In dat opzicht ben ook ik benieuwd wat de KPN mensen die zich bezig houden met "privacy” van dit “spioneren” vinden.
Inmiddels kan ik daar wel een update over geven: aangezien een ieder zelf kan/mag bepalen welk e-mailprogramma zij gebruiken, is er weinig wat wij hierover kunnen vinden (alhoewel ik er persoonlijk natuurlijk heel wat van vind).
@wjb @Erik van KPN Ik kwam vandaag een wel heel bijzonder bericht tegen in de prullenbak van mijn Outlook-e-mailaccount.
In mijn Thunderbird-e-mailclient heb ik een e-mailaccount opgenomen dat ik heb aangemaakt voor een oude tante van 97 jaar voor wie ik de administratie verzorg. Zij is klant van Ziggo, en mail die betrekking heeft op haar ontvang en verstuur ik via haar eigen Ziggo-e-mailaccount in mijn Thunderbird-e-mailclient. Dat account is niet opgenomen in mijn Outlook-e-mailclient.
In de prullenbak van Outlook zat echter het volgende bericht:
Retrieval using the IMAP4 protocol failed for the following message: 13540
The server couldn't retrieve the following message:
Subject: "………."
From: "P.J.M. van der Vooren" ("/O=FIRST ORGANIZATION/OU=EXCHANGE ADMINISTRATIVE GROUP(FYDIBOHF23SPDLT)/CN=RECIPIENTS/CN=00037FFED814CAB2")
Sent date: 6/20/2024 2:16:40 PM
The message hasn't been deleted. You might be able to view it using either Outlook or Outlook Web App. You can also contact the sender to find out what the message says.
Ik vraag me af hoe Outlook kan weten dat ik vanuit Thunderbird een bericht heb verstuurd met het Ziggo-e-mailaccount van mijn tante, en hoe dat bericht in de prullenbak van Outlook terecht komt!
Overigens is het Outlook-e-mailaccount bij mij wel opgenomen in Thunderbird.
Piet.
Even dat ik het goed begrijp: je hebt vanuit Thunderbird gemaild met het daar ingestelde Ziggo account. En dat gemailde bericht zat in de prullenbak in Outlook?
En, je Outlook mailaccount is ook ingesteld in Thunderbird. Zou het dan kunnen zijn dat er ergens in Thunderbird een regel is die dingen kopieert ofzo?
Bijna goed, @Erik van KPN.
Ik heb inderdaad vanuit Thunderbird gemaild met het daar ingestelde Ziggo-account. In de prullenbak van het Outlook-account in Thunderbird zat echter het bovenstaande 'retrieval'-bericht over de bewuste e-mail. Waarbij bij mij dan - gelet op de eerdere vermoedens van @wjb over Outlook en Microsoft - de vraag opkomt hoe Outlook kan weten dat ik een mail heb verstuurd met het Ziggo-account.
Piet.
Raadsel opgelost. Het bewuste bericht stond ook in de agenda van Outlook (new), en daar had ik 'm verwijderd. De melding blijkt te slaan op het verwijderen uit de agenda, niet op het bericht in Thunderbird.
Piet.
Is er nu een andere oplossing mogelijk dan opnieuw de planet account toe te voegen conform de beschrijving op pagina 2?
En is deleten in outlook dat niet meer deleten van de planet email en moet je dat idd via webmail doen? Dan is het besluit om het oude Outlook te blijven gebruiken vrij makkelijk.
Is er al uitsluitsel van het Juridische stuk? Met de Europese wetgeving van Europese data blijft in Europa lijkt me dat niet ontzettend lastig te escaleren.
En is deleten in outlook dat niet meer deleten van de planet email en moet je dat idd via webmail doen?
Ik ga er vanuit dat als je IMAP als protocol blijft gebruiken, dat verwijderen in outlook gewoon verwijderen van de mailserver betekent.
Is er al uitsluitsel van het Juridische stuk? Met de Europese wetgeving van Europese data blijft in Europa lijkt me dat niet ontzettend lastig te escaleren.
Ja, zie mijn reactie hierboven. Aangezien niemand gedwongen wordt om Outlook te gebruiken, komen ze hier waarschijnlijk prima mee weg
Ja, zie mijn reactie hierboven. Aangezien niemand gedwongen wordt om Outlook te gebruiken, komen ze hier waarschijnlijk prima mee weg
Deleten getest, dat werkt. Gewoon nogmaals van scratch toevoegen ook.
Er zijn wel meer dingen waar je niet toe gedwongen wordt die toch niet mogen. Er zijn al best wat bedrijven die software in Europe aanpassen ivt US software.
Bij gebruik van outlook wordt bij me of de Cloud in Ierland of Nederland gebruikt. Dus de daten blijven wel in Europa, maar of het een achterdeur voor NSA/CIA is, kan niemand weten. MS is ook gedwongen erover te zwijgen.
Maar ik heb liever dat een reis naar USA geweigerd door mijn mails dan een job in Nederland wordt geweigerd door mijn mails, die verzonden door KPN
Dat is natuurlijk geen juridisch steekhoudend argument.
Goede avond allen hier,
ook ik loop tegen het probleem aan echter kon ik voorheen nog terug naar de oude versie schakelen maar dat gaat niet meer :-(
ben dus overgeleverd aan outlook (new)
hoor graag of er iemand al een oplossing heeft ontdekt.
alvast bedank
Chris Ravenstijn
Zie het gemarkeerde antwoord, @Chris Ravenstijn. De foutmelding zou minder vaak moeten voorkomen, maar helemaal stoppen gaat niet. Als je dit te vervelend vindt kan ik je alleen aanraden om een ander mailprogramma te gebruiken.
Dank voor je reactie Erik,
Mijn Hosting2go provider heeft het wel kunnen oplossen voor mijn zakelijke mails dus er is wel iets mogelijk denk ik zo.
En nee ik wil alles bij elkaar houden zodat ik niet 3a4 verschillende programma's moet openen.
beste mensen, nu ben ik ‘verplicht’ om over te stappen naar nieuwe outlook. Ik lees de problemen die men heeft met Outlook.
Vraag is er een standaard oplossing gevonden? Ik maak nl gebruik van een WXS account. Voorheen planet.
Ik zou graag de instellingen weten voor WXS account en/of is er een alternatief.
Heb ook nog een xs4all en gmail account en deze gingen wonderwel goed.
Ik ben benieuwd. Alvast dank
beste mensen, nu ben ik ‘verplicht’ om over te stappen naar nieuwe outlook. Ik lees de problemen die men heeft met Outlook.
Vraag is er een standaard oplossing gevonden? Ik maak nl gebruik van een WXS account. Voorheen planet.
Ik zou graag de instellingen weten voor WXS account en/of is er een alternatief.
Je kunt een ander mailprogramma gebruiken.
Ik heb zeer grote privacy bezwaren t.a.v. de nieuwe Outlook waarbij Microsoft doodleuk een kopie van de mail in de Microsoft Cloud opslaat. Ik vind dit een enorme inbreuk op de privacy en volstrekt onaanvaardbaar. Ze stelen op de achtergrond ook de inloggegevens van jouw mailbox en dan nu het ergste ... zelfs nadat je gestopt bent met het gebruik van de nieuwe Outlook blijven ze doodleuk doorgaan om periodiek jouw mailbox te benaderen. Echt SCHANDALIG.
Ik heb het wachtwoord van mijn mailbox aangepast zodat Microsoft mijn mailbox nu niet meer kan benaderen zolang ik er maar voor zorg dat ik geen Outlook nieuwe stijl meer gebruik.
Ik hoop nog steeds dat de Nederlandse providers de koppen bij elkaar zullen steken en de ACM willen vragen een onderzoek naar Microsoft in te stellen. Wat mij betreft moet dit aangevochten worden en zolang dit de praktijk blijft adviseer ik echt iedereen om weg te blijven bij Outlook nieuwe stijl.
Je kunt een ander mailprogramma gebruiken.
Ik heb zeer grote privacy bezwaren t.a.v. de nieuwe Outlook waarbij Microsoft doodleuk een kopie van de mail in de Microsoft Cloud opslaat. Ik vind dit een enorme inbreuk op de privacy en volstrekt onaanvaardbaar. Ze stelen op de achtergrond ook de inloggegevens van jouw mailbox en dan nu het ergste ... zelfs nadat je gestopt bent met het gebruik van de nieuwe Outlook blijven ze doodleuk doorgaan om periodiek jouw mailbox te benaderen. Echt SCHANDALIG.
Ik heb het wachtwoord van mijn mailbox aangepast zodat Microsoft mijn mailbox nu meer kan benaderen zolang ik er maar voor zorg dat ik geen Outlook nieuwe stijl meer gebruik.
Ik hoop nog steeds dat de Nederlandse providers de koppen bij elkaar zullen steken en de ACM willen vragen een onderzoek naar Microsoft in te stellen. Wat mij betreft moet dit aangevochten worden en zolang dit de praktijk blijft adviseer ik echt iedereen om weg te blijven bij Outlook nieuwe stijl.
Hoi @wjb, Is het een idee om zelf een klacht in te dienen bij de ACM?
Piet.
Hoi @wjb, Is het een idee om zelf een klacht in te dienen bij de ACM?
Dat zet weinig zoden aan de dijk. Dit is mijns inziens echt iets waar de providers een blok zouden moeten vormen tegen Microsoft en echt aan moeten kaarten dat deze praktijken niet door de beugel kunnen.
En zolang Microsoft er niets aan doet is mijn advies: Gebruik geen Outlook nieuwe stijl.
@TDN, Bij gebruik van de oude Outlook mail client wordt er geen gebruik gemaakt van Microsoft servers die op mijn emailbox van KPN inloggen. Het is alleen de nieuwe Outlook mail app die het verplicht stelt mails naar de Microsoft cloud te synchroniseren en waarvoor ze zich toegang verschaft tot de mailbox bij KPN. Dit is wat mij betreft uit den boze en een grove schending van de privacy. Iets waarvan iedereen zich mijns inziens bewust moet zijn. Ik pas ervoor dat mijn mails op een Amerikaanse server opgeslagen worden en daarmee beschikbaar komen aan de Amerikaanse overheid. Outlook nieuwe stijl is wat mij betreft dan ook rijp om in de vuilnisbak te smijten en vooral niet meer te gebruiken.
En het ergste is dat Microsoft de mailbox van KPN lijkt te blijven benaderen, zelfs nadat je jouw Outlook nieuwe stijl niet meer gebruikt voor jouw emailaccount bij KPN.
@wjb
Moet ik hieruit afleiden dat het PB van @Erik van KPN bevestigt dat MS toegang krijgt / probeert te krijgen tot jouw emailaccount ?
A)) Als de nieuwe Outlook email ophaalt van een KPN emailaccount tijdens het gebruik van dat nieuwe Outlook dan vindt ik dat acceptabel. B)) Maar het is onacceptabel als Outlook ook toegang krijgt tot mijn KPN emailaccount als ik dit nieuwe Outlook niet meer gebruik.
In dat opzicht zou dit laatste (situatie wel degelijk een (goede) reden kunnen zijn om MS succesvol te kunnen aanklagen wegens schending van iemands privacy.
In dat opzicht ben ook ik benieuwd wat de KPN mensen die zich bezig houden met "privacy” van dit “spioneren” vinden.
Inmiddels kan ik daar wel een update over geven: aangezien een ieder zelf kan/mag bepalen welk e-mailprogramma zij gebruiken, is er weinig wat wij hierover kunnen vinden (alhoewel ik er persoonlijk natuurlijk heel wat van vind).
@Raymondt
Maar dan moet (in dit geval) MS hier wel (veel) duidelijker over zijn wat zij nu eigenlijk allemaal aan informatie verzamelen.
WMG-N schreef:
Moet ik hieruit afleiden dat het PB van @Erik van KPN bevestigt dat MS toegang krijgt / probeert te krijgen tot jouw emailaccount ?
Dat klopt, zelfs nadat ik geen enkele computer met de nieuwe Outlook meer had ging Microsoft vrolijk door met het benaderen van mijn mailbox. Alleen het aanpassen van het wachtwoord heeft dat kunnen stoppen.
Ik ben echt wel ontdaan van dit fenomeen en ik vind echt dat mensen hiervoor gewaarschuwd moeten worden. We hebben het altijd maar over de ogen en oren van Google maar dit is mijns inziens minstens net zo erg.
WMG-N schreef:
Als de nieuwe Outlook email ophaalt van een KPN emailaccount tijdens het gebruik van dat nieuwe Outlook dan vindt ik dat acceptabel.
Zelfs dat vind ik niet acceptabel zolang er niet klip en klaar vooraf aangegeven wordt dat dit de consequentie is van het gebruik van Outlook nieuwe stijl. Daarnaast ben ik van mening dat je dit moet kunnen weigeren.
In dit artikel staat het issue wel goed beschreven.
In dit artikel staat het issue wel goed beschreven.
Oh, da's inderdaad een goed artikel.
Ik gebruik zelf, al wel 20 jaar Gmail via web en hun eigen app. Dus in die zin ben ik wel gewend aan die privacy implicaties. Maar dit wat Microsoft nu doet met de nieuwe Outlook gaat wel een stapje verder. Omdat het niet alleen van toepassing is op mensen die een MS e-mailadres gebruiken, waarbij je kunt verwachten dat je in hun cloud aan de gang bent, maar ook op alle derde-partij mailaccounts die je instelt in de nieuwe Outlook.
Ik heb een quote van jouw bericht hierboven, wjb, toegevoegd aan mijn gemarkeerde antwoord in dit topic.
ik ben het eens met jou melding maar ik zeg steeds meer dat het veel weg heeft van heroïneverstrekking. De 1e 3 zijn gratis en daarna betalen en je wordt in de gaten gehouden.
Wie kan dit veranderen. Of wat zijn de alternatieven?
ik ben het eens met jou melding maar ik zeg steeds meer dat het veel weg heeft van heroïneverstrekking. De 1e 3 zijn gratis en daarna betalen en je wordt in de gaten gehouden.
Wie kan dit veranderen. Of wat zijn de alternatieven?
Je kunt natuurlijk gewoon een ander mailprogramma gebruiken zoals bijvoorbeeld Thunderbird.
@Erik van KPN @wjb KPN heeft op de website een pagina hoe e-mail kan worden ingesteld:
https://www.kpn.com/service/ugs/instellen-e-mail-laptop-pc
Is het een idee om de wijze waarop Outlook met e-mail omgaat op deze pagina te vermelden? Zo worden gebruikers geïnformeerd over de mailbehandeling van Outlook, en kunnen ze zelf bepalen of ze van dit mailprogramma gebruik willen maken.
Piet.
@Erik van KPN @wjb KPN heeft op de website een pagina hoe e-mail kan worden ingesteld:
https://www.kpn.com/service/ugs/instellen-e-mail-laptop-pc
Is het een idee om de wijze waarop Outlook met e-mail omgaat op deze pagina te vermelden? Zo worden gebruikers geïnformeerd over de mailbehandeling van Outlook, en kunnen ze zelf bepalen of ze van dit mailprogramma gebruik willen maken.
Piet.
Wat mij betreft zou dat heel goed zijn alleen ban ik bang dat KPN dit niet snel zal doen.
De procedure voor het instellen van de nieuwe Outlook is overigens nog niet opgenomen.
Bij Chrome wordt ook een heleboel gegevens opgeslagen. Na een nieuwe installatie van Windows installeerde ik ook Chrome opnieuw. Ik had vergeten alle bladwijzers uit Chrome te bewaren en vreesde dat ik alle bladwijzers had verloren. Maar tot mijn verrassing was doken alle bladwijzers weer op in Chrome. M.a.w. deze bladwijzers worden dus online bewaard bij Google of Chrome. Ik neem dus aan dat er meerdere / veel meer dingen bij Google worden opgeslagen. Wie weet hier meer over ?
Dat is een vraag die je beter in een apart topic kunt stellen, @WMG-N, want gaat niet meer over de nieuwe Outlook. Maar in het kort is het antwoord: heel veel. En je kunt in je accountinstellingen van je google account (account.google.com) van allerlei dingen aanpassen over wat er wel en niet opgeslagen en gesynchroniseerd moet worden.
Dank voor het antwoord. Jammer Als leek zouden de ‘gewone’ gebruikers eigenlijk meer beschermd moeten worden denk ik.
Een soort aansluiting outlook/chrome voor dummies.
Nogmaals dank