Skip to main content
Beantwoord

Nieuwe Outlook instellen, kan de email server niet bereiken

  • 27 March 2024
  • 60 reacties
  • 1360 keer bekeken

Ik heb geprobeerd over te schakelen naar het nieuwe outlook.

Voor wat betreft mijn email accounts van outlook en Gmail is dit geen probleem.

Bij het overzetten van mijn planet.nl email account krijg ik steeds de melding “kan de email server niet bereiken” en dan gebeurd er verder niets.

(Ik ben steeds zonder problemen weer teruggegaan naar de oude/huidige situatie die prima werkt). 

Weet iemand hoe ik dit op kan lossen voor mijn planet.nl email account ? 

@Pastida 

Opnieuw een gebruiker die problemen heeft met de nieuwe versie van Outlook. Hier heeft Microsoft (opnieuw) een bok geschoten. Direct een klacht indienen bij Microsoft en vertel ze dat ze de bugs moeten oplossen.


@Pastida

Het begint erop te lijken dat met name @planet.nl emailadressen regelmatig dit soort problemen veroorzaken. Het kan zijn dat er bij @planet.nl emailadressen een iets andere techniek wordt gebruikt waardoor dit soort problemen blijven optreden.

Misschien kan één van de moderatoren hier een antwoord op geven ?


Alle input/hulp is welkom


@Pastida

Outlook wordt complexer en complexer met meer en meer functionaliteit. Dan neemt de kans op bugs ook exponentieel toe. Gelukkig gebruik ik geen Outlook.

Er waren recentelijk meer mensen die problemen hadden met een planet adres in combinatie met de nieuwe versie van Outlook. Zie hiervoor meerdere recente topics op dit sub-forum.

Heb je wel de authenticatie / verificatie opties aangevinkt/ingevuld voor alle KPN accounts ? Dat is tegenwoordig nodig om met de KPN emailservers te communiceren. Dat zou ook kunnen helpen

Probeer eens het volgende: Maak een nieuw emailaccount aan (MijnKPN). (Dat kan alleen nog maar een xxxx@kpnmail.nl account zijn). Maak ook in Outlook een account voor dit nieuwe emailaccount aan. Lukt het dan wel om de email in te stellen ? Als dat lukt probeer dan opnieuw dat andere account ( @planet) in te stellen/aan te maken.


Even ter controle, @Pastida, je gebruikt de server gegevens zoals ze hier staan vermeld?


Ik gebruik deze server gegevens Inkomende server: imap.kpnmail.nl (SSL aanvinken en poort 993 invullen), is dat wat je bedoelt ? 


De nieuwe Outlook is een ramp in combinatie met de mail servers van KPN.

De éne keer werkt het wel een een volgende keer niet meer. Zo kon ik zonder problemen de koppeling maken voor het @planet.nl adres van mijn vrouw maar lukte het met geen mogelijkheid om mijn eigen @planet.nl adres te koppelen.

Daarnaast is het zo dat de nieuwe Outlook voor Windows zeer irritante reclame toont en als je dat niet wilt dat je dan een betaalde versie ($1,99) per maand zal moeten nemen.

Gelukkig hebben wij een Office 365 abonnement en kunnen wij de Outlook 365 versie gebruiken. Die doet zijn werk tenminste wel.

Ik denk echt dat dit issue bij Microsoft aangekaart moet worden.


Heb hetzelfde probleem met een @planet.nl account en ook met een @kpnmail.nl account.

De nieuwe Outlook geeft aan dat mijn planet.nl account niet bestaat en bij kpnmail.nl account krijg ik de melding dat er geen school/zakelijk account kan worden ingevoerd.

Heb dit tevens bij Microsoft aangekaart, echter komt hier geen reaktie van hun op …….   


Op de KPN site is overigens geen keuze te maken om je email on te stellen voor Outlook 2024 !

 


Ook ik loop tegen problemen aan: bij kpnmail.nl in Outlook moet ik om de haverklap m’n wachtwoord opnieuw ingeven, en soms gaat het dan goed, of daarna een tijd goed, soms blijft Outlook maar zeggen  ‘Er is iets misgegaan bij het instellen van uw account’. Ik hoorde toch wel dat dit aan de instellingen bij de KPN-server zou liggen, ik zou graag reactie krijgen van kpn zelf, alvast dank.


Ik hoorde toch wel dat dit aan de instellingen bij de KPN-server zou liggen, ...

Van wie hoorde je dat?


Ik loop ook nog steeds tegen hetzelfde probleem aan. Maar wij wie ligt het probleem?? en wordt het opgelost


Ik heb hier eens navraag over gedaan, en het is niet helemaal duidelijk of wij hier iets aan kunnen doen. Daarvoor moeten we een paar dingen verder nakijken. En daarvoor hebben we wat gegevens nodig.

 

Zouden jullie, @Pastida, @WMG-N, @wjb, @EASB, en @kaarin, willen helpen? 

Zet dan in je forumprofiel, in het veld ‘persoonlijke opmerking', het e-mailadres dat je probeert in te stellen in Outlook. Reageer hier weer als je dit gedaan hebt. En geef daarbij even aan de datum en het tijdstip (ongeveer) waarop je voor het laatst de foutmelding kreeg. Dan kan het team dat hierover gaat in de loggingen kijken wat er precies misgaat op het moment dat Outlook probeert contact te leggen. En of dat dan iets is dat wij kunnen/moeten fixen. Of dat het toch bij Microsoft ligt. 


Heb het gedaan wacht reactie op.


@Erik van KPN

Gebruiken Planet emailadressen misschien een iets andere software ? Of een (iets) andere techniek / machines / servers ?

Afgaande op de topics uit het verleden en voor zover ik afga op mijn geheugen en op - uiteraard onvolledige  - informatie krijg ik de indruk (!!!) dat met name planet emailadressen sneller problemen veroorzaken bij KPN klanten. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen ?


Ik gebruik Outlook nieuwe stijl niet meer. Er is geen pijl op te trekken wanneer het wel of niet lukt om mijn @planet.nl account te registreren. Daarnaast toont de gratis versie van Outlook nieuwe stijl reclame en als er één ding is wat je bij mij niet moet doen dan is dat het mij ongevraagd opdringen van reclame. Dan heb je het bij mij verbruit. Gelukkig heb ik een Office 365 licentie en daarmee werkt alles vlekkeloos.


Ik heb geen behoefte aan een nieuwe email, maar om de negatieve ervaring van kpnmail-gebruikers met outlook te ervaren, heb ik een gemaakt. Resultaat, alles werkt en met nieuwe stijl.

 


Wat bedoel je alles werkt nu met nieuwe stijl? zijn de poorten verkeerd ingevuld. Mijn gegevens staan ook allemaal zo ingevuld. De ene dan geen problemen, de andere dag 3x per dag inloggen. Soms wel 10x wachtwoord invullen en werkt het niet. Dan na een uur wachten werkt dezelfde wachtwoord wel. En die is ook goed, ben zo benieuwd wat de oplossing hiervoor kan zijn


@kaarin Dan moet je bij KPN zijn als jouw kpnmail niet werkt, outlook heeft sinds kort alle ondersteuning voor POP/IMAP ingebouwd.

https://techcommunity.microsoft.com/t5/outlook-blog/what-s-new-in-outlook-for-personal-use-may-2024/ba-p/4128572

By Ryan Day

Published May 02 2024 09:00 AM 

IMAP / POP support in the new Outlook for Windows.

Over the past few months, our team has been working hard to ensure that every person with a PC can use the new Outlook on Windows for free. Until now, that has encompassed users with personal Microsoft accounts or accounts from major email providers including Gmail, Yahoo, and iCloud. But we also know that a wide variety of users also have IMAP accounts or POP accounts.

Recently, we finalized changes to help make sure that customers who had IMAP accounts can use the new Outlook for Windows. In addition, we are currently rolling out support for POP accounts and anticipate being done with that rollout in the coming weeks.

 

If you haven’t tried the new Outlook for Windows, learn more here.

 

As always, we’re extremely grateful to all our Outlook customers and look forward to hearing from them soon!

Ryan Day
Director, Product Marketing

Mijn gegevens staan ook allemaal zo ingevuld. De ene dan geen problemen, de andere dag 3x per dag inloggen. Soms wel 10x wachtwoord invullen en werkt het niet. Dan na een uur wachten werkt dezelfde wachtwoord wel.

Dat klopt, Outlook nieuwe stijl is wat dat betreft volstrekt onbetrouwbaar. De éne keer werkt het probleemloos en de volgende keer is het kommer en kwel.


TDN schreef:

Dan moet je bij KPN zijn als jouw kpnmail niet werkt, outlook heeft sinds kort alle ondersteuning voor POP/IMAP ingebouwd.

Dat is wat mij betreft echt te kort door de bocht.

Als alleen Outlook nieuwe stijl deze problemen geeft en niet Outlook oude stijl en/of de betaalde versie van Outlook dan moet je je echt afvragen of de oorzaak niet ligt bij Outlook nieuwe stijl.

@kaarin is ook absoluut niet de enige die tegen deze problemen aanloopt met de nieuwe Outlook.


Ik raad iedereen aan om goed na te denken voordat je de nieuwe versie van Outlook gaat gebruiken.

Het lijkt er op dat bij de nieuwe versie van Outlook het niet die cliënt is die de mails synchroniseert met de mail server van KPN maar dat dit altijd via de Microsoft cloud loopt.

Er was een optie om dit uit te zetten maar zelfs die optie lijkt verdwenen te zijn.

Voor mij is alleen dit alleen al een reden om Outlook vaarwel te zeggen, ik wil niet dat mijn mails door een Amerikaans bedrijf op een Amerikaanse server vastgelegd worden.

 

Microsoft zelf beweert overigens dat het synchroniseren met de Microsoft cloud optioneel is en dat die opt-out switch er wel zou moeten zijn. Ik heb hem echter nog niet gezien.


@wjb

Dus wordt eerst de email naar de MS Cloud gestuurd en pas daarna naar de KPN emailserver gestuurd ?  Dan krijg je problemen als het (erg) druk is bij de MS Cloud.

Dit is ook een leuke manier om te kunnen spioneren. Bijv. ten bate van amerikaanse bedrijven. Dit is voor mij een extra reden om geen Outlook te gaan gebruiken.

Valt dit verkeer naar de MS Cloud niet te zien m.b.v. een programma ? Bijv. met “GlassWire” ?


Dus wordt eerst de email naar de MS Cloud gestuurd en pas daarna naar de KPN emailserver gestuurd ? 

Hoe het technisch loopt weet ik niet maar het lijkt er echt op dat een kopie van de mails op de Microsoft cloud opgeslagen wordt en dat is voor mij echt een No Go.


Ik raad iedereen aan om goed na te denken voordat je de nieuwe versie van Outlook gaat gebruiken.

Het lijkt er op dat bij de nieuwe versie van Outlook het niet die cliënt is die de mails synchroniseert met de mail server van KPN maar dat dit altijd via de Microsoft cloud loopt.

Er was een optie om dit uit te zetten maar zelfs die optie lijkt verdwenen te zijn.

Voor mij is alleen dit alleen al een reden om Outlook vaarwel te zeggen, ik wil niet dat mijn mails door een Amerikaans bedrijf op een Amerikaanse server vastgelegd worden.

 

Microsoft zelf beweert overigens dat het synchroniseren met de Microsoft cloud optioneel is en dat die opt-out switch er wel zou moeten zijn. Ik heb hem echter nog niet gezien.

Tot enkele dagen geleden kon ik terugschakelen van de nieuwe versie van Outlook naar Mail en Agenda in Windows 11. Die optie is nu verdwenen.

Wat me opvalt: sinds ik niet meer kan terugschakelen naar Mail en Agenda heb ik mijn wachtwoord niet meer hoeven invoeren voor de nieuwe versie van Outlook.

Piet.


Reageer