Skip to main content
Beantwoord

Nieuwe Outlook instellen, kan de email server niet bereiken

  • 27 March 2024
  • 60 reacties
  • 1373 keer bekeken

Ik heb geprobeerd over te schakelen naar het nieuwe outlook.

Voor wat betreft mijn email accounts van outlook en Gmail is dit geen probleem.

Bij het overzetten van mijn planet.nl email account krijg ik steeds de melding “kan de email server niet bereiken” en dan gebeurd er verder niets.

(Ik ben steeds zonder problemen weer teruggegaan naar de oude/huidige situatie die prima werkt). 

Weet iemand hoe ik dit op kan lossen voor mijn planet.nl email account ? 

Tot enkele dagen geleden kon ik terugschakelen van de nieuwe versie van Outlook naar Mail en Agenda in Windows 11. Die optie is nu verdwenen.

Wat me opvalt: sinds ik niet meer kan terugschakelen naar Mail en Agenda heb ik mijn wachtwoord niet meer hoeven invoeren voor de nieuwe versie van Outlook.

Piet.

Correctie: de mogelijkheid om terug te schakelen van de nieuwe versie van Oulook naar Mail en Agenda is nu te vinden in de instellingen van het nieuwe Outlook.

Piet.


Onderstaand de procedure om mijn @planet.nl adres in Outlook nieuwe stijl te registreren.

1: Vul het emailadres in en druk op doorgaan.
2: Druk op het kruisje rechtsboven.
3: Druk op Geavanceerde installatie.
4: Kies voor IMAP.
5: Vul het wachtwoord in.
6: Druk op Doorgaan
7: Druk op volgende
8: Maak keuze en druk op Accepteren
9: Druk op Doorgaan

 

Stap 6 en 9 zijn de stappen waar mijn nekharen rechtovereind van gaan staan en waardoor ik het account dus ook direct weer verwijderd heb.


Ik raad iedereen aan om goed na te denken voordat je de nieuwe versie van Outlook gaat gebruiken.

Het lijkt er op dat bij de nieuwe versie van Outlook het niet die cliënt is die de mails synchroniseert met de mail server van KPN maar dat dit altijd via de Microsoft cloud loopt.

Het blijkt dus inderdaad hiermee te maken te hebben. Als je de nieuwe Outlook gebruikt, dan loopt het mailverkeer via servers van Microsoft naar ons mailsysteem. Ons mailsysteem kan dat vervelend vinden, en dan soms een foutmelding teruggeven. We hebben hier wat aan gesleuteld zodat het minder vaak zou moeten voorkomen. 


Fijn om te lezen, hopen dat probleem nu echt of helemaal weg is

 


@Erik van KPN, Het lijkt er op dat het via de Microsoft cloud laten lopen van de communicatie richting de KPN mail servers ook niet uitgezet kan worden met de nieuwe Outlook versie. Als het werkelijk zo is dat mails altijd via de Microsoft cloud moeten lopen dan denk ik dat het tijd wordt om te kijken of dit juridisch aan te vechten is. Ik hoop dat KPN zich hier dan hard voor wil maken en actie gaat ondernemen.


Dat zou wel fijn zijn. Het is gewoon 1 ergenis, voorheen nooit problemen nu alleen met new outlook continue inloggen en soms ben je wel een uur bezig maar je gegevens zijn correct. wordt vervolgd denk ik

 


@Erik van KPN, Het lijkt er op dat het via de Microsoft cloud laten lopen van de communicatie richting de KPN mail servers ook niet uitgezet kan worden met de nieuwe Outlook versie. Als het werkelijk zo is dat mails altijd via de Microsoft cloud moeten lopen dan denk ik dat het tijd wordt om te kijken of dit juridisch aan te vechten is. Ik hoop dat KPN zich hier dan hard voor wil maken en actie gaat ondernemen.

Durf ik niets over te zeggen. In de basis heb je als consument natuurlijk een keuze hoe je jouw KPN mail gebruikt. Je kunt de webmail gebruiken, of een ander mailprogramma dat het verkeer niet routeert. 


Nu hoef ik al 2 dagen niet aan te melden. Maar als ik nu berichten verwijderen in new outlook zo zijn ze weg en zo staan ze weer in postvak in????? Zie ze ook niet in de prullenbak staan. Ga ik naar webmail kan ik wel verwijderen en zie ik ze niet terug???


Kan dat nu weer een probleem zijn door het sleutelen ivm minden aanmelden nu. Nu heb ik dus dit probleem. Moet nu dus steeds naar webmail om berichten te verwijderen en ook uit mijn prullenbak


Voor mensen die geïnteresseerd zijn in de, mijns inziens enorme, inbreuk op de privacy is dit artikel wellicht interessant om te lezen.

Voor mij betekent dit dat ik geen gebruik zal maken van de nieuwe Outlook. Ik heb het niet zo op diensten waarbij sneaky jouw data (credentials, mails, contacten en agenda) in de Microsoft cloud opgeslagen wordt.

 

Nogmaals, ik raad iedereen aan hier toch even bij stil te staan en de afweging te maken of je dit echt wel wilt.


@Erik van KPN, Kan KPN controleren of er nog IMAP/SMTP communicatie vanaf een Microsoft server naar de mailserver van KPN plaatsvindt voor één van mijn e-mailaccounts?


Ik denk het wel, als je me even laat weten welk adres.


@Erik van KPN, Kan KPN controleren of er nog IMAP/SMTP communicatie vanaf een Microsoft server naar de mailserver van KPN plaatsvindt voor één van mijn e-mailaccounts?

Heb je hier een reactie op gehad van @Erik van KPN, @wjb?

Piet.


@Erik van KPN, Kan KPN controleren of er nog IMAP/SMTP communicatie vanaf een Microsoft server naar de mailserver van KPN plaatsvindt voor één van mijn e-mailaccounts?

Heb je hier een reactie op gehad van @Erik van KPN@wjb?

Piet.

Nee, nog niet.


Collega in kwestie is even afwezig, ik kom er deze week op terug.


Wil nog even een update geven. Moest steeds aanmelden new outlook. Jullie hebben wat gesleuteld en moet zeggen op heden niet meer hoeven aanmelden voor mail via new outllook. Hoop dat het zo blijft

 


@wjb @Erik van KPN Ik kwam vandaag een wel heel bijzonder bericht tegen in de prullenbak van mijn Outlook-e-mailaccount.

In mijn Thunderbird-e-mailclient heb ik een e-mailaccount opgenomen dat ik heb aangemaakt voor een oude tante van 97 jaar voor wie ik de administratie verzorg. Zij is klant van Ziggo, en mail die betrekking heeft op haar ontvang en verstuur ik via haar eigen Ziggo-e-mailaccount in mijn Thunderbird-e-mailclient. Dat account is niet opgenomen in mijn Outlook-e-mailclient.

In de prullenbak van Outlook zat echter het volgende bericht:

 

Retrieval using the IMAP4 protocol failed for the following message: 13540

The server couldn't retrieve the following message:

Subject: "………."
From: "P.J.M. van der Vooren" ("/O=FIRST ORGANIZATION/OU=EXCHANGE ADMINISTRATIVE GROUP(FYDIBOHF23SPDLT)/CN=RECIPIENTS/CN=00037FFED814CAB2")
Sent date: 6/20/2024 2:16:40 PM

The message hasn't been deleted. You might be able to view it using either Outlook or Outlook Web App. You can also contact the sender to find out what the message says.

 

Ik vraag me af hoe Outlook kan weten dat ik vanuit Thunderbird een bericht heb verstuurd met het Ziggo-e-mailaccount van mijn tante, en hoe dat bericht in de prullenbak van Outlook terecht komt!

Overigens is het Outlook-e-mailaccount bij mij wel opgenomen in Thunderbird.

Piet.


@Erik van KPN, Kan KPN controleren of er nog IMAP/SMTP communicatie vanaf een Microsoft server naar de mailserver van KPN plaatsvindt voor één van mijn e-mailaccounts?

Wij kunnen inderdaad, gelimiteerd, zien wie/wat er inlogt op een mailbox. Vanuit het oogpunt van beveiliging. In verband met privacy, ook, ga ik er hier niet verder op in, je hebt een PB.

 

 

@wjb @Erik van KPN Ik kwam vandaag een wel heel bijzonder bericht tegen in de prullenbak van mijn Outlook-e-mailaccount.

In mijn Thunderbird-e-mailclient heb ik een e-mailaccount opgenomen dat ik heb aangemaakt voor een oude tante van 97 jaar voor wie ik de administratie verzorg. Zij is klant van Ziggo, en mail die betrekking heeft op haar ontvang en verstuur ik via haar eigen Ziggo-e-mailaccount in mijn Thunderbird-e-mailclient. Dat account is niet opgenomen in mijn Outlook-e-mailclient.

In de prullenbak van Outlook zat echter het volgende bericht:

 

Retrieval using the IMAP4 protocol failed for the following message: 13540

The server couldn't retrieve the following message:

Subject: "………."
From: "P.J.M. van der Vooren" ("/O=FIRST ORGANIZATION/OU=EXCHANGE ADMINISTRATIVE GROUP(FYDIBOHF23SPDLT)/CN=RECIPIENTS/CN=00037FFED814CAB2")
Sent date: 6/20/2024 2:16:40 PM

The message hasn't been deleted. You might be able to view it using either Outlook or Outlook Web App. You can also contact the sender to find out what the message says.

 

Ik vraag me af hoe Outlook kan weten dat ik vanuit Thunderbird een bericht heb verstuurd met het Ziggo-e-mailaccount van mijn tante, en hoe dat bericht in de prullenbak van Outlook terecht komt!

Overigens is het Outlook-e-mailaccount bij mij wel opgenomen in Thunderbird.

Piet.

 

Even dat ik het goed begrijp: je hebt vanuit Thunderbird gemaild met het daar ingestelde Ziggo account. En dat gemailde bericht zat in de prullenbak in Outlook?

En, je Outlook mailaccount is ook ingesteld in Thunderbird. Zou het dan kunnen zijn dat er ergens in Thunderbird een regel is die dingen kopieert ofzo?


@Erik van KPN, Kan KPN controleren of er nog IMAP/SMTP communicatie vanaf een Microsoft server naar de mailserver van KPN plaatsvindt voor één van mijn e-mailaccounts?

Wij kunnen inderdaad, gelimiteerd, zien wie/wat er inlogt op een mailbox. Vanuit het oogpunt van beveiliging. In verband met privacy, ook, ga ik er hier niet verder op in, je hebt een PB.

 

 

@wjb @Erik van KPN Ik kwam vandaag een wel heel bijzonder bericht tegen in de prullenbak van mijn Outlook-e-mailaccount.

In mijn Thunderbird-e-mailclient heb ik een e-mailaccount opgenomen dat ik heb aangemaakt voor een oude tante van 97 jaar voor wie ik de administratie verzorg. Zij is klant van Ziggo, en mail die betrekking heeft op haar ontvang en verstuur ik via haar eigen Ziggo-e-mailaccount in mijn Thunderbird-e-mailclient. Dat account is niet opgenomen in mijn Outlook-e-mailclient.

In de prullenbak van Outlook zat echter het volgende bericht:

 

Retrieval using the IMAP4 protocol failed for the following message: 13540

The server couldn't retrieve the following message:

Subject: "………."
From: "P.J.M. van der Vooren" ("/O=FIRST ORGANIZATION/OU=EXCHANGE ADMINISTRATIVE GROUP(FYDIBOHF23SPDLT)/CN=RECIPIENTS/CN=00037FFED814CAB2")
Sent date: 6/20/2024 2:16:40 PM

The message hasn't been deleted. You might be able to view it using either Outlook or Outlook Web App. You can also contact the sender to find out what the message says.

 

Ik vraag me af hoe Outlook kan weten dat ik vanuit Thunderbird een bericht heb verstuurd met het Ziggo-e-mailaccount van mijn tante, en hoe dat bericht in de prullenbak van Outlook terecht komt!

Overigens is het Outlook-e-mailaccount bij mij wel opgenomen in Thunderbird.

Piet.

 

Even dat ik het goed begrijp: je hebt vanuit Thunderbird gemaild met het daar ingestelde Ziggo account. En dat gemailde bericht zat in de prullenbak in Outlook?

En, je Outlook mailaccount is ook ingesteld in Thunderbird. Zou het dan kunnen zijn dat er ergens in Thunderbird een regel is die dingen kopieert ofzo?

Bijna goed, @Erik van KPN😉

Ik heb inderdaad vanuit Thunderbird gemaild met het daar ingestelde Ziggo-account. In de prullenbak van het Outlook-account in Thunderbird zat echter het bovenstaande 'retrieval'-bericht over de bewuste e-mail. Waarbij bij mij dan - gelet op de eerdere vermoedens van @wjb over Outlook en Microsoft - de vraag opkomt hoe Outlook kan weten dat ik een mail heb verstuurd met het Ziggo-account.

Piet.


@Erik van KPN, Kan KPN controleren of er nog IMAP/SMTP communicatie vanaf een Microsoft server naar de mailserver van KPN plaatsvindt voor één van mijn e-mailaccounts?

Wij kunnen inderdaad, gelimiteerd, zien wie/wat er inlogt op een mailbox. Vanuit het oogpunt van beveiliging. In verband met privacy, ook, ga ik er hier niet verder op in, je hebt een PB.

Dank voor de terugkoppeling en jouw PB.


@Erik van KPN, Kan KPN controleren of er nog IMAP/SMTP communicatie vanaf een Microsoft server naar de mailserver van KPN plaatsvindt voor één van mijn e-mailaccounts?

 

 

Bij gebruik van outlook wordt een MS server gebruikt, ik vermoed voor spam scanner

From: xxx <xxx@gmail.com>
To: "xxx@kpnmail.nl" <xxx@kpnmail.nl>

Received: from DU5PR08MB10549.eurprd08.prod.outlook.com (c2603:1026:c02:5813::5])
        by smtp.gmail.com with ESMTPSA id xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

From: "xxx@kpnmail.nl" <xxx@kpnmail.nl>
To: xxx <xxx@gmail.com>

Received: from AS8P193MB2062.EURP193.PROD.OUTLOOK.COM (unknown 52.98.195.253])
    by smtp.kpnmail.nl (Halon) with ESMTPSA id xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


@TDN, Bij gebruik van de oude Outlook mail client wordt er geen gebruik gemaakt van Microsoft servers die op mijn emailbox van KPN inloggen. Het is alleen de nieuwe Outlook mail app die het verplicht stelt mails naar de Microsoft cloud te synchroniseren en waarvoor ze zich toegang verschaft tot de mailbox bij KPN. Dit is wat mij betreft uit den boze en een grove schending van de privacy. Iets waarvan iedereen zich mijns inziens bewust moet zijn. Ik pas ervoor dat mijn mails op een Amerikaanse server opgeslagen worden en daarmee beschikbaar komen aan de Amerikaanse overheid. Outlook nieuwe stijl is wat mij betreft dan ook rijp om in de vuilnisbak te smijten en vooral niet meer te gebruiken.

En het ergste is dat Microsoft de mailbox van KPN lijkt te blijven benaderen, zelfs nadat je jouw Outlook nieuwe stijl niet meer gebruikt voor jouw emailaccount bij KPN.


Ik vind hier ook wel het e.e.a. van, dus ik heb even wat vragen neergelegd bij de privacy geleerden binnen het bedrijf. Of we als klein KPN iets kunnen doen tegen het grote Microsoft weet ik niet, maar we kunnen het allicht eens bekijken.


@TDN, Bij gebruik van de oude Outlook mail client wordt er geen gebruik gemaakt van Microsoft servers die op mijn emailbox van KPN inloggen. Het is alleen de nieuwe Outlook mail app die het verplicht stelt mails naar de Microsoft cloud te synchroniseren en waarvoor ze zich toegang verschaft tot de mailbox bij KPN. Dit is wat mij betreft uit den boze en een grove schending van de privacy. Iets waarvan iedereen zich mijns inziens bewust moet zijn. Ik pas ervoor dat mijn mails op een Amerikaanse server opgeslagen worden en daarmee beschikbaar komen aan de Amerikaanse overheid. Outlook nieuwe stijl is wat mij betreft dan ook rijp om in de vuilnisbak te smijten en vooral niet meer te gebruiken.

En het ergste is dat Microsoft de mailbox van KPN lijkt te blijven benaderen, zelfs nadat je jouw Outlook nieuwe stijl niet meer gebruikt voor jouw emailaccount bij KPN.

Ik denk dat alleen het instellen van een nieuw wachtwoord voor de mailbox van KPN hiertegen kan helpen. En dan daarna natuurlijk het nieuwe Outlook niet meer gebruiken.

Piet.


Als dit “spioneren” wordt vermeld in de EULA van Windows 11 of in de EULA van Outlook dan vrees ik dat gebruikers van Outlook hier weinig tegen kunnen doen. Ik denk dat er nauwelijks mensen zijn die deze EULAs lezen en zeker niet helemaal lezen. Zelfs als de gebruikers de gehele EULA lezen dan zijn er maar weinig mensen die ook begrijpen wat de implicaties zijn van die tekst.  Staat dat “spioneren” ook daadwerkelijk in de EULA ?

In dat opzicht ben ook ik benieuwd wat de KPN mensen die zich bezig houden met "privacy” van dit “spioneren” vinden.

Helaas gebruik ik geen Outlook dus kan ik ook niet met “GlassWire” een poging wagen om te zien wat er aan de hand is.


Reageer