Skip to main content
Beantwoord

Nieuwe imap.xs4all.nl certificaat wordt niet vertrouwd, kan Apple Mail niet meer gebruiken nu

• September 16, 2025
  • 61 reacties
  • 1214 keer bekeken

Toon eerste bericht

61 reacties

• Deelnemer
  • September 27, 2025

Je eerdere melding was ook tegenstrijdig. imap.xs4all.nl werd niet vertrouwd, maar toch kreeg je mail binnen. Maar binnenkomende mail wordt juist op imap.xs4all.nl opgeslagen. Dit zijn overigens mijn werkende smtp-settings.

Ā 

Hoi Jan, maar toch klopte het. De mail kwam binnen maar ik kreeg wel een certifcaat melding over de imap. En ik kreeg ook een melding over de smtp. Inmiddels dus niet meer en werkt de mail zonder de certificaat meldingen. Zowel ontvangen als versturen. En ik heb dus niet mijn email adres maar gewoon mijn hoofdaccount zonder @xs4all.nl gebruikt.

Mijn vermoeden is dat de certificaat melding gefixed is op de server van KPN/Xs4all en dat het niet aan mijn instellingen lag. Want nu staat alles ingesteld precies zoals het altijd al stond ingesteld.

• Auteur
  • Topper
  • September 27, 2025

Het imap certificaat is wel vernieuwd, want het is nu geldig totĀ Oct 16 23:59:59 2026 GMT. Het smtp certificaat was al geldig totĀ Oct 16 23:59:59 2026 GMT en is zo te zien niet veranderd.

Ā 

# openssl s_client -connect imap.xs4all.nl:993 | openssl x509 -enddate -noout
depth=3 C = US, ST = New Jersey, L = Jersey City, O = The USERTRUST Network, CN = USERTrust RSA Certification Authority
verify return:1
depth=2 C = GB, O = Sectigo Limited, CN = Sectigo Public Server Authentication Root R46
depth=1 C = GB, O = Sectigo Limited, CN = Sectigo Public Server Authentication CA DV R36
depth=0 CN = imap.xs4all.nl
notAfter=Oct 16 23:59:59 2026 GMT

# openssl s_client -connect smtp.xs4all.nl:465 | openssl x509 -enddate -noout
depth=3 C = US, ST = New Jersey, L = Jersey City, O = The USERTRUST Network, CN = USERTrust RSA Certification Authority
depth=2 C = GB, O = Sectigo Limited, CN = Sectigo Public Server Authentication Root R46
depth=1 C = GB, O = Sectigo Limited, CN = Sectigo Public Server Authentication CA DV R36
depth=0 CN = smtp.xs4all.nl
notAfter=Oct 16 23:59:59 2026 GMT

Allebei zijn ze DV = Domain Validated. Daar hebben die oude Apple devices geen probleem mee.

• Auteur
  • Topper
  • September 28, 2025

Net even gecheckt op die oude iPhone SE 1st gen: ook daar geen problemen.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • September 28, 2025

Dankjewel voor het controleren Jan, en ook voor de terugkoppeling hier.Ā 

• Deelnemer
  • October 1, 2025

Ik heb een iPhone 7 Plus (iOS 15.8.5) en mijn instellingen niet aangepast want die staan gewoon goed en hebben jarenĀ gewerkt. Echter, het bekende certificaat probleem voorĀ zowel imap als smtp is helaas niet ā€˜vanzelf’ opgelost voor mij. Ik kan dus niet meer email ontvangen en versturen.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 1, 2025

​@EKLĀ Probeer eens de workaround die ik eerder in dit topic beschreef. Dan zou het weer moeten werken.Ā 

• Deelnemer
  • October 1, 2025

​@driemasterĀ Dank voor je hulp. Ik heb echter alleen een Demon account en bijbehorendĀ email adres en login gegevens. Mijn Demon account werdĀ overgenomen door xs4all maar met behoud van dit alles. Wat ik ook probeer leidt tot foutmeldingen of eindeloos hangende verificatie dialogen.Ā Met de helpdesk gebeld maar krijg het niet werkend. Ik heb nog een paar andere accounts welke allemaal centraal ingeregeld op Mail van iOS. Zou daarom fijn zijn als het gewoon kon blijven werken.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 1, 2025

​@EKLĀ Dat verandert de zaak, jammer. XS mail gegevens zoudenĀ 1 op 1 over zijn gegaan, dan zou je de KPN gegevens kunnen gebruiken, maar voor Demon accounts, ik heb geen idee of die ook zijn gemigreerd.Ā 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 1, 2025

​@EKLĀ  Probeer eens een nieuw mail account op te zetten met de juiste gegevens, en de oude even op non actief te zetten.

pop.xs4all.nl (of imap.xs4all.nl) Ā voor inkomend en smtp.xs4all.nl, gebruikersnaam en wachtwoord invullen en gebruik SSL moet aan staan, authenticatie wachtwoord en serverpoort moet zijn 587.

Het zou moeten nu moeten werken.Ā 

• Deelnemer
  • October 2, 2025

​@driemasterĀ Ik mocht niet een account naast een inactief account opzetten want dat werd gezien als dubbel. Dus met wat lef mijn oude account gewist en een nieuwe opgezet. Daarna weer precies dezelfde meldingen dat met SSL ā€˜aan’ het certificaat niet trusted is en dat met SSL ā€˜uit’ mijn inloggegevens niet juist zouden zijn. Na eindeloos geprobeer, merkte ik opeens dat rechtsboven het certificaat zelf een Trust knopje stond. Die stond er volgens mij nooit eerder maar nu opeens wel. Erop geklikt en toen liep alle mail opeens binnen!! Maar het versturen bleef een probleem. Na wederom wissen van alle SMTP gegevens en opnieuw instellen vond ie het opeens helemaal OK!!Ā Er lijkt dus een onzichtbare maar kapotte relatieĀ tussen die twee te bestaan. Hoe dan ook, helemaal top en erg bedankt!!

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 3, 2025

Graag gedaan en een fijn weekend!Ā