone 7 de melding dat de imap.xs4all.nl certificaat niet wordt vertrouwd.Ā 

Betekend dit dat er onlangs iets is gewijzigd?Ā 

Wat kan ik doen om die melding op te lossen?

Ā 

Extra info: mijn mail deed het gewoon prima voor vanochtend, ik kon zowel mail ontvangen en mail versturen. Mijn IOS is nog wel versie 15.8.4 dus ik ga even kijken of een update naar 15.8.5 helpt.Ā 

Ā 

Extra 2: Helaas, update naar 15.8.5 heeft niet geholpen. alleen nu krijg ik de fout dat de identiteit ā€˜smtp.xs4all.nl’ niet kan worden geverifieerd. Ook de imap.xs4all.nl melding krijg ik. Echter ik ontvang wel mail…. pffff, wat is dit voor gedoe opeens.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • September 27, 2025

Hoi ​@m.maatjensĀ ik heb even gezocht en ik zie op andere kanalen niet direct andere signalen dat het weer misgaat. ​@Jan EhrhardtĀ werken bij jou de servers nog of krijg je ook weer een melding dat het certificaat verlopen is?

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 27, 2025

FYI: Geen issues meer aan mijn kant.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • September 27, 2025

Dank je ​@driemaster. Hoe staat het nu bij jou ervoor ​@m.maatjens?

• Deelnemer
  • September 27, 2025

Helaas, nog steeds de meldingen Serveridentiteit niet gecontroleerd. De identiteid van ā€˜imap.xs4all.nl’ kan niet worden geverifieerd.Ā  enĀ Serveridentiteit niet gecontroleerd. De identiteid van ā€˜smtp.xs4all.nl’ kan niet worden geverifieerd.Ā 

Ā 

Ik krijg wel inkomende mail binnen, maar een uitgaande testmail wordt niet verstuurd.

Ā 

Mijn instellingen staan gewoon zoals vermeld op de instellingen pagina's.

Ā 

Inkomend:

Ā 

Hostnaam: imap.xs4all.nl

Gebruikersnaam: <mijnusernaam>Ā 

Wachtwoord: <mijnww>

Gebruik SSL staat aan

Authenticatie Wachtwoord

Voorvoegsel IMAP-pad /

Serverpoort 993

Ā 

Uitgaand:

Hostname: smtp.xs4all.nl

Gebruikersnaam: <mijnusernaam>

Wachtwoord: <mijnww<

Gebruik SSL: aan

Authenticatie: Wachtwoord

Serverpoort 587

• Auteur
  • Topper
  • September 27, 2025

Hoi ​@m.maatjensĀ ik heb even gezocht en ik zie op andere kanalen niet direct andere signalen dat het weer misgaat. ​@Jan EhrhardtĀ werken bij jou de servers nog of krijg je ook weer een melding dat het certificaat verlopen is?

Ik had mijn oude iPhone niet bij me, maar mijn iPad Air 2 met iOS 15.8.5 wel. Daar had ik een XS4All account nog niet ingericht. Maar imap.xs4all.nl (993, SSL)Ā en smtp.xs4all.nl (587, SSL) werken vlekkeloos.
​@m.maatjensĀ je moet mijnusernaam@xs4all.nlĀ gebruiken. En sluit Apple Mail eens geheel af. Dubbel klik op de home knop en alle ikoontjes weg swipen. Daarna Apple Mail opnieuw openen.

• Deelnemer
  • September 27, 2025

Ik had mijn oude iPhone niet bij me, maar mijn iPad Air 2 met iOS 15.8.5 wel. Daar had ik een XS4All account nog niet ingericht. Maar imap.xs4all.nl (993, SSL)Ā en smtp.xs4all.nl (587, SSL) werken vlekkeloos.
​@m.maatjensĀ je moet accountnaam@xs4all.nlĀ gebruiken. En sluit Apple Mail eens geheel af. Dubbel klik op de home knop en alle ikoontjes weg swipen. Daarna Apple Mail opnieuw openen.

Ā 

Bedankt voor je antwoord. Wat jij zegt wijkt wel af van de instellingen zoals aangegeven door de helpdeskpagina, daar staat dat ik alleen mijn accountnaam zonder @xs4all.nl moet opgeven.Ā 

Voor de duidelijkheid: Ik sluit altijd mijn apps af voordat ik wijzigingen maak en open de mail app daarna weer opnieuw.Ā 

Ā 

Maar goed, ik heb het wel even geprobeerd.

Bij de inkomende instellingen pikt ie ook mijn email adres.

Dat werkt, ik krijg nog steeds email binnen. Echter krijg ik nog steeds de melding dat de serveridentiteit niet gecontroleerd kan worden voor de ā€˜imap.xs4all.nl’.Ā 

Ā 

Echter bij de uitgaande (smtp) pikt ie het e-mailadres niet. IkĀ krijg de foutmelding dat de instellingen niet kloppen voor smtp. Alleen het hoofdaccount als gebruikers naam zonder @xs4all.nl werkt, dat wil zeggen ik krijg geen foutmelding en het instellingen programma slaat de instellingen op. Maar versturen van mail lukt niet.

Ā 

PS:. Overigens valt mij wel op dat bij de instellingen van de helpdeskpagina voor mijn iphone + xs4allĀ  port 465 word vermeld echter als ik die invul dan blijft de instelling programma ā€œhangenā€ op controleren. Ik heb dit maar even apart gemeld.

• Deelnemer
  • September 27, 2025

Bizar. Nu werkt alles weer wel, versturen lukt ontvangen lukt.Ā 

Ā 

Het is denk ik teveel gevraagd, maar het zou fijn zijn om te weten of er nu door iemand van XS4all / KPN wat is gewijzigd? Of door Apple?

Ā 

Nou ja, afwachten tot morgen dan maar ;-)

Ā 

• Auteur
  • Topper
  • September 27, 2025

Je eerdere melding was ook tegenstrijdig. imap.xs4all.nl werd niet vertrouwd, maar toch kreeg je mail binnen. Maar binnenkomende mail wordt juist op imap.xs4all.nl opgeslagen. Dit zijn overigens mijn werkende smtp-settings.

Ā